Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A személyiség motivációs egységei
Vasvilla, répa és szamár
2
A motivációval kapcsolatos kérdések
Mi aktiválja az embert? Miért választja ezt vagy azt a lehetőséget? Miért ad különböző válaszokat ugyanarra az ingerre más-más időpontokban?
3
Kelly hasonlata a motivációs teóriákról
„Vasvilla”-teóriák: drive, S – R, Freud, Murray, Festinger „Répa”-teóriák: cél-teóriák relaxáció/jókedv, agresszió/hatalom, önértékelés, érzelem/támasz, szorongás/félelem-redukció „Szamár”-teóriák: Kelly, attribúciós modellek (Weiner, Dweck) Növekedés, önaktualizáció
4
Henry Murray ( ) Élete Alapfogalmai: szükségletek, környezeti hatások, témák Office of Strategic Services
5
A motívumok időbeli lefolyása
6
A személyiségbeli különbségek magyarázata
7
A motívumok forrása
8
Példák a környezeti nyomásra
9
A szükségletek felosztása
Elsődleges (zsigeri) Másodlagos (pszichogén)
10
Az emberi szükségletek katalógusa
11
Christiana Morgan ( )
12
A Tematikus Appercepciós Teszt (TAT)
13
A szükségletekről részletesebben
Teljesítményszükséglet (McClelland, Atkinson) Eredő teljesítménymotiváció: sikerkeresés – kudarckerülés Alacsony, közepes és nehéz feladatok Miért a közepes nehézségű feladatokat szeretik a magas ETM-ű emberek?
15
A gazdasági növekedés és a teljesítménymotiváció kapcsolata
Bradburn, Berlew (1961): Anglia irodalmának tejesítményképzetei → az 50 évvel későbbi gazdasági növekedés McClelland (1961): 23 ország iskolai olvasókönyveiben között a teljesítményképzetek → gazdasági növekedés 25 év múlva Spangler és House (1991): az USA elnökeinél a teljesítménymotiváció és a hatékonyság között fordított kapcsolat
16
Nők és férfiak teljesítménymotivációja
Más-más területen Hagyományosan „női” területek Konfliktuslehetőségek a férfiakkal
17
A hatalomszükséglet A magas hatalomszükségletűek:
- egyetemisták tisztségvállalók, több vitatkozás - elnökök hatékonyabbak - jobban izgatja őket a hatékonyság kérdése - barátválasztásuk - „feleségképük” - dominanciaszimbólumok - bántalmazás - befolyásos ember benyomását keltik - interakció a felelősségérzettel
18
Az affiliációs szükséglet
A magas affiliációs szükségletűek: - kevésbé állnak ellen a csoportnyomásnak - jobban izgatja őket, ha vonzerejüket mérlegelik - az érzelmileg melegebb partnert preferálják - kezdeményezők a kapcsolatokban - több időt töltenek társas elfoglaltságokkal - magas affiliációs partnerrel érzik jól magukat - gyakrabban tartják őket vezetőnek
20
Intimitásszükséglet A magas intimitásszükségletűek:
- több négyszemközti interakció - jobban feltárulkoznak, jobban odafigyelnek másokra - több intimitástartalmú emléket idéznek fel - több szemkontaktus, nevetés, mosolygás - nagyobb elégedettség a házasságukkal - férfiak számára konfliktusforrás
21
Gátolt hatalommotiváció
Magas hatalom Alacsony affiliáció Magas önkontroll
22
A konkrét viselkedés meghatározói motivációs szempontból
A motívumok abszolút és relatív erőssége A viselkedés incentív értéke Expektancia Képességek a viselkedés végrehajtására
23
Perszonológia Murray: „A személyiség története maga a személyiség”
McAdams: az identitás egy narratívum (elbeszélés), melyet magunk írunk. Két nagy tematikus irány mentén szervezzük: a hatóerő (agency) és bensőséges kapcsolat (communion)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.