Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaElemér Tamás Megváltozta több, mint 10 éve
1
A PSZICHÓZIS ÉS A KREATIVITÁS GÉNJE K ÉRI S ZABOLCS (2009) Készítette: Tóth Annamária, BME-TTK
2
Ő RÜLT VAGY ZSENI ? Egyes genetikai polimorfizmusok összefüggésbe hozhatók különböző mentális problémákkal. Miért? Van-e valamilyen haszna az egyénre nézve? Pozitívan befolyásolhat más pszichológiai funkciókat Például: Asszociáció a kreativitás és a szkizoid személyiségtípus között már régóta ismert a pszichológiában
3
N EUREGULIN 1 A pszichózis leggyakrabban kutatott kandidáns génje. Befolyásolja: Neurális fejlődést Szinaptikus plaszticitást Glutamát neurotranszmissziót Különösen érdekes: neuregulin 1 gén promoter polimorfizmusa: SNP8NRG243177/rs6994992 Egypontos - nukleotid polimorfizmus: C vagy T: C/C, C/T, T/T
4
T/T GENOTÍPUS Pszichózis megnövekedett kockázata (Kéri, Kiss, & Kelemen, 2009). Alacsonyabb IQ (Kéri, Kiss, & Kelemen, 2009). Alacsonyabb munkamemória-kapacitás (Stefanis et al. 2007). Interperszonális kapcsolatokban mutatott megnövekedett érzékenység a durva kritikával szemben (Kéri, Kiss, & Kelemen, 2009). Alacsonyabb aktivitás a frontális-, és a temporális lebenyben kognitív feladatok megoldása közben (Hall el. Al., 2006). Csökkent fehérállomány sűrűség (McIntosh et. al., 2008).
5
T/T GENOTÍPUS ELŐNYE ? Kutatási kérdés: Van-e kapcsolat a neuregulin 1 promoter polimorfizmusa és a kreativitás között? 200 egészséges, pszichiátriai vagy neurológiai rendellenességtől mentes, kifejezetten kreatív résztvevő. Megkeresés újsághirdetés, egyetemi hírlevél vagy személyes kapcsolatokon keresztül: „Olyan résztvevőket keresünk, akik úgy látják, hogy kifejezetten kreatívak, vagy jelentős eredményeket értek el tudományos vagy művészeti területeken.”
6
T ESZTEK I. Structurated Clinical Interview for DSM Disorders, Clinician Version (First, Spitzer, Gibbon,& Williams, 1996) IQ (Wechsler, 1981) Szocioökonómiai státusz; Skála: 8-66 pont (Hollingshead Four-Factor Index; Cirino et al. 2002) Schizotypal Personality Questionnaire (Raine, 1991) Creative Achievement Questionnaire (Carson, Peterson, & Higgins, 2005) Önbeszámolós, kreativitás a való életben a tudomány és a művészet területén. Populációs átlag: 4.6 (SD=2.4)
7
T ESZTEK II. ‘Just Suppose’ alteszt Torrance Test of Creative Thinking (Torrance, 1974) „Képzelje el, hogy a felhőkhöz fonalak vannak erősítve, amik lelógnak a földig. Mi történhetne? Sorolja fel az ötleteit és elképzeléseit.” Skálák: Eredetiség: a válaszok ritkasága az aktuális minta alapján számolva. Populációs átlag= 4.7, SD= 3.4 Flexibilitás: fókuszváltások száma a válaszadás közben. Átlag= 4.3 SD= 3.6 Fluencia: mennyi lehetőséget sorolt fel. Átlag= 5.1 SD= 2.9
8
T ESZTEK III. Vénás vérvétel Képzett, független asszisztensek végezték a tesztfelvételt, akik nem ismerték a résztvevők genetikai és demográfiai adatait. Kontrollként két másik egypontos – nukleotid polimorfizmust is vizsgáltak a neuregulin 1 génen. (rs10954867, rs7005288)
9
E REDMÉNYEK I.
10
E REDMÉNYEK II. Creative Achievement Questionnaire p =.0002 Eredetiség: p =.005 Flexibilitás: p =.006 Fluenszia: p =.02 Egyik genotípus sincs hatással: IQ, nem, szocioökönómiai státusz és szkizoid személyiségtípus, demográfiai változók. (p >.1) (Homogén minta!) Csökkenti a prefrontális funkciókat (gátlást), ez vezethet megnövekedett kreativitáshoz ezen a mintán. (+ pszichózisra nagyobb kockázat)
11
I RODALOM Szabolcs Kéri (2009) Genes for Psychosis and Creativity. Association for Psychological Science Dr. Czeizel Endre (2004) Sors és tehetség. Urbis Könyvkiadó, Budapest
12
K ÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! panka@cogpsyphy.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.