Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Kammer der Wirtschaftstreuhänder
Az osztrák adórendszer 1. rész Készítette: Prof. Dr Karl Bruckner
2
Zur Person: Prof Dr Karl Bruckner, Wien Könyvvizsgáló és adótanácsadó
A Könyvvizsgálói Kamara Adójogi Szakszenátus elnöke A Pénzügyminisztérium adóreformmal foglalkozó bizottságának tagja A BDO Auxilia Treuhand GmbH (A BDO International cégcsoport osztrák tagja) cégben partner és ügyvezető
3
Kammer der Wirtschaftstreuhänder
adóreform
4
Steuerreform 2004/05 in Österreich
fázis: Adókönnyítés 0,5 mrd EUR fázis: Adókönnyítés 2,5 mrd EUR Az adókvóta 1,3%-os csökkentése 43% alá 1. fázis: Határozathozatal nyarán 2. fázis: Határozathozatal májusában A legfontosabb intézkedések 2004-től: A nem kivett nyereség kedvezménye A legfontosabb intézkedések 2005-től: Új jövedelemadó tarifa 144 €-s csökkentése € személyenként és évente Társasági adó csökkentése 34%-ról auf 25%-ra A társasági adónál új, vonzó csoportos adózási lehetőség
5
Kammer der Wirtschaftstreuhänder
Jövedelemadó Általános rész
6
Unbeschränkte Einkommensteuerpflicht
Korlátlan adókötelezettség Lakóhely (akár második lakóhely) vagy a szokásos tartózkodási hely szerint (hat hónapnál hosszabban Ausztriában) A második lakóhely szerint nem keletkezik korlátlan adókötelezettség, ha a tulajdonos már több mint 5 éve külföldön él és a lakását legfeljebb 70 napon át használja évente A világon megszerzett jövedelmekre vonatkozó adókötelezettség! Kiegészítő jövedelmek kedvezménye: Tudósok, kutatók, művészek és sportolók számára Csak az osztrák jövedelmek adóznak Ausztriában vagy átalányadózás
7
Beschränkte Einkommensteuerpflicht
Osztrák lakóhely/szokásos tartózkodási hely nélkül korlátozott adókötelezettség pl: Üzemi bevételek osztrák osztrák telephely esetén Bérletből vagy spekulációs ügyletből származó bevétel, ha az ingatlan Ausztriában van Ausztriai tevékenységbő származó bérbevételek 1 % fölötti belföldi részesedés értékesítése Adólevonási kötelezettségSteuerabzugspflicht (20%) bizonyos esetekben! DE: Ausztria széleskörű kettős adóztatásról szóló megállapodással rendelkezik az OECD-minta szerint, amelyekben részben megoszlik az adóztatás joga!
8
Einkommensteuer steuerpflichtiges Einkommen
Adóköteles bevétel: +/- Üzemi bevételek (Mező- és erdőgazdaság, önálló munka, szaküzem) + Bérbevétel +/- más üzemen kívüli bevételek (bérbeadás, haszonbérlet, tőkevagyon, spekulációs bevételek, részesedések értékesítése, nyugellátás) - Rendkívüli kiadások, szokatlan terhek = adóköteles bevétel
9
Verlustausgleich und Verlustvortrag
Veszteségkiegyenlítés: A pozitív és negatív bevételek különbözete adóköteles („szintetikus“ jövedelemadó) Rendkívüli esetekben nincs veszteségkiegyenlítés (Pl. „veszteségmodellek“, spekulációs vesztesége) Veszteségátvitel: Üzemi bevételekből származó veszteségek időben korlátlanul továbbvihetők Az előrehozott veszteség a pozitív bevételek 75 %-ig vonható le (ezért 25 % adóköteles)
10
Sonderausgaben und außer- gewöhnliche Belastungen
Rendkívüli kiadások: Bizonyos magánkiadások (Pl. Beteg- és életbiztosítások, bizonyos adományok, lakásteremtési kiadások) adójogilag korlátozottan leírhatók A nyugdíjak, adótanácsadási költségek korlátlanul leírhatók Szokatlan terhek: Különböző szokatlan és elháríthatatlanul keletkezett költségek leírási lehetősége (pl. betegség, rokkantság, harmadik helyen szerzett szakmai képesítés) az önrész figyelembevétele mellett
11
Einkommensteuertarif 2005 Steuerberechung
Bevétel €-ban Adóhatárérték ig 0% ,3 % ,6 % től 50,0 % Az adótábla szerint kiszámolt adóból a következő adóleírási összegeket kell levonni évente: Bérjövedelemnél: Munkavállaló - leírás345 € Nyugdíjasoknál: Nyugdíjasok - leírás 400 € (17.000 € € között) Egyedüli keresők (egyedül nevelő szülők) - leírás 364 € plusz gyermekpótlék (gyerekenként 220 €ig)! Herzstück der Änderungen im Einkommensteuergesetz ist die große Reform des Einkommensteuer-/Lohnsteuertarifes. Die in zwei Etappen angelegte große Tarifreform bewirkt, dass alle Steuerpflichtigen im Verhältnis 2003 zu 2005 zwischen 679 € und 144 € pro Jahr entlastet werden. Der Schwerpunkt der Entlastung wurde bei kleineren und mittleren Einkommen gesetzt. Es werden Bruttojahreseinkommen bei Arbeitnehmern von € und bei Pensionisten von €, Einkommen bei Selbständigen von € steuerfrei gestellt. Durch die erste Etappe 2004 wurden bereits Personen zusätzlich steuerfrei gestellt. Durch die zweite Etappe werden weitere Personen steuerfrei gestellt, sodass von 5,9 Millionen Erwerbstätigen ab 1. Jänner ,55 Millionen Personen keine Steuer zahlen. Der Einkommensteuertarif wird ab dem 1. Jänner 2005 einer grundlegenden Strukturreform unterzogen. Völlig neu ist die Darstellung des Einkommensteuertarifes als Durchschnittssteuersatztarif. Das Wesentliche daran ist die Einfachheit und Transparenz des Tarifs. Beim neuen Durchschnittssteuersatztarif kann man sofort erkennen, wie hoch die eigene Steuerleistung ist. Der bisherige Tarif nach Grenzsteuersätzen erfordert hingegen, dass zunächst die Steuer in jeder Einkommensstufe ermittelt wird, sodann die Gesamtsteuerbelastung errechnet und erst dann der tatsächliche Steuersatz errechnet werden kann. Vor allem das Einschleifen des allgemeinen Absetzbetrages stellt ein beachtliches Hindernis dar. Der neue Tarif 2005 integriert den allgemeinen Absetzbetrag (Dieser besteht also inhaltlich fort.) und ermöglicht über eine sehr einfache Formelrechnung die rasche Ermittlung der zutreffenden Steuer vor speziellen Absetzbeträgen. Bislang haben die Grenzsteuersätze stark nach oben und nach unten geschwankt. Das heißt, dass sie teilweise bei niedrigeren Einkommen höher waren, als in darüber liegenden Einkommensstufen. Aus dem neuen Tarif 2005 ergibt sich ein mit der Einkommenshöhe stetig steigender Grenzsteuersatzverlauf. Überdies ergibt sich der Effekt, dass die neuen Grenzsteuersätze über weite Bereiche geringer sind als die alten. Neben einer Steuerentlastung für alle, garantiert der Tarif 2005 eine dauerhaft leistungsfreundliche und leistungssteigernde Wirkung.
12
2005-ös adótábla Bevétel €-ban Jövedelemadó 10.000-ig = 0
= (Jövedelem ) x 38,333% (Jöv.adó €-nál = € = 23%) = [(Jövedelem ) x 43,596%] (Jöv.adó €-nál = € = 33,5%) fölött = [(Jövedelem ) x 50%] vagy: (jövedelem x 50%) €
14
2005-ös jövedelemtábla Átlagos adóteher
Bevétel Adó Átlagadó €-ig € % € € % € € ,5% € € ,6% € € ,8% Az adótábla szerinti jövedelemadóból levonandók még a leírható összegek! Herzstück der Änderungen im Einkommensteuergesetz ist die große Reform des Einkommensteuer-/Lohnsteuertarifes. Die in zwei Etappen angelegte große Tarifreform bewirkt, dass alle Steuerpflichtigen im Verhältnis 2003 zu 2005 zwischen 679 € und 144 € pro Jahr entlastet werden. Der Schwerpunkt der Entlastung wurde bei kleineren und mittleren Einkommen gesetzt. Es werden Bruttojahreseinkommen bei Arbeitnehmern von € und bei Pensionisten von €, Einkommen bei Selbständigen von € steuerfrei gestellt. Durch die erste Etappe 2004 wurden bereits Personen zusätzlich steuerfrei gestellt. Durch die zweite Etappe werden weitere Personen steuerfrei gestellt, sodass von 5,9 Millionen Erwerbstätigen ab 1. Jänner ,55 Millionen Personen keine Steuer zahlen. Der Einkommensteuertarif wird ab dem 1. Jänner 2005 einer grundlegenden Strukturreform unterzogen. Völlig neu ist die Darstellung des Einkommensteuertarifes als Durchschnittssteuersatztarif. Das Wesentliche daran ist die Einfachheit und Transparenz des Tarifs. Beim neuen Durchschnittssteuersatztarif kann man sofort erkennen, wie hoch die eigene Steuerleistung ist. Der bisherige Tarif nach Grenzsteuersätzen erfordert hingegen, dass zunächst die Steuer in jeder Einkommensstufe ermittelt wird, sodann die Gesamtsteuerbelastung errechnet und erst dann der tatsächliche Steuersatz errechnet werden kann. Vor allem das Einschleifen des allgemeinen Absetzbetrages stellt ein beachtliches Hindernis dar. Der neue Tarif 2005 integriert den allgemeinen Absetzbetrag (Dieser besteht also inhaltlich fort.) und ermöglicht über eine sehr einfache Formelrechnung die rasche Ermittlung der zutreffenden Steuer vor speziellen Absetzbeträgen. Bislang haben die Grenzsteuersätze stark nach oben und nach unten geschwankt. Das heißt, dass sie teilweise bei niedrigeren Einkommen höher waren, als in darüber liegenden Einkommensstufen. Aus dem neuen Tarif 2005 ergibt sich ein mit der Einkommenshöhe stetig steigender Grenzsteuersatzverlauf. Überdies ergibt sich der Effekt, dass die neuen Grenzsteuersätze über weite Bereiche geringer sind als die alten. Neben einer Steuerentlastung für alle, garantiert der Tarif 2005 eine dauerhaft leistungsfreundliche und leistungssteigernde Wirkung.
15
Jövedelemadó 2003-2005 Átlagadókulcsok
16
Jövedelemadó – Éves adóhatár
2004 2005 Munkavállaló bruttójövedelem beleértve a 13./14. havi jövedelmet is € € Munkavállaló jövedelme (Az adóalap folyamatos jövedelmek a járulékok levonása után) € € Önálló tevékenységből származó jövedelem 8.888 € Zu Z 8 bis Z 13, Z 14, Z 21 und Z 22 (§ 33, § 40, § 129 Abs. 1): Kernstück der Steuerreform 2005 im Bereich der Lohn- und Einkommensteuer ist die Einführung eines Durchschnittssatztarifes und eine damit verbundene Steuerentlastung in Höhe von insgesamt 1,1 Mrd. €, nachdem bereits mit 2004 eine deutliche Anhebung der Steuerfreigrenze vorgenommen worden ist und darüber liegende geringe Einkommen steuerlich entlastet worden sind. Die vorgeschlagenen Tarifmaßnahmen bewirken, dass im Jahr 2005, ohne Berücksichtigung von Alleinverdiener- oder Alleinerzieherabsetzbeträgen, - bei Arbeitnehmern ein Jahresbruttoeinkommen von ca € steuerfrei sein wird (2004 sind € Jahresbruttoeinkommen steuerfrei), - bei Pensionisten ein Jahresbruttoeinkommen von € steuerfrei sein wird (2004 sind € Jahresbruttoeinkommen steuerfrei), - bei Selbständigen ein Jahreseinkommen von € steuerfrei sein wird (2004 sind 8.888 € Jahreseinkommen steuerfrei). Jährliche Steuerfreigrenze Arbeitnehmer Bruttobezug inkl. 13./14. Monatsbezug Einkommen Arbeitnehmer (Steuerbemessungsgrundlage laufende Bezüge nach Abzug der SV-Beiträge) (ASVG)Pensionist Bruttobezug inkl. 13./14. Monatsbezug Einkommen Pensionsbezieher (Steuerbemessungsgrundlage laufende Bezüge nach Abzug der SV-Beiträge) Einkommen Selbständiger Dies bedeutet, dass von 5,9 Mio. Erwerbstätigen 2.55 Mio. ab 2005 keine Lohn- und Einkommensteuer zahlen, das sind um Personen mehr als 2004. Das Tarifstufensystem in § 33 Abs. 1 EStG 1988 wird ab 2005 durch einen einfaches Durchschnittssteuersatzsystem ersetzt, das eine für jeden Steuerbürger nachvollziehbare und einfache Steuerberechnung anhand des Jahreseinkommens ermöglicht. Ein besonderer Vorteil besteht darin, dass die - allerdings bereits ab 2004 durch eine einheitliche Einschleifung wesentlich vereinfachte - Ermittlung des allgemeinen Absetzbetrages völlig entfällt, weil dieser in den Tarif bereits eingearbeitet ist. Aus diesem Grund wird § 33 Abs. 3 EStG 1988 ersatzlos aufgehoben. Bereits nach Abs. 1 sind ab 2005 Jahreseinkommen bis € (bisher 3.640 €) generell lohn- und einkommensteuerfrei. Je nach Anspruch auf weitere Absetzbeträge erhöht sich das steuerfreie Basiseinkommen. Die auf Grund des Integrierens des allgemeinen Steuerabsetzbetrages in den neuen Tarif darüber hinaus individuell zustehenden Absetzbeträge sollen 2005 der Höhe nach grundsätzlich unverändert bleiben (siehe aber unten zu den bereits ab 2004 neu eingeführten Kinderzuschlägen zum Alleinverdiener- und zum Alleinerzieherabsetzbetrag) und zur Vermeidung von verweistechnischen Änderungen auch an den bisherigen Gesetzesstellen geregelt bleiben.
17
Kammer der Wirtschaftstreuhänder
Társasági adó
18
Társasági adó - Áttekintés
Jövedelemadó Természetes személyek (önálló vállalkozások, személyhez kötött társaságok) A legmagasabb adókulcs változatlanul 50% ( € fölött) Nincs iparűzési adó (1992. óta) Társasági adó Jogi személyek részére (pl. tőketársaságok, mint Kft, Rt, egyesületek, alapítványok) 2004-ig 34%, 2005-től 25% társasági adó!! Természetes személy részére történő osztalékkifizetés: további 25% tőkejövedelmi adó
19
Társasági adó (KöSt) 1 2005-től: A társasági adó csökkentése 34%-ról 25%-ra (átalányadó) Természetes személyeknek fizetett osztalék: 25% Tőkejövedelemadó a kifizetett osztalék után Tőketársaságoknak fizetett osztalék: adómentes (nincs tőkejövedelemadó a kifizetésnél és nincs társasági adó a fogadó társaságnál) Osztalékfizetés EU-tőketársaság részére: legalább 25 %-os részesedés esetén tőkejövedelemadó mentes! Osztalékfizetés EU-n kívüli országba: tőkejövedelemadó csökkentés a kettős adóztatásról szóló egyezmény szerint
20
Osztalék A-tól 25% tőkejöv.adó Osztalék B-től A-nál adómentes
Társasági adó (KöSt) 2 A Kft B Kft Osztalék A-tól 25% tőkejöv.adó Osztalék B-től A-nál adómentes B nyereség 34%/25% társ.adó osztalékfizetés osztalékfizetés
21
Társasági adó osztalék-teher
22
A személyi jöv.adó- és a társasági adó-terhek összehasonlítása
2004-ig től Társ.a.+tőkejöv. adó Teljes kifizetés) 50, ,75 Csak társ.a. (halmozott) 34, ,00 Max. jövedelemadó 50, ,00 Max. munkabéradó (lásd később) 1/6-kedvezménnyel 43, ,71 8% bérjárulék társ.a. után 5, ,00 Adóteher Munkabéradó + jár. 48, ,71
23
Társasági adózás Alapelvek, Leírási tilalmak
Nyereség megállapítása adózás szempontjából társaságok esetén: Alapelv: A mérleg (HB) alapján történik - Lényeges eltérések a mérlegtől: Hosszútávú tartalékolások – 20-os csökkentés Szgk.-ráfordítás és más meghatározott luxustermékek beruházása (repülőgépek, antikvitások, képek, stb.) esetén luxushatár Minimális használati idő bizonyos javak esetén (pl. szgk. esetén 8 év, üzemi épületeknél év) Vendéglátás: csak 50% leírható
24
Társasági adózás Általános kedvezmények
Kedvezmények a jövedelemadó és a társasági adó vonatkozásában: Kutatási adómentesség (a kutatási költségek 25% - 35%-a) vagy 8% kutatási prémium Továbbképzési adómentesség (a külső továbbképzési költségek 20%-a) vagy alternatív továbbképzési prémium (6%) 10% Beruházási növekményprémium (2004. végével megszünik) Csekély értékű javak azonnali leírása (beruházásonként 400 €) Ipari tanulók mentessége, vagy ipari tanulókra vonatkozó prémium (évente 1.000) Rejtett tartalékok átvitele új beruházásokba a berendezések 7 év utáni kiválását követően (2005-től csak jövedelemadó esetén)
25
Társasági adózás A társasági adó különleges esetei
Ausztria mint Holding helyszine Nemzeti részesedésbevételek mentessége leányvállalatoktól anyavállalat részére teljesített osztalék esetén Nemzetközi csomagkedvezmény: Osztalék és „tőkenyereség” adómentessége külföldi tőketársaságban lévő 10 %-ot és egy évet meghaladó részesedés esetén De: Korlátozás a részesedés leírására vonatkozóan: 7 évre történő elosztás Nincsennek alultőkésítési szabályok (Debt-Equity-Ratios) Kamatlevonás részesedés megszerzése esetén, csak 2005-től! 2005-től csoportos adóztatás (lásd a köv. fóliát)
26
Társasági adózás Társ.adó - csoportos adózás
Tőketársaságok csoportos adóztatása 2005-től: Feltétel: 50 % fölötti közvetett vagy közvetlen részesedés (tőke, szavazati jog) Nyereség- és veszteségkiegyenlítés a csoporton belüli önálló tőketársaságok között Minimális időbeli kötöttség: 3 év Határon átnyúló csoport: Külföldi cégcsoport-tagok veszteségei 0 értékben leírhatók adójogilag 50 %-nál nagyobb részesedés megszerzése: A cégérték leírása a csoporton belül 15 év (a vételár max. 50 %-a)
27
Társasági adózás – A jövedelem-adó különleges esetei
Ki nem vett nyereség adókedvezménye 2004-től személyi társaságoknál ½ jövedelemadókulcs Legfeljebb € ki nem vett nyereség esetén Maximális adómegtakarítás évi €-ig Csak iparosok, mező- és erdőgazdák részére, nem vonatkozik szabadfoglalkozásúakra!! Kivételi korlát 7 évre Átalányozási lehetőségek Kisvállalkozások és bizonyos szakágak részére
28
Vállalatok eladása vállalatok által
Vállalatok eladása tőketársaságok által (társ.adó): Nincs kedvezmény – ezért az eladás nyereségéből 34%/25% társasági adó share-deal és asset-deal esetén (Kivétel: Nemzetközi csomagkedvezmény) Vállalat eladása osztrák üzemből jövő természetes személyek által (jöv.adó) Share-deal (Tőketársaság): ½ szja-kulcs (25%-ig) Asset-deal (inkl share-deal személyei társaságoknál): teljes jövedelemadókulcs 50 %-ig (bizonyos esetekben progressziós csökkentés, illetve ½ jöv.adó kulcs)
29
Vállalat eladása magánszemély által
Tőketársaságban való részesedés eladása (share-deal): 1 éven belül – spekulációs haszon, teljes egészében jövedelemadó köteles (50 %-ig) 1 év után: Eladás vagy Ausztriából történő elköltözés*) esetén: részesedés < 1%: adómentes részesedés >= 1%: adókötelezettség ½ jöv.adó kulcs Vállalat eladása (asset –deal): Asset-deal (beleértve share-deal személyi társaságoknál): teljes adókulcs 50%-ig (bizonyos esetekben progressziós csökkentés, illetve ½ jöv.adó kulcs) *) Ausztriába történő beköltözés esetén pedig felértékelés!
30
Leírási lehetőségek vállalat megvétele esetén
Vállalat vétele tőketársaság esetén (share-deal): 2005-től: A cégérték + a csendes tartalékok 15 évre történő leírása (a vételár max. 50%-a) a csoportos adóztatás keretében (pl. az osztrák céltársaság megvétele a holding társaságon keresztül) 2005-től: A vételár finanszírozás kamatainak teljes levonása Vállalat vétele személyi társaság esetén (asset-deal): A vétel általi teljes felértékelés és cégérték leírása (15 évre ) + csendes tartalékok A vételárfinanszírozásnál teljes kamatlevonás Adósemleges átalakulás az átalakulási adótörvény alapján!
31
Külföldiek vállalatalapítása Ausztriában
Osztrák telephely: Könnyű alapítás (mindenképpen cégbírósági bejegyzés) Természetes személy által: Jöv.adó kötezettség (50%-ig) Tőketársaság által: Társ.adó kötelezettség (2005-től: 25%) Gyakrabban: Saját tőketársaság Ausztriában: Alapítás közjegyző jelenlétében és cégbírósági bejegyzés: egyszemélyes társaság is alapítható! Társ.adó kötelezettség (2005-től: 25%) EU-anyavállalatoknak teljesített osztalékfizetés: tőkejövedelem adó mentes (anya-leány-irányelv) Nincs alultőkésítési szabály!
32
Adótámogatások üzemalapítás/beköltözés esetén
Nincsennek speciális adótámogatások külföldiek által történő üzemalapítás esetére! Szerény adókedvezmények (az összes) új alapító részére az új alapítók támogatásáról szóló törvény szerint (NEUFOG) – határidős megtakarítás bizonyos díjak, forgalmi adók és bérjárulékok esetén 2004 végéig: Teljes 10%-os (adómentes) beruházásnövekedési prémium ausztriai új alapítások esetén Természetes személyek beköltözése esetén: Beköltözési kedvezmény (lásd a fenti 6. sz. fóliát) A magánkézben tartott tőketársasági részesedések („step up“) 1%-tól (a későbbi értékesítés megfelelő mértékben adómentes).
33
Kammer der Wirtschaftstreuhänder
Jövedelemadó Üzemen kívüli bevételek
34
Jövedelemadó Munkabérbevételek adóztatása - 1
Jövedelemadó kulcs = munkabéradó kulcs Munkabérbevételekre vonatkozó külön rendelkezések Hatodkedvezmény a 13. és 14. havi munkabérre (6 %), ezáltal a munkabérek adóterhének határa csak max. 43,7 % (50 % helyett) Végkielégítés (a munkaviszony befejezésekor): 6 %-os adóztatás Munkavállalói leírási összeg: (345 € - csökkenti az adót), hirdetési költségátalány (132 € - csökkenti a jövedelmet) Kedvezmény bizonyos kiegészítésekre és túlórapótlékokra, valamint természetbeni juttatásokra
35
Jövedelemadó Munkabérbevételek adóztatása 2
Expatriálók: Nincsennek külön adókedvezmények az országot elhagyók számára Bizonyos költségek leírhatók az adóból (belföldieknél is), mint pl. Az átköltözés költségei Kettős háztartás fenntartása és hazautazás a családhoz Gyermekek külföldi tanulmányai
36
Jövedelemadó Munkabérbevételek adóztatása - 3
Bérjárulékok és társadalombiztosítás: Kb.8% bérösszeg alapú járulékok, amelyeket a vállalat fizet: Kb. 5% munkaadói járulék (a családtámogatási alap része) beleértve a pótlékot is (csak a gazdasági kamara tagjainak) és 3% kommunális adó (az önkormányzatnak) Társadalombiztosítás (ASVG): Munkaadói rész: kb. 23,3%, munkavállalói rész kb. 18%, mindösszesen 41,3% Maximális társadalombiztosítási járulékok (munkaadói és munkavállalói járulék) € évente! A társadalombiztosítási járulékok a munkabéradónál levonhatók!
37
Bevétel bérbeadásból és haszonbérletből
Épület bérbeadása természetes személyek által: Épület leírása 67 évre Rendkívüli leírás bizonyos szanálási projektek esetében évre Nincsennek beruházási kedvezmények A karbantartási költségek azonnal leírhatók (lakóépületek esetén bizonyos nagykarbantartások Instandhaltungskosten sofort absetzbar A finanszírozással kapcsolatos kamatok és kezelési költségek leírhatók VuV-veszteségek kiegyenlíthetők más bevételekkel Tartós veszteségek esetén az irrealitás problematikája!
38
Tőkebevételek és egyéb bevételek
A végső adózás 25 % tőkejövedelmi adó levonással bel- és külföldi kamatok (bankok, kölcsönök) és osztalékok esetén (részben érvényes az örökösödés esetén is) Beruházási alap: Szintén 25 %-os végső adóztatás, tőkenyereség csak 5 % Spekulációs adóztatás (50% jövedelemadóig) Az ingatlanok 10 év után adómentesek Egyéb vagyon 1 év után adómentes Tőketársaságban fennálló részesedés eladása 1 %-os részesedéstől ½ jövedelemadó kulcs Nincs vagyonadó Ausztriában!
39
Adóbevallások és adókivetés jövedelemadó és társasági adó esetén
Az éves beadás leadásának határideje a következő év április 30. Elektronikus adatszolgáltatás esetén a leadás határideje a következő év június 30. (ez a feltételezhető műszaki adottságok alapján 2003-tól kötelező) Általános hosszabbítás könyvvizsgálók számára Negyedéves előlegfizetés (febr.15., május 15., stb.) Az éves fizetendő adó megállapítása adóhatározat útján történik (1 hónapos fellebbezési és fizetési határidő) Későbbi pótbefizetések esetén: a következő év október 1-től max 42 hónapra vonatkozó kamatok
40
Kammer der Wirtschaftstreuhänder
Köszönjük a figyelmüket!
41
Kammer der Wirtschaftstreuhänder
Az osztrák adórendszer 2. rész Készítette: Prof. Dr Karl Bruckner
42
Kammer der Wirtschaftstreuhänder
Forgalmi adó
43
Forgalmi adó 1 1995 óta: Az EU-ÁFA-rendszerhez történő igazodás
Általános adókulcs 20% Kedvezményes adókulcs:10% pl. a következők számára: Élelmiszerek, könyvek és újságok, művészeti tárgyak és antikvitások szállítása Személyszállítás Lakás bérbeadása Művészek, közhasznú intézmények teljesítményei Valódi adómentesség pl. az export, a kiviteli célú bérmunka Nem valódi adómentesség pl. a banki és biztosítási forgalom, ingatlanügyletek, üzleti közvetítés
44
Forgalmi adó 2 Nem valódi adómentességet élvező kisvállalatok: Max € forgalom mellett Reverse-charge építési szolgáltatásoknál (az adóterhet az építési vállalkozó viseli) Harmadik országokból történő import esetén: október 1-től a behozatali forgalmi adó nem készpénzbeli elszámolása Adólevonási korlátozás: szgk. és kombi esetén Ha az előző év forgalma > € : havi forgalmi adó előjelentés elektronikus formában! Az éves bevallás benyújtási határideje: következő év április 30. illetve június 30.
45
Forgalmi adó – fontos információ külföldieknek
Az osztrák úniós azonosító szám összeállítása: ATU Reverse-Charge más szolgáltatásoknál és vállalkozói teljesítéseknél: (pl. tanácsadási szolgáltatások, építési munkák), amelyeket külföldiek osztrák vállalkozók, illetve közintézmények részére teljesítenek. Az osztrák megrendelőnek adót kell fizetnie, a számla kiállítása forgalmi adó nélkül történik. Osztrák szállítási határ csomagküldő kereskedelemben: € Előzetesen felszámított adó visszatérítése külföldiek számára ausztriai adóköteles forgalom nélkül: A kérelmet a következő év június 30-ig kell benyújtani, jelentéktelenségi határ: 36 €.
46
Kammer der Wirtschaftstreuhänder
Egyéb adók
47
Örökösödési-/ajándékozási adó - adókulcs
vagyon osztály szerinti adókulcs …ig I II III IV V (néhány adókulcs) 7,3 TEUR 2% 4% 6% 8% 14% 43,8 TEUR 3,5% 7% 10,5% 14% 20% 73 TEUR 5% 10% 15% 20% 26% 365 TEUR 9% 18% 27% 36% 42% 730 TEUR 10% 20% 30% 40% 46% 1.460 TEUR 12% 22% 34% 44% 51% 2.920 TEUR 13% 23% 36% 46% 54% 4.380 TEUR 14% 24% 38% 48% 57% fölötte 15% 25% 40% 50% 60% I = gyermek, II = unoka, III = szülők, testvérek IV = unokaöccs és -húg, sógorok V = egyebek
48
Örökösödési-/ajándékozási adó - kedvezmények
Adóköteles: Örökség és ajándékozás! Mentes az örökösödési adó alól (de nem az ajándékozási adó alól). Tőkevagyon (bel- és külföldi bankbetétek, takarékkönyvek, kölcsönök, beruházási alapok, 1 % alatti részvények és kft-ben lévő üzletrészek) a tőkehozam végadózás útján Kedvező adó alá esik: (örökösödés és ajándékozás esetén): A teljes vállalkozásra nézve € adómentes összeg üzem átruházása esetén – egyébként teljes mértékben adóköteles! Ingatlanok: Alap = háromszoros egységár (= a forgalmi ár mintegy 1/3 - 1/5-e) Alapítványok: 5%; közhasznú intézmények: 2,5%
49
Az osztrák magánalapítvány
5% ajándékozási adó az alapítvány javára történő vagyonátruházás esetén Tőkebevételek kedvezménye: Tőkerészesedésből származó bel- és külföldi kamatok és értékesítési nyereség: 12,5% társ.adó A bel- és külföldi osztalékok adómentesek Egyéb bevételek - 34%/25% társ. adó A spekulációs határidő utáni spekulációs nyereség adómentes Alapítványok juttatása a kedvezményezettnek: 25% tőkehozam adó (a 12,5 %-os társasági adó beszámításával)
50
Magánalapítvány - előnyök
A családi alapítvány 200 évig állhat fenn – erre az időtartamra nem keletkezik örökösödési adó kötelezettség Vállalkozások likviditás feletti osztalékának kifizetése alapítvány részére (adómentes) és kedvezményes adókivetés az alapítványra (25% adóteher helyett 12,5%) A tőketársaságban lévő legalább 1 %-os részesedés kedvezményes illetve adómentes értékesítése: Az értékesítésből származó nyereség adómentes átadása 12 hónapon belül az új (legalább 10 %-os) részesedés számára vagy 12,5 %-os adóztatás (a magánvagyonra vonatkozó 25 % helyett)
51
Ingatlanszerzési és tőkeforgalmi adó
Ingatlanszerzési adó: Az adó mértéke: a vételár 3,5%-a (illetve 2% közeli hozzátartozó esetén) A társaság valamennyi üzletrészének átruházása/összeolvasztása: az ingatlantulajdon háromszoros forgalmi értékének 3,5%-a (elkerülés vagyonügynök útján) Tőkeforgalmi adó: 1% társasági adó tőketársaságoknál saját tőke bevitelének esetében. Nem adóznak az üzletrésszel kapcsolatos ügyletek (részvények, kft-üzletrészek) és az egyéb értékpapír
52
Jogügyletek illetéke, illetéktörvény
Korábban: Papírfelhasználási adó! Fix illetékek: Különösen hatósági beadványok esetén - néhány évvel ezelőtt még – illetékbélyeg lerovásával történt, ma készpénzfizetés vagy átutalás utján Szerződési illeték: Bizonyos szerződések esetében, amennyiben arról írásos (aláírt) okirat készül, pl. Bérleti szerződésesk (az háromszoros éves bérlet vagy hosszabb bérleti időszak 1%-a) Kölcsön- és hitelszerződések (a teljes összeg 0,8% / 1,5%-a) Fontos: A tagi kölcsön mindig illetékköteles! Egyezségek, szerencseszerződések, engedményezések, váltók
53
Egyéb adók Energiaadó: Áram, földgáz, szén – résztörlesztés az energiaintenzív vállalkozások számára (ez idő szerint: igazítás az EU-előírásokhoz) Ásványolajadó: benzinre, dízelolajra, motorolajra, stb. Normatív fogyasztási adó: Szgk., kombi, motorkerékpár, illetve az osztrák első forgalombahelyezés után (max. 16%) Reklámadó: Újság, rádió, televízió és plakáthirdetések értékének 5%-a Fogyasztási adó: pl. dohány, sör, alkohol után
54
Egyéb adók Gépjárműadó (ideértve a motoros járművekkel kapcsolatos biztosítási adót is) : Adófizetés a jármű forgalombahelyezésével kapcsolatban Biztosítási adó: a biztosítási díj 1% - 11% különböző biztosítások esetén Telek- és földadó: Telektulajdon utáni adó (az önkörmányzat kapja) Autópályadíj: fix összegben meghatározva, tehergépjárműveknél a motorteljesítmény szerint Különböző adók a tartományok és a települések számára
55
Az ausztriai adók pénzügypolitikai jelentősége
56
Kammer der Wirtschaftstreuhänder
Köszönjük a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.