Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlexandra Borbélyné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 1 12-es Kurzus OMT modellek és diagramok OMT metodológia OMT (Object Modelling Technique)
2
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 2 OMT Modellek és diagramok: 3 Modell és 6 Diagram Statikus modell : Statikus leírása az összes objektumnak (Név, tulajdonságok, Operációk) Dinamikus modell: Egyes objektumok időbeni változását írja le Lehetséges hogy egyes objektumoknak saját életciklusa van Funkcionális modell: Az adatok átalakítása, operációk, műveletek leírása A közlést és hírt generáló diagramok leírása
3
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 3 OBJEKTUM MODELL (Objektumok) DINAMIKUS MODELL (Interakciók) FUNKCIONÁLIS MODELL (Átalakítások)
4
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 4 Modellek diagramjai Statikus Modell : CAD – Class Association Diagram Dinamikus Modell: ETD – Event Trace Diagram STD - State Transition Diagram Funkcionális Modell: DFD – Data Flow Diagram – adatfluxus diagram CCD – Class communications Diagram MSG – Message Generalization Diagram
5
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 5 CAD – Class Association Diagram (minden osztálynak)
6
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 6 ETD – Event Trace Diagram (az osztályok egy részének) Aktor 1 Osztály 2 Osztály 3 Osztály
7
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 7 STD - State Transition Diagram (csak dinamikával rendelkezö osztályoknak ) Start Stop Állapot esemény
8
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 8 CCD – Class Communications Diagram üzenet Objektumok Aktor
9
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 9 DFD – Data Flow Diagram Adatbázis Processz 2 Processz 1 Departament 1 Departament 2 Adatfluxus
10
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 10 Előírások DFD szerkesztésre 1)Kontextus diagram és sok szülő és gyermek diagram. 1)1 kontextus diagram szükséges és 0 számmal jelöljük 2)Szülő diagramot a gyerek diagram előtt készítjük 3)Minden diagramban kell legyen legalább egy eljárás. 4)Kontextus diagram: 1 feldolgozás, és legalább egy külső bemenet vagy egy külső kimenet. 5)Minden elemnek cimkéje van. 6)A feldolgozásnak (eljárás) kell legyen legalább egy bemeneti fluxusa és egy külső fluxusa. 7)A fluxus feldolgozások között vagy file és eljárás között vagy eljárás és külső bemenet, külső kimenet között van 8)A fluxusok struktúrája ugyanolyan, mint a filestruktúra 9)Egy file 2 feldolgozás között van
11
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 11 Probléma leírasa (szöveg) ETD Diagram CAD Diagram CCD Diagram STD Diagram DFD Diagram OMT- Metodológia
12
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 12 Szakaszok Probléma leírása :A probléma definíciója az alkalmazó szemszögéből Analízis- a probléma modelljének felépítése Architektúra: Nagyvonalú tervezés felhasználva az analízis modellt Objektum tervezés: Algoritmusok meghatározása és statikus, dinamikus és funkcionális modellek aprólékos kidolgozása Implementáció: A programok elkészitese egy objektumorientált programozási nyelvben, fordítás, tesztelés
13
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 13 OMT Analízis Célkitűzés, Eredmény Diagramok, típusok ? Asszociációk. Példák. CAD, ETD, STD grafikus elemek CCD, DFD grafikus elemek Analízishez tartozó tevékenységek Felhasznált irodalom: Ficsor Lajos az OMT áttekintés, Miskolci Egyetem, Általános Informatika Tanszék és SmartDraw program- dokumentáció
14
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 14 Analízis Célkitűzés: A probléma és a követelmények megértése, a projekt helyes megvalósításának érdekében Eredmény Felhasználó-orientált helyes modellezése a problémának
15
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 15 Diagramok ETD - Event Trace Diagram CCD – Class Communication Diagram MGD- Message Generation Diagram CAD – Class Association Diagram STD - State Transition Diagram DFD – Data Flow Diagram
16
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 16 Analízis 1)Analízis és esemény modellezés - Probléma leírása arra szolgál, hogy azonosítsuk az osztályokat - Felépítjük az ETD diagramot - Felépítjük a CCD diagramot - Felépítjük a MGD diagramot 2) Felépítjük az analízis Modellt - Definiáljuk a CAD diagramot - Definiáljuk az STD diagramot - Definiáljuk a DFD diagramot
17
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 17 TevékenységekÁbrázolásLeírás Eseményanalízis és modellezés 1Probléma leírásaTextProbléma megfogalmazása 2Esemény analízisETDEsemény foragókönyv 3Esemény modellezésCCD, MGDÜzenetek és kölcsönhatások Analízis Model fejlesztés 4Objektum modell definícióCADObjektum modell, minden osztály 5Dinamikus modelldefinícióSTDDinamikus modell ugyanarra 6 Funkcionális modelldefiníció DFDFunkcionális modell, komplex operációk 7 Ellenőrzés Konzisztencia analízis
18
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 18 Asszociáció Osztály1-név Osztály 2 -név Asszociáció név Egy az egyhez Egy az egyhez vagy többhöz Egy a zéróhoz vagy többhöz
19
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 19 Other associations További asszociációk Osztály 1 névOsztály 2 név Osztály 1 névOsztály 2 név Osztály 3 név Assz. név Általános asszoc. Attribútum asszociáció attribútumok
20
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 20 Példa: Egy az egyhez (egy sofőrnek egy hajtási igazolványa van) Egy a zéróhoz vagy többhöz (egy busznak nincs utasa vagy több utasa van) Egy a zéróhoz vagy egyhez sem (egy alkalmazottnak vagy nincs vagy van egy hajtási igazolványa) Egy az egyhez vagy többhöz (egy gépkocsinak egy vagy több sofőrje van)
21
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 21 példák Attribútum asszociáció Általános asszociáció Asszociáció minősítés kliensbank A kölcsönzött összeg kliensbank Kölcsönz ött összeg beruházás cégcég R. Kód. Részleg
22
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 22 CAD Diagram alkotóelemei: Osztályok Asszociációk Általánosítás Elemekre bontás Specializálódás Csoportosítás Név Attribútum Operáció
23
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 23 általános CAD - diagram Név 1 Név 2 Név 1.1Név 1.2 Név 2.1Név 2.2 Név 3 Név 4Név 5 Név 6
24
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 24 Rendelési elem Mennyiség kiszámít Raktározás Egységár Min menny. Beveszi a rendelésbe Számla kliens Számlaszám kifizeti Rendelés Rendelés száma kiszámít Készpénz kliens Kifizeti Kliens Név, cím kifizeti Általános CAD diagram, példa elküldi
25
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 25 ETD Diagram komponesek: Általános ETD diagram Kezdeményező Osztályok Esemény KezdeményezőOsztály
26
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 26 ETD diagram példa készletelem kliens megrendelő kliens nyilvántartó megrendelő sora rendel kliensinfót olvas részletes kliensinfó megrendelési termék-elemet készít termék a készletben részletes készletelem összköltsége a termék-elemnek megrendelő összköltsége
27
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 27 STD Diagram komponensek : StatsKezdeti állapotVégső áll. esemény/akció általános STD diagram
28
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 28 készlet-elemnincs raktáron Megfelelő mennyiség Elégtelen mennyiség készlet elegendő/betenni a megrendelésbe készlet 0 alatt/üzenet “nem létező termék a készletben” készlet kisebb, mint a minimális/ beszerzés (ellátás) mennyiség 0alatt/üzenet: nem létező termék a készletben
29
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 29 DFD –Data Flow diagram k omponensek processz Adatfluxus Aktor Adatbázis Ellenőrzési fluxus
30
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 30 DFD –Adatfluxus diagram
31
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 31 Adatfluxus (DFD) diagramExternal entity (külső entitás) Rendszeren kívüli objektumok Forrása és célállomása a rendszer bemeneti- és kimeneti információinak
32
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 32 Egy folyamat-csomópont a legmagasabb absztrakciós szintű diagramban kifejthető azon célból, hogy részletesebb DFD-ket kaphassunk Először a kontextus diagramot rajzoljuk meg, azt követik különböző rétegződésű adatfluxus diagramok Többrétegű DFD
33
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 33 Egy kontextus diagram egy legfelsőbb szintű (0-s szintű) adatfluxus diagram Csak egy folyamatot tartalmaz (0-s processz) amelyik általánosítja az egész rendszer működését a külső entitásokkal kapcsolatban. Kontextus diagram
34
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 34 Processzek: 1.hitelkártha-ellenőrzés 2.tételek szállítása 3.ügyfél-számla kezelése Aktor: ügyfél Adatbázisban: ügyfél-számla infó Adatfluxusok: 1.megrendel 2.megrendelést visszautasít 3.megrendelést feldolgoz 4.tranzakciót feljegyez 5.E-mail nyugtázás 6.kiegészíti a számla- információkat 7.megmódosítja a számla- információkat Példa első szintű DFD-re
35
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 35 CCD –Osztály Kommunikációs Diagram Komponensek : Osztályok Üzenetek Aktor
36
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 36 A fejlesztés fázisai 1. Analízis a rendszer lényeges elemeinek a leírása a feladat szöveges leírásának elemzése 2. Rendszertervezés Alrendszerekre bontás A megvalósítás stratégiai döntései erőforrások elosztása alrendszerek közötti kommunikáció 3. Objektum tervezés (object design) A három modell összhangba hozása Adatszerkezetek és algoritmusok 4. Implementáció A modell átalakítása egy programozási nyelvbe
37
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 37 Analízis: az objektum modell Osztályok azonosítása (szövegben a főnevek utalnak oszályokra) Megfelelő osztályok kiválasztása. Törlendők: -Redundáns osztályok -Felesleges osztályok -Pontatlan osztályok -Attribútumok -Műveletek -Szerepkörök -Implementációs elemek Osztályok leírása Asszociációk azonosítása (igék vagy igei kifejezések utalhatnak rá) - Fizikai elhelyezkedés (része, alkotja) -Tárgyas igékkel kapcsolatos cselekvések (vezeti, leveszi) -Kommunikáció (üzeni, átadja) -Birtoklás (van neki, hozzátartozik) -Előírt feltételeknek való megfelelés (tag, alkalmazásban áll)
38
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 38 Megfelelő asszociációk kiválasztása. Többszörös asszociációk átalakítása Asszociációk szemantikájának ellenőrzése Megfelelő elnevezés Szerepkör nevek megadása Számosság meghatározása Minősített asszociációk kiválasztása Hiányzó asszociációk feltárása Attribútumok azonosítása (melléknevek, birtokos szerkezetek) Megfelelő attribútumok kiválasztása -Az attribútum osztályhoz vagy asszociációhoz kapcsolódik? -Ha egy adat önálló létezéssel rendelkezik, az objektum Általánosítás. A több osztályban előforduló attribútumok kiemelése, származtatási hierarchia kialakítása Elérési utak tesztelése. Működéshez szükséges asszociációk megvannak-e Modulok meghatározása. Az egymáshoz szorosan kapcsolódó elemek csoportosítása (komponens diagram) Iterációs finomítás (ha a rendszer összetettsége indokolja)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.