Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mindennapi testmozgás és egészség

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mindennapi testmozgás és egészség"— Előadás másolata:

1 Mindennapi testmozgás és egészség
Dr. Somhegyi Annamária Ph.D. Országos Gerincgyógyászati Központ

2 Örömmel végzett testmozgás

3 Hatások a lelki egészségre
Agyban kémiai anyagok felszabadulása megelégedettség önmagunkkal, helyes önértékelés, eredményes tanulás Társas kapcsolatok fejlődése együttműködés, nemes versengés, szabálytisztelet, társak értékelése, siker és kudarc feldolgozása, nehézségek leküzdése Iskoláskorban: a testnevelés mindezen nevelési hatások kimagasló eszköze (még: Kodály módszere, azaz közös intenzív zenélés; egyéb művészetek élményei) az elméleti órák túlnyomóan: egyéni teljesítmény stresszfeldolgozás nehézségei, önértékelés hibái, sikertelenség érzése, a lelki egyensúly hiánya (=érett, autonóm személyiség nem alakul ki)

4 Hatások a keringési rendszerre
Érfal és a szív izmainak megfelelő fejlődése (ereje és rugalmassága) Gyermekkorban: kifejlődik vagy nem Felnőttkorban: megmarad vagy eltűnik Stressz, anyagcsere, testsúly, mozgásszervek

5 Hatások a mozgásszervekre
Csontok mész-tartalma Gyermekkorban alakul ki Felnőttkorban már csak szinten tartható vagy csökken Gerinc és ízületek egészsége Izmok ereje, nyújthatósága, izomrostok mennyisége, porcok, ízületi szalagok és tokok terhelhetősége „keménykötésű”, „összeszedett”

6 Heti 5 testnevelés óra minden évfolyam részére /27.§.(11)/
Mindennapi testnevelés a nemzeti köznevelésről szóló, évi CXC. törvényben Heti 5 testnevelés óra minden évfolyam részére /27.§.(11)/ Felmenő rendszerben kezdődik szeptemberben az és 9. évfolyamon /97.§.(6)/ Testnevelő tartja (3. melléklet) Szakmai ellenőrzés 5 évente /87.§./

7 Mindennapi testnevelés egészségfejlesztési kritériumai
A jó testnevelés = a pedagógia művészete minden nap minden tanuló részt vesz benne (felmentések!) minden alkalommal megfelelő keringési- és légzőrendszeri terhelés (fiz. jelei!) minden alkalommal siker- és örömélmény: jól végzett munka + játék „művészi” pedagógiai módszerek! megfelelő mozgás az eltérő testi adottságú gyermekeknek is túlsúlyos, ügyetlen, alulfejlett + ügyes, izmos gyerekek egy osztályban minden testnevelés órán gimnasztika, benne megfelelő tartásjavító torna (izomérzések, testtudat), lábizomerősítés, légzéstechnika tánc (néptánc és társastánc), relaxáció életmód sportok elsajátítása, diáksport, sporttörténet egészség-ismeretek hatékony átadása értékelés módja a részvételre serkent

8

9

10

11

12 Mindennapi testnevelés egészségfejlesztési kritériumai
A jó testnevelés = a pedagógia művészete minden nap minden tanuló részt vesz benne (felmentések!) minden alkalommal megfelelő keringési- és légzőrendszeri terhelés (fiz. jelei!) minden alkalommal siker- és örömélmény: jól végzett munka + játék „művészi” pedagógiai módszerek! megfelelő mozgás az eltérő testi adottságú gyermekeknek is túlsúlyos, ügyetlen, alulfejlett + ügyes, izmos gyerekek egy osztályban minden testnevelés órán gimnasztika, benne megfelelő tartásjavító torna (izomérzések, testtudat), lábizomerősítés, légzéstechnika tánc (néptánc és társastánc), relaxáció életmód sportok elsajátítása, diáksport, sporttörténet egészség-ismeretek hatékony átadása értékelés módja a részvételre serkent

13 Tárgyi és személyi feltételek
Tornaterem-építésre szükség van, de a mindennapi testnevelés hiánya nagyobb baj, mint a tornateremé Testnevelő pedagógusok képzése és továbbképzése Nemzeti Alaptanterv, kerettanterv: megfelel az egfejl. kritériumoknak Tantárgygondozás: most építik fel Tanfelügyelet : most építik fel (1985-ben szűnt meg!)

14 A mozgás=gyógyszer Bármikor elkezdhetjük!
Lelki egészséget, szívet-ereket, testsúlyt, anyagcserét, mozgásszerveket mindig javítja A hét (lehetőleg) minden napján fél-1 óra mérsékelt intenzitású testmozgás (séta, lépcső, bicikli, tánc, úszás, „asszonytorna”, jóga, stb.) Gyerekeknek, fiataloknak: különösen fontos Felmentések visszaszorítása Szülői tájékoztató fórum-sorozat ( és

15 Kér(d)és Hogyan érhető el, hogy minden helyszínen bőségesen (újság, helyi TV, helyi rádió) adjon hírt az ottani média? Országos média? Így sokszorozhatnánk a szülőkre gyakorolt hatást

16 Sok sikert a tudományos újságíróknak, a testnevelőknek, a szülőknek!


Letölteni ppt "Mindennapi testmozgás és egészség"

Hasonló előadás


Google Hirdetések