Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZsolt Mezei Megváltozta több, mint 10 éve
1
Orient expressz: első útjára 1883. október 4-én indult „Roi des Trains,Trains des Rois” (vonatok királya, királyok vonata)
2
A dicső múlt - képekben
3
Az útvonal Budapestnél ágazott ketté
4
Az 1883-tól közlekedett Orient expressz története tulajdonképpen a 19. és 20.század Európájának története. Királynak, grófnak, államfőnek, hírességnek vagy luxuskörülményekhez szokott jómódúnak kellett lennie annak, aki a legendás Orient expresszen akart utazni Párizsból Isztambulba. A mozdonyt olykor vasútmániás uralkodók vezették, máskor rablóbandák támadtak rá, néha pedig napokig állt hóban elakadva. Megannyi legenda, amely ma is tovább él.
6
A legenda valóra váltása egy belga bankárnak, Georges Nagelmackers-nek adatott meg: ő volt az, aki 1872-ben - amerikai mintára - létrehozta az első európai étkező- és hálókocsi társaságot, a Compagnie Internationale des Wagons-Lits-t. Nagelmackers az akkori legkorszerűbb, forgóvázas kocsikat szerezte be, amelyeket azután minden elképzelhető kényelemmel és pompával felszerelt.
7
Az egykori étkezőkocsi keresztmetszet-rajza
8
A vasúttársaság renoméját emelte az a tény, hogy a belga király - aki a vonatvállalat főrészvényese is volt - áldását adta az oroszlános királyi jelkép használatára, amely a kocsik oldalát díszítette
11
Az egykori szalonkocsi mahagóni borítása
13
Az I.világháborúig favázas, teakfa burkolatos kocsikat használt a társaság. Ebből a korszakból származik a MÁV 2347 pályaszámú étkezőkocsija. Az I. világháború alatt a vonat nem közlekedett.
14
Ezt a teakfa étkezőkocsit a MÁV közlekedtette
19
Az étkezőkocsi réz szellőzője
20
Utazás a fénykor idején
21
Egy híres utas: Mata Hari
22
A luxusvonat szerepét a trianoni békeszerződések után a Simplon-Orient expressz vette át, amely elkerülte Magyarországot. Útvonala Párizs-Bázel-Milánó- Velence-Trieszt-Belgrád- Szófia-Konstantinápoly volt.
25
..így én is utazgatnék vonattal
26
Másik híres utas: Josephiene Baker
27
A vonat 1924-ben tért vissza eredeti útvonalához, amelyhez 1939-ig, a második világháborúig hű maradt. Ekkor ismét szünet következett, majd 1948- ban helyreállt a forgalom. A második világháború után az Orient expressz elveszítette luxus jellegét, és másodosztályú kocsikkal is közlekedett. 1951. és 1955. között a vonat csak Párizs és Bécs között járt, majd egy időre ismét eljutott Bukarestig. A 1990-es évek végén már Budapest volt a végállomás, majd ez is lekerült a menetrendről, és az Orient expressz jelenleg ismét Párizs és Bécs között közlekedik.
29
Egy letűnt kor és világ luxusa
32
1977-től megindult a nosztalgia- Orient expressz, amely a Simplon- Orient vonalán halad. Az Orient expressz időről időre "betér" Budapestre is, ahol a Nyugati pályaudvaron méltó tiszteletadással fogadják.
41
A legendás vonat Agatha Cristie-t is megihlette. Történt ugyanis, hogy 1929-ben az Orient expressz Isztambultól nem messze hóesés miatt elakadt. Tizenegy napig vesztegelt a nyílt pályán, utasainak a környékbeli falvakból szereztek élelmet. Állítólag ez az esemény adott ötletet az író nak a "Gyilkosság az Orient expresszen" című regényhez.
44
Üzemen kívüli víztorony
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.