Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIrma Mészárosné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Iskolapszichológia a gyakorlatban, a pedagógus szemével
„Villám-módszerek” Iskolapszichológia a gyakorlatban, a pedagógus szemével
2
Az iskola, mint élménycentrum
szeretem nem szeretem
3
Az élmények Barátok „Jó” tanár Jutalmazás Tananyag
Piros pont, ötös, értékelés Programok Sikerélmények Versenyek sport Ellenségek „Rossz” tanár Büntetés Sok tanulás Fekete pont, egyes, értékelés Unalom, eseménytelenség Kudarc élmények Esélytelenség
4
Az iskola szereplői Gyerekek Tanárok Szülők
Vezetőség (tanügyi, gazdasági) Technikai dolgozók Külső partnerek
5
Mi befolyásolja a gyermek viselkedését, magatartását?
Életkora Neme Lakóhelye Szociális helyzete Családi elvárások, neveltetés Környezetei elvárások (külső megfelelés) Ha eltér az elvárásoktól, mennyiben zavarja a partnereket? Vissza egyet, összefüggéseket keresni, szereplőnként.
6
Porszem kerül a gépezetbe
7
Kompetenciahatárok -gyógypedagógia (A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók különleges gondozása a pedagógiai/gyógypedagógiai gyakorlat szemszögéből Csibi Enikő) Fogyatékosságok és gyógypedagógiai szakok egymáshoz rendelése //168/2000. (IX.29.) Kormányrendelet 1. és 2. sz. melléklete//:
8
Enyhe értelmi fogyatékosság → gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta (régi nevén oligofrénpedagógia) Középsúlyos értelmi fogyatékosság → gyógypedagógus, értelmileg akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta (régi nevén oligofrénpedagógia) Autizmus → gyógypedagógus, tanulásban/értelmileg akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta (régi nevén oligofrénpedagógia)
9
Tanulási zavarok (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, veszélyeztetettség) → gyógypedagógus, logopédia szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta, ha a tanulási zavar hátterében a beszédfejlődés érintettsége áll (nagy többség) Tanulási zavarok (diszek…)→gyógypedagógus, pszichopedagógia szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta, ha a tanulási zavar hátterében figyelemzavar, magatartászavar, vagy ennek különböző súlyosságú kombinációi állnak Aktivitás- és figyelemzavar, hyperkinetikus magatartászavar→gyógypedagógus, pszichopedagógia szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta
10
Beszédfogyatékosság, mutizmus → gyógypedagógus, kizárólag logopédia szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta Látássérülés → gyógypedagógus, látássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta (régi nevén tiflopedagógia) Hallássérülés → gyógypedagógus, hallássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta (régi nevén szurdopedagógia)
11
Mozgássérülés, testi fogyatékosságok → gyógypedagógus, szomatopedagógia szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta (régi neve ugyanez) Mentálisan retardált (ép értelem, nagyon alacsony intellektus, BNO F 78), súlyos tanulási zavarral küzdő gyermek → gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája – logopédia szakos gyógypedagógiai tanár/terapeuta Ha a testi, érzékszervi fogyatékossághoz tanulási zavar társul, annak kezelése szintén a fogyatékos-ság típusára kiképzett gyógypedagógus kom-petenciája (pl. diszlexiás mozgássérült gyermek rehabilitációja a szomatopedagógus szakember kompetencia körébe tartozik).
12
Kompetenciák Pszichológiai vizsgálat Oktatás Diagnózis felállítása
Pszichológus Pszichológiai vizsgálat Diagnózis felállítása Terápiák Pedagógus Oktatás Nevelés Korrepetálás
13
Figyelmetlenség Dr. Gádoros Júlia nyomán
A részletekre gyakran nem figyel, hibáit gondatlanságból véti Általában feledékeny Ha beszélnek hozzá, mintha nem figyelne Gyakran nem fejezi be a munkáját, nem utasítások mentén dolgozik
14
Kerüli a tartós „erőfeszítést” igénylő helyzeteket
Nehezen tartja a figyelmét tevékenységei során A tevékenységekhez szükséges eszközöket gyakran elveszíti Könnyen elvonható a figyelme külső ingerek által Tevékenységeit nehezen szervezi
15
Hiperaktivitás – impulzitás Dr. Gádoros Júlia nyomán
Sokat babrál, fészkelődik a széken Gyakran elhagyja a helyét az osztályban Rohangál vagy ugrál Túl sokat beszél Nehezen tud csendben maradni, vagy nehezen marad csendben önálló játék során, szabadidős tevékenységek közben
16
A kérdés elhangzása előtt válaszol
Nehezére esik, hogy kivárja a sorát Olyan összképet mutat, mint akit „felhúztak” Gyakran félbeszakít másokat, esetleg „belerobban” mások játékaiba
17
Társuló problémák Viselkedés terén Kognitív területen Érzelmi téren
Társas kapcsolatok terén
18
Amikor a „szörny” felütheti a fejét
Beiratkozás Beszoktatási szakasz Első év 3-4. osztály Átmenet a felső tagozatba Pubertás kori problémák korábban
19
Ismert - ismeretlen „Mikor megyünk haza?” „Ki jön értem?”
„Mit gondolnak rólam?” „Lesz-e új barátom?” „Hol a helyem?” „Egyáltalán, kik ezek, és mit tudnak rólam?”
20
Iskolai helyzetek Iskolaváltás Beiratkozás Tanító, osztálytársak
Szabályok, házirend Feladattudat, feladattartás Részképességek
21
Tanulás Figyelem Tempó Követelmény Számonkérés Szabadidő
22
Iskolapszichológia /feladatok/
Prevenció Egyéni bánásmód Az osztályok dinamikája Összekötő kapocs
23
Az iskolapszichológus
Iskolai problémákra alkalmazza ismereteit, szakértelmét Szakirányú, posztgraduális képzéssel bír Az iskola szervezeti keretein belül tevékenykedik Autonóm
24
Feladatok Információgyűjtés Közvetlen foglalkozás Konzultációk Képzés
Értékelés
25
Együttműködés
26
Társas kompetenciák Célok meghatározása
Kommunikáció és bizalom kialakítása, fenntartása Vezetés, döntéshozatal Konfliktusok kezelése
27
Attitűdök Önismeret Önelfogadás Integritás Adekvát intelligencia
Határozottság, konkrétság Emberekkel való törődés Aktualizáló viselkedés
28
Egyéni és csoportos tanácsadás - gyerekeknek
Meghallgatás Vezetés Az üzenet visszatükrözése Összefoglalás Konfrontáció Értelmezés Információnyújtás
29
Folyamatok és várható eredmények
balkezes
30
Mit viszünk magunkkal? Tapasztalat Eszköztár Kapcsolatok Hatások
Emlékek
31
Csalódások Újra tervezés Játékosság Komolyság Optimizmus Erő Találékonyság Ez mind-mind: tapasztalat!
32
Jó munkát, sok sikert kívánok!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.