Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGyöngyi Budainé Megváltozta több, mint 10 éve
2
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
3
A szakképzés problémái A munkaerő piaci kereslet és kínálat eltér – hiányszakmák – egyes szakmákban túlképzés, munkanélküliség. A szakképzési iskolarendszer strukturális problémái – nem megfelelő tudásszint – egyes szakmákban tartós hiány – csökkenő létszámú szakmunkásképzés stb. – szétaprózódott intézményrendszer (párhuzamos képzések).
4
A szakképzést érintő törvényi változások, a szakképzés fejlesztési irányai 1. Fő cél: megfelelő szintű koordináció kikényszerítésével (fenntartói közös társulások létrehozása) a munkaerő- piaci szükségletek jobb kiszolgálása. A szakmai vizsgáztatás komplex rendszerének a megteremtése. A szakképzés koherens tartalmi szabályozása. A pályakövetési rendszer bevezetésének törvényi szabályozása.
5
A szakképzést érintő törvényi változások, a szakképzés fejlesztési irányai 2. A szakképzésről szóló 1993.évi LXXVI. törv. módosítása (2.§: TISZK modellek). A közoktatásról szóló 1993.évi LXXIX. törv. módosítása (67.§ és a 89./b §: TISZK modellek). A felnőttképzésről szóló 2001.évi CI. törvény módosítása. A szakképzési hozzájárulásról szóló 2003.évi LXXXVI. törv. módosítása (13.§: RFKB-ék működése). Számos rendelet (Legfontosabbak: 1/2006.OM rendelet az új OKJ-ről és a 21/2007. SZMM rendelet a szakmai vizsgakövetelményekről).
6
A szakképzés szervezeti keretei a régióban Új RFKB felállása Új TISZK-ek a régióban (4 ) Pannon Szakképzés Szervezési Társulás (Pécs, Baranya megye, Siklós, Bóly, Mohács) Somogy megye Tolna megye FVM
7
A szakképzés térségi koordinációjának indokai Országos és helyi elvárás is a szakképzés szétaprózottságának megszüntetése, az iskolarendszerű szakképzés regionális összehangolása. A fejlesztési forrásokhoz a jövőben csak közös stratégiai tervezéssel lehet hozzáférni. Az együttműködésen alapuló és térségileg koordinált szakképzés stabilabb és megalapozottabb beiskolázást jelent (párhuzamos képzések megszüntetése). A koordinációt az új RFKB-val együttműködve kell megvalósítani, de szükség van az RFKB döntéseket megelőző, egyeztetési szintű együttműködésre. Az új OKJ alapján kialakuló szakma-struktúrára történő átállás fejlesztő munkát igényel, amely jobb minőségben oldható meg a fenntartók és az intézmények közötti együttműködéssel. A szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítása is jobban megoldható együttműködéssel.
8
A koordinációs tevékenység tartalmi elemei (rövidtávú tervek) A régióban létrejött TISZK-ek közötti rendszeres kapcsolattartás kialakítása. Szakképzési konferenciák szervezése, a térségi szakképzést és foglalkoztatást összehangoló egyeztető fórumok megtartása. Szakképzési koordinációs iroda felállítása. A koordináció informatikai feltételrendszerének kialakítása (pl. honlap).
9
A koordinációs tevékenység tartalmi elemei (középtávú tervek) A TISZK-ek és intézményeik valós erőforrásainak a felmérése. Régiós szakképzési igény és problématérkép felállítása. Térségi pályázatfigyelési rendszer kialakítása.
10
A koordinációs tevékenység tartalmi elemei („hosszú távú” tervek) Digitális pedagógus továbbképzési módszertani gyűjtemény létrehozása (a régió intézményeiben használt tananyagok továbbadásának támogatása „feladatbank” formájában). A térség szakképzési modultérképének a kidolgozása. Tananyag-fejlesztési tevékenység. Területi szakképzési szaktanácsadási központ kialakítása. A pályaorientációs rendszer térségi összehangolása. Területi szakképzési szolgáltató központ létrehozása a szakképzésben érintett minden résztvevő számára. Régiós szintű, egységes, elektronikus pályakövetési rendszer kialakítása. A térség felnőttképzési rendszerének koordinálása.
11
A szakképzési koordinációs iroda Előzmények: Dél-dunántúli agrár intézmények fejlesztésére koordinációs terv. Nyertes OMAI támogatási pályázat. A fejlesztési terv megvalósítására Konzorcium és Programiroda létrehozása. Jogszabályi változások és újabb (OFA) pályázati támogatás új tartalmat ad az iroda működésének. Az iroda jelenlegi feladatai: A szakképzésben érintett felek közötti térségi szintű kommunikáció megszervezése. Fejlesztési projektek, pályázatok figyelése. Konferenciák, munkamegbeszélések szervezése tapasztalatcsere céljából. Elérhetőség: www.szfpi.baranya.hu
12
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.