Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

VII. Nemzetközi Média Konferencia:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "VII. Nemzetközi Média Konferencia:"— Előadás másolata:

1 VII. Nemzetközi Média Konferencia:
Fromann Richárd Virtuális Játéktér – Hová tart a netgeneráció? ELTE TÁTK, SZOCIOLÓGIA Doktori Iskola VII. Nemzetközi Média Konferencia: Az internet hatása a gyermekekre és fiatalokra NGYSZT - NMHH Balatonalmádi, szeptember 26.

2

3

4 ONLINE TÁRSADALOM SZERKEZETE
MMONLINE TÁRSADALOM I. VIRTUÁLIS én II. VALÓS én Avatárok 1. 2. 3. 3D IMMERZÍV, SZINTETIKUS VILÁG MMO(RP)G ONLINE JÁTÉKOK SOCIAL NETWORKING VILÁG INTERNEZŐINEK száma idén éri el a 2milliárdot FEJLŐDŐ és FEJLETT országok közötti különbségek 1. CSÖKKENNEK (internethasználók száma szerint) 2. NÖVEKEDNEK (lakosság aránya szerint) A nagy sávszélességű internetnél azonban jóval elterjedtebb a mobiltelefónia, mely a szegényebb országokban is mindennapivá vált. Az ITU úgy becsüli, hogy az év végére a mobil-előfizetések száma világszerte eléri az 5,3 milliárdot. A legnagyobb növekedés e szegmensben egyértelműen a fejlődő piacokon tapasztalható, mivel a fejlett gazdaságokban a piac már ma is telített, 100 lakosra átlagosan 116 előfizetés jut. A fejlődő országokban a penetráció csupán 68 százalékos. 4

5 ONLINE JÁTÉKOK CSALÁDFÁJA

6 V. ONLINE JÁTÉK KUTATÁS – 2011. 1. DEMOGRÁFIAI ADATOK
A kérdőívet teljesen kitöltő ( ) személyek száma: 12.425 Férfi: 7.179 Nő: 5.246 Életkori átlag: 28 év

7 MOTIVÁCIÓ 2011 (MMO) - FELSŐ Az alábbiak mennyire fontosak a játékban?
2011 – MMO – FELSŐ kör

8 MOTIVÁCIÓ 2011 (MMO) - középső Az alábbiak mennyire fontosak a játékban?
2011 – MMO – KÖZÉPSŐ kör

9 MOTIVÁCIÓ 2011 (MMO) - alsó Az alábbiak mennyire fontosak a játékban?
2011 – MMO – ALSÓ kör

10 MOTIVÁCIÓ 2012 - FELSŐ Az alábbiak mennyire fontosak a játékban?
2012 – FELSŐ kör

11 MOTIVÁCIÓ 2012 - KÖZÉPSŐ Az alábbiak mennyire fontosak a játékban?
2012 – KÖZÉPSŐ kör

12 MOTIVÁCIÓ 2012 - ALSÓ Az alábbiak mennyire fontosak a játékban?
2012 – ALSÓ kör

13 MMO 2011-12 - KOMMUNIKÁCIÓ Hány személyes (IRL) barátod van ?
2012 RPG

14 MMO 2011-12 - KOMMUNIKÁCIÓ Hány online barátod van?
2012

15 2012 – KAPCSOLATOK Jött már létre PÁRKAPCSOLATOD olyan személlyel, akit az INTERNETEN ismertél meg?

16 2012 – KAPCSOLATOK A CSALÁDTAGJAID közül játszik valaki az általad játszott online játékkal?

17 2011-12 – KOMMUNIKÁCIÓ Melyik internetes közösségi oldalon vagy a legaktívabb?
MMO 2012

18 2011-12 - KOMMUNIKÁCIÓ Ismerősök a Facebookon
MMO 2012 RPG

19 2012 – KOMMUNIKÁCIÓ Milyen kommunikációs csatornán tartod a kapcsolatot?

20 2012 – SZABADIDŐ Milyen további SZABADIDŐS tevékenységeket végzel?
olvasás: regények, novellák, versek 577 28% sportolás: biciklizés 210 10% sportolás: egyéb 197 filmnézés (TV, DVD, videó, online) 193 9% kirándulás, túrázás, természetjárás 188 barátokkal lenni (beszélgetés, szórakozás, kikapcsolódás) 183 sportolás: foci, futsall, kispályás foci 130 6% zenehallgatás 115 sportolás: kondizás, testépítés, edzés, fitness, aerobic 112 5% hímzés, varrás, szabás, kötés, horgolás, szövés, fonás, gyöngyfűzés 106 képző- és iparművészet: rajzolás, grafika, festés, szobrászkodás, üvegfestés, stb. 102 kertészkedés, növények, virágok ápolása 95 sportolás: úszás 80 4% sportolás: futás, kocogás 76 főzés, sütés 68 3% 1 SPORTOLÁS 1 126 29% 2 OLVASÁS 587 15% 3 ALKOTÓ MUNKA 350 9% 4 EGYÉB 298 8% 5 FILMNÉZÉS 252 6% 6 ZENE 241 7 UTAZÁS, KIRÁNDULÁS 226 8 BARÁTOKKAL 191 5% 9 JÁTÉK 158 4% 10 KERTÉSZKEDÉS 95 2% 11 ÁLLATTARTÁS 82 12 CSALÁDDAL 72 13 FŐZÉS 68 14 HORGÁSZÁS 15 INFORMATIKA 3 882 100%

21 a szervezet működése egy gulid leader szemszögéből
WOW JÁTÉK vagy MUNKA? a szervezet működése egy gulid leader szemszögéből

22 A SZERVEZET FELÉPÍTÉSE
Vállalat elnöke Alelnök dolgozók Guild master Officerek Játékosok

23 SZEREPEK és ELVÁRÁSOK VALÓSÁG ANALÓGIA
FELELŐS POZÍCIÓK  KOMOLY ELVÁRÁSOK, STRESSZ VEZETŐI KÉPESSÉGEK, KOMPETENCIÁK szükségessége VEZETŐI TEKINTÉLY kivívása (erős személyiség) és a BELSŐ REND biztosítása HIERARCHIKUS viszony és a KÉNYSZER elemeinek csak a szükséges MINIMÁLIS érzékeltetése

24 ÚJ TAG felvétele a SZERVEZETBE
TRADE CHANNEL-en „álláshirdetés” A játékosnak ki kell választani a KARAKTERÉT (név, nem, faj, stb.) JELENTKEZIK a guildbe PRÓBAIDŐ (1 hónap): RECRUIT-ok (próbaidősök) képességek, elszántság felmérése – korlátozott jogok, lehetőségek (pl. nincs „cafeteria” – piaci ár alatti vásárlás a Klán Banktól) Kirúgás: csak próbaidő alatt, ill. kivételes esetekben A TELJESÍTMÉNY határozza meg, hogy hol foglal helyet a ranglistán

25 MMORPG játékszabályok – KARAKTER-alkotás
A játék első lépése a karakter megalkotása, akit a játékos irányítani fog a játék során. Be kell állítani a karakter nevét (name), nemét (gender), faját (race): alliance v horde kasztját (class) Külsejét (skin) A nem és a külső nem befolyásolja a karakter tulajdonságait, de a faj és a kaszt igen.

26 MMORPG „SZMSZ” – FRAKCIÓK, FAJOK
A fajok két, egymással harcban álló FRAKCIÓKBA tömörülnek Szövetség (Alliance) Horda (Horde) Emellett a FAJOK tulajdonságai némileg eltérnek, és mindegyiknek megvan a csak rá jellemző képessége illetve a saját nyelve. A Szövetség tagjai:   Emberek (Human) Törpök (Dwarf) Gnómok (Gnome) Éjtündék (Night Elf) Draeneiek (Draenei) A Horda tagjai:   Orkok (Orc) Trollok (Troll) Taurenek (Tauren) Élőholtak (Undead) Vértündék (Blood Elf)

27 MMORPG „SZMSZ” - KASZTOK
A kaszt szabja meg a karakter KÉPESSÉGEIT, az általa használt HARCI technikákat és varázslatokat. A játékban 10 kaszt választható, de az egyes fajok csak bizonyos kasztok közül választhatnak. Harcos (Warrior) – Ember, Törp, Gnóm, Éjelf, Draenei, Ork, Troll, Tauren, Élőhalott Zsivány (Rogue) – Ember, Törp, Gnóm, Éjelf, Ork, Troll, Élőhalott, Vérelf Paplovag (Paladin) – Ember, Törp, Draenei, Vérelf Sámán (Shaman) – Ork, Troll, Tauren, Draenei Druida (Druid) – Éjelf, Tauren Vadász (Hunter) – Törp, Éjelf, Draenei, Ork, Troll, Tauren, Vérelf Varázsló (Mage) – Ember, Gnóm, Draenei, Troll, Élőhalott, Vérelf Boszorkánymester (Warlock) – Ember, Gnóm, Ork, Élőhalott, Vérelf Pap (Priest) – Ember, Törp, Éjelf, Draenei, Troll, Élőhalott, Vérelf Halállovag (Death Knight) - Minden faj. A World of Warcraft: Wrath of the Lich King kiegészítő első hőskasztja.

28 KLÁN /GUILD VEZETÉSE GUILD LEADERSHIP
KLÁNVEZÉR / GUILD MASTER analógia: IGAZGATÓ / ELNÖK fő feladata: klán VEZETÉSE, felügyelete (szervezeti felépítésben) OFFICEREK analógia: ALELNÖK / FELÜGYELŐ fő feladata: GM helyettesítés, klán képviselete, döntés-előkészítés a klánvezér részére, új tagok felvétele, klán fórumának követése, felügyelete, segítségnyújtás a klán tagjainak

29 GUILD MASTER feladata MENEDZSMENT tevékenységek a raid szervezésében
Elemzés: makro- és mikro környezet állandó elemzése rendszeres kommunikáció a csapattagokkal Tervezés: a kapott információ segítségével, raidek szervezése Megvalósítás: a guild irányítása a raid alatt Hasznosítás: a zsákmány elosztása, a csapat teljesítményének felmérése Belső PR: ( internal relations IR) Kölcsönös kommunikáció, információ-áramlás biztosítása (chat - csatornák) Szervezet céljaival való azonosulás: online / offline meetingek szervezése

30 KLÁN /GUILD VEZETÉSE RAID LEDAER CAST LEADER BANKOS
analógia: PROJEKTVEZETŐ fő feladata: RAIDEK („projekt”) VEZETÉSE CAST LEADER analógia: CSOPORTVEZETŐ fő feladata: KASZTJÁBA tartozó TAGOK segítése és felügyelete BANKOS analógia: PÉNZÜGYI VEZETŐ / GAZDASÁGI IGAZGATÓ fő feladata: minden tagtól rendszeresen begyűjti a virtuális javakat („GUILD BANKBA”), majd redisztribúció: a begyűjtött javak – bizonyos szempont szerinti - ÚJRAOSZTÁSA

31 PROJEKTSZERVEZET analógia
Szervezet: a feladat megoldására, a cél elérésére szerveződött egyének csoportja. Csoportok = guildek Feladat: „fő gonosz” vagyis a Boss elpusztítása

32 KLÁN /GUILD TAGJAI: RAIDEREK
HEALER fő feladata: GYÓGYÍTJA a raidereket Tagok: 1 main tank healer, 6 healer TANK fő feladata: PAJZSKÉNT VÉDI a Boss (ellenség) ütéseit (raiderek védelme) Tagok: 1 main tank (fő tank), 1-2 off-tank DPS fő feladata: SEBZÉS, TÁMADÁS Tagok: 7 ranged DPS (távolsági harc) – 7 melee DPS (közelharc)

33 RAID (KÜLDETÉS) FŐ CÉLJA RAID instance-ok BOSS (Gonosz) ELPUSZTÍTÁSA
LOOT-ok szerzése: fegyverek, páncél, pajzsok, varázserő (ezek erősítik a csapat erejét) RAID instance-ok Vannak olyan küldetések, amelyeket egy játékos NEM tud EGYEDÜL teljesíteni, ilyenkor van lehetőség CSOPORTOK (party) alkotására. Klánon belüli ALKALMI CSOPORTOK = projektcsapat SZERVEZŐJE / IRÁNYÍTÓJA: RAID LEADER = projektvezető 10 vagy 25 fős csapatok: RAID GROUP-ok tank (1/2) healer (10-ből 2/3, 25-ből 5-6 db) dps (10-ből 5-8) 25-ből db

34 KOMMUNIKÁCIÓ A játékosok többféle chat-csatornán keresztül kommunikálhatnak egymással. Ezek közül némelyik SZEMÉLYES, csak a másik játékos olvashatja el az üzenetet, némelyik NYILVÁNOS, minden játékos számára olvasható. Szerepjátékos birodalmakban 2-féle kommunikáció szerepen belüli (in character) szerepen kívüli (out of character) logon: a karakterek kommunikációja logoff: a karaktereket megszemélyesíti egyenek kommunikációja Van lehetőség nyelvek használatára, a legtöbb faj beszél egy közös és egy saját nyelvet. Az adott faj nyelve más fajhoz tartozó játékosok számára halandzsaként jelenik meg. A nyelv az egyik fő gátja a Szövetség és Horda közti kommunikációnak: a két oldal nem beszéli egymás közös nyelvét!

35 Játékon belüli (INGAME) KOMMUNIKÁCIÓ
Verbális chat- csatornákon keresztül kommunikál a leader, valamint a játékosok egymással Nincs hierarchia a csatornák között, szituáció függő Személyes / nyilvános A gulid leader által használt csatornák: Gulid-, officer-, trade-, party- Guildek honlapja nonverbális Öltözékek: prezentálják a rangot Kinezika: unalom, idegesség

36 KI A JÓ VEZETŐ, KIK A JÓ CSAPATTAGOK
Guild leader: legalább 1 óra/ nap Lewin 3 vezetési stílusból (autokratikus, demokratikus, laissez fair) a demokratikus / autokratikus között 10 fős csapatot tartja ideálisnak Csapattagok: Betartják a szabályokat Foglalkoznak a csapattársakkal, összetartás Segítenek a szervezésben Maguktól is szerveznek Jutalom: új cuccok, előrébb kerülnek a ranglistán, maga a játék Büntetés: hátraszorulás, kivételes esetekben eltanácsolás

37 SZABÁLYOK SZABÁLYOK SZANKCIONÁLANDÓ tételek
IRATLAN SZABÁLYOK: alapvető EMBERI NORMÁK BETARTÁSA (mint a való életben!) JÁTÉKFEJLESZTŐK írott szabályai KLÁNSZABÁLYZAT: a Guild Master felelőssége SZANKCIONÁLANDÓ tételek KÁROMKODÁS (pl. „fuck”) TILTOTT SZAVAK használata: pl. rasszizmus, drogok? „LSD, nigger” (language filter – kicsillagozás funkció - kikapcsolható) LOPÁS a Guild Bankból (guild normák megsértése) NINJA-zás: hatalommal visszaélve – jogosultság hiányában – loot-szerzés GOLD SELLING: INGAME arany rendes (IRL) valutárt való árulása Rendszeres VESZEKEDÉSEK, demoralizálás „BÉNÁZÁS” („noob”-oskodás), HÁTRÁLTATÁS ACCOUNT feltörése, ellopása és árulása JOGOSULATLAN ELŐNYÖKHÖZ juttató illegális programok (hack) használata

38 BÜNTETÉSEK, SZANKCIÓK GUILDEN BELÜL
SZÓLÁS jogának megvonása (guild chanell-ben) LOOT-hoz (zsákmányhoz) jutás megvonása LEFOKOZÁS, jogok és jogosultságok megszüntetése KIKÖZÖSÍTÉS/ KIDOBÁS a közösségből /guildből (ennek híre más guild-ekhez is eljut, ott sem nézik jó szemmel) JÁTÉKFEJLESZTŐK (automatizmus + Game Masters/Moderators) BANNOLÁS (KITILTÁS) ideiglenes végleges

39 JATÉKKUTATÁS WWW.JATEKKUTATAS.HU

40 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 


Letölteni ppt "VII. Nemzetközi Média Konferencia:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések