Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Kamara szerepe az iskolarendszerű szakképzésben Nagykanizsa, 2012. március 14. Bihall Tamás MKIK alelnök.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Kamara szerepe az iskolarendszerű szakképzésben Nagykanizsa, 2012. március 14. Bihall Tamás MKIK alelnök."— Előadás másolata:

1 A Kamara szerepe az iskolarendszerű szakképzésben Nagykanizsa, 2012. március 14. Bihall Tamás MKIK alelnök

2 Foglalkoztatási ráta, százalék 20002001200220032004200520062007200820092010 Csehország64,96565,564,964,164,865,366,166,665,465 Lengyelország55,153,751,751,4 52,854,55759,259,3 Magyarország55,956,156,25756,656,957,357,356,755,455,4 Szlovákia56,356,756,557,956,757,759,460,762,360,258,8 Szlovénia62,763,664,362,565,66666,667,868,667,566,2 Európai Unió–27 62,162,562,462,762,863,664,565,465,964,664,2

3 1. Gyakorlati óraszámok növelése, a gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés szerepének jelentős növelése, a magyar szakképzés gyakorlatorientáltságának fokozása 2. A szakmai záróvizsgáztatásban a szakma elsajátításához tartozó kulcskompetenciák értékelésének és mérésének előtérbe helyezése, szakmai záróvizsga idejének csökkentése 3. Az OKJ rendszer egyszerűsítése, ésszerűsítése olyan formában, hogy a felhasználói szféra számára átlátható, használatra alkalmas legyen. A szakmai tartalmak modernizálása, új technikák, eljárások beépítése a követelményrendszerbe 4. A gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a tanulók gyakorlati képzésében. Szakképzés vonzerejének növelése, a munka világába történő átmenet erősítése. Tanulók és gazdálkodó számának növelése Fő célkitűzések

4 Az előrehozott szakmunkásképzés  Semmi mással nem pótolható jelentősége van az idejekorán elkezdett szakmatanulásnak  Tudomásul kell venni, hogy nincs lehetőség valamennyi műveltségi terület összes fejlesztési célját egy időben biztosító programok alkalmazására  Azok a tanulók, akik nem szeretnének sokat az iskolapadban ülni, a szakiskolát választják  Munkatevékenységbe ágyazott szakképzés pedagógiai modelljének megalkotása. A képzés középpontjába a szakmai cselekvőképességet kell állítani

5 Az előrehozott szakmunkásképzés  A 14 éves korosztály rendkívül fogékony a cselekvésközpontú feladatokra, valós gyakorlati tevékenységekre épülő pedagógiára. Jelentős rétegeket vesztett el a 9-10 osztály bevezetésével a magyar szakképzés, ezzel a magyar munkaerőpiac.  Egyre nehezebb éles határvonalat húzni a szakmai elmélet és gyakorlat között. A szakmai elmélet jelentős változáson ment át, gyakorlatorientáltabb lett. Az elmélet arra koncentrál, hogy megtanítsa a gyakorlati végrehajtáshoz szükséges lépéseket.  A duális képzés élő környezetben szocializálja a tanulót, a tanuló megtanulja, hogyan működik a valós gazdaság, gondolkodásában erősödik a cselekvőképesség. Megtanulja, hogy cselekedeteiért felelősséget kell vállalnia.

6  Iskolák és a vállalkozások közötti kapcsolat erősítése  Lemorzsolódás csökkenése, tanulók jobb elhelyezkedése  Nem lesz több éven keresztül párhuzamos képzési forma  Kevesebb modul, egyszerűbb a „tantárgyiasítás”: (46 szakmában 271-ról 203-ra csökkent a modulok száma)  Gyakorlatorientált, felhasználóbarát központi programok A kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumok bevezetésének előnyei

7 Az ISZIIR interaktív fóruma: http://www.isziir.hu/_frontend/index.php?module=forum&pager_limit= &order=&turn=&page=1 Az MKIK által kifejlesztett szakképesítések: szvk-k, központi programok elérhetők voltak 2011. április 28-tól http://www.mkik.hu/index.php?id=5036 Országos konzultációs fórumrendszer Partnerek bevonása, megnyerése Gazdaság közvetlen részvétele: 180 fejlesztő szakértő Érdemi beleszólás lehetősége: 40 szakmai szervezet 4 ezer gazdálkodó, 660 szakképző iskola véleménye

8 A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések jogszabályi bevezetése 2011. április 28. 48 szakképesítés átdolgozott szakmai és vizsga- követelményének, valamint központi programjának átadása a Nemzetgazdasági Minisztérium részére 2011. július 18. 133/2011. (VII. 18.) Korm. rendelet − új OKJ(hatályos 2011. VII. 26-tól) 2011. augusztus 25. 32/2011. (VIII. 25.) NGM rendelet az új szakmai és vizsgakövetelményekről (hatályos 2011. VIII. 28-tól)

9 Kimutatás a Kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumokra 2011-ben beiskolázott tanulók létszámáról Képzési időTanulók száma 2+28550 3 éves2188 Összesen10738

10 Kamarai szakképzési feladatok a törvényi változások tükrében  A tanulószerződés intézményrendszerének megerősítése: A jogok és kötelességek egyensúlya, munkaalapú társadalom Kamara felelősségvállalása nő: tanulószerződés ellenjegyzése A képzőhelyek szigorúbb ellenőrzése: szankcionálás Szigorúan szabályozott eljárásrendek, határidők Mesterképzettség minimum feltételként támasztása  Együttműködési megállapodások szabályozása: A kamara szerepének erősödése, nyilvántartásba vétel

11 OKJ fejlesztés Elemzések, statisztikák Az elmúlt 3 évben vizsgázók száma szakképesítésenként Beiskolázottak létszáma 2010/2011 RFKB döntési táblázatok a gazdaság igényeinek felmérése alapján FEOR munkakörökben foglalkoztatottak száma FEOR munkakörökhöz kapcsolódó szakképesítések

12 Szakértői fejlesztő teamek Minisztériumi, államtitkári delegáltak (7 minisztérium, 14 államtitkárság) Szakmai szervezetek (közel 60) Egyéb külső szakértők + országos szakmai workshop (300 résztvevő)

13 OKJ struktúrát, tartalmat érintő változások Felnőttképzési óraszámok meghatározása Struktúra (rész-szakképesítés, ráépülés) Szakközépiskolai ágazatok megjelenítése

14 Új OKJ-hoz tartozó szakmafejlesztés 48 szakmafejlesztéshez hasonlóan Lebonyolítás: MKIK+ szakképesítésért felelős államtitkárság Szakértők 3 csoport: 1. Összevonások miatti szvk fejlesztés 2. Tartalomfejlesztés 3. Vizsgarész miatti módosítás

15 Határidők a szt. szerint „92.§ (24)Az e törvény szerint meghatározott tartalmú Országos Képzési Jegyzéket a Kormány legkésőbb 2012. április 30-ig adja ki. (26) Az e törvény szerint meghatározott tartalmú szakmai és vizsgakövetelményeket a szakképesítésért felelős miniszter legkésőbb 2012. május 31-ig adja ki. (27) Az e törvény szerint meghatározott szakképzési kerettanterveket a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter legkésőbb 2012. július 31-ig adja ki.”

16 A szakmai záróvizsgáztatásban a gazdaság szerepvállalása továbbra is érvényesülni fog  A szakmai záróvizsgáztatásban a gazdaság szerepvállalása továbbra is érvényesülni fog A szintvizsgáztatás feladatköre megváltozik  A szintvizsgáztatás feladatköre megváltozik Az RFKB-k helyett MFKB-k jönnek létre:  Az RFKB-k helyett MFKB-k jönnek létre: Az MFKB-k elnöki és munkaszervezeti feladatainak ellátása Szakmaszerkezeti kormánydöntés fenntartókra lebontva Állami finanszírozás e döntések szerint történik Pályaorientáció

17 A 2012. évi feladatok ütemezése ♦ Az MFKB-k működési kereteinek megteremtése, a bizottsági munka megkezdése (2012. október 1.) o MFKB-k kialakításának kamarai koncepciója (2012. április 30.) o MFKB tagok kamarai jelölési rendszerének kidolgozása és a tagi javaslatok elkészítése (2012. május 31.) Ezt követően az MFKB tagok közül kamarai javaslat az elnöki teendőket ellátó bizottsági tagok személyére (legkésőbb 2012. augusztus 31.) o MFKB működési rendjének kidolgozása a vonatkozó rendelet nyomán (2012. augusztus 31.) o MFKB munkatervek előkészítése a működési rend alapján (2012. szeptember 30.) ♦ Irány-arány javaslatok (döntések) o A bizottságok elé kerülő javaslatok összeállítása 2012. június 30. o A bizottságok által elfogadott javaslatok (döntések?) 2012. július 31. o Kormányrendelet 2012. szeptember 30.

18  A szakképzési hozzájárulás változásai: A gazdálkodók gyakorlati képzése, mint fő prioritás Szakmacsoportonkénti differenciált fejkvóta rendszer: Gyakorlat−elmélet arányaAnyagigény Eszközigényesség Hiány-szakképesítésOktatóigényesség Jelentős adminisztráció csökkentés, havi elszámolás A saját dolgozók képzési rendszere új struktúrában: TÁMOP A decentralizált szakképzési alap szerepe növekszik: MFKB

19

20  A Felsőoktatási szakképzés újra pozícionálása: A felsőoktatás szerves részévé válik: nem lesz az OKJ-ban Felsőoktatási intézmény adja ki, államilag elismert felsőfokú szakképzettség, de nem diploma: ISCED 5.5, EQF 5 Kreditbeszámítás lehetősége: 30-60 helyett 30-120 kredit Képzési kimeneti követelmény (szvk) miniszteri rendeletben, képzési programot felsőoktatási intézmény adja ki Gyakorlatorientáltság, felsőoktatás szolgáló leánya Versenyhelyzet a szakközépiskolai és technikus képzéssel

21 SZKTV, OSZTV 2012’ 2012. január 9-30. között bonyolítottuk le a 38 szakképesítés írásbeli feladatainak megíratását Döntő: Hungexpo 2012. április 11-13.

22 EuroSkills, WorldSkills Jogszabályi háttér: Szakképzési törvény 76. § (4) bekezdés „A gazdasági kamara ellátja a WorldSkills és az EuroSkills versenyekre történő előkészítéssel, felkészítéssel és a versenyeken való részvétellel kapcsolatos feladatokat, továbbá megszervezi és koordinálja a WorldSkills és az EuroSkills előválogató versenyét. A WorldSkills és az EuroSkills versenyekkel kapcsolatos további feladatokról a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter és a gazdasági kamara megállapodást köt.”

23 WorldSkills London 2011 2011. október 5-8.  48 ország - több, mint 900 versenyző;  4 nap - több, mint 200.000 látogató;  14 szakmában 15 magyar versenyző;  Összpontszám alapján 26. helyezés;  Legjobb helyezés informatikából - 7. ;  Jó eredmények – ács, bútorasztalos, fodrász, szépségápoló szakmákban;

24 WorldSkills London 2011 2011. október 5-8. Szakképesítések: Mechatronika – 2 főBurkoló VillanyszerelőKőműves BútorasztalosFestő, dekoratőr ÉpületasztalosÁcs VirágkötőFérfi / női fodrász SzépségápolóCukrász SzakácsInformatikai hálózati rendszergazda

25 EuroSkills Spa Francorchamps 2012 2012. október 4-6. Tervezett szakképesítések Mechatronika 2 fő csapatverseny Faipari technológiák csapatverseny Bútorasztalos1 fő Épületasztalos1 fő Faipari gépkezelő1 fő Virágkötő2 fő csapatverseny Fodrász1 fő Szakács és pincér csapatverseny1-1 fő csapatverseny Office ICT Team (informatika)3 fő csapatverseny Kőműves1 fő

26 EuroSkills Spa Francorchamps 2012 2012. október 4-6. Tervezett szakképesítések Festő1 fő Ács1 fő Hegesztő1 fő Takarító csapatverseny Karbantartó tisztító specialista1 fő Felület tisztító specialista1 fő Cipész1 fő Ékszerész1 fő Divattervező1 fő Autószerelő1 fő

27 WorldSkills Leipzig 2013 2013. július 2-7. Tervezett szakképesítések Mechatronika2 fő Villanyszerelő1 fő Kőműves1 fő Bútorasztalos1 fő Épületasztalos1 fő Férfi/női fodrász1 fő Szépségápoló (kozmetika, műköröm építés)1 fő Virágkötő1 fő Szakács1 fő

28 WorldSkills Leipzig 2013 2013. július 2-7. Tervezett szakképesítések Pincér1 fő Cukrász1 fő Festő, dekoratőr1 fő Ács1 fő Hegesztő1 fő IT Network System Administration1 fő Ékszerész1 fő Divattervező1 fő Autószerelő1 fő

29 Az MKIK stratégiája a felnőttképzés területén 1.Helyzetelemzés -Gazdasági környezet igényeinek számbavétele -Szakmapolitikai kérdések áttekintése -Az iskolarendszerű szakképzés és az iskolarendszeren kívüli felnőttképzés viszonya -Az állami irányítás gyakorlatának elemzése -Működő kamarai gyakorlat leírása -Finanszírozás főbb kérdései

30 Az MKIK stratégiája a felnőttképzés területén 2. A felnőttképzés minőségbiztosításának fejlesztése - Kamarai akkreditációs rendszer feltételeinek megteremtése 3. A vizsgáztatási rendszer átalakítása - Regionális vizsga- és módszertani központok létrehozása - tulajdonság-kompetenciák mérésének megszüntetése - kamarai vizsgabiztosok rendszere a felnőttképzésben

31 Az MKIK stratégiája a felnőttképzés területén 4. Egyéb feladatok - A mesterképzés és vizsgáztatás áttekintése - ismeretnyújtási és korszerűsítő rendszer kialakítása - minimális óraszámok meghatározása - gyakorlati képzés ellenőrzése - az OKJ szakmák és a kapcsolódó hatósági képzések áttekintése és szinkronizálása

32 Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "A Kamara szerepe az iskolarendszerű szakképzésben Nagykanizsa, 2012. március 14. Bihall Tamás MKIK alelnök."

Hasonló előadás


Google Hirdetések