Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
c/ Az Újbirodalom fáraói a „Királyok Völgyében” alakítatták ki sziklasírjaikat
2
A leghíresebb királysír: Tutanhamon sírja
Az Amarna kor után uralkodó, jelentéktelen, fiatalon elhunyt fáraó sírja vált a leghíresebbé a Királyok Völgyében – az egyetlen viszonylag épségben felfedezett (1922 Carter) királysír
3
A sír előtere
4
A fáraó lelkének képmása
5
A „kincstár” (Carter)
6
Anubisz szobra Tutenhamon sírjából, Újbirodalom, i. e. 14. sz.
Ez a szobor őrizte azt ládát, amelyben a belsőszerveket tartalmazó edények voltak
8
Kanópusz-edények
10
Tutenhamon fáraó trónusa, i. e. 14. sz.
11
A trónus támlájának képe
A fiatal uralkodó és hitvese Aton korongja süt le rájuk - Tutenhamon visszatért ugyan az Ámon kultuszhoz, de még érződik az amarnai kor hatása Érdekes a jobb kézfej ábrázolása
13
Aranyozott fa „szentély-szekrény”
14
A kőszarkofág
16
A kőkoporsó, benne az ember formájú szarkofág
17
A falakon a temetési szertartást ábrázoló képek
18
Tutenhamon arany halotti maszkja, Újbirodalom, 1. e. 14. sz.
19
Arany, féldrágakő és üvegpaszta berakással
20
Tutenhamon múmiája
21
2. Templomok
22
a/ Szerkesztés módja Az Újbirodalom idejére a templomok különválnak a sírépítményektől Egy főtengely szervezi az épületegyüttest – a „bárka útja” A tengely irányában a templom bővíthető volt, az egymást követő fáraók sokszor évszázadokig építették
23
b/ Részei: belső szentély („isten háza”) áldozati asztal terme
bárkaterem hüposztil csarnok udvar pülón
24
Pülón vagy pilon (görög: „főkapu”)
Az egyiptomi templomok bejáratát keretező, négyszög alaprajzú, felfelé keskenyedő falú, toronyszerű, monumentális kapuépítmény
26
Pilonnak hívják a mai építészetben a hidak kapuszerű hatalmas tartópilléreit is
27
Hüposztil csarnok Oszlopsorokkal megosztott tér az egyiptomi templomokban A kiemelt középrész oldalról kapja a fényt – a bazilikális tér előzménye
28
Az oszlopok növényi formákat utánozhatnak: lótuszvirág, pálmafa
29
Bimbófejezetes papiruszoszlopok
30
A felületek színesek voltak, „szent vésetek”, hieroglifák díszítették
31
c/ Rendeltetése: az istenség pihenőhelye
A belső szentélyben volt az isten szobra, ide csak a papság léphetett be A hívők az udvaron gyülekeztek, ide hozták ki ünnepekkor bárkán az isten szobrát
32
Az isten szobrot bárkára emelve cipelik a körmeneteken, az egyiptomi élet minden mozzanata a hajókhoz, a Nílushoz kötődik
33
Óegyiptomi hajó modellje
34
d/ példák: a legnagyobb templomok az ókori Thébában épültek
Théba volt Ámon Napisten tiszteletének központja, ez volt a főváros az Újbirodalom idején Itt épült a két legnagyobb Ámon-templom, mai nevükön Karnak és Luxor
35
Luxor
36
A karnaki és luxori templomot szfinxek szegélyezte felvonulási út köti össze
37
A luxori templom előtt hatalmas fáraó szobrok ülnek és obeliszkek
A luxori templom előtt hatalmas fáraó szobrok ülnek és obeliszkek* magasodnak
38
*Obeliszk (görög: „nyárs” szóból)
Egy darabból (monolit) faragott, hosszú, magas kő, felfelé vékonyodó, teteje gúla formájúra csiszolt és aranyozott A Napisten kultuszához kapcsolódott, felemelkedés szimbólum
39
Karnaki Ámon-Ré templom, Újbirodalom, i. e. 2. évezred közepe
40
Alaprajza
41
Rekonstrukciója
42
A karnaki Ámon-templomkörzet a Középbirodalom korától épülő óriási templomkomplexum, uralkodók sora építi egészen a kései korig
43
Karnak 1. pülónja
44
Karnaki templom udvarának részlete
45
A karnaki Ámon-templom hüposztil csarnokának rekonstrukciója
46
A karnaki templom hüposztil csarnoka az egyiptomi építészet legnagyobb belső tere volt
47
Éjszakai látkép Karnakról a Szent Tóval
48
II. Ramszesz sziklatemploma, Abu Szimbelben, Újbir., i. e. 1300 k.
50
Ramszesz naptemploma mellett áll feleségének, Nefertarinak Hathor temploma
51
A sziklatemplom Messze délen, a Nílus sziklákkal övezett szűk völgyében nem volt hely nagy épületek építéséhez, a templom tereit kivésték a hegy gyomrából A templomnak nincs tömege, csak belsőtere
52
A bejáratot Ramszesz sziklafalba faragott 4 óriás szobra őrzi
53
A 20 méternél magasabb szobrok
54
Naptemplom sajátos tájolással
Napéjegyenlőség idején a felkelő nap sugarai bevilágítanak egészen a belső szentélyig
55
Termei a szabadon álló templomok beosztására emlékeztetnek: 1 pülón , 2 udvar, 3 hüposztil csarnok, 5 belső szentély
56
Az első termet az Oziriszként megjelenő hatalmas Ramszesz szobrok díszítik
58
A falakon Ramszeszt dicsőítő képek láthatóak
61
Az asszuáni gát építésekor (XX. sz
Az asszuáni gát építésekor (XX. sz.) a templom víz alákerült volna, ezért kivágták a sziklafalból és magasabban, a víztől védett helyen újra felépítették
62
III. Az ókori Egyiptom szobrászata
63
1. A szobrászat jellemzői
Főleg a halotti kultuszt szolgálja, sírkamrákban, a lélek túlvilági életének egyik biztosítéka (ahogy a mumifikálásnak is ez a célja) A fáraók megistenülését hirdetik
64
Ünnepélyes időtlenség
Anyaguk főleg kő, de lehet fa, agyag, fém, csont Mindig egy kitüntetett főnézetre (elölnézet) komponáltak (frontális* elrendezés) Mereven szimmetrikusak Körvonaluk zárt, őrzi a kőtömb tömörségét
65
*Frontalitás (a latin frons: „homlok” szóból) – emelkedettség, nyugalom
Az orr, a mellcsont és a köldök egy függőleges vonalra esik – a mozdulatlanság érzetét kelti a végtagok helyzetétől függetlenü
66
A felületük festett A szemek üvegpaszta vagy féldrágakő berakást kapnak, az élő tekintet a végtelenbe réved idealizálás Feliratok hirdetik a személyazonosságát
67
A végtelenbe néznek, az öröklétet sugallják, a halhatatlanságért készültek architektónikus felépítés
68
2. Példák: a/ Írnok szobra, Óbirodalom,i. e. 3. évezred
Festett mészkő Realisztikus részletek: kövérkés test Rendkívül kifejező az arc megformálása: feszült figyelem
69
b/ „Falusi bíró” szobra, Óbirodalom, i. e. 3. évezred
Kaaper főpap egykor festett fa szobra Az álló szobrokra jellemző kilépő ballábbal
71
Az amarnai korszak szobrászata egyedülálló Egyiptom hosszú történetében
Az eszményítés helyére realisztikus jellemzés, sőt néha a személyes jegyek karikatúraszerű túlzása lép Ehnaton fáraó szobrai
72
c/ Nofretéte, Újbirodalom, Amarna kor, i.e. 14. sz.
A korszak talán legszebb szobra, Ehnaton feleségének, Nofretéte királynőnek portréja Festett mészkő Hiányzik az egyik szemének festése (valószínűleg befejezetlen)
73
Az női szépség egyik leghíresebb ábrázolása a művészettörténetben
75
IV. Az egyiptomi síkművészet
A síkművészet összefoglaló elnevezés: a festészet és a domborművek közös neve (a két művészeti ág hasonlóságán alapul)
76
1. Az egyiptomi dombormű Festett és lapos, bár szobrászati eszközökkel készül, inkább a festészethez áll közelebb Jellemző a „koilanaglüphosz” – a dombormű legmagasabb pontja egybeesik az alapsíkjával
77
2. Az egyiptomi festészet
Sírkamrák falán, épületeken, bútorok felületén, papirusz tekercseken találkozhatunk vele
78
3. A síkművészet témái Az istenek világa és a halotti kultusz
A fáraó dicsőítése Az elhunyt előkelő életének bemutatása – ily módon, az élet legkülönbözőbb területei (mulatságok, gyász, harc, vadászat, munka stb.)
79
4. A síkművészet nyelvezete
80
a/ A kompozíció: egymás feletti sávokba rendez
81
b/ A térbeliség: nincs mélység, a figurák egy alapsíkon mozognak
82
Csak a takarások keltenek egy nagyon szűk képmélységet
83
c/ A méret különbségek nem távolságot, hanem rangbéli helyzetet tükröznek (hierarchia)
84
d/ A színek egységesen töltik ki a körvonalak közti felületeket, nincs árnyékolás (nincs fény), ez is a síkbeliséget erősíti
85
e/ Legnagyobb felületek törvénye
A síkművészetet mindvégig szigorú ábrázolási hagyomány köti, csak alacsonyabb rangúak ábrázolásánál térnek el néha tőle A dolgokat mindig a rá legjellemzőbb nézetből mutatják, ez sajátos emberábrázolást eredményez
86
Sajátos emberábrázolás
A legnagyobb felületek törvénye miatt a figura furcsa, kitekert képet mutat: a fej oldalról, a szem elölről, a vállak szemből, a csípő és a végtagok oldalról látszanak
87
Halastó, thébai sír, Újbirodalom, i. e. 1400 k.
Az egyik legérdekesebb megnyilvánulása a legnagyobb felületek törvényének egy thébai sír falán látható
88
Néhány érdekes kivétel: zenész rabszolganők és siratóasszonyok
89
f/ A képek szerves részei a feliratok, hieroglifák
90
Hieroglifa („szent véset”)
Dekoratív (díszítő) értéke fokozza a síkművészeti alkotások hatását Kialakul a papok egyszerűbb (hieratikus), és a gazdasági élet folyóírásszerű (demotikus) változata
91
Champollion fejti meg a 1822-ben a rosette-i kő segítségével
92
6. Példák: a/ Fáraó vadászaton, thébai falfestmény, Újbirodalom, i. e
6. Példák: a/ Fáraó vadászaton, thébai falfestmény, Újbirodalom, i. e. 14. sz. Sajátos sűrítés az elbeszélésben: szárnyasok és víziállatok sokasága, ahogy a valóságban az nem fordul elő
93
b/ Ehnaton fáraó családjával, Újbirodalom, amarnai kor, i. e. 14. sz.
A fő ábrázolási hagyományok ebben a korszakban is megmaradnak A korra jellemző elemek: Aton a napkorong, a túlzott egyénítés, a bensőséges családi szeretet ábrázolása
94
c/ Medumi ludak, Óbirodalom, i. e. 3. ée.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.