Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGabi Katonané Megváltozta több, mint 10 éve
1
LÉGITÁRSASÁGI STRATÉGIA Pergel Tamás Treasurer, Malév Zrt.
2
Első pillantásra egyformának tűnnek.
3
Kicsit közelebből már nyilvánvalóak a különbségek.
Having a bit more insight the differences are obvious
4
És mindez egyáltalán nem csak a külsőségekben érhető tetten.
5
Lássuk, mik a különbségek!
6
Légitársasági modellek
A Malév bemutatása A Malév jövője
7
Tradíció. Presztízs. Minőségen alapuló „presztízs” jellegű termék.
Drága, szűk réteg számára elérhető.
8
Komplex nemzetközi jogi háttér.
Geopolitikai és biztonsági okok miatt Szigorúan szabályzott iparág. Szövetségbe tömörült légitársaságok az Iparági sztenderdek lefektetése céljából. A hagyományos légitársaságok a IATA védernyője alatt működnek.
9
Új modell: egyszerűsítés és új kereslet teremtés.
A Southwest Airlines 1971-ben új modell alapjait fektette le. Célja a lefele történő piacbővítés a presztízs jelleg feladásával.
10
A modellek fő jellemzői
11
Modellek összehasonlítása
STRATÉGIAI ESZKÖZTÁR
12
a. Működés: point-to-point modell (low cost)
A cél olyan várospárok felkutatása, melyek önállóan rentábilis működést tesznek lehetővé. Decentralizált hálózat.
13
a. Működés: hálózati modell (Legacy/hagyományos)
Centralizált hálózat. A cél olyan kényelmes lehetőség biztosítása, mely egy adott gyűjtőreptéren (hub) keresztül jelent megoldást az utasáramlásra.
14
b. Repterek: elsődleges vs. másodlagos
Könnyű elérhetőség, transzfer lehetőség vs Olcsó leszállási díjak
15
c. Flotta: változatos flotta vs. egy típus
Az egységes flotta költséghatékony, könnyű rotálni, de korlátozza a repülhető desztinációkat. A változatos flottaszerkezet növeli a desztinációs lehetőségeket, de a járatcsere lehetőségét nehezíti.
16
c. Flottahatékonyság: Gépkihasználtság.
Az egységes flotta magas kihasználtsági mutatót eredményez.
17
d. Transzfer: csatlakozó járat vs. Point-to-point.
A hálózati légitársaság a teljes útvonalért garanciát vállal csatlakozásokkal. A low cost különálló szektorokat teljesít.
18
A Low cost-nál nincs code sharing. Csak rövid távon üzemel.
e. Code sharing A Code sharing lehetővé teszi, hogy a hálózati légitársaság a saját hálózatán túlra értékesítsen. A Low cost-nál nincs code sharing. Csak rövid távon üzemel.
19
LC légitársaságok külön, szövetségeken kívül működnek.
f. Szövetségek A szövetségek létrehozása tovább növeli a code sharing lehetőségeket. A beszerzésben méretdiszkont elérését teszi lehetővé. LC légitársaságok külön, szövetségeken kívül működnek.
20
Modellek összehasonlítása
TAKTIKAI ELEMEK
21
g. Árazás: Low cost Egyszerű algoritmus. A járat napjához közeledve az ár emelkedik. Cél: mielőbbi magas járatkihasználtság elérése. Eszköz: azonos jogokat biztosító jegyek.
22
g. Árazás: Hálózati légitársaság
Keresletre fókuszáló szofisztikált árazási mechanizmus. (teljes útvonalra!) Cél: egyénre szabottan a maximális jegyár elérése. Eszköz: számos foglalási osztály eltérő jogokkal.
23
g. Árazás. jegy: Retúr (legacy) vs. egyirányú (LC)
Retúr jegy. Indulási és retúr járat dátumai hatnak az árra. Low cost: Egyirányú jegyek. Visszaút dátuma nem árazási tényező. A hagyományos légitársaság számtalan tényezővel kalkulál a jegyárazáskor. Cél az egyedi bevétel maximalizálás. A low cost egyszerű de költséghatékony szisztémát követ. Célja a volumen elérése.
24
h. Járatfoglalás és disztribúció: low cost.
Egyetlen disztribúciós csatorna: Internet Saját készletnyilvántartás. Cél: egyszerűség, költséghatékonyság.
25
h. Járatfoglalás és disztribúció: hagyományos modell.
Számos csatorna, több ezer végpont. Fejlett készletnyilvántartás, mely az ügynöki hálózat számára is elérhető. Global Distribution Systems (Amadeus,Galileo….) Cél: mindenkit elérni.
26
Modellek összehasonlítása
TERMÉK / MINŐSÉG
27
i. Osztályok /ülések: több osztály (legacy) vs. egy osztály (LC)
Hagyományos : Első osztály (inkább long haul) Business class Economy class Low cost: Csak economy. Sűrű székezés. Leginkább a minőségi/termék paraméterekben jelentkező különbségek ismertek.
28
A LC-nál nem elérhető, vagy csak külön díjazás ellenében.
j. Szolgáltatások Széles körű szolgáltatás része az árnak a hálózati társaságoknál. Ilyen a törzsutas program, a fedélzeti ellátás, a lounge használat. A LC-nál nem elérhető, vagy csak külön díjazás ellenében.
29
k. Extra szolgáltatás árazási politika
Legacy: inklúzív. Low cost: szofisztikált árazási szisztéma minden szolgáltatásra (poggyász, WC, italok, elsőbbségi beszállítás…)
30
Fajlagos költségek összehasonlítása
5 10 15 20 25 Other operating costs Flight crew Cabin crew Aircraft fuel and oil Airport and ANS charges Sales and reservations costs Advertising and promotions costs Station costs Commission Aircraft related costs Passenger services costs Cost per 000 RPK (£) Full cost short haul airline Low cost airline A minőségi szolgáltatás magasabb fajlagos költségszinttel jár. A LC egyedül promócióra költ többet.
31
Low cost altípusok A low cost sem egységes modell. A Ryanair által képviselt ultra low cost modell ortodox költségvezérelt, kínálatot teremt. Az Easy modell az árérzékeny keresletre reagál.
32
Egyéb modellek Hibrid Modell két osztály Regionális Légitársaságok
economy plus szolgáltatásokkal economy olcsó, szolgáltatás nélkül egyszerű árazás Regionális Légitársaságok Niche piacok kiszolgálása, kis gépek Nagy légitársaságokra hordanak rá Charter/Holiday Airlines Vakációzó/turista desztinációk Szezonális. Kevésbé minőség vezérelt A társaságok újabb és újabb piacok után kutatnak. Ezzel diverzifikálják a szolgáltatási spektrumot.
33
Légitársasági modellek
A Malév bemutatása A Malév jövője
34
Malév hálózat. Fő jellemzők.
48 desztináció: 44 európai, 4 közel-keleti. Hálózati légitársaság, BUD központtal. 3+ millió utas évente. 350m EUR bevétel.
35
Bevételmegoszlás Mindössze a bevétel 21%-a származik Magyarországról.
3% Bevételmegoszlás Revenue distribution REVENUE [EUR] Mindössze a bevétel 21%-a származik Magyarországról. 3
36
Egymásrautaltság, közös érdek BUD-dal.
25 Fő karakterisztikák Budapest kiváló földrajzi elhelyezkedése Malév piacvezető BUD-on 42% részesedéssel A Malév forgalma 40%-a transzfer BUD-on csak a Malévnak van tranzit utasforgalma 19 18 14 14 14 Egymásrautaltság, közös érdek BUD-dal. 5
37
MALÉV fő mutatói Átlagár Load Factor
Alacsony Load Factor, tipikusan Regional Airlines Közepes árfekvés: tipikusan kisebb Hub and Spoke Airlines Cél: az átlagár fenntartása mellett a kapacitáskihasználtság növelése.
38
Hullámzó menetrendi struktúra
0630- 0715 Arrivals from East Departures to West Arrivals from West Departures to East A hullámzó menetrendi struktúra teremt lehetőséget a minőségi tranzit utasforgalom lebonyolítására. Mindez azonban a járatkiszolgálásban munkacsúcsokhoz vezet.
39
Flotta 18 # Boeing 737 keskenytörzsű repülő.
1.0 Flotta 18 # Boeing 737 keskenytörzsű repülő. ( ; -700 és -800) 4# Q400 turboprop regional AC Egyszerű flotta regionális és rövid-, középtávra optimalizálva. 4
40
Long Haul járatokra ráhordás
Code share szerződés a Hainan pekingi és az American NYC-i és torontói Járatára BUD-ról. A Long Haul járatokra hordás az egyik lehetőség a forgalom növelésére mind a MA, mind BUD számára.
41
Légitársasági modellek
A Malév bemutatása A Malév jövője
42
Merre tovább?? Low cost? Hybrid? Legacy? Regional?
43
Fő tényezők a jövő építésekor.
1 Pozitív működési eredmény. Kereskedelmileg értékes vállalkozás. 2 BUD tranzitforgalom megőrzése. 3 Termék kínálathoz igazítása 4 Működés áramvonalasítása. 10
44
Köszönöm a figyelmet! Különböznek nemde?
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.