Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2006. október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2006. október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN."— Előadás másolata:

1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2006. október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN

2 2 Storczer László, Siófok 2006. 10. 25 KÖZFORGALMI (NAGYGÉPES) REPÜLÉS 2005. ÉVES REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ELEMZÉSE BUDAPEST FIR, ILLETVE MAGYAR LAJSTROMBA VETT REPÜLŐGÉPEK VONATKOZÁSÁBAN FOGALOM - MEGHATÁROZÁSOK

3 3 Közforgalmi repülés: (Air Transport Flight): Nyilvános (az adott repülési szolgáltatást mindenki által igénybevehető), az 5700 kg-ot meghaladó maximális engedélyezett felszállótömegű, túlnyomású kabinnal rendelkező, minimálisan 2 fő hajózó-személyzetet igénylő légijárművel végrehajtott repülés. Ezeket a repüléseket az úgynevezett nagygépekkel hajtják végre, bár ez az elnevezés némi félreértést is adhat, mert az EC 2042/2003 Article 2 / g szerint a két motoros helikopter is idetartozik! Budapest FIR: (Budapest Flight Information Region): A Magyar Köztársaság államhatára által körbetárt terület feletti (a földfelszíntől repülésre fizikailag igénybevehető) légtér.

4 4 Storczer László, Siófok 2006.10.26. Repült óra: Felszállástól (nekifutást megkezdésétől földetérésig) leszállásig terjedő időtartam. Repülési szám (fel, illetve leszállásszám): Légijármű törzs (sárkány) ciklusideje, amely megegyezik a mindenkori tényleges fel, és leszállás-számmal, függetlenül, hogy hány repülési feladatot teljesít (pl. touch and go esetén mindenegyes földetérés). Fajlagos mutatók: egymillió repült órára eső légiközlekedési balesetek, halálos kimenetelű balesetek száma (nemzetközi viszonylatban ezek a legfontosabb fajlagos mutatók)

5 5 2006. I. FÉLÉVBEN A BEJELENTÉSEK ELOSZLÁSA Storczer László, Siófok 2006.10.25 A tárgyidőszakban 207 (2005. II. félévben 149) bejelentés érkezett a KBSZ ügyeletére. Ebből 148 (2005. II. félévében 96) nagygépes közforgalmi repülést érintett. Zárójelben 2005. II. félévi adat látható. A 148 bejelentés üzembentartó szerinti eloszlása, az alábbi: MALÉV Rt.43(53) WIZZ-Air Hungary Ltd.18(08) SkyEurope Airlines Hungary Kft.03(03) TRAVEL SERVICE02(02) CITYLINE HUNGARY Légiforgalmi Kft. 00(00) FARNAIR Europe 00(02) Budapest Aircraft Service Ltd.01(00) Külföldi lajstromban lévő81(27)

6 6 A tárgyidőszakban 120 bejelentés érkezett a KBSZ ügyeletére. Ebből 72 a nagygépes közforgalmi repülést érintett. Zárójelben 2006. I. féléves adata látható. A 72 bejelentés üzembentartó szerinti eloszlása: MALÉV Rt.38(43) WIZZ-Air Hungary Ltd.07(18) SkyEurope Airlines Hungary Kft.01(03) TRAVEL SERVICE00(02) CITYLINE HUNGARY Légiforgalmi Kft. 01(00) FARNAIR Europe 02(01) Budapest Aircraft Service Ltd.00(01) Külföldi lajstromban lévő43(81) Storczer László, Siófok 2006.10.25 2006. III. NEGYEDÉVÉBEN A BEJELENTÉSEK ELOSZLÁSA

7 7 AZ I. FÉLÉVES 148 BEJELENTÉS JELLEGE SZERINT Storczer László, Siófok 2006.10.25 -repülőgép műszaki meghibásodása miatt:50(39) -műszaki személyzet hibás tevékenysége miatt:02(01) -fedélzeti utas egészségi állapotának romlása miatt:06(02) -összetett okok miatt: 0(00) -madárral, ill. állattal való ütközés végett:08(11) -légiforgalmi konfliktus miatt:10(15) -villámcsapás, illetve elektromos kisülés miatt:01(01) -reptechnikai probléma miatt:14(04) -egyéb ok miatt:61(19)

8 8 AZ III. NEGYEDÉVES BEJELENTÉSEK JELLEGE SZERINTI MEGOSZLÁSA -repülőgép műszaki meghibásodása miatt35(50) -műszaki személyzet hibás tevékenysége miatt:00(02) -fedélzeti utas egészségi állapotának romlása miatt:03(06) -összetett okok miatt:01(00) -madárral, ill. állattal való ütközés végett:11(08) -légiforgalmi konfliktus miatt:11(10) -villámcsapás, illetve elektromos kisülés miatt:01(01) -reptechnikai probléma miatt:07(14) -egyéb ok miatt:22(61) Storczer László, Siófok 2006.10.25

9 9 Egyéb okok alá van besorolva minden más bejelentés, amely nem sorolható be a többi csoportosításba. Döntően repülőgépek földi illetve az előkészítési folyamat során észrevett kisebb gépsérülések. Kisebb mértékben bizonytalan eredetű anyag felfedezése a csomagtérben a repülőgépek földi kiszolgálása közben és a futópályáról való legurulás utáni frekvencia váltás elmaradása. A repülőgépek műszaki meghibásodása alatt szerepel minden olyan légijármű meghibásodás, amely műszaki okra vezethető vissza, függetlenül attól, hogy az hibás gyártási, javítási, karbantartási, illetve helytelen üzembentartás következménye. MEGJEGYZÉSEK:

10 10 Döntő mértékben a műszaki meghibásodások nem hozhatok összefüggésbe az üzemeltető hibás tevékenységével. Csökkenő számú az olyan jellegű meghibásodás, amely a légijármű fedélzeti számítógépének működési zavara vált ki, és un. „reset” eljárással megszűnik. Növekszik az idősödő repülőgépek elhasználódásából eredő meghibásodások száma. Új elem a reptechnikai probléma, pl. oldalszél miatti begyorsulás a megközelítésnél, átstartolás, leszálló konfiguráció hiánya miatti átstartolás stb. Összetett okok közé azok kerülnek besorolásra, amelyeket (jelzőjéből is kitűnik) több fajta ok váltott ki. A tárgyidőszakban nem volt ilyen, és máskor sem szokott nagy számba előfordulni.

11 11 Storczer László, Siófok 2006.10.25. A 148 közforgalmú repülést érintő bejelentés közül 6 (az előző félévben 95 közül 10) bizonyult súlyos repülőeseménynek. Ezek kiváltója; -2 esetben légiforgalmi konfliktus, nem megfelelő elkülönítési minimum; -2 esetben futópálya túlfutás; -1 esetben „füst a kabinban” miatti kényszerleszállás; -1 esetben kéthajtóműves repülőgéppel az egyik hajtómű meghibásodása miatti kényszerleszállás. Érdekesség, hogy a III. negyedéves statisztika negyed év alatt ugyanennyi súlyos eseményt produkált.

12 12 Storczer László, Siófok 2006.10.25. Közforgalmi repülés körében a tárgyidőszakban, ha nem számolom a Borsó hegyen bekövetkezett katasztrófát, akkor nem volt légiköz-lekedési baleset (az utolsó 2000-ben Thessaloniki- ben volt). Súlyos repülőesemény a I. félévben 06 volt, szemben a 2005 II. félévi 10-el. A három legnagyobb hazai üzemeltetőnél a repülési teljesítmény növekedése mellett a súlyos repülőesemények száma alig változott. A súlyos repülőesemények döntő többségét a légijárművek közötti elkülönítés elégtelensége idézte elő. A repülésbiztonsági helyzet javításának fő iránya a hazai közforgalmi repülés terén a légiforgalmi irányítás tevékenységének javítása kell, hogy legyen. ÖSSZEFOGLALÁS:

13 13 Név, hely dátum KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2006. október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN."

Hasonló előadás


Google Hirdetések