Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBence Takács Megváltozta több, mint 10 éve
1
Egocentrikus-szociotropikus, illetve szimbolikus-gazdasági szavazás
A média szerepe az egocentrikus és a szimbolikus választói döntésekben Alföldy-Boruss Dániel Csiki Nikoletta Katalin Gér Mihály Tamás Pestalics Adrienn Puskás Dorina Rácz Mónika Szenes Laura Összehasonlító választói magatartás előadás
2
Összehasonlító választói magatartás előadás
Az előadás tartalma Fogalommagyarázat Szimbolikus médiatartalmak elemzés Kutatási módszertan Értékelés Összehasonlító választói magatartás előadás
3
Összehasonlító választói magatartás előadás
A szavazói magatartás Történeti áttekintés Egocentrikus szavazás elmélete mint racionális/gazdasági modell eszköze Szociotropikus szavazás mint a szimbolikus/pártidentifikációs modell eszköze Az egocentrikus választói magatartás: az egyéni érdekek maximalizálása az anyagi jólét tekintetében, valamint az egyén effektív magánjóléti veszteségeinek minimalizálása. Az egyén azért alakít ki önérdekű álláspontot, mert a múltbéli tapasztalataira, avagy a jövőbeni elvárásaira alapoz. Összehasonlító választói magatartás előadás
4
Összehasonlító választói magatartás előadás
Szavazói magatartás A szociotropikus választói magatartás: az egyén a választói döntését a vélt vagy valós politikai szimbólumok alapján hozza meg, ami a tömeges és egyéni szocializáció során valósul meg. Az ország gazdasági helyzetéről kialakult képük irányítja a szavazatukat. („Rosszabbul élünk, mint négy éve!”) Ez már nem közvetlenül egyéni tapasztalat. Összehasonlító választói magatartás előadás
5
Mi jellemző a szociotropikus szavazóra?
Általános gazdasági helyzet befolyásolja A személyes gazdasági helyzetnek számottevően kisebb szerepet tulajdonít Érdeklődési kör: munkanélküliség mértéke gazdasági növekedés infláció mértéke Összehasonlító választói magatartás előadás
6
Összehasonlító választói magatartás előadás
Döntéseiket inkább retrospektíven alakítják ki, mint jövőre való tekintettel. Időhorizontja szűk, a távoli múltban és aq távoli jövőben történő változások kevésbé befolyásolják. Negatív változásokra erősebben reagál, mint a pozitívakra. Összehasonlító választói magatartás előadás
7
A szimbolikus szavazás
Eredete (Sears-Huddy-Schaffer) Esszerint az emberek a klasszikus kondicionálás folyamatában az egyes szimbólumokra vonatkozó szilárd érzelmi válaszokat sajátítanak el, és ez döntően a viszonylag korai életszakaszban történik. A legerősebbek ezek közül a prediszpozíciók. (Pl. pártazonosulás, politikai ideológia, faji előítélet → amerikai kultúrában) Összehasonlító választói magatartás előadás
8
Összehasonlító választói magatartás előadás
Prediszpozíciók Amikor ezek a prediszpozíciók aktiválódnak , akkor megjelenik egy tanult affektív válasz→a szavazás eredménye. A prediszpozíciók függnek: milyen gyakorisággal jelenik meg az adott politikai jelkép mennyire konzisztens az egyén értékelésével Összehasonlító választói magatartás előadás
9
Összehasonlító választói magatartás előadás
Prediszpozíciók A prediszpozíciók hatnak más politikai attitűdökre is. A politikai és választási jelöltekre vonatkozó preferenciákat befolyásolják (pl. szociális értékek, tartós pártidentifikáció, faji attitűdök) Viszonylag korai életkorban szerezzük meg őket és fennmaradnak egy életen át. Összehasonlító választói magatartás előadás
10
Összehasonlító választói magatartás előadás
Kutatási kérdés A média mennyiben befolyásolja ezeket a prediszpozíciókat? A választási kampányok során az egyes pártok melyik választási magatartásra épitik fel kampányukat? Összehasonlító választói magatartás előadás
11
Összehasonlító választói magatartás előadás
Hipotézisek A médiában mindkét magatartásforma megjelenik, de döntően inkább a szimbolikus magatartásformára építenek. A média hatására az emberekre inkább a szimbolikus választói magatartásmód jellemző. (Edelman, Murray 2004: A politika szimbolikus valósága; Edelman, Murray 2004: A politika szimbolikus valósága. Budapest. L’Harmattan) Összehasonlító választói magatartás előadás
12
Összehasonlító választói magatartás előadás
Szimbolikus tartalmak diszkurzív elemzése a 2010-es választási kampányban Sajtófotó Kampányfotó Összehasonlító választói magatartás előadás
13
Összehasonlító választói magatartás előadás
Szimbolikus tartalmak diszkurzív elemzése a 2010-es választási kampányban Pártimázs Egyéni Logó Összehasonlító választói magatartás előadás
14
Összehasonlító választói magatartás előadás
Szimbolikus tartalmak diszkurzív elemzése a 2010-es választási kampányban Sajtókarikatúra Audiovizuális elemzés - MSZP-s vírusvideó Összehasonlító választói magatartás előadás
15
Egocenrtikus szavazásra építő kampány
Az első hipotézisünk az általunk vizsgált médiatartalmak alapján érvényesnek mutatkozik. Összehasonlító választói magatartás előadás
16
Összehasonlító választói magatartás előadás
Kutatás Mintavétel: egyszerű véletlen → a kutatás objektívebb lesz. Minden elemnek egyforma esélye van a mintába kerülésre. (véletlen számgenerátor, postai úton, az ország bármely területére szavazati joggal rendelkező embereknek) Előnye: egyrészt közvetlenül az egyes cselekvők szintjén tárhatjuk fel az összefüggéseket, másrészt teljes egészében elméleti feltevéseink határozzák meg azt, hogy a cselekvők mely jellemzőire nézve gyűjtünk adatokat. Összehasonlító választói magatartás előadás
17
Összehasonlító választói magatartás előadás
Likert-skála Nem/Kor/Iskolai végzettség Egyáltalán nem fontos Kevésbé fontos Közepesen fontos Fontos Nagyon fontos A párt programja A pártjelölt személyisége A pártjelölt szakértelme A kampány elemei Összehasonlító választói magatartás előadás
18
Összehasonlító választói magatartás előadás
Likert-skála Egyáltalán nem fontos Kevésbé fontos Közepesen fontos Fontos Nagyon fontos Oktatásfejlesztés Munkahelyteremtés Társadalmi felelősségvállalás Adóterhek csökkentése Összehasonlító választói magatartás előadás
19
Összehasonlító választói magatartás előadás
Értékelés Egocentrikus magatartást tükrözi: a pártjelölt személyisége a pártjelölt szakértelme nyugdíjemelés, nyugdíjkorhatár kérdése adóterhek csökkentése (különböző adónemek) szociális segélyek növelése Összehasonlító választói magatartás előadás
20
Összehasonlító választói magatartás előadás
Értékelés Szociotropikus magatartást tükrözi: társadalmi felelősségvállalás környezetvédelem oktatás egészségügy közbiztonság infrastruktúrafejlesztés infláció Összehasonlító választói magatartás előadás
21
Összehasonlító választói magatartás előadás
Értékelés A kutatás feldolgozása SPSS-rendszerben(statisztikai parancsprogram) történik Második hipotézisünk (véleményünk szerint) csak a vizsgálat elvégzésével igazolódhatna vagy nem igazolódhatna, noha Magyarország történelme alapján inkább azt feltételezhetjük, hogy az egocentrikus szavazói viselkedés kerülne túlsúlyba. Ennél azonban árnyaltabb a kép az Európai Uniós tendenciák miatt. (Joska Fischer, zöld párt) Összehasonlító választói magatartás előadás
22
Összehasonlító választói magatartás előadás
Köszönjük a figyelmet! Összehasonlító választói magatartás előadás
23
Összehasonlító választói magatartás előadás
Források Tóka Gábor: A szavazó magatartás In: Török Gábor, Gallai Sándor (szerk.): Politika és politikatudomány. Aula, 2005, Bp., p Edelman, Murray 2004: A politika szimbolikus valósága. Budapest. L’Harmattan o. Sears, David O., and Carl P. Hensler, and Leslie K. Speer "Whites' Opposition to 'Busing': Self-Interest or Symbolic Politics?" American Political Science Review 73: Lewis-Beck S.M. and Stegmaier, M. (2007): Economic Models of Voting. In: Dalton, R. J. és Klingemann, H-D. (eds): The Oxford handbook of political behavior. pp Oxford: Oxford Univerity Press Sears, David O.: Szimbolikus politika. Társadalom-lélektani elmélet. In: Hunyadi György (szerk): Történeti és politikai pszichológia. Budapest: Osiris. Pp Karácsony Gergely: A pártok szava és a nép zsebe In: A népszavazási döntések motivációi Magyarországon. In Enyedi Zsolt (szerk.): A népakarat dilemmái Összehasonlító választói magatartás előadás
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.