Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében 2006. február 23. Dr.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében 2006. február 23. Dr."— Előadás másolata:

1 1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében 2006. február 23. Dr. Tomka János társelnök, ügyvezető igazgató KPMG-BME Akadémia

2 2 1. Bevezetés 2. A szakmai közösségek (SZK) stratégiai szerepe 3. A szemiformális irányítás és kontroll Tartalom

3 3 Problémafelvetés Európai tudásmenedzsment (TM) felmérés két megállapítása -Fő elvárás a TM kezdeményezésektől: a különböző szervezeti egységek közötti szinergia megteremtése (83 %) -A legtöbb TM kezdeményezés a szakmai közösségek (SZK) területén történik (46 %) (KPMG’s Knowledge Management Survey 2002/2003) Vizsgált kérdések -A SZK-k alkalmas szerveződéstípust képviselnek-e az együttműködés fejlesztésére? -Milyen feltételek mellett képesek a SZK-k hosszú távon betölteni szerepüket a szervezetekben?

4 4 „A szakmai közösség… … három alapvető építőelem egyedülálló kombinációja: az adott szakterületre vonatkozó tudás, mely a kérdések egy adott körét határozza meg; azon emberek közössége, akik ezt a szakterületet művelik és a közös gyakorlat, melyet annak érdekében fejlesztenek ki, hogy a szakterületükön hatékonyak legyenek.” (Wenger, E. C.; McDermott, R.; Snyder, W. M.)

5 5 1. Bevezetés 2. A szakmai közösségek (SZK) stratégiai szerepe 3. A szemiformális irányítás és kontroll Tartalom

6 6 Szervezeti egységek, teamek Szakmai közösségek Tacit tudás (mentális objektumok) Explicit tudás (tudásobjektumok) A tudás alkalmazásaA tudás gondozása Az emberek teamben tanulnak, de … A tanulás menedzselése a teamek között TUDÁS TANULÁS A szemiformális együttműködési modell

7 7 A SZK-k és a tudásgondozás Megosztás Szocializáció: tapasztalat megosztása, az együttműködés mellékterméke Kommunikálás Externalizáció: tudás összegyűjtése, átalakítása explicit reprezentációba Elosztás Kombináció: konvertálás széles körben terjeszthető formába Tanulás Internalizáció: az explicit tudás beágyazódása a gyakorlatba Segítő SZK Jó kapcsolatok, együttműködés Legjobb gyakorlat SZK Jó megoldások, gyakorlatok validálása, dokumentálása Tudásszervező SZK Releváns tudáselemek rendszerezése, elosztása Innovációs SZK Innovációs gondolkodás és implementáló készség fejlesztése TTEE T: tacit tudásE: explicit tudás

8 8 1. Bevezetés 2. A szakmai közösségek (SZK) stratégiai szerepe 3. A szemiformális irányítás és kontroll Tartalom

9 9 Szemiformális irányítás A tudásdolgozók által elfogadott irányítási területek Vezetők eszközei a SZK-ken keresztül Kihívást jelentő munka A szakterület és gyakorlat sokszínűsége Problémamegoldás Állandó, természetes szabad tér, „ba”, „iskola” Közösségi fejlődés Hatalmi erőforrások: szakértelem, egyéniség, jellem ElismerésPresztízs, erkölcsi elismerés VisszajelzésKözösség formáló ereje az érett személyiséggé válásban

10 10 Szemiformális kontroll Egyeztetett, összetett mutatók alapján mérni a SZK-k befolyását az üzleti eredményre Megegyezés a menedzsment és a közösségi koordinátorok között a következő időszak céljaiban és nem túl részletes mutatóiban SZK-k tagjai közösen alakítják ki a célok elérésének módját Az átfogó eredményeket elemezve a menedzsment és a koordinátorok közös döntést hoznak a célok és mutatók módosítására, a SZK-k átalakítására vagy megszüntetésére vonatkozóan


Letölteni ppt "1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében 2006. február 23. Dr."

Hasonló előadás


Google Hirdetések