Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaFanni Borbélyné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Szociális és Munkaügyi Minisztérium
2
„ Nyugd í jreform folyamat ” 2010 K ü lső hat á s Belső hat á sok 1997 előtt 2007
3
Reform kihívás zavarkiigazítás
4
A nett ó nyugd í jkiad á sok GDP-hez viszony í tott ar á ny á nak v á ltoz á sa a 2009. é vi int é zked é sek hat á s á ra 10,4 11,3 10,7 10,6 12,6 10,4 11,3 9,6 8,4 9,1 5 6 7 8 9 10 11 12 13 2000.2005.2010.2020.2030.2050. 2008. Konvergencia program2009-es v á ltoz á sokkal
5
Példa: előrehozott öregségi nyugdíjra jogosult személy, akinek jövedelme stagnált, vagy nőtt. Megszűnik a munkahelye El tudna menni dolgozni tudásával, képzettségével, de jóval alacsonyabb bérért Nem érdemes elmennie dolgozni, mert az nyugdíj számítás során átlagkereset csökkenést okozna, Inkább jöjjön a nyugdíj, még dolgozni sem kell, szabadidővel rendelkezik Tudás elvész --- Társadalom veszít --- Nyugdíjbiztosítási Alap kiadása nő.
6
Nyugdíjalap számításánál: A korábbi keresetek részleges (3 évvel korábbi szintre) valorizálását 2008-tól teljessé tettük, a nyugdíjazást megelőző év szintjére valorizálunk és félnettó keresetek helyett a teljes nettót kell alkalmazni A magasabb keresetek csökkentett beszámítását (degressziót) fokozatosan oldjuk, néhány éven belül megszüntetjük
7
’ 97-es reform Korhat á remel é s (1996) t ö bb l á bon á ll á s modellje: á llami rendszer privatiz á l á sa 1/4 r é szben: II. pill é r l é trehoz á sa I. pill é r biztos í t á si jellemzőinek erős í t é se: é letkereset besz á m í t á sa; a keresetek degressz í v besz á m í t á s á nak fokozatos megsz ü ntet é se; A fenntarthat ó s á g é rdek é ben: egy é ni j á rul é k maximum bevezet é se – ezzel k ö zvetetten az ell á t á sok korl á toz á sa
10
P É NZ Ü GYI FENNTARTHAT Ó S Á G Á llamh á ztart á s egyens ú ly á t ne vesz é lyeztesse Gazdas á g versenyk é pess é g é t az elvon á si m é rt é kek ne g á tolj á k Gener á ci ó k k ö z ö tti ú jraeloszt á s ne legyen ar á nytalan MEGFELELŐS É G megfelelő nyugd í jsz í nvonal (időskori j ö vedelembiztons á g, szeg é nys é gi kock á zat igazs á gos ar á nyok (biztos í t á si elv). RUGALMASS Á G a k ü lső k ö rnyezeti felt é telekhez val ó alkalmazkod ó k é pess é g EGYM Á ST ERŐS Í TŐ KERESZTHAT Á SOK munk á ra ö szt ö nző hat á s erős í t é se, munkaerőpiac, ad ó rendszer, szoci á lis-, eg é szs é g ü gyi ell á t ó rendszer ö sszehangol á sa TRANSZPARENCIA egy é ni jogszerz é sek k ö vethetős é ge, a rendszer explicit é s implicit í g é rv é nyeinek é rt é kelhetős é ge. nyugdíjas Járulék- fizető
12
Időskori függőségi ráta (Old age dependency ratio) 65 évnél idősebbek 2004201020302050 Magyarország 23243548 EU 25-ök átlaga 24264052
13
A nyugdíjak és a keresetek arányának alakulása (éves adatok, 1 főre jutó kiadás)
15
Foglalkoztatási deficit az idősebb (55-64 éves )munkavállalóknál –A foglalkoztatási ráta az egyik legalacsonyabb az EU-25 esetében; 1997-2005 között 17%-ról 33%-ra nőtt (nőknél 9-27%, férfiaknál 27-41%) –A korhatáremeléssel párhuzamosan következett be a javulás, de a lemaradásunk így is jelentős, a lista végén vagyunk; –Különösen az idősebb nők foglakoztatási rátája alacsony (13% ponttal marad el a férfiakétól) Megnevez é s20052010 15-64 évesek Mo. 56,963,0 EU2567,070,0 55-64 évesek Mo. 33,037,0 EU2542,550,0
16
Konkrét intézkedések: a nyugdíjba vonulás korcentrumának növelése Járulékfizetés nyugdíj melletti kereső tevékenység esetén Nyugdíj szüneteltetés minimálbér éves összegét meghaladó kereset esetén A rokkantsági rendszer -- a rehabilitáció megteremtése A nyugdíjszámítási szabályok korszerűsítése: teljes nettósítás --- teljes valorizáció
17
1.Nyugd í jkorhat á r emel é se, a nyugd í jaz á s korcentrum á nak emel é se (malus) 2.Nyugd í jak s á vos emel é se 3.A 13. havi nyugd í j helyett nyugd í jpr é mium 4.A korrekci ó s int é zked é sek m ó dos í t á sa 5.Nyugd í j vagy munkaviszony
18
F é rfiak Sz ü let é si é v É letkor 2009 Ö regs é gi nyugd í j- korhat á r Ö regs é gi nyugd í jra jogosults á g Előrehozott ö regs é gi nyugd í j A jogosults á g é ve Az ig é nylő é letkora Max. időtartam Cs ö kkent é s n é lk ü li szolg.idő Szolg á lati idő é v Max. cs ö kken- t é s % 195059622012201060240 37 38 39 7,2 4,8 2,4 1951586220132011602 – Min.37Max. 8,4 19525762,5 2014. II. f é l é v 2015. I. f é l é v 2012.602,5 – Min.37 Min 42 Max.10,8 Max. 8,4 1953566320162013603 – Min.37. Min.42 Max.13,2 Max. 8,4 19545563,5 2017. II. f é l é v 2018. I. f é l é v 2014. II. f é l é v 2015. I. f é l é v 60,53 – Min.37. Min.42 Max.10,8 Max. 8,4 1955546420192017622 – Min. 37.Max. 8,4 19565364,5 2020. II. f é l é v 2021. I. f é l é v 2018. II. f é l é v 2019. I. f é l é v 62,52 – Min.37.Max. 8,4 1957526520222020632 – Min. 37Max. 8,4
20
É rt é kmegőrző, de a fejlőd é sből is r é szesedő nyugd í jak GDP növekedése Fogyasztói árNettó kereset X-3%100%- 3-4%80%20% 4-5%60%40% 5%-X50%
21
A nyugd í jak index á l á s á nak m ó dja az EU tag á llamokban B é rekhezD á nia, Hollandia, Sv é dorsz á g, Szlov é nia Á rakhozAusztria, Belgium, Ciprus, Franciaorsz á g, Lengyelorsz á g, Litv á nia, Luxemburg, M á lta, Nagy-Britannia, Olaszorsz á g, Spanyolorsz á g Vegyes ( á rak é s b é rek kombin á ci ó ja, é s/vagy egy é b t é nyezők figyelembev é tele) Csehorsz á g, É sztorsz á g, Finnorsz á g, Magyarorsz á g, N é metorsz á g, Portug á lia, Szlov á kia Egyedi d ö nt é seken alapul ó G ö r ö gorsz á g, Í rorsz á g, Lettorsz á g
22
GDP növekedése Fogyasztói ár 3,5-5 %1 heti 5-6 %2 heti 6-7 %3 heti 7-8 %4 heti
23
(halmozott, jelenlegi szinten, a jelenlegi kiad á sokhoz viszony í tva Mrd Ft) Megnevez é s 201020112012201320142015201620202030 1)Korhat á remel é s (j á rul é kt ö bbletek n é lk ü l) –– 1174178125240260 2) M á lusz 2011-től a f é rfiakn á l * – 520252423221810 3) 62 é v felett is meg kell sz ü ntetni a biztos í t á si jogviszonyt 4) Az index á l á s ú j rendszere** 45679098106112120170250 5) A 13. havi nyugd í j megszüntet é se 170 Ö sszesen: 115242281310341383437598690 GDP %- á ban 0,40,91,11,21,31,51,72,32,6 Megjegyzés: * A benyújtott tv. kivételként az 1952-53-ban született nők esetében a ma hatályos szabályt alkalmazná 2011-et követően is. Azt feltételezzük, hogy az érintettek fele vállalja a csökkentett nyugdíjat ) ** PM 2009. április 3-i makro paraméterei alapján számított kihatás
24
1997 ó ta modellv á lt á s (paradigmatikus) reform folyik Jelenleg parametrikus reformok val ó sulnak meg Paradigmatikus reform lehetőségét vizsgálja a Nyugd í j é s Időskor Kerekasztal műhelye
25
Az á llami szerepv á llal á s terjedelme, garanci á lis k é rd é sek A k ö telez é sen é s az egy é ni v á laszt á son alapul ó r é szv é tel dilemm á i (k é nyszer előtakar é koskod á s, ennek ö szt ö nz ö tts é ge ) Piaci t í pus ú (csak speci á lis szolidarit á si elveket é rv é nyes í tő) modell vagy a t á rsadalmi szolidarit á st teljes k ö rűen kifejező, ill. a k é t é rt é ket ar á nyosan é rv é nyes í tő modell
26
A mai nyugdíjmodell is fenntartható, de más paraméterekkel, más nyugdíjszínvonallal. Alapnyugdíj és munkanyugdíj NDC rendszer (járulékfizetéssel meghatározott) Pontrendszer (járulékalappal arányos, szolgáltatással meghatározott) „TB gyilkos” rendszer
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.