Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIgnác Fábián Megváltozta több, mint 10 éve
1
A magyar tudományosság kihívásai Kárpátalján, kutatói szemmel Csernicskó István II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Hodinka Antal Intézet Beregszász A MAGYAR NYELVŰ TUDOMÁNYOS KUTATÓMUNKA SZELLEMI ÉS INFRASTRUKTURÁLIS FELTÉTELEI műhelyvita Beregszász, 2012. június 18.
2
Arra kaptam felkérést, hogy az alábbiakról szóljak: a helyi magyarságot érintő kutatási kihívások; kutatási infrastruktúra; publikációs lehetőségek; tudományos testületek, fórumok; finanszírozási lehetőségek; hasznosítási lehetőségek. Mindezt nyilván a kárpátaljai magyar tudományosság szemszögéből. 2
3
A meghatározás nehézségei Mi az, hogy „kárpátaljai magyar tudományosság”? Vagy: „magyar tudományosság Kárpátalján”? Más-más válaszokat kaphatunk más-más személyektől, intézményektől.
4
A helyi magyarságot érintő kutatási kihívásokról A jelző meghatároz: a) kisebbségi, b) magyar, c) kárpátaljai. A kárpátaljai magyar társadalomkutatók nagy része nem választ kutatási témát, hanem a kutatási probléma találja meg őt. A kárpátaljai magyar közösség 20. századi sorstragédiái (1944, kollektivizáció, Donbász); a kisebbségi jogok; az anyanyelvi oktatás kérdésköre; az érdekképviselet és érdekérvényesítés; a helyi magyar irodalmi és kulturális élet szerveződései; a nyelvét megtartó közösség és a közösségét megtartó nyelv állapota, helyzete, használati köre, viszonya az egyetem magyar irodalmi nyelvhez, stb, stb.
5
A kutatási infrastruktúra 1963, 1967: az ungvári egyetem Magyar Filológiai Tanszéke. 1988: Szovjet (később: Ungvári) Hungarológiai Központ. A Rákóczi Főiskola kutatóintézetei. Ma az MTA által akkreditált, nyilván tartott kárpátaljai magyar kutatóintézetek között kettőt találunk: a főiskola Lehoczky Tivadar Intézetét és Hodinka Antal Intézetét.
6
Publikációs lehetőségek Acta Hungarica Acta Academia Beregsasiensis. Mindkét folyóiratra érvényes megállapítások: a) megjelenésük esetleges (nem rendszeres); b) a közölt írások tematikailag szerteágazók, c) színvonalukban erősen változatosak; d) az írások műfajilag szűk metszetet adnak, hiányoznak a szakmai recenziók, kritikák, forrásbemutatók, a szakmai polémiák; e) a megjelenő publikációk kevés szakmai visszhangot kapnak. Könyvkiadás: mindez a könyvek megjelentetésére is vonatkozik.
7
Tudományos testületek, fórumok Kettős periféria-helyzet. Kettős megfelelési kényszer. Eltérő beágyazottság, erősen különböző szemlélet, gyakran gyökeresen eltérő fogalmi keret, más-más publikációs kultúra és követelmények stb.
8
Finanszírozási lehetőségek Pénz: az a legkevesebb. Kiszámíthatatlanság, tervezhetetlenség, nincs kutatói életpályamodell. Konzorciális kutatások, „nemzetközi” (magyar- magyar) kutatócsoportok, esetleges pályázati rendszer. Magyar-magyar tudományos imperializmus. A magyarországi pályázatok (pl. az MTA pályázatai) segítik a magyarországi és szülőföldi kutatási programokat, ám a nemzetközi megjelenésre nem jutnak források.
9
Hasznosítási lehetőségek Vannak olyan kutatások, melyek eredményeivel több a világról való tudásunk. De olyan kutatások is vannak, amelyek ha nem készülnek el, semmivel sem leszünk kevesebbek. A jó kutatás olyan, amelynek eredményei – közvetve vagy közvetlenül – hasznosíthatók és hasznosulnak a közösség javára. Ehhez azonban sok minden kell: megrendelés, a politikum figyelme stb.
10
Hasznosulás A társasnyelvészet legismertebb alakja, William Labov két fontos elvet fogalmazott meg a nyelvészek társadalmi felelősségéről. Ez a két elv a tévedések korrigálásának és az adósságnak az elve. Az első szerint, ha a kutató olyan széles körben elterjedt elképzeléssel, nézettel találkozik, amelynek helytelenségét kutatásokkal igazolni tudja, kötelessége ezt nyilvánosságra hozni. A második szerint pedig annak, aki nyelvi adatokat gyűjtött egy beszélőközösségben, az így szerzett tudást kamatoztatnia kell a közösség javára.
11
Összegzés „Nem elég a tehetség, a szorgalom, a kitartás, a kreativitás, hogy tudóssá váljon valaki. Alkalom és lehetőség is kell ehhez.” (Orosz Ildikó A Rákóczi Főiskola – és az intézmény keretében működő kutatóintézetek – az első alkalmat és lehetőséget kínálja hallgatói és munkatársai számára.
12
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.