Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRebeka Faragóné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Hegyes paprika Piaci árviszonyainak vizsgálata Készítette:
Nagy Ildikó, Dunai Judit, László Dorottya, Hanzel Enikő
2
Bevezetés Vizsgált probléma
A belföldi piacokon hol a leggazdaságosabb vásárolni a fogyasztók számára és hogy alakul ehhez képest a spanyol import paprika ára hazánkban? Célcsoport minden vásárló, kiemelten a vegetáriánusok és a bio fogyasztók Várható hasznosság Megtudjuk melyek a leggazdaságosabb magyar paprika piacok és azt, hogy érdemesebb inkább belföldi terméket vásárolni
3
Szakirodalmi feldolgozás
Szakma jelenlegi álláspontja A spanyolországi kaliforniai paprika nagykereskedelmi ára 5 százalékkal emelkedett. A magyar termék nem jellemző a kínálatban a téli hónapokban. A kaliforniai paprika termelői ára Spanyolországban is nőtt. A szakma kevés adatot szolgáltat a paprika importról, de amit leszűrhetünk ezekből, az alátámasztja azt, hogy inkább a belföldi paprikát érdemes megvásárolni
4
Anyag és módszer PÁIR oldaláról adatokat gyűjtöttünk
Ezeket rendszereztük Excel segítségével OAM COCO elemzések piacokra vetítve YO – összes piac összehasonlítása Összefoglalás - hitelességvizsgálat
5
Eredmények Az év első harmadában az YO értékek negatívak voltak, tehát nagyrészt alulértékelt volt az egész piacra nézve a paprika ára. A nyár elejétől az év végéig pedig jellemzően túlértékelt, majd a 2012-es adatokban jórészt ismét alulértékelt.
6
Eredmények „Jó piacok”: kecskeméti, debreceni, Lehel utcai fogyasztói piac, kecskeméti nagybani piac „Rossz piacok”: szegedi és Fény utcai fogyasztói piacok Az év elejétől nyár végéig alulértékeltek a piacok Az import paprikát mindig lehet kapni, és viszonylag kiegyenlített az ára, de jóval drágább a hazainál.
7
Következtetések Az eredményekből következik, hogy a szegedi piac értékei nagyrészt túlértékeltek, tehát a fogyasztók többet fizetnek, mint a becsült érték. A debreceni piac pedig jórészt kiegyenlített volt, vagyis a becsült árak és a tényárak viszonylag megegyeznek. A többi piacon túl sok a hiteltelen adat vagy túlnyomórészt nem kiegyenlített, inkább alulértékelt ami a fogyasztóknak megéri. A spanyol import paprika ára az OAM alapján sokkal drágább, mint a hazai, de egész évben kapható.
8
Összefoglalás A PÁIR-ból gyűjtöttünk adatokat, amiket összehasonlítottunk egymással és arra a következtetésre jutottunk, hogy melyik piac túlértékelt, alulértékelt vagy éppen reális. Ebből arra jutottunk, hogy kiemelkedően két piac a legkevésbé gazdaságos az országban. A spanyol paprikát pedig nem érdemes fogyasztani, hisz a hazai termékhez képest drága.
9
Köszönjük a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.