Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRegina Bartané Megváltozta több, mint 10 éve
1
Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán
Piskóti Marianna Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing Szakirány MTA Marketingtudományi Bizottság Kürthy Pál Emlékdíj Pályázati tanulmány prezentációja,
2
Témaválasztás: Nyári gyakorlaton találkoztam a funkcionális élelmiszerek témájával Pszichológia iránti érdeklődésem indított a fogyasztói magatartások vizsgálatára Személyes benyomások, tapasztalatok Ez a téma egyben a TDK és szakdolgozati témám is
3
Kutatás célja: mennyire ismerik a fiatalok a funkcionális élelmiszereket, milyen gyakran fogyasztják őket, és miért az egyetemista és a főiskolás korosztály funkcionális élelmiszerek fogyasztásához kapcsolódó gondolkodásmódjának, értékeinek, attitűdjeinek és motivációinak vizsgálata az „egyetemista piac” szegmentálása, jellemzése klaszteranalízis segítségével
4
Szekunder kutatás: Kevés a magyar szakirodalom, inkább német és angol kutatások 2 területen vizsgálódtam: Általános élelmiszerfogyasztói magatartás Funkcionális élelmiszerek fogyasztói magatartása
5
Szekunder kutatás eredményei:
Fogalmi behatárolás: Poulsen (1999): „Egy termék, amit természetben fellelhető hatóanyaggal módosítottak vagy gazdagítottak, amely speciális fiziológiai megelőző és/vagy egészség fokozó hatással rendelkezik. A terméknek a normál napi étel illetve ital fogyasztás részének kell lennie.” Szakály és Schäffer (2006): „Minden olyan /bármilyen természetes, vagy iparilag előállított élelmiszer, amelyek a benne lévő tápanyagokon túl egy, vagy több ún. bioaktív (fokozottan egészségvédő) anyagot is tartalmaz.”
6
Szekunder kutatás eredményei:
Piaci, keresleti helyzet: USA: legérettebb piac, széles termékskála, reggeliző pelyhek, növényi alapú termékek Japán: nagy és gyorsan fejlődő piac, széles termékválaszték, főleg probiotikus termékek Európa: fejlett piac, főleg tejtermékek, reggeli gabonafélék, probiotikus italok Fogyasztói magatartási trendek (Dr. Heiko Dustmann): Ízvilág, Egészség, Kényelem, Életstílusok, Árérzékenység, Környezettudatosság
7
Szekunder kutatás eredményei:
Funkcionális élelmiszerek fogyasztásának 10 fő trendje az USA-ban (A. Elisabeth Sloan): Veszélyben a gyermek Kalóriacsökkentés Antioxidánsok iránti igénynövekedés Multi- előnyszerzés Egészséges zsírok fogyasztása Időskori problémák Teljeskiörlésű gabona termékek keresletnövekedése Természetes megoldások Teljesítményfokozás Egészséges élvezetek
8
Szekunder kutatás eredményei:
Fogyasztók szegmentálása (Mark-Herbert és Nyström): „szenvedők” „kockázatnak kitettek” „megelőzők” „tömeg piac” „Szenvedők” „Kockázatnak kitettek” „Megelőzők” „Tömeg piac”
9
Primer kutatásom hipotézisei:
H1: A funkcionális élelmiszer elnevezés nem ismert H2: Az elnevezéshez kapcsolódó attitűdök negatívak. (mesterséges) H3: Funkcionális élelmiszereket tudatosan vásárolják H4: Ha a családban van egy beteg, akinek a funkcionális élelmiszerek fogyasztását javasolták, a fiatalok is gyakrabban fogyasztják őket, mert jobban tartanak a betegségektől.
10
H5: A hallgatók árérzékenyek
H6: Erős a bizonytalanság a funkcionális élelmiszerek hatékonyságával, előállításukkal kapcsolatban H7: A termékek ismertsége alacsony H8: A jó íz kiemelkedően fontos / H9: Funkcionális élelmiszereket főleg betegségek elkerülése vagy gyógyítása érdekében fogyasztják
11
Kutatási módszer: Kérdőíves, önkitöltős megkérdezés
3 városban (Budapest, Miskolc, Debrecen) 5 egyetemen (Budapesti Corvinus Egyetem, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Semmelweis Orvostudományi Egyetem, Miskolci Egyetem, Debreceni Egyetem) 343 fő Feldolgozás SPSS szoftverrel
12
Kutatásom legfontosabb eredményeiből:
18
Fogyasztói szegmensek az egyetemisták körében:
19
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.