Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kereslet és kínálat alakulása

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kereslet és kínálat alakulása"— Előadás másolata:

1 Kereslet és kínálat alakulása
Piac fogalma Kereslet és kínálat alakulása

2 Piac fogalma, jellemzői
Fogalma: Csere helyszíne: megjelenik a kereslet és kínálat Jellemzői: Kereslet = termékmennyiség, amit a vevők egy - adott időszakban - hajlandóak és képesek megvásárolni Kínálat = cserére felkínált termékmennyiség(Kapacitás!) Jövedelem: cél a szükségletek kielégítése. Keynes-i elmélet: fogyasztásról lemondani csak nagyobb fogyasztás reményében. Ár: meghatározza a piac jellege, a kínált árumennyiség, kereslet nagysága Verseny: mindkét oldalon jelen van, kivéve monopol piacok.

3 Keresleti függvény Csökkenő kereslet törvénye
Árcsökkenés = növekvő fogyasztás Növekvő fogyasztás = új vevő / többletvásárlás

4 Kínálati függvény Csökkenő hozadék törvénye:
Kínálat egységnyi növelése egyre nagyobb befektetést igényel 2. egységnyi többletmunka kisebb többletkibocsátást eredményez

5 Keresleti – kínálati függvény
Függvények metszete: Marshall-kereszt Alfred Marshall Principles of Economy, Cambridge.

6 Marshall-kereszt Az adott piac egyensúlyi pontja:
Kereslet megegyezik a kínálattal Ideális állapot Nem, vagy nehezen tervezhető Piactisztító hatása van: minden az eladó és a vevő szándékai szerint teljesül

7 Túlkereslet, túlkínálat
Egyensúlyi pont felett: túlkínálat = kereslet < kínálat alatt: túlkereslet = kereslet > kínálat Rezervációs ár: az az ár, aminél többet a vevők nem hajlandóak fizetni a termékért Telítődési pont: amikor a vevők változatlan feltételek mellett még ingyen sem fogyasztanak

8 Rugalmasság Ár 1%-s változása hogyan hat a keresletre/kínálatra
Ed= kereslet árrugalmassága Rugalmas: Ár csökken -> összbevétel nő Rugalmatlan: Ár csökken -> összbevétel csökken Egységnyi rugalmasságú Ár csökken -> összbevétel állandó

9 Ingatlanpiac tulajdonságai
Helyhez kötöttség = ingatlan (Asszuáni gát?) Heterogenitás = nincs két egyforma ingatlan (lakótelepek?) Hiányos szerkezet = kereslet és kínálat időbeni elcsúszása Homályos információk = adás-vételi adatok nem nyilvánosak Hosszú élettartam = év, karbantartással hosszabbítható Hosszú megtérülés = tartós befektetés céljára Humanisztikus jelleg = állam szerepe (!)


Letölteni ppt "Kereslet és kínálat alakulása"

Hasonló előadás


Google Hirdetések