Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Hálózatépítés –Turisztikai klaszterek
Dr. Albel Andor: Hálózatépítés –Turisztikai klaszterek (Kárpát-medencei kapcsolatok) Cooling Cubes projekt szakmai konferencia Szeged, 2013 szeptember 25.
2
A Dél-alföldi Fürdőegyesület 1999-ben jött létre, elsősorban a
dél-alföldi térség termálturizmusának (fürdőtelepülések – fürdők) összefogására, és a helyzet felmérésére, majd a fejlesztések áttekintésére, ösztönzésére, az érdekek érvényesítésére. A tagok közötti együttműködés alapja a minél eredményesebb és fenntartható egészségturizmus. Közel tíz éve 2003 decemberében döntött az egyesület közgyűlése a Klaszter kiépítésében – és elsősorban a beszállítói, és oktatási intézményi körből keresett meg vállalkozókat és intézményeket. Később csatlakoztak a közhasznú egyesülethez tanácsadó cégek, gyógy- és wellness szállodák (panziók), kempingek.
3
2005-ben létrejött a Dél -alföldi Termálklaszter
Lehetőség a turisztikai specializációra, különleges szolgáltatások kialakítására; Fokozódó verseny, specializáció és javuló minőség a beszállítók és a szolgáltatók körében; Horizontális és vertikális iparági együttműködés; Naprakész információs rendszer: -közös adatbázis kiépítése; Élénkülő befektetési kedv: Széchenyi terv-2000, -UMFT 2007, Új Széchenyi terv, 2010 –Egészségipar; nemzetközi kapcsolatok: - a határmenti régiókkal (Románia és Szerbia fürdőszövetségeivel), valamint az ESPA- val.
4
Klaszterek a turizmus fejlesztésének szolgálatában „Együttműködő és versenyző vállalatok, kapcsolódó és támogató iparágak, pénzügyi intézmények, együttműködő és szolgáltató vállalkozások és intézmények innovatív versenyen alapuló földrajzi koncentrációja” (Prof. Michael Porter, Harvard Egyetem)
6
Horizontális iparági együttműködés
FÜRDŐK Szállodák Éttermek Személyszállítók Utazási irodák Városnéző és egyéb programok Kereskedők Kulturális- és Sportlehetőségek szolgáltatói
7
Mit lehet közösen megoldani?
szakmai képzések közös programok brand, marketing információ technológiák innováció, kutatás jogszabályok helyi kedvezmények stb. 7
8
Klaszterek modellje Egyetemek, kutatási intézmények
Vállalkozások, szakmai szervezetek Közigazgatási intézmények Intézmények, tanácsadók KLASZTER MENEDZSMENT
9
Termál vizek és geotermikus tényezők Európában
12
Együttműködés a jövőnkért - megállapodás az É-alföldi Termálklaszterral 2007 március
13
Magyarország kínálata
A kínálat fő elemei: 150 minősített gyógyvíz 40 gyógyfürdő 100 gyógyszálló (panzió), wellness szálló, kb fele gyógyszálló 13 gyógyhely 5 gyógybarlang 4 gyógyiszap
14
Szerbiai fürdők Több mint 700 gyógyvízlelőhely
5% kihasználva (39 fürdőhely) ágy (a 39 fürdőben) 39 fürdőben 23 rehabilitációs központ
15
Létrejött a többoldalú (Magyar-Szerb-Román) „Alföld Spa” megállapodás
16
Romániai gyógyfürdők 100 gyógyfürdő az egész ország területén
40 nemzeti szintű gyógyfürdő 25 nemzetközileg is ismert gyógyfürdő Romániai Gyógyfürdők Szövetsége (58 tag)
17
Szövetségünk a Magyarkanizsai Egészségturisztikai klaszterrel 2007-08-23
18
A közös fejlesztési tartalmak
A térség (eurorégió) egészségturisztikai vonzerőinek, az egymást jól kiegészítő termékek összehangolt és fenntartható fejlesztése: - a földrajzi Nagyföldön a termál, -és gyógyturizmus, összehangolt fejlesztésével egyedi márkát képezzünk és ezzel a turisztikai megjelenését markánsabbá tegyük. A régió hatékonyabb megjelenése érdekében klaszterek létrehozása, együttműködés a desztináció-menedzsmentekkel (TDM): - a vertikális illetve horizontális együttműködések hiánya gyengíti pozícióinkat az európai piacon együttműködő versenytárasak legyünk. A turisztikai szolgáltatások fejlesztése során a fürdőket kiszolgáló szálláshelyek fejlesztése: - a határmenti régiók turisztikai fejlődésének egyik jelentős hátráltató tényezője a minőségi szálláshelyek hiánya, valamint néhol a megfelelő szálláslehetőségek hiánya; - Fontosak azok az intézkedéstípusok, amikor egy-egy kiemelt terület támogatása külön prioritásban jelenik meg, ezzel tovább erősítve a régió egyedi arculatát.
19
A kínálat világszintű bővülése és professzionalizálódása megköveteli a világos profilizálódást és a vevőorientáció optimalizálását hagyományos turisztikai desztinációk pozicionálják magukat az egészség-turisztikai piacon a kínálat bővülése a wellness-hotelek és az egészségturisztikai létesítmények területén a kínálat attraktív fejlesztése a klasszikus kelet-/közép- európai gyógydesztinációkban egyértelmű professzionalizálódás és élénk innovációstevékenység a német gyógyfürdő- és gyógyüdülőhelyeken világszerte „tevékeny mobilizáció“ az egészség-turisztikai vendégek meghódításáért következmény: áttekinthetelenül sokszínű kínálat
20
Az „Alföld – Spa” megfogalmazása, ismérvei, -a fejlesztés irányai
A földrajzi Nagyalföldön a sajátos adottságoknak megfelelő Alföld Spa koncepciót alakítottunk ki, majd elfogadtatva azt alföldi régiók régió területfejlesztési tanácsaival, turisztikai szervezeteivel, termálklasztereivel eredményesebben lehet az európai piacon szerepelnünk. A világban nem csak bizonyos egészségturisztikai szolgáltatási csomagokat jelölnek meg valamilyen spa–ként, hanem földrajzi fogalmakkal is jelölik egy adott térség, a táj adottságain építkező spa-kat például –hegyvidéki (többnyire klimatikus), tengeri – óceán spa (többnyire a thalasso terápián alapulnak), és másokat. Az alföldi egészségturizmus jegyeit viselő spa-k együttműködésére törekszünk a szomszédos államokkal.
21
„Nagyalföld” határon átnyúló SPA együttműködések tartalma
A szerződő felek közös érdeke, hogy az együttműködésük útján megismertessék a világgal az Nagyalföld egészségturisztikai kínálatát és desztinációkat menedzseljenek, valamint az érintettek közötti együttműködésben rejlő előnyöket kihasználják. A szerződő felek az együttműködés keretein belül a következő feladatokat tűzik ki: „Alföld Spa” egyedi jegyeinek feltárása, standardok létrehozása és a közös marketing tevékenység, Információs bázis kialakítása, egy közös portál létrehozása, A Gyógy, -és Rurális turizmus Európai Turisztikai Képzési Mintaterületének kialakítása a térségben, Megállapodások megkötése a Kárpát medencei termál Klaszter létrehozására, Határon átívelő további együttműködések szorgalmazása Szerbia és Románia fürdőszövetségeivel, klasztereivel EU Együttműködési programjainak segítségével (Kárpát medence Termálrégió), Az “Alföld Spa” brand kialakítása, európai bevezetése elismertetése.
22
Turizmusfejlesztés egy lehetséges regionális turisztikai stratégia tükrében
Régióspecifikus turisztikai image megteremtése: a termális gyógyító vízeinken, a nagymúltú balneológiai orvosláson, táji adottságainkon, népi hagyományokon (hungaricumainkon is!) alapuló termékfejlesztés: az „Alföld SPA” védjegy és minőségbiztosítási rendszer létrehozása Egészségturizmus: Jól pozícionált gyógyhelyek és wellness központok, és hozzájuk kapcsolódó minőségi szálláshelyek komplex kínálattal Napfényfürdő – Aquapolis Hagymaticum
23
Higgyék el: -érdemes összefogni és klasztereket létrehozni!
Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.