Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Innovációmenedzsment. A 20.-21. század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Innovációmenedzsment. A 20.-21. század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)"— Előadás másolata:

1 Innovációmenedzsment

2 A 20.-21. század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság) (termékindividuáció) (customisation of products) Tudományos-műszaki forradalom zajlik (az átalakulás mérete, léptéke megváltozott) Konvergens technikai fejlődés, A világon elosztottan megtermelődő tudás intenzív kihasználása, Tudásintenzív termékek Globalizáció

3 Mi az innováció? J. A.Schumpeter (1943): Az innováció „kreatív rombolás”: Új fogyasztási tárgyak, Új termelési és szállítási eljárások, Új piacok, Új nyersanyag vagy félkész termék források, Új piaci helyzet jönnek létre

4 Az innováció típusai Kis innováció Innovation by doing, by using Nagy innováció („áttörő”, „architekturális”) Hálózati innováció

5 Az innováció egyszerű modelljei Lineáris, szekvenciális modell(ek) Schumpeter első modellje Schumpeter második modellje

6 Lineáris modell Alap- kutatás Alkalma- zott kutatás Technoló- giai fejlesztés Termék- fejlesztés Tömeg ter- melés Hasz- nálat

7 Schumpeter első modellje Külső tudomány és találmány A vállalkozói tevékeny- ségek Innovatív beruházás az új technoló- giába Új termelési séma Megváltozott piaci szerkezet Profit vagy veszteség az innovációból

8 Schumpeter második modellje Belső tudomány és technológia (főleg házon belüli K+F) Innovatív beruházás menedzselése Új termelési séma Megváltozott piaci szerkezet Profit vagy veszteség az innovációból Külső tudomány és találmány

9 Kline és Rosenberg visszacsatolt láncmodellje (1986) Potenciális piacok Felfedezés és/vagy gyártás design Részletes design és tesztelés Újratervezés és gyártás Piacra vitel, forgalmazás Kutatás Tudás T K 1 2 3 4 V V V V v vv v T K 1 2 3 4 T K 1 2 3 4 L L L L D I S Az innováció bonyolultabb modelljei

10 Az innováció néhány jellemzője Interaktivitás (például létrehozó és felhasználó között), Elágazás, Visszalépési kényszerek, Fejlesztési irányváltás az elterjedési szakaszban

11 Innováció és a gazdaság típusa I Innováció a „régi gazdaságban” - hosszú paradigmatikus növekedési szakaszok és ritka paradigmaváltások - A már ismert lehető legteljesebb kiaknázása (perfectly seizing the known) - Domináns technológiák és tömegtermelés által uralt gazdaság

12 Innováció és a gazdaság típusa II Innováció az „új gazdaságban” Új és új innovációs irányok keresése, Kombináció, hálósodás Individuáció által uralt gazdaság?

13 Globalizáció Globális verseny Az innováció központi helyre kerül a gazdasági fejlődésben A verseny: rivalizáció és kooperáció „Hálózatgazdaság”

14 Tudástársadalom Magas intellektuális hozzáadott értékű termékek és előállítási eljárások Kodifikált és rejtett (tacit) tudás „Szótlan” és „ki nem mondott” rejtett tudás Személyes tudás (personal knowledge)

15 A vállalat tudásbázisa A tudáspiramis Termékbe ágyazott tudás Kodifikált tudás Tapasztalati tudás Társadalmi tudás

16 Tanuló társadalom Adaptív alkalmazkodás turbulens környezetben Elsőrendű, magasabbrendű tanulás Orientáció magasabbrendű problématérben Többszörös visszacsatolású, keretreflektív tanulás

17 Konklúzió Az innováció, innovációmenedzsment, innovációpolitika általában ismétlődő kudarcokon keresztül sikerre vezető komplex folyamat


Letölteni ppt "Innovációmenedzsment. A 20.-21. század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések