Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDiána Horváthné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Szakmai kártérítési felelősség magán- egészségügyi sajátosságai 1 2013. A felelősség bárkit levetkőztet
2
Magánszolgáltatók önálló felelőssége: 1. Gyakori előfordulási esetek - Háziorvosi tevékenység - Plasztikai sebészeti tevékenység - Egynapos sebészeti ellátás 2. Ritkább előfordulási esetek - Többszakmás járó-beteg ellátás - Foglalkozás-egészségügy - Fekvőbeteg-ellátás (általában egy szakmás előfordulás) 2
3
Magánszolgáltatók egyéb felelősségi esetei Több magánszolgáltató ellen a beteg által indított peres eljárás Közszolgáltató által magánszolgáltató ellen indított megtérítés iránti eljárás (beteg mindkettőt perelte és egyetemleges marasztalás volt, de csak a közszolgáltató teljesített) Magánszolgáltató által magánszolgáltató ellen indított megtérítés iránti eljárás (két magánszolgáltató ellen indult az eljárás és egyetemleges marasztalás volt) Magánszolgáltató által a közreműködőjének a perlése ( a betegnek kártérítést fizetett a magánszolgáltató ) 3
4
Magán- és közszolgáltatók egyetemleges felelőssége Magán- és közszolgáltatót együtt perli a beteg vagy hozzátartozója Egyetemleges felelősség Előfordulási esetek (egyre gyakoribb) Áthárítási eljárások speciális jellemzői: -Csak a beteg által indított per befejezése után indulhat -Csak az eljárást indító által kifizetett marasztalási összegekre vagy arányos részére indulhat (indíthatja a felelősségbiztosító és a marasztalt szolgáltató együtt és külön is) 4
5
-Az elvárható gondosság már nem vizsgálható (sem az egyetemlegesen marasztalt sem a közreműködő nem vitathatja) -Speciális mentesülési okok: 1.A megtérítési eljárást indító utasítása volt a kiváltó ok 2.A megtérítési eljárást indító nem teremtette meg a személyi és tárgyi feltételeket a mulasztás elkerülése érdekében (pl. nem megfelelő szakképzettség) 3.Ellenőrzési kötelezettségének nem tett eleget 5
6
Eljárási sajátosságok: - Elsősorban a járó-beteg ellátásra koncentrál - Kevesebb szakmai protokoll áll rendelkezésre - Kevesebb a súlyos egészségkárosodás és a haláleset (alacsonyabb marasztalási összegek) - Működési formából eredő limitált felelősség - Felelősségbiztosításnak érdemi szerep - Szolgáltatást végző orvos személyes felelőssége, betéti társaság, közkereseti társaság mögöttes felelőssége - Fogyasztó gondolkodású felperesek mind a szolgáltatás minőségével mind a kártérítés összegszerűségével kapcsolatban 6
7
Típus ügyek és a magánszolgáltatás Elvárható gondosság mértéke azonos a közszolgáltatókkal Szakma független típus ügy nincs, szakma függő típus ügyek (késedelmes továbbküldés, nem megfelelő szolgáltatóhoz továbbküldés) Idegen test bennhagyása, fertőzések nem jellemzőek Elsősorban diagnosztikai tévedés, ritkábban műtéttechnikai hiba a felelősség alapja Dokumentációs hiányosságnak kiemelt szerepe van (járó- beteg ellátásnál ambuláns lap rögtön a beteghez kerül) Írásbeli tájékoztatás ritka (csak invazív beavatkozásnál kötelező), szóbeli tájékoztatásnak kiemelt szerepe van Tájékoztatási mulasztás ritkább, a felelősség alapja inkább a nem megfelelő szolgáltatás 7
8
Kártérítési felelősség az új Polgári Törvénykönyv szerint Magánszolgáltatóknál erőteljesebb a szolgáltatás szerződésen nyugvó jellege Szerződésszegésért való felelősségnél az elvárható gondosság igazolása nem lesz elég (igazolnia kell, hogy a szerződésszegést az ellenőrzési körén kívül eső a szerződéskötés időpontjában előre nem látható körülmény okozta és nem volt elvárható, hogy azt elkerülje, a kárt elhárítsa) Csak az olyan károkat kell megtéríteni, amiről a károsult igazolja, hogy az mint lehetséges következmény a szerződés megkötésének időpontjában előre látható volt 8
9
Szerződésen kívüli felelősség esetén a szolgáltató kimentheti magát, ha igazolja, hogy az elvárható gondossággal járt el. Károkozónak kell igazolnia, hogy bizonyos károk nem láthatóak előre és ezeket nem kell majd megtérítenie Nem vagyoni kártérítés helyett sérelemdíj, összege igazodik a kártérítés súlyához, a felelősség mértékéhez, a jogsértésnek a sértettre gyakorolt hatásához 9
10
Jövő -Az egészségügyi szolgáltatás fogyasztói szerződési alapja és a fogyasztó gondolkodású beteg növelni fogja a magánszolgáltatók elleni ügyek számát -Minél több szakmai protokoll a kiszámítható védekezés érdekében is -Nem invazív beavatkozásoknál is növekedni fog az írásbeli tájékoztatók szerepe -Minél magasabb szakmai limittel működő szakmai felelősségbiztosítás, járó-beteg ellátásnál a fekvő-beteg speciális kizárások csökkentésével 10
11
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.