Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKlaudia Fehérné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Általános forgalmi adó 2011.
2
ÁFA változások JOGHARMONIZÁCIÓS CÉLÚ VÁLTOZÁSOK EGYÉB MÓDOSÍTÁSOK JOGALKALMAZÁST SEGÍTŐ PONTOSÍTÁSOK
3
Jogharmonizációs célú módosítások A közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló 2006/112/EK irányelv a 2009/162/EU irányelvvel történő módosításának átültetése –Vezetékes földgáz, villamos energia, távfűtés- és távhűtés teljesítési helye – a termék beszerzőjének letelepedettsége szerinti állam –Közösségi intézményekre vonatkozó mentesség – Az EU és az EU intézményei mentesülnek az áfa teher viselése alól legyen szó importról, belföldi termékbeszerzésről, illetve szolgáltatás-igénybevételről
4
Jogharmonizációs célú módosítások 2010/23/EU irányelv –Fordított adózás bevezetése a szén-dioxid kibocsátási kvóták értékesítésére 2008/8/EK tanácsi irányelv –Kulturális, művészeti, tudományos, oktatási, szórakoztatási és sportszolgáltatások teljesítési helye – a szolgáltatást igénybe vevő adóalany gazdasági letelepedettsége határozza meg, kivéve belépőjegyek értékesítése – a szolgáltatásnyújtás tényleges helye
5
Jogharmonizációs célú módosítások 2009/69/EK irányelv - az adómentes importhoz (ún. 42-es eljáráshoz) kapcsolódó ellenőrzési feltételek összehangolása. Az adómentes termékimport lebonyolításához az importálónak a termék szabadforgalomba helyezésekor meg kell adnia: ▪ közösségi adószámát, valamint ▪ megfelelõ okirat bemutatásával valószínűsítenie kell az adómentesség feltételének teljesülését úgy, hogy abból kitűnjön a Közösség valamely más tagállamában adófizetésre kötelezettként nyilvántartásba vett beszerzõ neve, címe és az az adószáma, amely alatt adót kell fizetnie e tagállam joga szerint
6
Jogharmonizációs célú módosítások 2010/66/EU irányelv –Más tagállamban letelepedett adóalany számára történő áfa visszatérítésnél a kérelem kivételesen 2011. március 31-éig nyújtható be be a letelepedésük helye szerinti tagállam hatóságához. (eredetileg 2010. szept. 30-áig kellett volna megtenni)
7
Jogharmonizációs célú módosítások Együttműködő közösség (költségmegosztó csoport) működése. Egy új mentességi forma – „tárgyi mentes” szolgáltatás az együttműködő közösség által az együttműködő közösség tagjának nyújtott szolgáltatás. A szolgáltatás igénybe vevője az vagy nem adóalany, vagy a szolgáltatást olyan tevékenységhez veszi igénybe ami ingyenes, vagy adóalanyon kívüli tevékenységhez, vagy „tárgyi mentes” tevékenységhez veszi igénybe. A szolgáltatás „ellenértéke” nem haladhatja meg a költségek fedezetére jutó ellenérték-részt. Az együttműködő közösségnek adó-levonási joga nincs!
8
Az együttműködő közösség fajtái 1. Az együttműködő közösség leendő tagjai által a közös cél elérésére, a Ptk. rendelkezései szerint létrehozott polgári jogi társaság, amelynek kizárólag e cél elérésére szolgáló adóalanyisága valamennyi szerződő fél közös, kifejezett és egybehangzó írásos kérelmére az állami adóhatóság engedélyével, annak jogerőre emelkedésének napjával jön létre, vagy 2. Az a személy, szervezet, aki (amely) egyébként adóalany
9
Az együttműködő közösség: → tagjai számának folyamatosan el kell érnie legalább a kettőt → tagja csoportos adóalanyiság esetén csak a tagok által kijelölt képviselő lehet → úgy kell tekinteni, mint akinek gazdasági célú letelepedési helye belföldön van, hiányában pedig lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helye van belföldön → a közösségnek és tagjainak nyilvántartást kell vezetniük, amely alkalmas a 85.§ (1) bekezdés p) pontjában meghatározott szolgáltatás nyújtásának, igénybevételének az egyéb tevékenységektől való egyértelmű, megbízható és maradéktalan elkülönítésére → tagjai felelősek a közösséggel együtt a 85.§ (1) bekezdés p) pontja alapján keletkező kötelezettségek teljesítéséért.
10
Az állami adóhatósághoz benyújtott kérelemnek tartalmaznia kell: ▪ a közös célt, amely elérésére a közösséget létrehozni kívánják, ▪ a kijelölt képviselőt, aki a jogokat és kötelezettségeket gyakorolja, ▪ a képviselő beleegyező nyilatkozatát a képviselés vállalására, ▪ tagonként a tag nevét, címét, adószámát (vagy) egyedi azonosításra szolgáló jelét, ▪ a nyilvántartási rendszer bemutatását, ▪ kötelezettségvállalást a kötelezettségek teljesítésére. Csatolni kell: → a polgári jogi társaság létesítéséről szóló szerződés hiteles másolatát.
11
Az együttműködő közösség adóalanyisága az állami adóhatósági engedély visszavonásával szűnik meg. Az engedély visszavonása, ha: ▪ a közösség bármely tagja kéri, ▪ a képviselő a képviseletet a továbbiakban nem vállalja, és az új képviselő haladéktalan kijelölése és bejelentése nem történik meg, ▪ ha a tagok száma folyamatosan nem éri el a kettőt, ▪ a nyilvántartási rendszer bemutatását, kötelezettségvállalást az adóalanyiság időszakában nem teljesítik, ▪ a közös cél, amelynek elérésére az együttműködő közösség létre jött, meg valósult, vagy annak meg valósítása többé nem lehetséges, ▪ a tagok által létrehozott polgári jogi társaság megszűnik.
12
Adóalanyiság esetében az adóalany köteles az együttműködő közösség létrehozásával egyidejűleg az állami adóhatóságnak írásban: → bejelenteni a közös célt, az együttműködő közösség tagjainak nevét, címét és adószámát, adószám hiányában pedig egyedi azonosításra szolgáló jelét; továbbá → bemutatni a nyilvántartási rendszerét, → nyilatkozni mind a maga, mind a tagok nevében arról, hogy teljesítik a tagok számára vonatkozó feltételeket, a kötelezettségvállalást, → a kötelezettségek teljesítésére – ideértve megszüntetést is – az Art. változásbejelentésre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
13
Jogharmonizációs célú módosítások Fordított adózás körének bővítése a használt akkumulátorok és elemek értékesítésére.
14
Fordított adózás eseteinek bővülése Az adót a termék beszerzője, szolgáltatás igénybevevője fizeti: felszámolási vagy bármely más, fizetésképtelenségét jogerősen megállapító eljárás hatálya alatt áll. ha a teljesítésre kötelezett adóalany A 100 ezer forintot meghaladó értékű szolgáltatásnyújtásoknál is (eddig csak termékért. vonatkozott)
15
- Önellenőrzés nélküli adóalap korrekció Egyéb módosítások - Önellenőrzés nélküli adóalap korrekció Az adó alapja utólag csökken abban az esetben is ● a termék 10. § a) pontja szerinti értékesítése, a bérbeadás vagy a vagyoni értékű jog időleges használatának átengedése → akár az ügyletben érintett bármely félnek felróható okból, → akár a tevékenységi körükön kívül eső elháríthatatlan okból meghiúsul (pl. természeti katasztrófa), ► és a felek az ügylet kötése előtti helyzetet állítják helyre, ► vagy ha ez nem lehetséges, az ügyletet a meghiúsulás bekövetkezéséig terjedő időre hatályosként elismerik.
16
- Önellenőrzés nélküli adóalap korrekció Egyéb módosítások - Önellenőrzés nélküli adóalap korrekció Alkalmazási feltétel kiegészült: → nem kell önellenőrzést benyújtani abban az esetben sem, ha az adó alapjának utólagos csökkenése azért nem eredményez fizetendő adó-csökkenést, mert az ügylet – e törvény rendelkezései szerint – mentes az adó alól. (Pl.: közösségi adómentes termékértékesítésnél utólag adott árengedmény esetén nem szükséges az önellenőrzés)
17
Egyéb módosítások - Utazásszervezőkre vonatkozó szabályozás változása Utas: az utazásszervezőnek tett nyilatkozata alapján az az ügyfél, aki (amely) a szolgáltatást: → nem adóalanyként vagy nem adóalanyi minőségében, illetőleg → egyéb, az előző alá nem tartozó esetekben pedig a saját nevében és javára veszi igénybe. Az utazásszervezõ köteles ügyfelét a teljesítést megelõzõen nyilatkozattételre felhívni. A magánszemély adózó – a (2) bekezdésben foglalt eltéréssel – 200 ezer forintig, más adózó 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható, ha utazásszervezési szolgáltatás igénybevételéről valótlan nyilatkozatot tesz, vagy a nyilatkozattételt elmulasztja.
18
Egyéb módosítások - Utazásszervezőkre vonatkozó szabályozás változása ► Az utazásszervezési szolgáltatás teljesítéséhez szükséges, más adóalany által teljesített szolgáltatásnyújtáshoz, termékértékesítéshez kapcsolódóan megállapított adóra – mint előzetesen felszámított adóra – az utazásszervező adólevonási jogot nem alapíthat. Átmeneti rendelkezés: Azokban az esetekben kell alkalmazni először, amelyekben az utazásszervezőnek fizetett előleg jóváírása, kézhezvétele, előlegfizetés hiányában pedig az utazásszervezési szolgáltatás teljesítése 2011. január 1-jére vagy azt követő napra esik.
19
Egyéb módosítások - hangoskönyvek kedvezményes adómértéke Az adó mértéke 5 % a 15. és 17. pontban (könyv, kotta) meghatározott termékek bármely más fizikai adathordozón reprodukált formája esetén (pl. hangos könyv). Ha használathoz szükség van elektronikus szolgáltatás igénybevételéhez, akkor nem alkalmazható a kedvezményes adómérték (pl. digitális könyv).
20
Egyéb módosítások – motorbenzin áfája A 124. §-tól eltérően az előzetesen felszámított adó levonható abban az esetben is, ha az adóalany a motorbenzint (kísérleti fejlesztés keretében ) igazoltan a környezetet jobban kímélő motorokkal kapcsolatos technológiai fejlesztéshez használja fel, és ha van áfa köteles termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás.
21
Adókötelezettség alóli mentesülés Külföldi illetőségű adományozó pénzbeni adományt, segélyt ad igazoltan a 85. § (4) bekezdés b)–f) pontjában felsorolt személyek, szervezetek valamelyikének az adóhatóság –írásos kérelemre – visszatéríti a termék beszerzéséhez, szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódóan rá áthárított és az ellenérték részeként megtérített, illetőleg az általa fizetendő adóként is megállapított előzetesen felszámított adót
22
Adókötelezettség alóli mentesülés Feltéve, hogy: → a termék beszerzése, szolgáltatás igénybevétele a kedvezményezett alapszabályában (alapító okiratában) megjelölt olyan tevékenységnek, feladatnak ellátását szolgálja, amely a közhasznú szervezetekről szóló törvény alapján közhasznú tevékenység vagy kiemelkedően közhasznú besorolást megalapozó közfeladat, → az adományozó az adomány összegét – az adóügyi illetősége szerinti állam joga szerint – a vonatkozó adózási rendelkezésekkel összhangban számolta el, → az adományozó az adomány felhasználását ahhoz a feltételhez köti, hogy a kedvezményezettet mentesíteni kell a termékek, szolgáltatások árába (díjába) belefoglalt adó viselése alól, és → a kedvezményezettet az adólevonási jog egészben vagy részben nem illeti meg.
23
Adókötelezettség alóli mentesülés Átmeneti rendelkezés: Azokban az esetekben kell alkalmazni először, amelyekben a pénzbeni adomány, segély felhasználása 2011. január 1-jén vagy azt követően beszerzett termék, igénybe vett szolgáltatás érdekében történik.
24
Ingyenes termékátadás adóalapja Ingyenes átadás esetén a termék adóalapja az átadás időpontjában érvényes beszerzési ára, előállítási költsége
25
Harmadik államban letelepedett adóalanyok az állami adóhatóság bármelyik szervezeténél leadhatják áfa- visszatérítési kérelmeiket, de változatlanuk a Különleges Ügyek Adóigazgatóságának (KÜIG) címezve.
26
A 2010. évi LIII. törvény az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról Célja: a közcélú adományok utáni áfa fizetési kötelezettség megszüntetése Hatályos 2010. VI. 17-től
27
A módosítás → kiveszi a termékértékesítés fogalmi köréből a közcélú adományt, így az nem tartozik az áfa-törvény hatálya alá → kiveszi a szolgáltatásnyújtás fogalmi köréből a közcélú adományként nyújtott szolgáltatást, így az nem tartozik az áfa-törvény hatálya alá → ha olyan vagyont adományoz, amelyet áfa köteleshez használ → biztosítja, hogy a közcélú adományként nyújtott szolgáltatás ténye visszamenőlegesen ne korlátozza a korábban érvényesített adólevonási jogot → az Áfa tv. 259. §-a új 9/A. ponttal egészül ki a közcélú adomány, adományozás fogalmával → nem alkalmazható, ha az adományozó e céllal szerez be terméket, vesz igénybe szolgáltatást!
28
Egyszerűsített számla adattartalma Az egyszerűsített számla kötelező adattartalma kiegészült a vevő, igénybevevő adószámával azokban az esetekben, amikor a vevő, igénybevevő az adófizetésre kötelezett.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.