Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
PannonRIS – Az AIS rendszer bevezetése Magyarországon
RÁDIÓS SEGÉLYHÍVÓ ÉS INFOKOMMUNIKÁCIÓS ORSZÁGOS EGYESÜLET PannonRIS – Az AIS rendszer bevezetése Magyarországon Rafael Róbert Vezérigazgató-helyettes Budapest,
2
Jogi és szervezeti háttér A bevezetés folyamata Tapasztalatok
PannonRIS Témák Jogi és szervezeti háttér A bevezetés folyamata Tapasztalatok Nemzetközi kitekintés Összefoglalás
3
Az RSOE bemutatása Kiemelten közhasznú társadalmi szervezet
PannonRIS Az RSOE bemutatása Kiemelten közhasznú társadalmi szervezet Alapítva: 1982 Országos szervezet, 19 megyei és budapesti tagszervezetekkel Stratégiai együttműködés hazai kormányzati szervekkel Fiatal, dinamikus 40 fős csapat Budapesten Hosszú távú stratégiai együttműködés számos európai szervezettel ISO 9001 és ISO minősítés
4
Az RSOE tevékenységei IT rendszerek fejlesztése és üzemeltetése
PannonRIS Az RSOE tevékenységei IT rendszerek fejlesztése és üzemeltetése Viharjelző rendszerek fejlesztése és üzemeltetés Folyami információs szolgáltatások fejlesztése és üzemeltetése Projektmenedzsment PR, kommunikáció
5
PannonRIS
6
Jogi és szervezeti háttér
PannonRIS Jogi és szervezeti háttér 2000. évi XLII. törvény a vízi közlekedésről 39/2003. (VI. 13.) GKM rendelet a vízi közlekedés rendjéről 219/2007. (VIII. 15.) Korm. rendelet a folyami információs szolgáltatásokról 45 /2011. (VIII.25.) NFM rendelet a folyami információs szolgáltatások szakmai és működtetési szabályairól Duna Bizottság ajánlása: DB /Ülésszak 75/20
7
Jogi és szervezeti háttér
PannonRIS Jogi és szervezeti háttér Az Európai Parlament és a Tanács 2005/44/EK irányelve (2005. szeptember 7.) a közösségi belvízi közlekedésre vonatkozó harmonizált folyami információs szolgáltatásokról (RIS) 414/2007/EK rendelet - RIS műszaki iránymutatások 415/2007/EK rendelet - hajó-helyzetmegállapító és nyomon követő rendszerek 416/2007/EK rendelet - hajósoknak szóló hirdetmények 164/2010/EU rendelet - elektronikus hajózási adatszolgáltatás
8
Jogi és szervezeti háttér
PannonRIS Jogi és szervezeti háttér Az Inland AIS készülékek beszerzése IRIS Europe II TEN-T projekt A projekt kedvezményezettje Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Az Inland AIS készülékek tulajdonosa Magyar Állam Az Inland AIS készülékek vagyonkezelője és használatba adója Nemzeti Közlekedési Hatóság Az Inland AIS készülékek használatba vevője Hajósgazdák
9
Jogi és szervezeti háttér
PannonRIS Jogi és szervezeti háttér
10
Jogi és szervezeti háttér
PannonRIS Jogi és szervezeti háttér Szolgáltatások Általános információk Vízállás Hajósoknak szóló hirdetmények Hajókövető Elektronikus hajózási térkép letöltés
11
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
PannonRIS A bevezetés folyamata IRIS Europe I és II projektek Igényfelmérés Műszaki specifikáció Közbeszerzés Nemzeti Közlekedési Hatóság Pályáztatás Szerződéskötés Használatba adás RSOE Az NKH támogatása Dokumentáció Garanciális javítások szervezése DND Kft. és Horváth és Csiki Kft. Telepítés, dokumentáció Jogszabályalkotás Felügyelet Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
12
A bevezetés folyamata 150 készülék beszerzése 145 fix készülék
PannonRIS A bevezetés folyamata 150 készülék beszerzése 145 fix készülék 5 hordozható készülék 140 készülék kerül(t) telepítésre 127 készülék magántulajdonban lévő úszólétesítményre 10 készülék vízügyi igazgatósági hajókra 3 készülék vízirendészeti hajókra Évi 20 EUR bérleti díj 5 éven keresztül Természetesen más gyártmányú eszközzel is teljesíteni lehet a kötelezettséget egész Európában (Inland AIS minősítés)!
13
PannonRIS
14
A bevezetés folyamata 45/2011. (VIII.25.) NFM rendelet Hatály:
PannonRIS A bevezetés folyamata 45/2011. (VIII.25.) NFM rendelet Hatály: Duna folyam fkm és a Szentendrei Duna-ág IGEN: Hajók, kompok, kisgéphajók, amelyek 12 főnél több utas szállítására engedélyezettek, úszó munkagépek NEM: Kötelékben továbbított úszólétesítmények, nem szabadon közlekedő kompok RIS-működtető és a RIS-üzemeltető feladatainak meghatározása A RIS-ben használható eszközre és szoftverre vonatkozó általános követelmények AIS készülék használata és a továbbított adatok köre Az adatkezelés és adattovábbítás szabályai
15
PannonRIS a) a felhasználó mozgószolgálati azonosító számát (MMSI – Maritime Mobile Service Identity); b) az úszólétesítmény nevét vagy azonosítóját; c) az úszólétesítmény hívójelét; d) az úszólétesítmény típusát; e) az Egységes Európai Hajószámot (ENI); f) az úszólétesítmény, vagy a kötelék legnagyobb hosszúságát deciméteres pontossággal; g) az úszólétesítmény, vagy a kötelék legnagyobb szélességét deciméteres pontossággal; h) az úszólétesítmény, vagy a kötelék álló helyzetében mért legnagyobb merülését; i) kötelék esetén a kötelék típusát; j) a szállított veszélyes árura vonatkozóan … meghatározott tájékoztatást; k) az úszólétesítmény, vagy a kötelék helyzetét (WGS 84); l) az úszólétesítmény, vagy a kötelék mederfenékhez viszonyított sebességét (SOG); m) az úszólétesítmény, vagy a kötelék mederfenékhez viszonyított haladási irányát (COG); n) az úszólétesítménynek a globális műholdas navigációs rendszer segítségével meghatározott helyzetét (GNSS/DGNSS); o) a navigációs készülék aktuális dátumnak és zónaidőnek megfelelő rendszeridejét; p) a hajózási állapotot …
16
PannonRIS
17
PannonRIS
18
A bevezetés folyamata Vonatkozó HSZH-k
PannonRIS A bevezetés folyamata Vonatkozó HSZH-k 53/Du/2011 az automatikus hajóazonosító és nyomonkövető rendszer (AIS) bevezetéséről: „… szeptember 1-től a magyar lajstromban nyilvántartott hajókra, kompokra és azokra a kisgéphajókra, amelyek 12 főnél több utas szállítására engedélyezettek, továbbá az úszó munkagépekre terjed ki. A kötelezettség alól mentesülnek a kötelékben továbbított úszólétesítmények, és a nem szabadon közlekedő kompok…”
19
A bevezetés folyamata PannonRIS Vonatkozó HSZH-k
65/Du/2011 az úszólétesítményekre telepített AIS készülékek meghibásodása esetén szükséges intézkedésekről: „… Az AIS készülékek üzemeltetésére kötelezett hajók és egyéb úszólétesítmények a fedélzeti AIS transponder meghibásodása esetén az üzemzavar tényét kötelesek azonnal bejelenteni a NAVINFO Rádiónak a VHF 22-es csatornán. A hajózási diszpécserszolgálat az illetékes vízirendészeti rendőri szervvel történt egyeztetést követően tájékoztatja az úszólétesítmény vezetőjét arról a veszteglőhelyről, amelynek eléréséig a meghibásodott készülékkel tovább közlekedhet és ahol a cserét illetve javítást köteles elvégeztetni. Erről a helyről a továbbhajózás csak – a NAVINFO rádió által visszaigazoltan - üzemelő AIS berendezéssel megengedett…”
20
PannonRIS
21
PannonRIS
22
Tapasztalatok Kezdetben alacsony lelkesedés
PannonRIS Tapasztalatok Kezdetben alacsony lelkesedés A támogatási intenzitás és a biztonsági funkciók felismerése növelte az elfogadottságot Telepítés: Megfelelő / Nem megfelelő előkészítések Apróbb hiányosságok A nehézségek ellenére általában megfelelő Köszönet a hajósgazdáknak és a telepítő cégeknek! Eszközök meghibásodása – garanciális javítások Kézzelfogható előny: Inland ECDIS térkép megjelenítő alkalmazás IRIS Europe 3 pályázat
23
Nemzetközi kitekintés – Hajó nyomkövetés
PannonRIS Nemzetközi kitekintés – Hajó nyomkövetés Dunai országok: Németország: „Selbstwarschau” Ausztria: kötelező 2008 júliusától Szlovákia: várhatóan január 1. Szerbia: várhatóan január 1. Horvátország: január 1-től kikötőhöz kapcsolódóan Románia: folyamatban Bulgária: folyamatban „Rajnai” országok Holland-német közös program: kb készülék Belgium (Port of Antwerpen), Franciaország folyamatban
24
Összefoglalás Széles összefogás volt szükséges
PannonRIS Összefoglalás Széles összefogás volt szükséges Egyre többen ismerik fel a RIS-ből származó előnyöket Jogszabályi keretrendszer adott Szolgáltatások széles köre elérhető és további bővítés tervezett További információ: és
25
Köszönöm a figyelmet! Rafael Róbert robert.rafael@rsoe.hu
RÁDIÓS SEGÉLYHÍVÓ ÉS INFOKOMMUNIKÁCIÓS ORSZÁGOS EGYESÜLET Köszönöm a figyelmet! Rafael Róbert
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.