Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIldikó Tamásné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
„PÁN PÉTER NEMZEDÉKE” (Posztadoleszcens jelenségek a ceglédi középiskolások körében) OTDK Prezentáció Készítette: Takács Nóra Konzulens: Dr. Kabai Imre Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye 2011. április 15.
3
PÁN PÉTER ÉS BUMERÁNG NEMZEDÉK
A posztadoleszcencia jelensége Iskolai tanulmányok befejezése; Munkába állás; Szülőktől való leválás Saját család alapítása
4
Kik vizsgálták - elnevezések
Kenneth Keniston - posztadoleszcens Somlai Péter – „új ifjúság” Kiss Viktor – „hunédzserek” „Bumeráng generáció” Vaskovics László – „dimenziók”
5
Társadalmi, szociológiai háttér
Információs társadalom Oktatási expanzió „Parkoló pálya”
6
Saját vizsgálatom 120 ceglédi végzős diák – kérdőíves módszer
4 középiskola (1 gimnázium, 3 szakközépiskola – szakmunkásképző) 17 jövőbeli terveikre vonatkozó kérdés
7
A vizsgálatok módszere
Statisztikai vizsgálatok: Kereszttáblák Pearson-féle Khí-négyzet próba Szóráselemzés F-próbával
8
A ceglédi középiskolák
A bevont oktatási intézményekről („külön kis világok”): Az iskolák eltérő profilja (mit mondanak magukról a honlapokon) Eltérések egyes jellemzők mentén: nemenkénti megoszlás szülők iskolai végzettsége: „beszédes különbségek”
9
A középiskolások szüleinek iskolai végzettsége (a magasabb iskolázottságú; százalékok)
Forrás: Saját adatfelvétel (N=120)
10
Hipotézis I. A fiatalok családi háttere (teljes–nem teljes családban élők, szülők iskolázottsága, testvérek száma, nemük) nagyban befolyásolja a tanulók későbbi életterveinek időbeli alakulását, illetve azt, hogy mennyire válnak majd posztadoleszcensé.
11
Eredmények Első feltételezésemet a vizsgálati adatok igazolták. Szignifikáns összefüggés van az életesemények időbeli tervezése és a nemenkénti megoszlás teljes nem teljes családi háttér testvérek száma szülők iskolai végzettsége között. Az élettervek időbeli bekövetkezésére a szülők iskolai végzettsége van a legerősebb hatással.
12
Szülők legmagasabb iskolai végzettségének hatása a diákok életút tervezésére (átlagéletkor)
Forrás: Saját adatfelvétel (N=120)
13
Hipotézis II.-III. A középiskola típusa (gimnázium, szakközépiskola, szakmunkásképző), mentén megragadható lesz az életeseményekre vonatkozó tervek alakulása A tervezett tanulmányok is erős befolyással bírnak a többi életszakasz időbeli eltolódására.
14
Eredmények Második és harmadik feltételezésemet is igazolták a vizsgálataim. a középiskola típusa befolyásolja a továbbtanulási szándékot és azt, hogy mikor tervezik, hogy munkába állnak illetve a házasság és gyerekvállalás tervezett időpontjára is hatással vannak.
15
Életesemények tervezésének iskolánkénti megoszlása (átlagéletkor)
Forrás: Saját adatfelvétel (N=120)
16
Továbbtanulási szándék hatása a diákok életút tervezésére (átlagéletkor)
Forrás: Saját adatfelvétel (N=120)
17
Hipotézis IV. A lakóhely urbanizációs szintje, típusa is befolyásolja a fiatalt a későbbi életeseményei tervezésekor, vagyis a posztadoleszcencia megjelenésében.
18
Eredmények Negyedik feltételezésemet az én vizsgálataim nem igazolták.
nincs szignifikáns összefüggés a vizsgált diákok lakóhelye és a későbbi életeseményeik eltolódása, meghosszabbodása között.
19
A tanulók lakóhelyének hatása a diákok életút tervezésére (átlagéletkor)
Forrás: Saját adatfelvétel (N=120)
20
Hipotézis V. A „posztadoleszcenciára való hajlam” már megjelenik egyes érettségi előtt álló diákoknál, míg másoknál nem mutatkoznak egyértelmű jelei, hogy a későbbiekben posztadoleszcensekké válnának.
21
Eredmények A gimnazisták nagyobbik része később akarja befejezni a tanulmányait, így az összes többi életeseményüket is későbbre tervezik Tehát nagy valószínűséggel ők lesznek a jövő posztadoleszcensei
22
A „továbbtanulási ambíció” alakulása a magyarázó változók függvényében – „teljes faktoriális modell” alkalmazása.
23
Összefoglalás Szignifikáns összefüggést találtam a:
szülők iskolai végzettsége az iskolák típusai a továbbtanulási szándék a diákok későbbi élettervei között
24
Összefoglalás a gimnazista diákoknál élesen látható, hogy minden egyes életeseményt későbbre terveznek, mint a szakközépiskolában tanuló társaik. Ők tehát várhatóan a jövő posztadoleszcensei
25
KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!
Takács Nóra Zsigmond Király Főiskola
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.