Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaVeronika Vassné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Hírközlési szolgáltatások Fischer Gábor OFE infokommunikációs szakértő
2
Problémák a hírközlés és informatika területén Hűségszerződések Tarifa csomagok Szóbeli szerződések Monopolhelyzet- erőfölénnyel való visszaélés Jótállás vagy erőszakos használat esettanulmányok az informatika területén
3
Hűségszerződések A gazdasági kényszer eszköze : a lista áron olyan magas tarifákat állapítanak meg, amihez képest többszörösen olcsóbb a hűség ár Ellehetetlenül a fogyasztó választási lehetősége, mert a hűség „megszegésének „ szankciója igen magas kötbér OFE többször fellépet a szolgáltatók diszkriminációja ellen eredmény: NHHT határozat
4
A Nemzeti Hírközlési Hatóság Tanácsának határozata A tanács határozattervezete szerint a fogyasztók indokolatlan megkülönböztetésének minősül, ha a határozott idejű szerződés felmondását a szolgáltató egyoldalúan kikötött, a szerződés teljesítése során nyújtott kedvezményekkel, illetve a teljesítésre fordított költségekkel nem arányos és nem indokolt feltételekhez köti. Ez a határozat pozitív, de nem elegendő, mert csak a vezetékes szolgáltatókra vonatkozik a mobilokra nem.
5
Tarifa csomagok Ma Magyarországon a vezetékes és a mobilszolgáltatók közel 1000 tarifa csomagot használnak Ez a sokszínűség amely a szolgáltatók szerint a fogyasztok minél teljesebb kiszolgálására való voltaképpen a káoszt erősíti Az NHH megpróbált rendet vágni a dzsungelben és létrehozta a Tantusz-t a tarifa összehasonlító rendszert, de az adatok sűrű változása miatt nem képes naprakész információkat adni www.tantusz.nhh.hu www.tantusz.nhh.hu
6
Példák Ingyenes beszélgetés csúcsidőn kívül, avagy mit rejt a Favorit és a plusz Kaméleon díjcsomag és a kapcsolt részek Zöldszám, kedvenc szám Az apró betűk átka, higgyünk a szemünknek? Szélessávú internet hűségszerződéssel és letöltési korlátokkal
7
Szóbeli szerződések „Azt mondta, hogy” effektus, vajon tényleg rögzítik a beszélgetéseket? Ne kössünk szerződést hallomás alapján, ajánljuk mindenkinek, hogy vegye a fáradtságot, keressen az Interneten, vagy kérjen ÍRÁSOS ajánlatot
8
Szóbeli szerződések Fontos kérdések szerződések előtt: 1. Miből áll össze a szolgáltatás ára ( akár a THM) 2. Van-e hűségszerződés, mennyi a pénzbeli különbség a lista ár és a hűségár között? Megéri-e elköteleződni? 3. Korlátozások, pl letöltési korlátok és azok mérhetősége, csúcsidő és mellékidő, hívott viszonylat korlátai stb. 4. Elállási lehetőségek 5. Kötbér kérdések tisztázása
14
Monopolhelyzet- erőfölénnyel való visszaélés Liberalizáció és monopolhelyzet, van-e verseny a hírközlési piacon? A válasz: IS 1. Vezetékes piac T-com abszolút fölényben, de nyomulnak az alternatívok : hurok átadás 2. Kábeltv, területi monopóliumok nincs szabad árverseny 3. Mobilok: „túltermelési válság” piacszerzési trükkök, avagy a verseny vadhajtásai
18
Mit mutatnak a statisztikák? A Magyar Telekom csoport abszolút erőfölényét mind a vezetékes ( T-com,) mind a mobil (T-mobil), mind a kábeltv (T-kábel ) és az Internet ( T-online) piacon Mi következik ebből:- jelentős piaci erő negatív piaci törvényi diszkrimináció hatása az erőfölény miatt nem érvényesül - versenyhelyzet hatása csak rész területeken érvényesül, annak mértéke csekély
19
A monopol helyzet új formája Lakópark szindróma: a lakópark beruházója szerződést köt egy fiktív szolgáltatóval és mint a terület gazdája nem enged be más szolgáltatót Eredmény: elégtelen szolgáltatás, a fogyasztók választási szabadságának korlátozása
20
Jótállás és garancia jelenségek a hírközlés területén Megszaporodtak a gyártási hibák, amiket használatból eredő hibának tüntet fel a szerviz Független akkreditált szakértő helyet, saját márkaszerviz mint végső fórum Mit lehet tenni? Békéltető testületek eseti döntéseiből- precedens értékű közzététel
21
Köszönöm a figyelmet gfischer@t-online.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.