Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

13. MultiMédia az oktatásban konferencia Budapesti Műszaki Főiskola

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "13. MultiMédia az oktatásban konferencia Budapesti Műszaki Főiskola"— Előadás másolata:

1 13. MultiMédia az oktatásban konferencia Budapesti Műszaki Főiskola
2007. augusztus 23–24.

2 Jeles napok multimédiás oktatási segédanyag a közoktatás szolgálatában
Készítette a Neumann-ház 2006-ban

3 http://jelesnapok.oszk.hu 2007. január 1-jétől
szolgáltatja és gondozza az Országos Széchényi Könyvtár Magyar Elektronikus Könyvtár osztálya Január

4 Az egyesített Kht.: NAVA – NDA – Digitális Könyvtár
2007. január 1. – megszűnt az összes tartalomszolgáltatás; a honlapok más helyekre kerültek/kerülnek

5 Magyar Elektronikus Könyvtár
A Neumann-ház három szolgáltatása és nyolc munkatársa az OSZK-ban 2007 januárjától Magyar Elektronikus Könyvtár „A Neumann János Digitális Könyvtár és Multimédia Központ Kht. Digitális Könyvtár Igazgatóságának küldetése, hogy részt vegyen a magyar kulturális örökség megőrzésének és közkinccsé tételének nagy feladatában.” (Küldetésnyilatkozat/Neumann-ház )

6 Szolgáltatásban a Jeles napok
2006. május 15. Tavasz Szolgáltatásban a Jeles napok

7 az induláskor: 672 ünnepoldal; 8000 elem
Az adatbázis tartalma 2007 augusztusában 1511 ún. ünnepoldal; majd elem Napraforgó az induláskor: 672 ünnepoldal; 8000 elem

8 340 hanganyag, videó, animáció
5511 szöveg; kép; url bővülés és gyarapodás nyitott rendszer Tüzesen 340 hanganyag, videó, animáció

9 Együttműködés a Magyar Szabadalmi Hivatallal
tudománytörténet

10 Virtuális „antológia”; szerkesztett oldalak
az egyes ünnepek különböző rétegei, vetületei

11 …és válogatott egyéb tartalmak az internetről (url-ek)
Egy régi-új ünnep: február 14. Szent Bálint nap – „Valentin nap” Szakirodalmi szövegek az ünnep eredetéről, tartalmáról (Bálint Sándor, Jankovics Marcell) „Bálint nap” – két vers: Ágh István, Csokonai Vitéz Mihály Balassi Bálint, a szerelem költője (versek és megzenésítések) Galambpár Szerelemi költészet – az Énekek éneke és egy csokor a bibliai szöveg ihletette művekből – „Ébren maga csak az egy szerelem”; összeállítás a magyar szerelmi költészetből „Valentin nap” – az ünnep ma… Virág …és válogatott egyéb tartalmak az internetről (url-ek)

12 A Jeles napok az iskolai gyakorlatban, avagy a kalendárium mindig aktuális
Oktatási cél: az időben való jelen-lét élménye, a kultúra egységének tudatosítása (a kalendárium mint „lingva franca”) Nevelési cél: válaszokat (keresési irányokat) adni korunk emberének összetett identitásproblémájára (!) „Sárga-kék”

13 Mögöttes cél: a minőségi internet használat
A tanár többszörösen mediátor szerepben van: a tantárgyán keresztül; a digitális írástudás közvetítése által (vö.: digitális tábla) és az identitás elemeinek közlőjeként, hordozójaként. Szüret helyzete (elvileg) „konzervatív” és korszerű egyszerre

14 Felhasználási lehetőségek
tanórai munka – óravázlatok; kiegészítő anyagok (osztályfőnöki óra; magyar nyelv és irodalom; történelem; művészettörténet; hittan; ének; környezetismeret; biológia; fizika; számítástechnika – vö.: a NAT műveltségterületei!) tanórán kívüli munka – autodidakta tanulás; kiselőadások készítése az iskolai élet egyéb területei – ünnepélyek, speciális szakkörök Földgömb

15 Társadalmi jelenség: a kulturális háló lazulása, az egyén definiálatlansága, a téves szabadság fogalom, a gyökértelenség, a mentálhigiénés, a pszichés és a biológiai problémák Az iskola lehetőség: a tanév rendje, az ünnepek meghatározta szünetek, az iskola belső életének ritmusa (saját ünnepek), az idő természetes „lüktetése”, ritmusa – a hétköznapok, előkészület az ünnepre és az ünnepek (profán idő és szent idő), Cél a sokrétű öndefiníció: „kapaszkodók”: család, szakma, hobbi, lakóhely, környezet, nemzet stb. – az ünnepek, a jeles napok és az évfordulók tudatosítása

16 „jelen-lét”: november 1. Mindenszentek – november 2
„jelen-lét”: november 1. Mindenszentek – november 2. halottak napja; „hallowen” pl. osztályfőnöki órán az ünnep története az ünnepek rétegzettségének bemutatása (térben, időben) a kultúrába ágyazottság; vö.: szépirodalmi vonatkozások az ünnep gyökere és a kereskedelem (vö.: globalizáció) saját helyünk, személyes viszonyunk kialakítása Emlékezet

17

18

19

20

21 „környezettudatos nevelés”
február 1. – a Tisza élővilágának emléknapja február 2. – a vizes élőhelyek napja március 6. – nemzetközi energiatakarékossági világnap március 22. – a víz világnapja április 22. – a Föld napja május 15. – az állat- és növényszeretet napja Magyarországon május harmadik vasárnapja – a madarak és fák napja június 5. – környezetvédelmi világnap június 8. – az óceánok világnapja június 17. – az elsivatagosodás és kiszáradás elleni küzdelem világnapja augusztus 6. – a nukleáris fegyverek betiltásáért folyó harc világnapja szeptember második vagy harmadik hétvégéje – takarítási világnap szeptember 16. – az ózonpajzs megőrzésének nemzetközi napja szeptember 22. – autómentes világnap szeptember 23. – nemzetközi hulladékgyűjtő nap szeptember 26. – a tiszta hegyek napja október eleje – gyalogló világnap október második szerdája – a természeti katasztrófák csökkentésének világnapja Takarítási világnap

22

23

24

25 „…a műveltség élmény, mint a napsütés…”
(Márai Sándor) A tanár hozzáállása: a digitális tábla használata; hetente/havonta fontos események, évfordulók, jeles napok bemutatása; továbbgondolás, adaptálás a tantárgyra, a helyzetre – vö.: saját összeállítások készítése az asszociációs képességek fejlesztése (vö.: a Jeles napok egyes tananyag elemei több helyen is szerepelnek) …és a játékok (kvíz, memória, puzzle, keresztrejtvény)

26 Köszönöm a figyelmüket!
Sudár Annamária irodalmi szerkesztő Országos Széchényi Könyvtár Magyar Elektronikus Könyvtár Napraforgótábla


Letölteni ppt "13. MultiMédia az oktatásban konferencia Budapesti Műszaki Főiskola"

Hasonló előadás


Google Hirdetések