Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Iskolai mentálhigiéné
2
A pedagógia dilemmája Az iskolának a társadalom ideális polgárát kell nevelnie, ezért az iskola „filozófiájához” tartozott a magas mérce, szigorú légkör, merev követelmények, ez az ideál nemzedékeken át automatikusan adódott tovább. A jó iskola-ekkor még- amelyben elég terhelés éri a diákokat, fáradtságos a felkészülés…
3
Mentálhigiéné célja A lakosság széles rétegeit a testi-lelki egészség megőrzése érdekében kedvező irányban próbálja befolyásolni. Célkitűzése megegyezik a legfőbb társadalmi értékekkel, emberközpontú törekvésekkel és azonos pedagógiai célkitűzéseivel.
4
A mentálhigiéné elsősorban szemléletmód /nem módszer vagy technika/, melynek központi fogalma a prevenció, mit tehetünk, milyen körülményeket teremtsünk ahhoz, hogy a különböző lelki betegségek, devianciák, magatartászavarok ki se alakuljanak.
5
Az iskola a legnagyobb hatású mentálhigiénés intézmény, mert
az iskolával mindenkinek van kapcsolata gyermekkor fogékony évei a legalkalmasabbak a személyiség formálására gyerekek kortárs csoportokban elérhetők
6
Iskolai mentálhigiéné
Az iskolában tanítható, fejleszthető ismeretek, képességek átadásával foglalkozik, melyek a lelki egészség megőrzését, egészséges életmód, életforma kialakítását segítik elő, továbbá foglalkozik az iskolához kapcsolódó problémákkal, főleg ezek megelőzésével.
7
Közvetlen célja Az iskola minden szereplője jól érezze magát /diák, szülő, pedagógus/, a kapcsolatok megfelelőjen alakuljanak, örömteli /betegségmentes/ legyen a munka mindenki számára.
8
Iskolai mentálhigiéné részei
1. Egészségnevelés: felvilágosító, ismeretnyújtó, tájékoztató tevékenység. Tanítás-mely a NAT kerettanterve alapján alsó tagozattól folyamatosan bővülő tananyagként beépül a környezetismeret, természetismeret, társadalomismeret tantárgyakba és az osztályfőnöki órákba.
9
2. Készségfejlesztés: a tanulók pszichés kompetenciájának fejlesztése, személyiségfejlesztés 3. Az iskola társaslélektani helyzetének optimalizálása /pozitív tanár-diák viszony, fegyelem, erőszakmentes konfliktuskezelés/
10
Mentálhigiénés beavatkozások célja
A pedagógus irányában Növelni a gyermek viselkedésével szembeni felelősségét Fokozni azt a bizonyosságérzést, hogy a gyerekre hatással lehetünk Mentálhigiénés prevenciós tudatosságot kialakítani
11
Mentálhigiénés beavatkozások célja II.
2. Tanulók irányában: Egészségneveléssel kapcsolatos információk tudatosítása /emocionális+fizikai/ Pszichés kézségek fejlesztése, melyek védő szerepet játszanak azokkal a negatív hatásokkal szemben aminek a gyermek ki van téve fejlődése során.
12
Pszichés kézségek fejlesztése
Döntéshozás Problémamegoldás Kritikus gondolkodás Kreatív gondolkodás Hatékony kommunikáció Kapcsolati kézségek Önismeret Empátiás kézség Megbirkózás az érzelmekkel Stresszkezelés
13
Mentálhigiénés szolgáltatások
Pedagógusok számára: Mentálhigiénés konzultáció Esetmegbeszélő csoport Konfliktuspedagógiai tréning Műhelymunka 2. Gyerekek számára: Önismereti csoport, játék csoport Szociális készségfejlesztő csoport
14
Mentálhigiénés szolgáltatások II.
3. Szülők számára: Konzultáció Konfliktuskezelő tanfolyam
15
Kialakulása A XIX. és XX. század fordulója levált az iskola pszichológiától Iskola Kongresszus: gyerekek magatartászavarai okozzák a legtöbb problémát Anyai attitűdöt kell megváltoztatni, anya gyermek kapcsolat harmonikus magatartás változhat. Ezt áttették az iskolára is ----pedagógus attitűd
16
Pedagógus 1. Növelni a gyerek viselkedésével szembeni felelősséget
2. Hatással lehet a gyermekre a pedagógus 3. Növelni kell a szocializációs aktivitások számát 1963-önálló terület 1995- hazánkban is mükődik
17
szerepe Az Ericson féle személyiségelmélet 8 életszakasza közül 2 is az iskolás korra esik. 6-12. év pubertás előtti szakasz év pubertás, és részben utáni szakasz
18
feladat Kompetencia Először tudatosul az, hogy elvárások vannak vele szemben, melyeket nem a család támaszt Veszélyek: Elégedetlenség érzés/teljesítmény,család/ Feladja játékosságát
19
Feladat II. 2. Hűség / serdülőkor/ Belső ambivalencia érzése
Őszinteség Veszély Szülő gyermek kapcsolat megromlik a helytelen kommunikáció miatt
20
3.nekem van problémám 1. Másiknak van problémája Értő figyelem
2. Nincs probléma /leginkább mehtálh/ Pozitív énüzenetek /rólam szól/ Bajmegelőző énüzenetek /pl.krétapor/ Önfeltáró énüzenetek /kapcsolat megalapozására szolgál/ 3.nekem van problémám konfrontációs énüzenetek /így nem jó/
21
Iskoláskor mentálhigiénés problémái
Szorongás Amerikai kutatások: 34% teljesítmény szorongás 28% veszekedés a családban 28% szülő betegségétől való félelem 10% saját betegségtől való félelem
22
lehetőségek Személyesség Képességeit figyelembe venni
Zavaró tényezők figyelembevétele Lehetőséget adni a javításra Sikerélményhez juttatni Értő figyelem Megfelelő kommunikáció
23
II. depresszió Modern társadalmak 40% depressziós Társadalmi rend változása Ranschburg J. féle depressziós tünetek: Tartós boldogtalanság Halál, öngyilkosság gondolata /életkor/ Anhedónia: érdektelenség Étvágy és alvászavar Pszichomotoros lelassulás /csoszogás, fáradtságérzés / Gondolkodási zavarok, tanulmányi eredmény csökken Emocionális labilitás
24
A gyermekkori depresszió összetett /több tényező válthatja ki/
Alattomos /sokáig rejtve marad/hat/ Veszélyes /szélsőséges érzelmek miatt/
25
Megjelenési formák Fiúknál:
Agresszív megnyilvánulások előtérbe kerülnek. Pl. betörés, verekedés, gyorshajtás /rendőrök preventív szemlélete/ Öngyilkossági kísérlet kábítószer
26
Lányoknál: Inkább az érzelmi sík dominál szerelmi viszonyok gyors váltogatása féktelen szexualitás /önbecsülési zavarok/ öngyilkossági kísérlet kábítószer
27
Mosolygó depresszió: Jól diszimulál nappal A problémák álmaiban, fantáziáiban, elszólásaiban érhetők tetten.
28
öngyilkosság Világon betöltött pozíciónk:
Serdülőkoriban az első Magyarország, az egyéb életkorokban hátrébb kerültünk!
29
Leggyakoribb okok Lányok: Érzelmi elutasítás Szerelmi csalódás SZÉGYEN
Érzelmi elszigetelődés magány Fiúk: Önbecsülési zavar Alacsony önértékelés SZÉGYEN Érzelmi elszigetelődés magány
30
Irodalomjegyzék Kézdi Balázs: Iskolai mentálhigiéné, Pannónia Könyvek, Pécs, Ranschburg Jenő: Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió Ranschburg Jenő: Az érzelem és a jellem lélektanából Ranschburg Jenő: Szeretet, erkölcs, autonómia
31
EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS AZ ISKOLÁBAN
32
EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS Az egészségfejlesztés célja, hogy egyének, közösségek képessé váljanak az egészség feletti kontroll megszerzésére annak érdekében, hogy javuljon az egészségügyi állapotuk és életminőségük. (Füzesi-Tistyán, 2004) EGÉSZSÉGPROMÓCIÓ versus BETEGSÉGMEGELŐZÉS = egészségmegőrzés
33
A beavatkozások területei – Brettner Zs.
Táplálkozás: egészséges táplálkozás – fogyasztási szokások / bulimia, anorexia nervosa – testképzavar Fizikai tevékenység: rendszeres testmozgás Szexualitás: egészséges szexuális fejlődés Dohányzás, alkohol, drog Mentálhigiéne: lelki megbetegedések és magatartászavarok megelőzése
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.