Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLiliána Juhászné Megváltozta több, mint 10 éve
2
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT) Felelős vállalati magatartás Ökoaudit Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes átvilágítások Módszerek, amivel a vállalatok felelős környezetügyi magatartása elterjeszthető
3
A lakosság egyre kevésbé elnéző a környezeti gaztettekkel szemben A hatóságok elszántan keresik a megoldást a példastatuálásra MEGOLDÁS Cégtulajdonosok, menedzserek BIZONYÍTJÁK: MINDENT megtettek, hogy környezetet megóvják Környezetirányítási Rendszer létrehozása CÉL: a jogi felelősség alóli mentesülés!!!
4
Cégvezetők védekezése a polgári felelősségre vonás ellen: Külső szakértőkkel kidolgoztatott agyondokumentált környezetirányítási rendszer kidolgozása A kormányzatok egyik prioritása a környezeti elvárások betartatása Néhányan AGRESSZÍV büntetőjogi felelősségre vonást követelnek
5
1. A környezet védelme vállalati prioritás a legfontosabb cél A környezeti menedzsment előfeltétele a fejlődésnek A cég politikája biztosítja a környezetbarát működést 2. Integrált menedzsment A környezetvédelmet mindenben érvényesíteni kell 3. Folytonos fejlődés, tökéletesítés A környezeti politika számításba veszi a technika fejlődését
6
4. Az alkalmazottak folytonos képzése A környezet iránti felelősség és elkötelezettség 5. A projektek előzetes környezeti szempontú értékelése Várható környezeti hatást felmérni 6. Környezetbarát termékek és szolgáltatások Hatékony és recirkulálható az energia és természeti erőforrás felhasználásuk Biztonságosan lerakható a hulladéklerakóban
7
7. A környezetkímélő használatot támogató fogyasztói tanácsadás Fogyasztókat tájékoztatni a hulladék ártalmatlan elhelyezésére 8. A környezeti szempontokat már a létesítmény és a tevékenység tervezésekor érvényesíteni kell A kedvezőtlen környezeti hatásokat és a hulladékok keletkezését a minimálisra csökkenteni 9. A környezeti menedzsmentet kutatások támasztják alá Alapanyagok minimalizálása
8
10. A szennyezés megelőzését szolgáló megközelítés Megelőzni a környezet megfordíthatatlan degradálását 11. A környezeti menedzsment figyel a vevőkre és a szállítókra is A környezetbarát menedzsment elveit mind a vevő mind a szállító fogadja el 12. Az üzemzavarok és balesetek következményeinek elhárítására való készenlét Veszélyelhárító intézmények létrehozása
9
16. Tájékozottság és tájékoztatás Környezeti auditálás stakeholderek tájékoztatása cégtevékenység környezeti hatásáról
10
13. A technológia transzfer előmozdítása Környezetbarát technológiák 14. Közreműködés az össztársadalmi erőfeszítésekben Állami és nemzetközi környezetvédelmi kötelezettségek teljesítése 15. Nyitottság a környezeti problémákra Párbeszéd a lakossággal és környezetvédelmi szervezetekkelproblémamegoldás miatt
11
Externália: valamely gazdasági szereplő tevékenységével szándéka ellenére és ellentételezés nélkül befolyásolja egy másik gazdasági szereplő helyzetét. Csoportosításuk: I.a)POZITÍV ( kedvező hatás ) I.b)NEGATÍV (kedvezőtlen hatás ) II.a)TERMELŐI( attól függően,milyen tevékenység II.b)FOGYASZTÓI ( okozza a hatást )
12
MINDEZEK ? hogyan okozzák az externáliát, ill. ? hogyan lehet számontartani ezeket a hatásokat? Az egyén mérlegel: Milyen HASZONNAL és KÖLTSÉGGEL jár a tevékenység ?
15
ÁLLAM FELADATA: Externáliák internalizálása ENNEK ESZKÖZE: Pozitív externália esetén: támogatás Negatív externália esetén: Büntetés, Adminisztratív intézkedések ( tiltás ) Adóztatás Jogi út ( per )
16
OPTIMÁLIS ESET: egyén és társadalom megegyezik ( önkéntes megállapodás) Nem szükséges az állami beavatkozás Példa: Nemdohányzó fülkében dohányzó dohányzó Dohányzó fülkében nem dohányzó dohányzó
17
NYERŐ HELYZETBEN: Akinek joga van az adott tevékenységhez EXTERNÁLIA KELETKEZIK Ha egyén és társadalom másként érzékeli a tevékenységek hatását NEM LENNE EXTERNÁLIA Ha minden egy tulajdonos kezében lenne ( buborékelv)
18
VÉ GE
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.