Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Környezeti Menedzsment
PD 71685 A környezettudatosság összetevői és mérési lehetőségeik Kutatásvezető: Dr. Berényi László Dr. Berényi László Miskolci Egyetem Vezetéstudományi Intézet Környezeti Menedzsment
2
Környezeti és gazdasági érdek
Jelen és jövőbeli szükségletek Fogyasztás és megtakarítás Egyéni és csoportos tényezők Áldozatvállalási hajlam Méretgazdaságosság Nyer-nyer típusú helyzetek Információk elérhetősége Pénzügyi lehetőségek
3
Fenntarthatóság integrálása
4
Fenntarthatóság integrálása
5
Szervezeti modell
6
Környezeti menedzsment
A környezetmenedzsment tartalmazza az értékeket, attitűdöket, eszközöket és módszereket, amelyeket egy szervezet irányítása szempontjából – a környezeti érdekek figyelembe vétele mellett – alkalmaznak. Feltételek: Stratégiai személet: a szervezet és környezetének kapcsolatrendszerét stratégiai szinten kell kezelni - beleértve a tervezhetőség és a visszacsatolások megoldását is; Priorált fenntarthatósági célok: magas prioritással kell integrálni a fenntarthatósági célokat a szervezeti célrendszerbe; Humánorientáció: a humán elemekre teljes körűen építeni kell, azaz vezetőként, munkavállalóként és magánemberként egyszerre; Elfogadhatóság: rugalmasan kell illeszkednie a menedzsmentnek a szervezeti sajátosságokhoz; Mérhetőség: mérhetővé és reprezentálhatóvá kell tenni a környezettel kapcsolatos cselekedetek hatásait; Hatékonyság: bevezethetőnek és fenntarthatónak kell lenni a ráfordítások tekintetében.
7
Koordinációs eszköz típusa
Szervezeti jellemzők Koordinációs eszköz típusa Koordinációs eszköz Strukturális hierarchia (vertikális, horizontális, ad-hoc és állandó bizottság, team, projekt, közvetlen kapcsolat, termékmenedzserek, mátrix típusú megoldások Technokratikus szabályok, szabályzatok, eljárások, tervek, programok, menetrendek, költségkeretek, pénzügyi tervek, elszámoló árak Személyorientált konfliktusfeloldás, vezető-kiválasztás, szervezeti kultúra, belső értékrend, képzés
8
Környezeti menedzsment (ISO)
A menedzsment rendszer azon részterülete, amely magában foglalja azon szervezeti funkciókat, tervezési tevékenységeket, felelősségi köröket, gyakorlati alkalmazásokat, eljárásokat, folyamatokat és erőforrásokat, melyek a környezeti politika kidolgozására, bevezetésére, megvalósítására, felülvizsgálatára és fenntartására irányulnak.
9
Környezeti menedzsment átfogó modellje
10
Környezeti menedzsment eszközök
Környezet-menedzsment területe Domináns eszközök Vezetés elkötelezettsége Környezeti politikaalkotás. Célok kitűzése természeti és társadalmi dimenziókban is. Szabályozási rendszer fejlesztése. ISO és/vagy más irányítási rendszerek bevezetése. Belső partnerség Emberi-erőforrás menedzsment. Oktatás-képzés, tréningek. Alkalmazottak bevonása, empowerment. Termékek és Folyamatok ISO és/vagy más irányítási rendszerek működtetése Környezeti tervezés (ökodesign). Tisztább termelés, ipari ökológia, környezetbarát iroda megoldásainak alkalmazása. Környezeti hatásvizsgálat. Környezeti teljesítményértékelés egyes módszereinek alkalmazása. Különböző típusú auditok a rendszer fejlesztésének érdekében. Külső partnerség Környezeti marketing. Környezeti/fenntarthatósági jelentések készítése. Különböző típusú auditok, felülvizsgálatok.
11
Vállalatok társadalmi felelősségvállalása
12
Valóban felelős vállalat
Hagyományos vállalat Valóban Felelős Vállalat Szállítás A szállítási távolság csak a költségek tekintetében számít, cél az olcsó beszerzés és minél nagyobb piac. Szállítási teher minimalizálandó, távolsági szállítás csak nagyon indokolt esetben. Törekvés helyi beszerzésére, piacokra. Igazságosság Ennek elérése nem a cég feladata, hanem az államé, egyházaké, társadalmi szervezeteké. Cél a hatékonyság, olcsóbb termékek előállítása jobb minőségben. Bár a fő cél nem az igazságosság növelése, a cég tevékenységével nem erősítheti az igazságtalanságot. Méltányos kereskedelem, munkabérek és – körülmények. Ökonomizmus A fogalom nem érthető. Gazdasági szereplőknek természetes célja a gazdaságosság. Érthető a különbség a gazdaság és a gazdasági mánia között. A gazdaságosság fontos feltétel, de nem fő cél. Méret Cél a növekedés – mindenáron. A versenyképesség és a piaci erő ezzel arányosan nő, a méretgazdaságosság törvénye szerint a növekedéssel csökkennek a relatív költségek. Aki nem tapos, azt eltapossák. Évről évre növekvő jövedelem kell. Cél az optimális méret. A túlnövekedés éppen olyan veszélyes, mint ha csenevészek vagyunk. Meg kell találnunk a piaci helyünket és hosszútávon fenntartható hozamunkat. Hosszútávon állandó, s nem növekvő jövedelem kell. Termék Az állítjuk elő, amire fizetőképes kereslet van. Minden megengedett, amit a törvények nem tiltanak. A termékeink iránti kereslet (igények) aktív növelése kötelező. Olyan terméket, tevékenységet keresünk, aminek igazán helye van egy fenntartható világban. Nem minden jó, amit szabad. Valódi szükségleteket elégítünk ki, s nem keltünk igényeket. Ott viszont vállaljuk a versenyt.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.