Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZsombor Orsós Megváltozta több, mint 10 éve
1
László Gyula A foglalkoztatási partnerségek jövőjét megalapozó kutatás László Gyula PTE KTK
2
László Gyula2 A kutatás keretei Támogató: OFA K-2008A Pályázó: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Résztvevők: –Farsang Zoltán –Gombás József –Hollósi Szabolcs –Kovács Péter –László Gyula
3
László Gyula3 Alapvető célok Tartalom: A paktum-modell és a foglalkoztatási paktumok hazai működésének megismerése Cél: –Az Uniós és hazai szakirodalmi háttér, dokumentumok összegyűjtése –Ajánlások a foglalkoztatáspolitika számára (a paktumok hogyan tudnak szervesen és hatékonyan illeszkedni a foglalkoztatáspolitikába ) –Ajánlások a meglévő és tervezett paktumok, a tényleges és potenciális partnerek számára (hogyan kerülhető el a kudarc és érhető el a siker)
4
László Gyula4 A kutatás módszerei Szekunder szakirodalom-kutatás –EU-s dokumentumok, hazai szakirodalom 4 paktum dokumentum-vizsgálata –Pápai kistérség, Szombathely város, Békés megye, Észak-Magyarország régió Primer kutatás: interjúk –Foglalkoztatáspolitikai szinten –Kistérségi paktum-szinten –Magasabb paktum-szinten Workshopok Záró tanulmány
5
László Gyula5 A kutatás eredményei Szakirodalom-kutatás 99 oldal (2) Dokumentum-elemzés 34 oldal (3) Interjú-kötet I. Az interjúk szövege 133 oldal (4) Interjú-kötet II. Az interjúk tapasztalatainak összegzése 101 oldal (5) Záró tanulmány 95 oldal
6
László Gyula6 Miért a paktumok (partnerségek)? Az Uniós harmadik szint, a hatékony kormányzás eszköze, „legjobb gyakorlat” Társadalmasítás, a helyi erők aktivizálása, helyi legitimáció és kontroll A partnerség szellemének terjesztése, közösség- építés és együttműködés Lokális önfejlesztő stratégia, a fejlesztések irányítása, fókuszálása, koordinálása A helyi adottságokra, a helyi szereplőkre, a helyi erőforrásokra építés, szinergia A központi célok megvalósulásának, a központi források hasznosulásának jobb esélye „nincs alternatíva”…
7
László Gyula7 Helyi foglalkoztatás-fejlesztés Helyi foglalkoztatási stratégia, helyi kormányzás Feltételek: a)Adaptáció: rugalmas helyi illeszkedés b)Részvétel: az összes releváns érintett c)Integrálás: a foglalkoztatáspolitikába és a helyi stratégiákba d)Intézményesülés: legitim keretek e)Helyi aktivitás: közös célok, saját és támogatott programok, együttműködés és felelősség f)Fenntarthatóság: finanszírozási biztonság
8
László Gyula8 Siker-kritériumok 1. Egyetértés a partnerség és a megállapodás szükségességéről 2. A felek közti kölcsönös tisztelet és bizalom 3. Aktív, elismert és együttműködő vezetés 4. A kulcsfontosságú értékek és érdekek meghatározása világos és nyílt folyamat keretében 5. Közös, konszenzusos jövőkép meghatározása 6. Időt hagyni a partnerség kiépítésére 7. Közös munkaprogramok 8. Az együttműködés rugalmas és hatékony munkamódszereinek kiépítése 9. Jó kommunikáció 10. Közös döntéshozatal a konszenzus elérésének céljából 11. Hatékony szervezet, menedzsment
9
László Gyula9 Gyakori akadályok A stratégia fókuszálásának hiánya Nehéz a tervezési fázisból eljutni a végrehajtási fázisba A pénzügyi források hiánya A menedzsment és a partnerek közötti összhang hiánya, a konszenzus hiánya A független menedzsment hiánya A partnerségi kultúra hiánya Az együtt, partnerségben működés készségének és képességének hiánya A központi, kormányzati centralizáció túlsúlya Ágazatközi együttműködések hiányosságai A gazdasági és foglalkoztatási, képzési szempontok ütközése Adathiány Az értékelés hiánya
10
László Gyula10 Int.1: A kezdeményezés indítéka Korábban nem volt ismert és nem is lett alapvető cél a paktum, a forrásszerzés a meghatározó A paktum létrehozása inkább külső elvárás, volt, nem elsősorban saját kezdeményezésre jött létre Kerestek lehetőséget a foglalkoztatási gondok megoldására, így találták a pályázati kiírást Volt már korábban is együttműködés, amire építettek, de paktumot csak a pályázat nyomán hoztak létre Már korábban is tervezték a paktumot, a pályázat ebben segített (paktum pályázat nélkül is lett volna)
11
László Gyula11 Int.2: A kezdeményező, a gesztor és a résztvevők Kezdeményező: –a Megyei, Városi Önkormányzat (4), a Többcélú Kistérségi Társulás (3), a Területfejlesztési Önkormányzati Társulás (5), a Munkaügyi Központ (5), a Civil szervezet (3) Gesztor –Önkormányzat (6), Önkormányzati/kistérségi társulás (7), Közhasznú szervezet (2), Munkaügyi Központ (1) Résztvevők –tipikus: önkormányzatok, kistérségi társulások, területfejlesztő egyesületek, Munkaügyi Központ (Kirendeltség), kisebbségi önkormányzatok, képzők (szakképzés, felnőttképzés), szociális partnerek és gazdasági kamarák, vállalkozások, civil szervezetek –gyakran hiányzó: TISZK, felnőttképzés, Regionális Képző Központ, szociális partnerek, kamarák, Regionális Fejlesztési Ügynökség, Vállalkozói Egyesület, hátrányos helyzetűekkel foglalkozó civil szervezetek –nem tipikus: Munkaügyi Tanács, pénzintézetek, kulturális/közösségi egyesületek, deko szervek, felsőoktatás-kutatás, munkaerőpiaci közvetítő, tanácsadó, befektetés-szervező szervezetek
12
László Gyula12 Int.2: A kezdeményező, a gesztor és a résztvevők Mi volt az alapítók, résztvevők célja Alapvetően a saját (munkaerőpiachoz közeli vagy távolabbi) szervezeti érdekek Megyei önkormányzat: inkább szakképzés, mint foglalkoztatás Önkormányzat, társulás: a párbeszéd erősítése, a település dinamizálása és pályázati forrásszerzés Vállalkozók: ingyen van, információ, potenciális haszon, pályázati lehetőség, kapcsolatrendszer építése ill. nyomása, inkább térségi kötődés, mint anyagi haszon Civilek: többlet-forrás lehetősége eredeti funkciójuk megvalósításához
13
László Gyula13 Int.3: A paktumok mérete Mini (10-20 partner): 3 paktum Kicsi (20-50 partner): 3 paktum Közepes (50-80 partner): 4 paktum Nagy (80-nál több partner): 3 paktum Mennyiség és/vagy minőség… –a közvetett érintettek közvetlen is legyenek tagok, vagy csak a képviseletük; –az összes érintett, vagy csak a döntési pozícióban lévők legyenek résztvevők?
14
László Gyula14 Int.4: A partnerek hozzájárulása a paktum működéséhez A többség „csak” a belépést vállalja, mást nem Erős, majd csökkenő/múló lelkesedés A „kemény mag” saját szervezeti erejét – de nem anyagiakat – kínálja Van, ahol a partnerek írásban rögzítik saját vállalásaikat Van, ahol a partnerek ingyenes-kedvezményes szolgáltatást és/vagy anyagi hozzájárulást is adnak Kell egy szervezet, mozgató erő Szervezetenként is változó: –a civilek aktívak; az önkormányzatokból a nagyobbak, és ha muszáj; a vállalkozók passzívak (kiv., ha odaviszik, ha megéri); a kistérség szívesen átadja, de jó fórum
15
László Gyula15 Int.5: A paktumok menedzsmentje A pénztől/hozzáállástól függően változó: –Vannak főállású menedzserek –A menedzser osztott munkakörben dolgozik –Volt, amíg tartott a pályázati forrás; az ICS még működik Kevés a valóban független menedzsment
16
László Gyula16 Int.6: A paktum-stratégiák Kiterjedt kör mozgósításával, szakértők bevonásával, vitákon keresztül készül Adatbázis: Munkaügyi Központ, terület- fejlesztési dokumentumok, részben saját Széles körű elfogadottság – kisebb támogatottság Névleg és formailag helyi, sajátos, - gyakran igen általános célok és célcsoportok, konkrétumok nélkül Ritkán integrált (és ilyenként meg is valósítható) Nincs aktualizálás
17
László Gyula17 Int.7: A paktumokkal szembeni elvárások Az ICS részéről: –a stratégia megvalósítása –az indikátorok teljesüljenek A pályázatból adódóan –egységes elvárások (30 munkahely) –nem a paktum lényegéhez illeszkedő –rugalmatlan, merev
18
László Gyula18 Int.8: A paktumok térségi szerepe Átütő erejű, sikeres paktum Jelen van, de még csak az út kezdetén Jelen van, de még nem eléggé, még nincs kellő hatása; Van párbeszéd, terjed a szellemiség, de hiányoznak és változnak a partnerek (már nem akarják, még nem értik) Van együttműködés, de az nem-hivatalos, nem a paktumhoz kötött (bár eredetileg az) Sajnos van, amelyik nem működik A résztvevők: van aktív, látens és passzív
19
László Gyula19 Int.9: A paktumok aktivitása a) Munkahely-teremtés b) Projektek generálása c) Együttműködések d) Rendezvények e) Szolgáltatások f) Képzés g) Kommunikáció h) A paktumok egymás közötti kapcsolata Mérhető és nem mérhető elemek
20
László Gyula20 Int.9: A paktumok aktivitása „Legjobb” megoldások Hírlevél Elvinni a vállalkozóhoz a rendezvényt Lehetőséget adni (pl. pályázatra) Partnerségi képzés Mediátorok Konkrét feladatok meghatározása/vállalása Összekapcsolás a Leaderrel Indikátorok: óvatosság, szakértő igénybevétele Egyesület
21
László Gyula21 Int.9: A paktumok aktivitása „Legrosszabb” megoldások Kistelepülésen nincs partner Változik a személyi kör A képzők kimaradtak A kommunikáció hiánya A politika közbelép A gesztor céljai dominálnak Indikátorok: túlvállalás
22
László Gyula22 Int.10: A paktumok finanszírozása Saját forrásból biztosan nem megy, a partnerek támogatása hiányzik, bizonytalan, csökkenő A pályázati megoldást sok kritika éri Kell a helyi aktivitás, anyagi támogatás is, de kell az állami részvétel is –a független paktum-menedzsment működtetésében –a partnerségi programok finanszírozási feltételeinek megteremtésében (projektek pályázati finanszírozása, társfinanszírozása) –módszertannal, minőségbiztosítással, országos koordinációval.
23
László Gyula23 Mitől sikeres egy hazai paktum közös érdek, közösen alakított értékrend és szemléletmód részvétel, aktivitás (mindenki ad, és kap is) személyes kapcsolatok, partnerség-szemlélet proaktív, kezdeményező menedzsment és elkötelezett támogató partner-szervezetek aktuális kérdések, a partnerek érdeklődésének (és érdekérvényesítésének) fenntartása kommunikáció: nyilvánosság, honlap, hírlevél, sajtó, társadalmi kapcsolatok a fenntarthatóság biztosítása
24
László Gyula24 A legfontosabb siker-kritériumok a) Partnerség –Partnerség-szemlélet, partnerség-tudat –Kölcsönös tisztelet és bizalom –Személyes kapcsolatok –Az egyetértés rögzítése egy megállapodásban b) Partnerek, résztvevők –A releváns szereplők részvétele, bevonása –Elkötelezett, támogató hozzáállás –Erőforrásokkal hozzájárulás a paktum céljaihoz
25
László Gyula25 A legfontosabb siker-kritériumok c) Érdek-egyeztetés, konszenzus –Érdekek nyílt megfogalmazása –Közös gondolkodás, közös érdekek –Konszenzusos jövőkép –Közös döntéshozatal –Érlelés d) Stratégia-készítés –A stratégiai célok megfogalmazása –Tervszerűség –Megvalósíthatóság
26
László Gyula26 A legfontosabb siker-kritériumok e) Együttműködés –Együttműködési készség –Közös munkamódszerek –Közös munkaprogramok, akciótervek –Közös/kölcsönös érdekérvényesítés –Egyensúly f) Vezetés –A vezető –A menedzsment szervezet
27
László Gyula27 A legfontosabb siker-kritériumok g) Kommunikáció –Jó kommunikáció, akár külső szakemberrel –Közös, intenzív kommunikációs stratégia –PR a sikerek közvetítésére –Nyilvánosság, honlap, hírlevél a partnereknek –Sajtó, társadalmi kapcsolatok h) Biztonság, fenntarthatóság –A partnerség fenntartása, finanszírozása –Anyagi függetlenség
28
László Gyula28 A hazai paktumok problémái Programhoz keresünk forrást, vagy fordítva? Releváns szereplők (szociális partnerek, önkormányzatok, képzők) hiányoznak Az „erkölcsi-szakmai” támogatáson túl nincs „egyéni” (anyagi) hozzájárulás A létrehozás korrekt volt, nagy lendülettel indultak, aztán elolvadt a lelkesedés, a működés akadozik Az aktivitás addig jó, ameddig tart a pénz, vagy valaki üzletet lát benne A stratégia könyv-ízű, vagy mindent összehord, részeiben nem összehangolt, évek óta nem frissítették Formális a működés, nincs önálló menedzsment Nincsenek konkrét résztvevők, feladatok, felelősök, A megyei szint túl magas, túl távol van az érintettektől. Nem idevágó indikátorok (résztvevők, munkahelyek száma)
29
László Gyula29 A külső feltételrendszer Támogató társadalmi/politikai környezet Stabil politikai megítélés A vezető munkaerőpiaci szervezetek támogatása Partnerségi szellem A lokalitás elfogadása A foglalkoztatáspolitika támogató hozzáállása Eszközök biztosítása, stabil finanszírozási háttér A regionális intézményrendszerbe illesztés Rugalmas keretfeltételek meghatározása Információs rendszer, controlling
30
László Gyula30 „… nincs alternatíva…” Köszönöm a figyelmet! laszlo@ktk.pte.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.