Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKatalin Némethné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
2
Elvárások Szolgáltatási színvonal Költségszint
Eljutási idő Körülmények Megbízhatóság, tervezhetőség Költségszint Szükséges járművek száma Futásteljesítmény Nem az üzemeltető, hanem az önkormányzat a feladatfelelős Kompenzáció, illetve bevételfüggetlen díjazás
4
Átszállóhelyek és csomópontok meghatározása
Megállóhelyek kijelölése Vonalak tervezése (hálózat) Járatsűrűség és menetrend meghatározása Járműforduló terv (Vehicle Scheduling) Beosztási keret, vezénylés (Crew Scheduling and Rosters)
5
Járat-járműforduló A B C Idő
6
Járműforduló-szolgálat
Idő
7
Szolgálat-beosztási keret
H K Sz Cs P Szo V JM1 SZ1 SZ2 JM2 SZ3 JM3 JM4
8
Különösen erős kapcsolat a hálózat és a menetrend között
Utasérdek – szolgáltatási színvonal Üzemeltetési költség a szolgáltatási színvonaltól függ Kompromisszum – optimum?
9
Átszállóhelyek, csomópontok
Városszerkezet Forgalomvonzó és –kibocsátó helyek Rendelkezésre álló hely (végállomás, fordulóhely, jármű tárolás) Kapcsolat más közlekedéssel (helyközi, egyéni)
10
Megállóhelyek Feltételek Megállók száma Megállótávolság Útkategóriák
Forgalomtechnikai feltételek Utasforgalom Megállók száma Gyaloglási távolság és idő Utazási (járművön töltött ) idő Megállótávolság
11
M megállótávolságra elhelyezkedő párhuzamos vonalaknál az oda gyaloglási távolság M/2, az elgyaloglással együtt M.
16
Nem egyenletes a laksűrűség a vonal mentén
Nagyforgalmú megállóhelyekkel rendelkező szakaszon kisebb megállótávolság
17
Vonalak tervezése, hálózat
Vonalak száma alapkérdés Kevés, jól kihasznált, nagy járatsűrűség, több átszállás Sok, gyengébben kihasznált, kis járatsűrűség, kevés átszállás Gazdasági korlátok Ölelkező vonalak problémája (nóniusz hatás) Betétviszonylatok Vonaltípusok
18
A hálózattervezés alapösszefüggései
A viszonylatok útvonala A viszonylatok utasforgalma A viszonylatok menetrendje Járműszükséglet, járműfordulók Üzemeltetési költség) Gyaloglási távolság és idő Várakozási idő Utazási (járművön töltött) idő Átszállások száma Eljutási idő
19
A hálózat önmagában nem értékelhető, csak a menetrenddel és járműfordulóval együtt.
20
Egy hat lépéses megközelítés (Ceder)
Minden célforgalomhoz a lehetséges útvonalak a szgk. utazáshoz viszonyítottan
23
Példa
24
Célforgalmi mátrix
25
46 út van
27
A 9 változat két költségfüggvénye
29
Igény modell (Demand model)
Célforgalmi mátrix Időbeli bontás kérdése Utasrétegek problémája
30
Ráterhelés Bázis ráterhelés (a közl. rendszer (úthálózat) alapú, „kívánság áramlat”) Járatgyakoriság (követési idő) alapú ráterhelés Menetrend alapú ráterhelés
31
Ráterhelési algoritmus
Útvonalak képzése (egy útvonal élek sorozata) Az útvonalak hasznosságának számítása Hossz képzett idővel kifejezve Időelemek súlyszámmal felszorozva Diszkomfort (zsúfoltság) szorzószáma
32
Forgalom megosztása útvonalak között
Egyutas – „all or nothing” Többutas Modell A hosszabb útra jutó arány Hosszabb/rövidebb
33
FAB a teljes forgalom A és B pontok között
FAB,hosszabb a hosszabb útvonalra eső forgalom nagysága q a hosszabb és rövidebb útvonalak hosszainak hányadosa qmax a q hányados határértéke, ennél kedvezőtlenebb esetben a hosszabb útra nem terhelünk forgalmat
34
Más modell is lehet (pl. Logit modell)
35
Ráterhelés közforgalmú közlekedés
Ráterhelés bonyolultabb mint a gjmű forgalomnál, nincs előre meghatározható útvonal Sok lehetőség van, menetközben is kialakulhat, hogyan utaznak Melyik járat jön előbb Utazás közben új információk Gyaloglás is figyelembe vehető Nincs teljes információ birtokában az utazó, nem mindenki a legjobbat választja
36
Standard (időközös) ráterhelés
Attraktív viszonylatok Stratégiák meghatározása Eljutási idő számítása a stratégiákra Várakozási idő, közös követési időköz Időtartamok súlyozása Forgalom megosztása az eljutási idő alapján a stratégiák között Ráterhelés az egyes stratégiákhoz tartozó viszonylatokra a járatsűrűség alapján (a választás valószínűsége a járatsűrűséggel arányos) Vonal szegmens mélységű adatokat szolgáltat
37
Deterministic Minden utas ismeri a menetrendet és a kívánt utazási időpontjához (indulás, vagy érkezés) megkeresi a minimális „költségű” utat Menetrendből az optimális útvonal keresése Járat mélységű adatokat szolgáltat
38
Torlódás Utasoknak különböző a hasznossági függvényük
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.