Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Szállodai ügyvitel és gazdálkodás; operatív elszámoltatás, szállodai mutatók Versenyelemzés a szállodaiparban 10. előadás
2
Szállodai ügyvitel szállodai üzem- és munkaszervezés
ügyvitel szervezési tevékenységek szabályozásoknak való megfelelés (gazdasági- jogi környezet) zökkenőmentes, eredményes tevékenység folyamatos alkalmazkodás a környezet változásaihoz 10. előadás
3
Az ügyvitellel szemben támasztott követelmények
szobarendelések, foglaltság naprakész nyilvántartása az igénybevett szolgáltatások és a szobaár naprakész terhelése bizonylatok szabályszerű kiállítása, feldolgozása és ellenőrzése főkönyvi könyvelés részére szükséges adatok szolgáltatása statisztikai és egyéb operatív adatszolgáltatás 10. előadás
4
Ügyvitel szervezési feladatok
jogi szabályozók alapján készült SzMSz belső szabályzatok munkafolyamatok összessége 10. előadás
5
Az operatív elszámoltatás előkészítő munkafolyamatai
földszinti munkafolyamatok recepció ügyvitele szobarendelések vendégfogadás emeleti munkaszervezés ellátás ügyvitelszervezése egyéb szolgáltatások ügyvitelszervezése 10. előadás
6
Az operatív elszámoltatás szakaszai
számlázás hotel-journal (szállodai naplózó) bizonylatok belső ellenőrzése bizonylatok feldolgozása jelentések, összesítések, statisztikai kimutatások készítése bevétel elszámolás kintlévőségek pénzügyi rendezése 10. előadás
7
A journal tevékenység jellemzői
üzemszervezés, gépesítettség árbevételi számlák kontrollja fogyasztások terhelésének napi kontrollja szobaár belső bontásának elkészítése szobahasználat díja reggeli költsége szobaárban foglalt szolgáltatás díja idegenforgalmi adó 10. előadás
8
Statisztikai adatszolgáltatás
szobaszámlák csoportosítása: készpénzes (forint, valuta-valutanemenként) hitelkártya (típusonként) folyószámlás (megrendelő adatai, szolgáltatások díjai) megrendelő (nemzetiségi statisztika) egyéni – csoportvendég utazási iroda (belföldi, külföldi) 10. előadás
9
Az operatív elszámoltatás szerepe
törvényi előírásoknak való megfelelés döntésekhez szükséges információk összesítése forgalomnövelés költség-, munkaerő-gazdálkodás szálláshely piaci helyzete, szerepe elemzési módszerek megválasztása 10. előadás
10
A foglaltság ellenőrzésének módszere
hatékonyság vizsgálata piaci helyzet alakulása turisztikai szezonok jellege source of business (eredet) complimentary (free) 10. előadás
11
Belső statisztikák átlagár REVPAR szoba-foglaltság
férőhely-kihasználtság Yield-mutató (bevétel-kihasználtság) egy kétágyas szobára jutó vendégszám átlagos tartózkodási idő szobarendelések és lemondások aránya „no-show” ráta egy főre jutó költés egy vendégnapra jutó költés vendégtartozások kiegyenlítési határideje 10. előadás
12
Egy értékesített szoba-éjszakára jutó bevétel (Ft/szoba)
Átlagár Egy értékesített szoba-éjszakára jutó bevétel (Ft/szoba) bevétel kiadott szobák száma 10. előadás
13
bevétel kiadható szobák száma REVPAR
Revenue per Available Room Egy kiadható szobára jutó bevétel. (Ft/szoba) bevétel kiadható szobák száma 10. előadás
14
Szoba-kapacitás kihasználtság
A vizsgált időszakban kiadott szobák aránya a maximálisan kiadhatóhoz viszonyítva. (%) kiadott szobák száma kiadható szobák száma 10. előadás
15
Férőhely-kapacitás kihasználtság
A vizsgált időszakban kiadott férőhelyek (ágyak) aránya a maximálisan kiadhatóhoz viszonyítva. (%) kiadott férőhelyek száma kiadható férőhelyek száma 10. előadás
16
Yield-mutató bevétel-kapacitás kihasználtság
A vizsgált időszakban elért bevétel aránya a lehetséges (elérhető) bevételhez viszonyítva. (%) elért bevétel lehetséges (elérhető) bevétel 10. előadás
17
Egy kiadott szobára jutó vendégszám
Megmutatja, hogy a vizsgált időszak alatt kiadott szobákat jellemzően hány vendég vette igénybe, értéke általában 1 és 2 között van. (fő) kiadott férőhelyek száma (vendégéjszakák száma) kiadott szobák száma 10. előadás
18
Átlagos tartózkodási idő
A szállodában megszálló vendégek (új vendég-érkezések) által igénybevett vendégéjszakák száma átlagosan. (nap) vendégéjszakák száma (kiadott férőhelyek száma) vendégek száma (új vendég-érkezések száma) 10. előadás
19
Egy vendégre jutó bevétel
Egy vendég ott-tartózkodási ideje alatti átlagos költését mutatja meg. (Ft/fő) elért bevétel vendégek száma (új vendég-érkezések száma) 10. előadás
20
Egy vendégnapra jutó bevétel
Megmutatja, hogy a vendégek átlagosan mennyit költenek el egy éjszaka igénybevételére. (Ft/fő/nap) elért bevétel vendégnapok száma 10. előadás
21
Elért nettó bevétel (EFt)
Feladat Egy vizsgált szálloda szobatípusai és szobaszámai az alábbi összesítésben olvasható: Szobák Szobaszám Kiadott szoba Elért nettó bevétel (EFt) twin 35/2 8 620 double 70/2 17 718 suit 4/2 915 Összesen 109 27 253 Az adatok a vizsgált időszakra vonatkoznak, amelynek hossza 365 nap. A szállodában megfordult vendég (új vendég-érkezések száma) ott-tartózkodása során vendégéjszakát regisztráltak. 10. előadás
22
Kérdések Számítsa ki az átlagos szobakihasználtságot,
az átlagos férőhely-kihasználtságot, az kiadott kétágyas szobára jutó vendégek számát, a vendégek átlagos tartózkodási idejét, a szálloda által érvényesített átlagárat szobatípusonként és átlagosan, a szálloda REVPAR-ját szobatípusonként és átlagosan, az egy vendégre jutó szoba-árbevételt és az egy vendégéjszakára jutó szoba-árbevételt! 10. előadás
23
Megoldás Kiadható szobák száma 109 × 365 = 39 785 db
Szoba kihasználtság ( / ) × 100 = 68,5 % Kiadható férőhelyek száma × 2 = db Férőhely kihasználtság ( / ) × 100 = 60,4 % Egy kiadott kétágyas szobára jutó vendégek száma / = 1,76 fő Átlagos tartózkodási idő / = 2,9 nap Szállodai átlagár / = Ft/szoba Átlagos REVPAR / = Ft/szoba vendégek átlagos költése / = Ft/fő vendégek átlagos napi költése / 2,9 = Ft/fő/nap 10. előadás
24
Versenyelemzés a szállodaiparban
10. előadás
25
Definíciók a nemzetközi gyakorlatban
Fair share Market share Average rate REVPAR Revenue per Available Room MPI Market Penetration Index ARI Average Rate Index RGI Revenue Generation Index 10. előadás
26
a vizsgált szállodák kiadható szobáinak száma összesen
Fair share A versenykörnyezet egy, kiválasztott szállodájának piaci megoszlását jelenti a kiadható (a vendégek által igénybe vehető) szobák szerint. (%) kiadható szobák száma a vizsgált szállodák kiadható szobáinak száma összesen 10. előadás
27
a vizsgált szállodák kiadott szobáinak száma összesen
Market share A versenykörnyezet egy, kiválasztott szállodájának piaci részesedését jelenti a kiadott (a vendégek által igénybe vett) szobák szerint. (%) kiadott szobák száma a vizsgált szállodák kiadott szobáinak száma összesen 10. előadás
28
Average rate A versenykörnyezet egy, kiválasztott szállodájának érvényesített átlagárát jelenti, azaz az egy értékesített szobaéjszakára jutó bevételt. (Ft/szoba) szoba árbevétel kiadott szobák száma 10. előadás
29
REVPAR A versenykörnyezet egy, kiválasztott szállodájának átlagárát jelenti, azaz az egy kiadható szobára (értékesíthető szobaéjszakára) jutó bevételt. (Ft/szoba) szoba árbevétel kiadható szobák száma 10. előadás
30
MPI Azt mutatja meg, hogy a vizsgálatba bevont szállodáknak hogyan alakultak a foglaltsági adatai a versenykörnyezet átlagához viszonyítva. Market share (piaci részesedés) Fair share (piaci megoszlás) egy szálloda foglaltsága a versenykörnyezet átlagfoglaltsága 10. előadás
31
a vizsgált szállodák átlagárainak számtani közepe
ARI Azt mutatja meg, hogy a vizsgálatba bevont szállodáknak hogyan alakultak az érvényesített átlagárai a versenykörnyezet átlagához viszonyítva. egy szálloda átlagára a vizsgált szállodák átlagárainak számtani közepe 10. előadás
32
RGI Azt mutatja meg, hogy a vizsgálatba bevont szállodáknak hogyan alakultak a REVPAR-jai a versenykörnyezet átlagos REVPAR-jához viszonyítva. egy szálloda REVPAR-ja a vizsgált szállodák REVPAR-jainak számtani közepe 10. előadás
33
Adatgyűjtés a versenytársaktól (adatcsere)
az elmúlt időszakról kiadható szobák száma kiadott szobák száma átlagár jövőbeni eseményekről telt házas időszak, Phaser riport 10. előadás
34
Adatfeldolgozás Havi összehasonlításban Éves összehasonlításban (ua.)
foglaltság átlagár REVPAR MPI – ARI – RGI Éves összehasonlításban (ua.) Trend-elemzés foglaltsági index 12 hónap átlagában átlagár index 12 hónap átlagában REVPAR index 12 hónap átlagában Piaci pozícionálás 10. előadás
35
Előnyök A piaci stratégia pontosabb meghatározása Ároptimalizálás
Precízebb előrejelzés Magasabb bevétel 10. előadás
36
Fair share számítása „A” fair share (260 / 800) × 100 = 32,5 % …
Megne-vezés „A” hotel „B” hotel „C” hotel Összesen / átlagosan Kiadható szobák 260 186 354 800 Fair share 32,5 23,3 44,3 100,0 „A” fair share (260 / 800) × 100 = 32,5 % … 10. előadás
37
Market share számítása
Megne-vezés „A” hotel „B” hotel „C” hotel Összesen / átlagosan Kiadott szobák 169 101 177 447 Market share 37,8 22,5 39,7 100,0 „A” market share (169 / 447) × 100 = 37,8 % … 10. előadás
38
MPI számítása (1) „A” MPI 37,8 / 32,5 = 1,16 … Megne- vezés „A” hotel
„B” hotel „C” hotel Összesen / átlagosan Fair share 32,5 23,3 44,3 100,0 Market share 37,8 22,5 39,7 MPI 1,16 0,97 0,90 1,00 „A” MPI 37,8 / 32,5 = 1,16 … 10. előadás
39
MPI számítása (2) Megnevezés „A” hotel „B” hotel „C” hotel
Összesen / átlagosan Kiadható szobák 260 186 354 800 Kiadott szobák 169 101 177 447 Szobafoglaltság 65,0 54,2 50,1 55,9 MPI 1,16 0,97 0,90 1,00 „A” szobafoglaltság (169 / 260) × = 65,0 % Átlagos szobafoglaltság (447 / 800 ) ×100 = 55,9 % „A” MPI 65,0 / 55,9 = 1,16 10. előadás
40
ARI számítása Megne-vezés „A” hotel „B” hotel „C” hotel
Összesen / átlagosan Kiadott szobák 169 101 177 447 Elért bevétel Átlagár 15 647 17 863 18 758 17 380 ARI 0,90 1,03 1,08 1,00 „A” átlagár / 169 = Ft/szoba Versenykörnyezet átlagára / 447 = Ft/szoba „A” ARI / = 0,90 10. előadás
41
RGI számítása Megne-vezés „A” hotel „B” hotel „C” hotel
Összesen / átlagosan Kiadható szobák 260 186 354 800 Elért bevétel REVPAR 10 171 9 682 9 398 9 808 RGI 1,05 1,00 0,97 „A” REVPAR / 260 = Ft/szoba Átlagos REVPAR / 800 = Ft/szoba „A” RGI / = 1,05 10. előadás
42
Értékelés a kiszámított indexek segítségével
„B” „C” MPI 1,16 0,97 0,90 ARI 1,03 1,08 RGI 1,05 1,00 A szállodák egymáshoz mért tulajdonságaik és teljesítményeik alapján az „A” szálloda üzemeltetése tekinthető a legjobbnak. 10. előadás
43
10. előadás
44
10. előadás
45
Köszönöm megtisztelő figyelmüket, viszontlátásra! 10. előadás
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.