Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Coaching módszertana –a sorozat 4. diája-
Metaforák azonosítása Kreatív destrukció Grice-maximák megsértése Ontológiák feltárása Szemetesláda- modell Mcdonaldizáció De-, Poszt- Ezt tanultuk meg eddig… Coach alapattitűdje Panda-stratégia Koala-stratégia Fogolydilemma Múzeum-módszer Az együttműködés előkészítése Alapgyakorlatok 1. „Lapra fel! „Gubancol(d)ás!” „Rítustermelés” Szerződéskötés előkészítése, helyzetfeltárás (célja, módja) Konzultációszervezés fő szempontja Az ontológiai coaching központi módszere: kreatív destrukció (bevezető példák a gyakorlatban) Alapgyakorlat 2. „Jóslás” a kíváncsiság felkeltésére, a közös munka (coaching- folyamat) megkezdéséhez Itt folytatjuk… Paradoxonok 1. Téves heurisztikák Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Dr. Kollárné Déri Kriszti
2
Itt tartunk: „Paradoxonok I.”
Előző órát folytatjuk (emlékeztető diák) Coaching célja a hozott probléma ellenére a jó hangulat, a pozitív feedback, Ötletvihar elindítása (laterális gondolkozás), Kreatív destrukció (építő rombolás) megvalósításával az attitűdváltás és a változás elérése a coachee(k) egyszerre töltse(k) be a tanuló és a tanító szerepét. erős ontológiák gyengítése (kreatív destrukció) a téves heurisztikák „szerelése” a metaforák azonosítása, kibontása és átkeretezése, Grice-maximák kreatív megsértése. Bevezetés Folytatásban Kockáz(tat)ás Fürtábra RAFT eljárás Háromlépéses interjú Jóslás módszere és egyebek Magyar Coachszövetség KA- Déri Kriszti
3
PARADOXONOK I. A DE-mcdonaldizáció logikája
Az irracionalitás paradoxonai Kollár József-Déri Kriszti
4
Indítékok és okok A személyeknek indítékokat és vágyakat tulajdonítunk. Normál helyzetben: Indíték (logikai térben van) Béla arra vágyik, hogy tetsszen a nőknek Azt hiszi, úgy véli, hogy akkor fog tetszeni, ha izmosabb lesz Az indítékok a cselekvés okaivá válhatnak (fizikai térben értelmezzük) Ok A fenti vélekedése azt okozza, hogy elmegy kondizni Az indítékok okokká válnak
5
Paradoxonok alaptípusai
Szubholon szintjén Szuperholon szintjén Elfogadom, hogy kondizás útján tudnék tetszeni a nőknek, de nem megyek el, nem kezdek neki. Elfogadom, hogy ha megtanulom a coachingot, az okosabbá (önreflexió), sikeresebbé (közösség válasza) tesz, de nem tanulom meg a tananyagot. Megértem, gyakorolnom kell a tanultakat, hogy készség szintjén alkalmazni tudjam, de nem csinálok házi feladatot. Változás szükséges az életünkben, de semmi új szabályt nem fogadunk el, szóval semmin sem változtatok Az oktatás játékos tanulás legyen. A gyerek magától szeressen tanulni. A férj spontán hozzon virágot, találja ki, milyen programra, ajándékra… vágyom.
6
Lehetséges válasz a paradoxon-szituációkra
1. Szubholon szintjén 2. Szuperholon szintjén Megoldás DEMCDONALDIZÁCIÓ Megoldás MCDONALDIZÁCIÓ
7
Paradoxonok alaptípusai
Személy 1 indítéka Paradoxonok alaptípusai 1. Szubholonon belül 2. Szuperholon szintjén Indíték 1. Ok 2. Cselekvés Személy 1 Személy 2 Személy Szubholon 1 Szubholon 2 Személy 2 cselekvésének indítéka és oka essen egybe a Személy 1 indítékával, de ne az okozza Cselekvés
8
1. Szubholon szintjén (személyen belül)
Paradoxon-szituáció Elfogadom, hogy legjobb lenne „A”-t cselekedni, mert azokat az indítékokat fogadom el, ami „A”-t okozzák, de „B”-t cselekszem, vagyis egy rejtett indíték és egy titokzatos ok nyomán alakul ki „B” cselekedet „A” Szubholon „A” Indíték „A” Ok „?” indíték „B” ok „B” Szubholon
9
2. Szuperholon szintjén 2.1. Normál szituáció Személy 1
„A” Személy (Anya) „A” Személy indítéka: nem akarok folyton egyedül takarítani „A” Személy cselekvésének oka: Kimondja az utasítást: „Takaríts ki” Személy 2 „B” Személy (Gyerek) „B” Személy indítéka: jobb tv-t nézni „B” Személy cselekvésének oka: anya indítéka Output Okozat: Kitakarít
10
„A” indíték nem lehet „B” indíték oka
2. Szuperholon szintjén 2.2. Paradoxon-szituáció „A” Indíték „A” indíték nem lehet „B” indíték oka „A” Ok „A” Személy „B” Személy „B” indíték „A” ok
11
Mcdonaldizációból de-mcdonaldizáció
A mcdonaldizációt szervező racionalizáció túlhajtott formája irracionális de-mcdonaldizációhoz vezet. A túlzott kontroll, bürokrácia a hatékonyság ellensége. A kalkulálhatóság elveszi a dolog izgalmát. A standardizáltság az egyéni jelleget. Az emberek robotokká válnak, a kapcsolatok gépies rutinokká, az evés zabálássá…
12
Az irracionalitás mibenléte
A személy racionalitásán belül felbukkanó irracionalitás más, mint a neki tulajdonított. Egy külső szemlélő irracionálisnak tekinthet egy személyt, aki leugrik egy ejtőernyővel, miközben az adott személy konzisztensen (racionálisan) képes érvelni az ejtőernyőzés mellett. Hasonló az asztrológiában, a tenyérjóslásban irracionálisan hívőkkel szemben racionálisan érvelni. Itt legitimek a mcdonaldizált érvek a meggyőzés során
13
Az irracionalitás paradoxona
Egy adott személy racionális okfejtésében felbukkanó irracionalitás tekinthető paradoxnak. A következő feltételek teljesülése esetén beszélhetünk az irracionalitás paradoxonáról. Egy adott cselekedetem akkor, és csak akkor tekinthető paradoxont magában foglalóan irracionálisnak, ha 1. minden érv amellett szól, hogy A és B közül A-t cselekedjem. 2. elfogadom, hogy azt a cselekvést kell választanom, amely mellett jobb érvek szólnak. 3. B-t cselekszem.
14
Rejtély A fent leírt szükséges és elégséges feltételek fennállása esetén tekinthető rejtélyesnek az ok, ami B-cselekedethez vezetett. Magyarázat: több kvázi- autonómiával bíró alrendszer található a szuper-holonon belül. Miközben az x-holonnak tulajdonítható indítékok (konzisztens hiedelmek, vágyak) alapján A-t kéne cselekednem, y-holon (szintén konzisztens vélekedések és vágyak alapján) azt okozza, hogy B-t cselekedjem.
15
Ez a magyarázat de-mcdonaldizált, paradox
Miért? Mert a coach nem azt mondja, hogy számolja föl az adott személy az inkonzisztenciát, hanem azt, hogy fogadja el. A szuper-holon inkonzisztens viselkedése mögött konzisztensen viselkedő szub-holonok találhatók.
16
A szubholonok szintje A szub-holonok szintjén történő beavatkozás (a mcdonaldizáció) nem hozna eredményt, nem számolná fel az irracionalitás paradoxonát. X szub-holon (én) akarja a változást, az y szub holon (id) pedig azt okozza, hogy úgy cselekedjem, mintha nem akarná.
17
X nyaggatása A mcdonaldizáció csupán x szub-holonra hat, miközben y szub-holon továbbra is fenntartja az irracionalitás paradoxonát. Y szub-holonra nem hatnak az észérvek, mert a tudat számára nem hozzáférhető.
18
A szuper-holon szintjén kell beavatkozni
Hogyan? A coach legitimálja az adott cselekvésmintázatot az irracionalitás paradoxona mögött rejlő mentális gépezet működésének feltárása révén. Ezzel, azt implikálja, hogy a változás eszköze a változatlanság. Ezáltal a paradox szituációt látszólag megerősíti: azt üzeni a coahee-nak, hogy annak révén változzon, hogy közben ne változzon.
19
De-mcdonaldizációra épülő coaching
A coachee reményei szerint a coach olyan szakember, aki képes változást előidézni. A coach a coachee-t teszi felelőssé a coaching menetéért (pontosabban azt a szub-holont, amire észérvekkel nem lehet hatni). Miközben azt kéri tőle, hogy ne változzon, azaz maradjon spontán módon olyan, amilyen, szabályokat léptet életbe, amelyek előírják a coachee viselkedését. Arra kényszeríti a coachee-t hogy „legyen spontán”.
20
„Legyen spontán!” A coaching de-mcdonaldizációja
1.Tehát minden érv amellett szól, hogy Ön A-t cselekedje. 2. Ön elfogadja, hogy azt a cselekvést kell választania, amely mellett jobb érvek szólnak. 3. továbbra is B-t cselekedje!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.