Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Békés Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Békés Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve"— Előadás másolata:

1 Békés Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve
Aktualitások Békés megyei ivóvíz arzén tartalmával kapcsolatos intézkedésekről Békés Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve Dr. Mucsi Gyula megyei tiszti főorvos Jegyző értekezlet

2 Előzmények Az Európai Unióhoz való csatlakozáskor Magyarország vállalta, hogy eleget tesz a az emberi fogyasztásra szánt víz minőségéről szóló 98/83/EK tanácsi irányelvnek. A magyar jogrendben az irányelvnek való megfelelést a 201/2001. (X. 25.) Korm. rendelet az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről biztosítja. Magyarország arzén, bór és fluorid tekintetében az irányelvben meghatározott határértékek betartása alól december 25-ig eltérést kért és kapott. Az engedélyezett határértékek: arzén 50 μg/l, bór 5 mg/l, fluorid 1,7 mg/l.

3 Előzmények Az Európai Unióban
WHO Ivóvíz Szabvány 1958 –ban 200 mg/l jelöli meg az As határértéket 1963-ban ez 50 mg/l-re csökken 1984-ben ideiglenes határérték a rákkeltő hatás miatt 10 mg/l Az Európai Unio a 98/83/EK Irányelvben átveszi a WHO ajánlást, és dec 25-től kötelező érvényű a 10 mg/l As határérték Magyarország 6 évre kapott ez alól felmentést

4 Az As mindenki szervezetébe bekerül 20-300 mg/ nap mennyiségben
A szervetlen As bevitel jelentősége a nagyobb, mert veszélyesebb a daganatok kialakulása szempontjából. A leginkább tartalmazzák : - gabonafélék - kávé - sör - rizs húsokkal kapcsolatban magas a részaránya A korábban is sokszor említett tengeri halak fogyasztása elsősorban a szerves As bevitelét növeli. Napi bevitel : 100 mg/l az ivóvízzel( 50 mg/l As tartalmú ivóvíz esetén ) és 20 mg/nap a bevitel az élelmiszerekkel

5 Egészségkárosító hatások
A szervetlen As bizonyítottan rákkeltő Szív és keringési betegségek kialakulása Perifériás és központi idegrendszeri tünetek Máj, és vesebetegségek Mikrocirkulációs zavarok A természetes eredetű As bevitelnek kis mennyiség esetén is van karcinogén kockázata A 10 mrizikó élettartam kockázathoz 0,17mg/l As ivóvíz koncentráció tartozik Ebből következik, hogy a korábbi határérték nem jelent elegendő védelmet. Különös védelmet igényelnek a várandós nők és a csecsemők- fokozott hatás – átjut a placentán Az As kis mennyiségben is befolyásolja az emberi enzimrendszert

6 Magyar adatok ASHRAM( Arzén Egészségkockázat Becslés és Molekuláris Epidemiológiai Felmérés 4 magyar érintett megyében) A bőrrák, és tüdőrák kockázata szignifikánsan növekedik 10mg/l – nál magasabb As koncentráció esetén 20-50 mg/l esetén közel 6x magasabb a kockázat mint a kontroll csoportban

7 Előzmények Magyarországon elindult az Ivóvízminőség- javító Program, amely azonban eddig az időpontig nem zajlott le. Magyarország derogációs kérelmet nyújtott be az Európai Bizottsághoz. Az eltérés 2015-ig, – az Ivóvízminőség-javító Program várható megvalósulásáig – történő meghosszabbítására.

8 A környezeti arzén-expozíció egészségkárosító hatásai
Daganatkeltő hatás Géntoxicitás (oxidatív stressz) DNS repair gátlás (ligáz gátlás) Epigenetikus hatás (metiláció) Hormon diszruptor hatás Glukokortikoid receptor gátlás Ösztrogén receptor gátlás Citotoxikus hatás „Arzénmérgezés” Növekvő dózis

9 Az arzén daganatkeltő hatásának lehetséges módozatai
As expozíció Módosult DNS repair Oxidatív stressz Kromoszóma aberrációk Módosult DNS metiláció Megzavart sejtproliferáció Karcinogenezis Goering P. et al.: Tox. Sci. 49:

10 A daganatok kialakulásának megelőzése
KIINDULÁS (INICIÁCIÓ) ELŐREHALADÁS (PROMÓCIÓ) ELHATALMASODÁS (PROGRESSZIÓ) 2. + JAVÍTÁS SEJTHALÁL SEJTHALÁL 1. - DNS-károsodás OSZTÓDÁS OSZTÓDÁS EGÉSZSÉGES INICIÁLT DAGANAT SEJTEK RÁK SEJT SEJT kémiai támadás: a DNS károsodása kémiai támadás: a jelátviteli utak károsodása Sztochasztikus / determinisztikus hatás (kis dózisok!)

11

12

13 Előzmények Az Európai Bizottság C(2012) 3686 számú határozata december 25-ig engedélyezett újabb eltérést. Arzén vonatkozásában 20 μg/l bór vonatkozásában 3 mg/l és fluorid vonatkozásában 1,7 mg/l határértékkel. 2012. december 26-tól az elfogadható határértékek: arzén 10 μg/l, bór 1 mg/l, fluorid 1,5 mg/l. Sajnálatos módon az Ivóvízminőség- javító Program a fenti időpontig sem valósult meg.

14 Békés Megye érintettsége
A derogációs listán 35 Békés Megyei település szerepel (Medgyesegyháza-Bánkút önállóan szerepel) összesen fő érintett, ezek közül arzén vonatkozásában mind a 35, bór vonatkozásában 5 település érintett (Tótkomlós, Kondoros, Bucsa, Kertészsziget, Ecsegfalva). Fluorid tekintetében Békés Megyében nincs érintett település. A derogációs listán egy olyan Békés Megyei település nem szerepel amely arzén tekintetében érintett (Elek).

15 Érintett lakosságszám
Település Lakosság szám KSH 2010 Battonya 5726 Békéssámson 2371 Bucsa 2171 Csabacsűd 1866 Csabaszabadi 351 Csanádapáca 2697 Csorvás 5201 Dombegyház 2048 Dombiratos 556 Ecsegfalva 1183 Elek 4985 Gádoros 3745 Gerendás 1364 Geszt 764 Gyula 32132 Hunya 668 Kardos 388 Kardoskút 431 Település Lakosság szám KSH 2010 Kertészsziget 189 Kisdombegyház 279 Kondoros 2527 Magyarbánhegyes 1101 Magyardombegyház 168 Medgyesegyháza 1459 Medgyesegyháza-Bánkút 411 Mezőgyán 549 Nagybánhegyes 796 Nagyszénás 2358 Orosháza 14073 Örménykút 217 Pusztaföldvár 899 Pusztaottlaka 237 Szarvas 7538 Tótkomlós 2953 Újkígyós 2252 Zsadány 768 Összesen

16 Az önkormányzatok feladata az átmeneti vízellátás biztosítása (Szolgáltatókkal közösen kidolgozott logisztika alapján) 1. Palackos vagy lajtoskocsis vízellátás Előnye: minősége ellenőrzött, ám felhasználása nagyban függ a lakosság együttműködési hajlandóságától. Csak akkor kerüljön sor átmeneti vízellátás elrendelésére, ha semmilyen más módon az egészséges ivóvízfogyasztás nem érhető el. Lehetőségek: palackos vagy zacskós víz házhoz szállítása, palackos vagy zacskós víz kijelölt helyen történő kihelyezése, lajtoskocsis vízellátás ( végső esetben csak !!!) egyéb megoldások, pl. kijelölt üzletekben– alsó árfekvésű – palackos vizek vételére jogosító víz-jegyek biztosítása, stb. Konténeres víztisztítás, és vízszolgáltatás

17 2. A lakosság lehetőségei a megfelelő minőségű víz fogyasztására
Elengedhetetlen a lakosság együttműködése a bármilyen módon a rendelkezésére álló (kiszállított víz, vagy vízvételezési helyről saját maga által házhoz szállított) víz ivás és főzés céljára való felhasználása. 2.1. A csapvíz keverése az átmeneti vízellátás keretében rendelkezésre bocsátott vízzel. Előnye, hogy kevesebb vizet kell a szolgáltatónak biztosítania, hátránya, hogy főleg az alacsonyabb As koncentrációk esetében alkalmazható). 2.2. Palackozott (ásvány)víz használata.  Ballonos vízadagoló automaták alkalmazása egészségügyi, oktatási intézményekben,és közintézményekben, /kockázat csökkentő megoldás az intézményfenntartó részéről/

18 Intézkedések A Kormány 1379/2012. (IX. 20.) Korm. Határozata az egészséges ivóvíz biztosításához szükséges intézkedésekről Az Ivóvízminőség-javító Program gyorsítása mind a kérelmezők mind a hatóságok oldaláról. A Honvédelmi Minisztérium felhatalmazást kapott, hogy a rendelkezéseire álló eszközökkel átmeneti vízellátást biztosítson azokon a településeken ahol egyéb megoldás nem valósul meg.

19 A Magyar Honvédség szerepe
Lajtos kocsikkal és zacskós víz osztásával átmeneti vízellátás biztosítása azokon a településeken ahol egyéb megoldás nem valósul meg. Az átmeneti ivóvízellátás kiszállítással történő biztosításának kiváltásához szükséges konténeres szűrőberendezések gyártását és telepítését készíti elő.

20 Az átmeneti ivóvízellátás módozatainak meghatározása az önkormányzat és az üzemeltető feladata, valamint az ellátás megszervezése A 201/2001. Kormány rendelet szerint nem az ÁNTSZ kompetenciája. A rendelet nem a szolgáltatás technikai megoldási módját, hanem az átmenetileg biztosítandó egészséges ivóvíz mennyiségi minimumát határozza meg. A helyi lehetőségek figyelembe vételével kell megszervezni és kidolgozni az ellátás rendjét FONTOS: az ellátás során szolgáltatott víz minőségének rendszeres ellenőrzése

21 A Járási Népegészségügyi Intézet és a Megyei Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv feladatai
Osztott illetékesség: az 1000 m3/nap-nál kisebb kapacitású és 5000 főnél kevesebb állandó népességet ellátó vízellátó rendszerek esetén a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatalának járási (fővárosi kerületi) népegészségügyi intézete, az ennél nagyobb, illetve egy járás határán átnyúló vízellátó rendszerek esetén a fővárosi és megyei kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szerve.

22 A Járási Népegészségügyi Intézet és a Megyei Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv feladatai
Az Országos Tisztifőorvosi Hivatal (OTH) által kiadott szakmai eljárásrend alapján: az üzemeltetők nyilatkoztatása az átmeneti vízellátás módjáról az átmeneti vízellátás elrendelése, a szükséges vizsgálatok meghatározása hatósági mintavételezés és helyszíni ellenőrzés havi jelentések küldése az OTH részére az Európai Bizottságnak küldendő tájékoztatáshoz

23 Lakosság tájékoztatása
A Járási Népegészségügyi Intézet és a Megyei Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv feladatai kapcsolattartás a Honvédség átmeneti vízellátást biztosító alakulataival az átmeneti ivóvízellátás kiszállítással történő biztosításának kiváltásához szükséges konténeres szűrőberendezések engedélyezésben gyorsított eljárásban szakhatósági állásfoglalás adása vízjogi létesítési és üzemeltetési ügyekben Lakosság tájékoztatása

24

25 Jelenlegi helyzet Alföldvíz Zrt. által üzemeltetett településeken
27 érintett település esetén az Alföldvíz Zrt. az üzemeltető Műszaki beavatkozással Dombiratos település esetében véglegesen sikerült biztosítani a határértékeknek megfelelő ivóvizet Szarvas, Pusztaottlaka, Pusztaföldvár, Orosháza, Nagyszénás, Kardoskút, Gádoros, Csabaszabadi, Csabacsűd településeken műszaki beavatkozással a nyári növekedett vízfogyasztásig (április 30.) megoldották a határértéknek megfelelő ivóvíz biztosítását, jelenleg a konténeres víztisztítók engedélyeztetése zajlik

26 Jelenlegi helyzet Alföldvíz Zrt. által üzemeltetett településeken
Tótkomlós, Battonya, Dombegyház, Kisdombegyház, Magyardombegyház, Magyarbánhegyes, Békéssámson, Gerendás, Geszt, Mezőgyán, Zsadány, Bucsa, Kertészsziget, Ecsegfalva, Hunya, Kardos, Örménykút települések esetében a Honvédség biztosítja az átmeneti vízellátást lajtos kocsikkal vagy zacskós vízzel Ezeken a településeken jelenleg szintén a konténeres víztisztítók engedélyeztetése zajlik

27 Jelenlegi helyzet a többi üzemeltető által üzemeltetett településeken
Gyulai Közüzemi Kft. Gyula Műszaki beavatkozással a Húskombinát újraindulásáig és a nyári növekedett fogyasztásig (április 30.) átmenetileg megoldották a határértéknek megfelelő ivóvíz biztosítását. A víztisztító konténerek vízjogi létesítési engedélyéhez szakhatósági állásfoglalást adtunk. Csanádapáca Vízmű Kft. Csanádapáca Véglegesen megoldották a határértéknek megfelelő ivóvíz biztosítását.

28 Jelenlegi helyzet a többi üzemeltető által üzemeltetett településeken
Újkígyósi Önkormányzat Újkígyós Az átmeneti vízellátás a Közép-Békési Regionális Vízmű vezetékről biztosított. Medgyesegyháza Vízmű Nonprofit Kft. Medgyesegyháza Medgyesegyháza-Bánkút Átmeneti vízellátást a HM biztosított, a víztisztító konténerek vízjogi üzemeltetési engedélyeztetése zajlik.

29 Jelenlegi helyzet a többi üzemeltető által üzemeltetett településeken
Csorvási Szolgáltató Nonprofit Kft. Csorvás Kondoros Települési Szolgáltató Intézmény Kondoros Bánhegyesi Vízszolgáltató Kft. Nagybánhegyes Mindhárom településen a HM biztosít átmeneti vízellátást a konténeres víztisztítók engedélyeztetése folyamatban van. Eleki Víz- és Csatornamű Üzemeltető Kft. A konténeres víztisztító engedélyeztetése folyamatban van.

30 Az ivóvíztisztító konténer
Új szabadalom alapján fejlesztették a víztisztítót, arzénmentesítőt a Honvédelmi Minisztérium (HM) cégei. A konténerszerű gépet bárhová könnyen és gyorsan lehet telepíteni, illetve az igényekhez igazítani; képes szerves és szervetlen anyagokat is kiszűrni. A jelenlegi helyzetben átmeneti jellegű alkalmazásuk történik, de kisebb települések esetében véglegesen is telepíthető.

31 Az ivóvíztisztító konténer

32 A végleges megoldás Az érintett települések közül:
Gyula és Elek arzénmentesítő technológiát telepít. Medgyesegyháza Újkígyós közös pályázatban szintén. A többi település az Alföldvíz Zrt. által kezdeményezett aradi vízátvezetéshez csatlakozott.

33 A lakosságot tájékoztatni kell:
Az arzén tartalom a vízforralással nem csökkenthető, A közkutak, vizének arzéntartalmáról, Hol, milyen feltételekkel, milyen áron végeztethetnek ellenőrző vízvizsgálatot. A hatóság csak a NAT által akkreditált laboratórium eredményét fogadja el

34 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Békés Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve"

Hasonló előadás


Google Hirdetések