Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaPéter Tóth Megváltozta több, mint 10 éve
1
Helyi gazdasági fejlesztések jelentősége Aluta Klaszter Konferencia
Dr. Gordos Tamás programiroda vezető 2012. november 15.
2
Fő utca kézikönyv 5+1 pontos megközelítés szervezés
helyi gazdaságfejlesztés örökségvédelem városszépítés (városépítészet) promóció közlekedésszervezés CSAK EGYÜTT ALKALMAZVA SIKERES!
3
A helyi gazdaság
4
HGF definíciója Világbank OECD
Célja, hogy kiépítse egy térség gazdasági kapacitását annak érdekében, hogy biztosítsa a térség gazdasági jövőjét, és a népesség megfelelő életszínvonalát. Olyan folyamat, amiben az állami és az önkormányzati, a vállalkozói és a magánszektor partnerei közösen dolgoznak azért, hogy kedvezőbb feltételeket teremtsenek a gazdasági növekedés és a munkaerőpiac számára. A helyi gazdaságfejlesztés nem pusztán gazdasági fejlődést takar. A részvételről szól, a helyi párbeszédről, emberek és erőforrásaik összekapcsolásáról a magasabb szintű foglalkozatásért és életminőségért. Helyi közösségek, városok és önkormányzatok a világ minden táján a HGF stratégiákban látják a választ a globalizáció kihívásaira és tartják a decentralizáció motorjának.
5
HGF definíciós kérdései
6
Előzményei A helyi önkormányzatokra egyre több és nehezebb feladat hárul A számukra elérhető erőforrások szűkösek, a központi költségvetés kifizetései gyakran bizonytalanok A közigazgatási eljárások még mindig gyakran bürokratikusak A közösségi szerepvállalás általában nem része a helyi önkormányzatok döntéshozatali folyamatainak A kelet-közép-európai közigazgatás átalakítása
7
A HGF célja Cél: a helyiek életminőségének/jólétének növelése (függ a térség fejlettségétől és nagyságától) Eszköz: a versenyképesség javítása (növekedés/jövedelmek + foglalkoztatottság) Együttműködés: a lényeg az eltérő érdekű helyi szereplők között (partnerség) Tér: kisebb tér, helyi érdekek jobban érvényesülnek Irány: szinte kizárólag bottom-up
8
HGF a gyakorlatban A települések gazdasági sikere alkalmazkodás a dinamikusan változó piacgazdasághoz Azok a települések használják, akik meg akarják erősíteni helyi gazdasági kapacitásukat, javítani akarják a befektetési klímát, a helyi üzletágak, vállalkozások és a munkaerő versenyképességét és produktivitását.
9
Erős helyi gazdaság kiépítésének feltételei
Minden településnek vannak speciális helyi adottságai (gazdasági, társadalmi és fizikai) Meghatározzák relatív előnyeit abban, hogy tud-e befektetéseket vonzani, létrehozni vagy fenntartani Felépítéséhez végig kell menni egy folyamaton, mely során megismerik a helyi gazdaság jellemzőit és szerkezetét és felmérik a gazdaság erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit, veszélyeit.
10
Ki vesz részt a HGF-ben? Az állam (vállalkozóbarát környezet megteremtése) A vállalkozói szféra (sikeres üzletek, munkahelyteremtés, anyagi javak) Az önkormányzat (megfelelő környezet az üzleti élet sikerességéhez, ösztönző környezet, engedélyezési folyamatok) A közösség (részvétel a tervezésben és megvalósításban)
11
A HGF stratégia jellemzői
Ideális esetben a HGF stratégia illeszkedik egy tágabb stratégiai tervbe, melynek társadalmi és környezetvédelmi összetevői is vannak A HGF stratégia elsősorban a helyi gazdaság megerősítésére és a helyi kapacitás bővítésére összpontosít Időkerete általában 3-8 évig terjed
12
A HGF stratégiai tervezés
5 szakaszból áll, melyek futhatnak különálló szakaszokként és párhuzamosan is a helyi szükségleteknek megfelelően szervezés a helyi gazdaság feltérképezése a stratégia kialakítása a stratégia megvalósítása a stratégia felülvizsgálata Rugalmas, élő stratégia, amelyet újra lehet gondolni és változtatni
13
Gyakorlati példák - Kékfrank
A Kékfrank kibocsátója a HA-MI-ÖSSZEFOGUNK EURÓPAI SZÖVETKEZET én alakult 123 taggal, 385 részjegy kibocsátásával ( EUR-val ~10 M Ft) 1 Kékfrank = 1 Forint, visszaváltása 0,25% + áfa ~470 elfogadóhelyen használják A KÉKFRANK utalvány használatát a törvény nem tiltja, de elfogadására nem kötelezhetők az állampolgárok és a gazdaság szereplői
14
Élő Tisza védjegy Az „Élő Tisza" védjegy célja, hogy a Tisza-menti
gazdálkodók, szállásadók, termék-előállítók, szolgáltatók számára segítse a piacra jutást. Biztosítja a fogyasztókat a különleges minőségről, a termékek helyi voltáról, a termék vagy szolgáltatás előállítási módjára vonatkozó kritériumok betartásáról.
15
A helyi gazdaságok Termék Szövetsége
A szövetség célja, hogy „kirakatba tegye a helyi termékeket", és együttműködésre, összefogásra ösztönözze a helyi gazdaság szereplőit. A helyipiac.hu hátterében egy együttműködés-fejlesztési stratégia áll, mely helyi, települési termékszövetségek létrehozását, a helyi gazdaságfejlesztést támogatja. Jellemzők: alulról építkezés partnerség önálló cselekvőképesség szakértelem
16
Faluközösségi biomassza távfűtőmű
Projektgazda: Pornóapáti Önkormányzata Jelleg: helyi alternatív energia, autonóm kisközösségi energiaellátás Elemei: Biomassza tüzelésű fűtőmű létrehozása Helyben termelt energiával történő ellátás az importált gáz helyett Környezetkímélő energiaellátás Lakosság tájékoztatása (közmeghallgatás, kiadvány, 85% megszavazta) Megvalósítás partnerségben Pornóapáti Távhő és Közműszolgáltató Szövetkezet létrehozása
17
Szakirodalmak Bajmócy Zoltán: Bevezetés a helyi gazdaság-fejlesztésbe; Szeged, JATEPress, 2011 Czene Zsolt – Ricz Judit: Helyi gazdaságfejlesztés – ötletadó megoldások, jó gyakorlatok; VÁTI, Bp. 2010 Greg Clark, Joe Huxley, Debra Mountford: OECD – The role of development agencies and companies, 2010 Pro Régió Ügynökség: Főutca kézikönyv; Bp. 2005
18
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.