Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Kultúra-gazdaságtan Takács Dávid takacsd@sze.hu
Tudományos segédmunkatárs Széchenyi István Egyetem Gazdálkodástudományi Tanszék Győr 9026 Egyetem tér 1. Tel: / 3017 honlap:
2
Előadásvázlat A keresleti oldal elemzése 1. A kulturális javak értelmezése 2. Addikció és magyarázatai Közgazdaságtan és kultúra A kultúra-gazdaságtan definíciója
3
Irodalom: Daubner – Horváth – Petró: Kultúra-gazdaságtani tanulmányok. Aula Kiadó, Budapest. 2002
4
A kulturális javak Gazdasági javak - throughput Információs javak
Élményjavak (experienced goods) vs. Keresési javak signaling &reputációs mechanizmus
5
Tökéletlen információ
P P(Q) P* aP* Q’ Q* Q
6
Kulturális tőke Fogyasztás által növelhető
Wundt-görbe (Scitovsky idézet)
7
A kulturális javak mint szenvedélyjavak
Addikció Racionális addikció – Stigler-Becker modell: a háztartás aktív előállítója a művészi élménynek
8
Y Q2 M Q1
9
Merit goods (érdemes javak) - közjószág
A fogyasztók alábecsülik a jelentőségét – a fogyasztói szuverenitás kérdése Piaci kudarcok: externáliák (pl. turizmus) Abbing: magánjavak, de a lényegük szabadon hozzáférhető Klubjavak A kulturális javak közösségi támogatását alátámasztó gazdasági érvek
10
Nyájhatás Snob-hatás Veblen-hatás
11
Kínálati oldal Kulturális intézmények
12
Kulturális javak kereslete
Utazási költség Feláldozott szabadidő
13
Támogatási formák összehasonlítása
P D Egyösszegű támogatás AC MR AC’ MC=AVC QN QN’ Q Qp
14
Egységnyi output támogatása
D AC MR AC’ MC=AVC MC’=AVC’ Qp’ QN QN’ Q Qp
15
Fogyasztók támogatása
P D AC MR D’ MR’ MC=AVC Qp’ QN QN’ Q Qp
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.