Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kultúra-gazdaságtan Takács Dávid

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kultúra-gazdaságtan Takács Dávid"— Előadás másolata:

1 Kultúra-gazdaságtan Takács Dávid takacsd@sze.hu
Tudományos segédmunkatárs Széchenyi István Egyetem Gazdálkodástudományi Tanszék Győr 9026 Egyetem tér 1. Tel: / 3017 honlap:

2 Előadásvázlat A keresleti oldal elemzése 1. A kulturális javak értelmezése 2. Addikció és magyarázatai Közgazdaságtan és kultúra A kultúra-gazdaságtan definíciója

3 Irodalom: Daubner – Horváth – Petró: Kultúra-gazdaságtani tanulmányok. Aula Kiadó, Budapest. 2002

4 A kulturális javak Gazdasági javak - throughput Információs javak
Élményjavak (experienced goods) vs. Keresési javak signaling &reputációs mechanizmus

5 Tökéletlen információ
P P(Q) P* aP* Q’ Q* Q

6 Kulturális tőke Fogyasztás által növelhető
Wundt-görbe (Scitovsky idézet)

7 A kulturális javak mint szenvedélyjavak
Addikció Racionális addikció – Stigler-Becker modell: a háztartás aktív előállítója a művészi élménynek

8 Y Q2 M Q1

9 Merit goods (érdemes javak) - közjószág
A fogyasztók alábecsülik a jelentőségét – a fogyasztói szuverenitás kérdése Piaci kudarcok: externáliák (pl. turizmus) Abbing: magánjavak, de a lényegük szabadon hozzáférhető Klubjavak A kulturális javak közösségi támogatását alátámasztó gazdasági érvek

10 Nyájhatás Snob-hatás Veblen-hatás

11 Kínálati oldal Kulturális intézmények

12 Kulturális javak kereslete
Utazási költség Feláldozott szabadidő

13 Támogatási formák összehasonlítása
P D Egyösszegű támogatás AC MR AC’ MC=AVC QN QN’ Q Qp

14 Egységnyi output támogatása
D AC MR AC’ MC=AVC MC’=AVC’ Qp’ QN QN’ Q Qp

15 Fogyasztók támogatása
P D AC MR D’ MR’ MC=AVC Qp’ QN QN’ Q Qp


Letölteni ppt "Kultúra-gazdaságtan Takács Dávid"

Hasonló előadás


Google Hirdetések