Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÁron Molnár Megváltozta több, mint 10 éve
1
Nyitrai Imre Nyitrai Imre szociálpolitikai és gyermekvédelmi szakértő c. főiskolai docens Tanácsadók felkészítése Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány Budapest 2012. február 29. A folyamat, a törvényi háttér és a pályázat bemutatása
2
Az intézeti gondozásról a közösségi alapon végzett gondozásra történő átállás közös alapelvei 1. A gondozottak jogainak tiszteletben tartása és bevonásuk a döntéshozatalba. 2. Az intézeti elhelyezés megelőzése. 3. Közösségi alapú szolgáltatások létrehozása. 4. Az intézetek bezárása. 5. A meglévő intézetek fejlesztési beruházásainak korlátozása. 6. Humán erőforrás-fejlesztés. 7. Az erőforrások hatékony felhasználása. 8. Minőségellenőrzés. 9. Holisztikus megközelítés. 10. Az ismeretek állandó bővítése. Nyitrai Imre 2/11 Az előzmények
3
Lakóotthonok fejlesztése hazai forrásból, 1998-2006 A szociális intézmények címzett támogatása, 2000-2006 Az ún. „kastély-kiváltási” (rekonstrukciós) program, 2001-2009 Akadálymentesítési programok, hazai és EU-s forrásból Támogató szolgálatok, közösségi gondozás modellprogramok 2002-től Reintegrációs, családtámogató modellkísérlet: FECSKE- program, 2007-től Kérdőíves felmérés a fogyatékos személyeket ápoló-gondozó intézmények és lakóotthonok körében: „Kutatás a fogyatékos személyek ápoló-gondozó otthoni ellátásának fejlesztésére” címmel Nyitrai Imre 3/11 Egy folyamat lépései
4
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény Országos Fogyatékosügyi Programról szóló 10/2006. (II. 16.) OGY határozat A Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSz egyezmény és az ahhoz kapcsolódó Fakultatív Jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló 2007. évi XCII. törvény A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program 2011-2013. évekre szóló akciótervének jóváhagyásáról szóló 1014/2011. (I.19.) Korm. határozat A fogyatékos személyek számára ápolást-gondozást nyújtó szociális intézményi férőhelyek kiváltásának stratégiájáról és a végrehajtásával kapcsolatos kormányzati feladatokról szóló 1257/2011. (VII. 21.) Korm. határozat Nyitrai Imre 4/11 A jogi háttér
5
Nyitrai Imre 5/11 A pályázatról tartós bentlakásos ellátás alapszolgáltatás
6
Nyitrai Imre 6/11 A pályázatról tartós bentlakásos ellátás alap szolgáltatás
7
HÁLÓZAT Intézményi Férőhely Kiváltást Koordináló Országos Testület 2041 szemléletváltás Nyitrai Imre 7/11 A pályázatról
8
A pályázat célja Az eddigi, bentlakásos intézmények által nyújtott komplex szolgáltatásokat úgy kívánja új infrastruktúrával támogatni, hogy azok az önálló életvitel segítését nyújtsa. Ezen célok szakítanak a hagyományos gondoskodó bentlakásos intézményi kultusszal, szolgáltatásokkal, s azokat támogató infrastruktúrával. A pályázat során az intézményi ellátást jelenleg szolgáló épületek helyett, minden férőhely vonatkozásában új épület(ek) létesítése, kialakítása történik meg, mellyel támogatott lakhatást kínáló szolgáltatássá alakulnak az addigi intézmények. Ezen túl, a pályázat célcsoportja kiegészül a stratégiához képest, s így minden intézményben élő fogyatékos, pszichiátriai sérült vagy szenvedélybeteg ember ellátására irányul. Nyitrai Imre 8/11 A pályázatról
9
A pályázat tartalma A pályázat részletes leírást ad a kiváltással létrehozandó, ellátási célokat szolgáló épületek és szolgáltatások kereteire, pl. minden épület a településbe integráltan, belterületen, nem szegregált lakókörnyezetben, jól megközelíthetően helyezkedjen el. Az eddigi, bentlakásos intézmény zárt szolgáltatásait az önálló életvitelt segítő szolgáltatások ra, valamint a lakhatási szolgáltatásra kell bontani épületi szinten is. A bentlakást nyújtó intézményben élők szociális ellátásának minden tartalma (lakhatás, munka, napközbeni szolgáltatás, szabadidő) kizárólag integrált lakókörnyezetben valósulhat meg annak érdekében, hogy az egyén be tudjon kapcsolódni a többségi társadalom életébe és a közösségi szolgáltatásokhoz hozzá tudjon jutni. Az egyén nyitottabb, természetesebb, családiasabb életmódot alakíthasson ki önmaga számára. Az új lakhatási forma intim légkört, személyesebb bánásmódot és nagyobb autonómiát tesz lehetővé, míg a szociális szolgáltatás az egyéni szükségletek re tud épülni, elengedve az eddigi intézményi struktúra által nyújtott determinációt. Nyitrai Imre 9/11 A pályázatról
10
A támogatott lakhatás – lakhatás és a hozzá kialakított szociális szolgáltatás – három szintéren valósulhat meg a stratégia alapján: 1. lakás : társadalmi- és lakókörnyezetbe integráltan elhelyezkedő, maximum 6 fő részére lakhatást nyújtó önálló lakás, amely nem képezi az ellátott tulajdonát. 2. lakóotthon : társadalmi- és lakókörnyezetbe integráltan elhelyezkedő, maximum 12 fő részére lakhatást nyújtó ház, nagyobb lakás, 3. lakócentrum : integrált lakókörnyezetben elhelyezkedő, maximum 50 fő ellátására alkalmas lakóépület/épületek együttese. Ebben az esetben is biztosítva az alapelvet, miszerint a lakhatás és a napközbeni tartózkodás terei szétválnak. A kiinduló pont: az intézményben élők képességeinek, döntésének és kapcsolati hálójának ismerete; az intézményi humán erőforrás kompetenciájának felmérése; a hozzátartozók, gondnokok döntésének, helyzetének felmérése; a természetes támogató közösség, s az új szolgáltatási terület helyzetértékelése; a változással járó pozitív és negatív hatások ismerete. Nyitrai Imre 10/11 A pályázatról
11
Nyitrai Imre Nyitrai Imre szociálpolitikai és gyermekvédelmi szakértő c. főiskolai docens Tanácsadók felkészítése Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány Budapest 2012. február 29. A jó tanácsadó az innováció kulcsa...
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.