Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Zalaegerszeg, február 16. Bíróné Bondor Katalin

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Zalaegerszeg, február 16. Bíróné Bondor Katalin"— Előadás másolata:

1 Zalaegerszeg, 2011. február 16. Bíróné Bondor Katalin
A hatékony tanulás Zalaegerszeg, február 16. Bíróné Bondor Katalin

2 Miről lesz szó? Nehézségek Mérések A hatékony tanulás alapelvei
Tanulási módszerek Tanuláspszichológiai elméletek

3 A tanítás-tanulás folyamatában felmerülő nehézségek
Kialakulatlan szokásrend, életmód A tanuláshoz nélkülözhetetlen alapképességek nem fejlődnek ki Belső motiváció kevés A tanulás célszerű és hatékony módszereinek hiánya

4 A problémahalmazok mögötti tényezők

5 Tanulásdiagnosztikai kérdőívek
Hogyan viselkedem? Iskolai motiváció Tanulási stílus Kreatív szabadidő tevékenység kérdőív Tanulási orientáció Mit szeretek csinálni? Képesség – kérdőív Tanulás iránti attitűd Differenciált érdeklődés kérdőív Tantárgy iránti attitűd

6 Forrásanyagok Iskolai motiváció kérdőív:
Kozéki Béla-Noel J. Entwistle: Tanulási motivációk és orientációk vizsgálata magyar és skót iskoláskorúak körében. Pszichológia, 1986/2 Tantárgyak iránti attitűd kérdőív: Kósáné Ormai Vere-Porkolábné Balogh Katalin-Ritoók Pálné: Neveléslélektani vizsgálatok Tankönyvkiadó 1984 Tanulás iránti attitűd kérdőív: Tanulási orientáció kérdőív: Tanulási stílus kérdőív: Szitó Imre: A tanulási stratégiák fejlesztése Iskolapszichológia füzetek 2 szám 1987 Sikerkeresés-kudarckerülés kérdőív: Mohács Lívia: Ki tudja, mi a siker? Móra kiadó 1986 Tehetség és személyiség kérdőív Kreativitás-szabadidő kérdőív Barkóczi Ilona-Pléh Csaba: Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata 1977

7 A tanulás másképpen – a tanítás másképpen

8 Tanulás és emlékezés AMI SEGÍTHET… aktív, személyes részvétel
agyunk bombázása menekülés fárasztó tanulás AMI SEGÍTHET… aktív, személyes részvétel saját gondolattá fordítás téri ingerek hangsúlyozás csoportosítás

9

10

11 Tanulás legkevésbé hatékony a tanulnivalót sokszor átolvasni és
megjegyezni a tanulás nem ismeretek feldolgozása az információk szerkezetbe rendezése, tudássá alakítása az anyagra való rálátás- kezdés az összefoglalással

12 A hatékony tanítás alapelvei

13 A pókábra – gondolattérkép
Forrás: Gyarmathy Éva: Gondolatok térképe TaníTani, 2001, szám old

14 GONDOLATTÉRKÉP LÉNYEGKIEMELÉS PÓKÁBRA KREATÍV MIND MAP VIZUÁLIS MEGJELENÍTÉS TANULÁSI ESZKÖZ

15 GONDOLAT TÉRKÉP KÉSZÍTÉSE
GAZDAGÍTJÁK SZÍNEK KÓDOK HIERARCHIA FELHŐK KÉPEK KÖZPONTI KÉP GONDOLAT TÉRKÉP KÉSZÍTÉSE SZÓ VAGY KÉP NYOMTATOTT NAGY BETŰK KÉPKÉNT TÁROLÓDIK KULCSSZAVAK FŐ ÁGAK = FŐ TÉMÁK 45 FOK KÖZPONTI VONALAK VASTAGABBAK JAJ! LEGFELJEBB VONALRA ÍRVA PAPÍR FEKTETVE SZÓNAK MEGFELELŐ HOSSZ

16 Az olvasás típusai Pásztázó olvasás Átfutó olvasás
Szóról-szóra olvasás

17 Képességfejlesztés és érdeklődés
Gardner: érdeklődés mátrix

18 Clark integratív oktatási modellje

19 Párhuzamos tanterv ALAP KAPCSOLATOK GYAKORLAT EGYÉN Tények Fogalmak
Készségek Amit a tudomány fontosnak ítél Mire való? Hogyan használható? Kiterjesztés más tudományterület-re Hogyan hat másokra? Milyen hatással van a világra? Asszociációk Kipróbálja Gyakorolja Kísérletezik Készségszint-re viszi Etikai kérdések Szabályok Fogások Saját érzései, lehetőségei, céljai, ötletei Mire jó nekem? Hogyan tudok megküzdeni vele? Nehéz? Érdekes? Új? Meglepő?


Letölteni ppt "Zalaegerszeg, február 16. Bíróné Bondor Katalin"

Hasonló előadás


Google Hirdetések