Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, 2012. október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, 2012. október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS."— Előadás másolata:

1 1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, 2012. október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS

2 2 REPÜLÉS – Bejelentések 2002 - 2011

3 3 REPÜLÉS– Biztonsági ajánlások 2002 - 2011 437

4 4 NEMZETKÖZI KÖTELEZETTSÉGEK Külföldi érintettek és nemzetközi szervezetek értesítése Jogosult szervezetek bevonása a vizsgálatba (igény esetén) Vizsgálati záró- jelentés elküldése az érintett szervezeteknek Hozzátartozók tájékoztatása Baleset (esemény)

5 5 EURÓPAI BALESETVIZSGÁLÓ HÁLÓZAT (ENCASIA) a 996/2010/EU rendelet alapján

6 6 ENCASIA SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE Vizsgáló szervezetek Munkabizottság Támogatás Partnerség Európai Unió EASA

7 7 CORVUS CORONE MKII BALESETE 2007. AUGUSZTUS 2. Jakabszállás 2 áldozat

8 8 CORVUS SÚLYOS HIÁNYOSSÁGOK TERVEZÉS – TESZTELÉS – GYÁRTÁSTECHNOLÓGIA – ALAPANYAGOK

9 9 CORVUS HATÓSÁGI HATÁROZAT 2008. okt. 22-én egy CORVUS lezuhant két utassal Bécs mellett.

10 10 EC-135 EUROCOPTER BALESETE 2 halott, 2 súlyos, 1 könnyű sérült 2008.07.31. Kiskunlacháza

11 11 VIZSGÁLAT RÉSZTVEVŐI EUROCOPTER Vizsgálat felelőse és vezetője: KBSZ Helikoptert tervező és gyártó állam: Német (BFU) (helyszínelés, GPS memóriájának kiolvasása) Hajtóművet gyártó állam: Francia (BEA) (elektronikus berendezések memóriájának kiolvasása, hajtóművek átvizsgálása- beindítása) Helikopter tulajdonosának állama: Ausztria Hajtóművek vezérlőberendezését gyártó állam: USA (NTSB) (hajtómű vezérlő berendezés memóriájának kiolvasása) Szakértőként a helikopter- és a hajtóműgyár képviselői

12 12 BALESET BEKÖVETKEZÉSÉNEK FOLYAMATA 2. HAJTÓMŰ VEZÉRLŐ MEGHIBÁSODÁSA PILÓTÁNAK LE KELL ÁLLÍTANIA A 2. HM.-ET TÉVEDÉSBŐL AZ 1. HM-ET ÁLLÍTJA LE AUTOROTÁCIÓS HIBA  GYORS SÜLLYEDÉS DURVA FÖLDETÉRÉS FELBORULÁS

13 13 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK - EUROCOPTER LÉGÜGYI HATÓSÁGOK: Hívják fel az üzemeltetők figyelmét a spontán hajtóműleállások veszélyére EUROCOPTER GYÁR + EASA: Szereljék fel a helikoptereket baleseti adatrögzítővel! HAJTÓMŰ GYÁR: Tegye üzembiztosabbá (alkatrész + program csere) a hajtómű vezérlő berendezések működését! EUROCOPTER GYÁR + ÜZEMELTETŐK: Változtassák meg a vész- helyzeti eljárást (OFF  IDLE) a téves hajtómű leállítás veszélyé- nek csökkentése érdekében! ÜZEMELTETŐ: A pilóták képzése során oktassák (kiemelten) az auto- rotáció végrehajtását!

14 14 TAROM ATR42 HAJTÓMŰ KIGYULLADÁS 2011. JÚNIUS 17. Budapest

15 15 TAROM ATR42 ÚTVONALA

16 16 TAROM ATR42 KIGYULLADT HAJTÓMŰ

17 17 KÖZÖS NEMZETKÖZI VIZSGÁLAT (ATR42) ANSV TAROM KBSZ Sérült hajtómű AVIO Nápoly ATR Pratt & Whitney

18 18 TAROM ATR42 KIGYULLADT HAJTÓMŰ

19 19 TAROM ATR42 KIGYULLADT HAJTÓMŰ Sérült hajtómű turbinatárcsák KBSZ Pratt & Whitney Vizsgálati jelentés Vizsgálati jelentés T.S.B. Canada

20 20 TÖRÉS ELEKTROMIKROSZKÓPOS KÉPE

21 21 KÖZÖS NEMZETKÖZI VIZSGÁLAT (ATR42) 2011.09.13. 2011.06.17. 2011.10.03. Találkozó EASA Találkozó Biztonsági ajánlások Transport Canada Biztonsági ajánlások

22 22 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK - ATR42 Az időszakban gyártott lapátok VISSZAHÍVÁSA vagy ELLENŐRZÉSE Lapát RÖNTGEN vizsgálat hatékonyságának ELLENŐRZÉSE FÜST-ELTÁVOLÍTÁSI eljárás felülvizsgálata Vészhelyzeti ELJÁRÁSOK egyre bonyolultabbá válásának vizsgálata. Üzemeltetési utasítások FRISSÍTÉSÉNEK szabályozása! UTASTÁJÉKOZTATÓ rendszer LEBÉNULÁSÁNAK megelőzése

23 23 AIR FRANCE 447-ES JÁRAT BALESETE 2009. JÚNIUS 1. AIRBUS A330 ATLANTI-ÓCEÁN 228 áldozat

24 24 AF447 útvonala 24AF447RioPárizs  

25 25 BALESETHEZHEZ VEZETŐ ESEMÉNY- LÁNCOLAT Pitott-csövek eljegesedése (sebességmérők meghibásodása) Robotpilóta lekapcsolódása (áttérés manuális kormányzásra) Meredek emelkedés (sebesség lecsökkenése) ÁTESÉS!!! (helyzet fel nem ismerése) (átesésből kivétel elmaradása) Tengerbe csapódás

26 26 Fedélzeti elektronika kettős hatása (autó GPS) BiztonságosabbKevésbé biztonságos Automatizálás (bruttó) haszna Plusz munka Újfajta hibák Elkényel- mesedés Valódi (nettó) haszon Színvonal auto- matizálás nélkül Színvonal automatizálással

27 27 HOZZÁTARTOZÓK KÖTELEZŐ TÁJÉKOZTATÁSA a 996/2010/EU rendelet [21.cikk (1) pont] alapján (Részletek a létrehozandó nemzeti légiközlekedési vészhelyzeti tervben.) Külföldi érintettek és nemzetközi szervezetek értesítése Jogosult szervezetek bevonása a vizsgálatba (igény esetén) Vizsgálati záró- jelentés elküldése az érintett szervezeteknek Hozzátartozók tájékoztatása Baleset (esemény)

28 28 AF447 HOZZÁTARTOZÓK TÁJÉKOZTATÁSA Tájékoztatás Részvétel

29 29 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! hay.gyorgy@kbsz.hu www.kbsz.hu


Letölteni ppt "1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, 2012. október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS."

Hasonló előadás


Google Hirdetések