Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
az általános iskolákban
Az egészségnevelés célja, lehetőségei az általános iskolákban Pusztai Jánosné
2
Mi az egészség? Szellemi Szociális Testi Pszichoszociális állapot
Pszichoszomatikus állapot Szocioszomatikus állapot Testi
3
Az egészségfejlesztés területei
Első-,másod-és harmadfokú egészségnevelési programok Megelőző jellegű egészségügyi szolgáltatások Az egészségfejlesztés területei Gazdasági és szabályozási tevékenységek Közösségi szintű munka Szervezeti szintű fejlesztések Az egészsége környezettel kapcsolatos tevékenységek Egészséges közérdekű intézkedések
4
Az egészségnevelési programok
Információnyújtás Értékek és beállítódások feltárása Egészséget érintő döntések meghozatala Cselekvés az egészség érdekében
5
Egészségnevelés Az
6
Az egészségnevelést végző személyek az iskolában
Pedagógus, egészségtan tanár Drogkoordinátor Gyermek és ifjúságvédelmi felelős Iskolaorvos Védőnő Külső szakember
7
Az egészségnevelő személyisége
Szakmai felkészültség A problémák iránti érzékenység, fogékonyság Jó konfliktuskezelési képesség Jó kommunikációs képesség Felelősség Hitelesség
8
Az egészségnevelési team
Meghatározott szakemberekből álló csoport Közösen megvalósítandó feladatok, célok Ismerik és elfogadják a saját és a többi tag szerepét Támogatják egymást a közös cél érdekében Nyílt és őszinte módon kommunikálnak Vezetőjét mindenki elfogadja
9
Az egészségnevelési programok tervezése és értékelése
„ Az iskola nevelési programjának részeként el kell készíteni az iskola egészségnevelési és környezeti nevelési programját. Az iskola egészségnevelési programnak tartalmaznia kell az egészségfejlesztéssel összefüggő iskolai feladatokat, beleértve a mindennapi testedzés feladatainak végrehajtását szolgáló programot is. Az iskolai egészségnevelési program elkészítéséhez be kell szerezni az iskola - egészségügyi szolgálat véleményét.”
10
Az egészségnevelési programok tervezése és értékelése
Szükségletek és prioritások meghatározása Célok és célkitűzések megállapítása A célok megvalósításához szükséges legjobb út kiválasztása Források meghatározása Értékelő módszerek kidolgozása Cselekvési terv készítése Cselekvés
11
Az egészségnevelés keretei iskolán belül
Tanórai: „Az iskola helyi tantervébe-az osztályfőnöki nevelő és oktató munkához kapcsolódva- be kell építeni az egészséges életre nevelést ill. az egészségvédelmet szolgáló tananyagot, melynek időkerete az évfolyamon nem lehet kevesebb a tanévenként tíz tanórai foglakozásnál.”
12
Az egészségnevelés keretei
iskolán belül
13
Az Egészség Évtizedének
Johan Béla Nemzeti Programjához kapcsolódó prioritások Egészséget támogató társadalmi környezet kialakítása Egészséges ifjúság Iskolaorvos és védőnő eü.-i feladatainak bekapcsolása az iskolába Egészségfejlesztési tananyag kidolgozása Az egészségfejlesztés oktatása folyamatos legyen
14
Az Egészség Évtizedének
Johan Béla Nemzeti Programjához kapcsolódó prioritások Egészséges életmód programjai, az emberi egészség kockázati tényezőinek csökkentése A dohányzás visszaszorítása Alkohol és drogmegelőzés Egészséges táplálkozás és élelmiszerbiztonság Aktív testmozgás elterjesztése Nemzeti Környezet-egészségügyi Akcióprogram
15
A dohányzás visszaszorítása
A rászokás megelőzése Tények Minden 3. felnőtt dohányzik Magyarország a világon a legnagyobb cigarettafogyasztó A dohányosok 70 %-a 20 éves kora előtt kezdett dohányozni A dohányzás okozza a tüdőrák halálozás 90 %-át A dohányzás okozta halálesetek megelőzhetők lennének Feladatok Tanári tréning Kortárs oktatás
16
Alkohol és drogmegelőzés
Tények Az alkoholfogyasztás növekvő tendenciát mutat Magas az alkohol okozta megbetegedések aránya. Magas az alkoholfogyasztás a fiatalok között A drogfüggők száma növekvő tendenciát mutat Feladatok Iskolai drogkoordinátorok Drogstratégia 2/2003 (I.30.) sz. közgyűlési határozat a nevelési oktatási intézmények számára 2003. december 31.-ét határozta meg a drogstratégiájuk, cselekvési tervük elkészítésének határidejeként. Ezzel egyidőben az egészségfejlesztő- drogprevenciós tevékenységet integrálni kell az iskolák nevelő munkájába.
17
Egészséges táplálkozás és élelmiszerbiztonság
Az egészséges táplálkozás alapelveinek oktatása folyamatosan. Az egészséges táplálkozás az iskolai büfékben és az iskolai konyhán.
18
Aktív testmozgás elterjesztése
Mindennapi egészségfejlesztő testmozgás KOMA pályázati lehetőség
19
Nemzeti Környezet-egészségügyi Akcióprogram
Környezet-egészségügyi oktatási program elkészítése Parlagfű elleni védekezés
20
Az Egészség Évtizedének
Johan Béla Nemzeti Programjához kapcsolódó prioritások Az elkerülhető halálozások, megbetegedések, fogyatékosság megelőzése A mozgásszervi betegségek csökkentése Az AIDS megelőzés
21
A mozgásszervi betegségek csökkentése
Korai mozgásszervi szűrővizsgálatok Iskolai testnevelés, gyógytorna Speciális tartásjavító torna
22
Az AIDS megelőzés Családi életre nevelési ismertek oktatása
23
Iskolai egészségfejlesztési normatíva terv
Szakmai feladat: 1. Egészséges táplálkozás a büfében és étteremben. 2. Minden gyermeknek minden nap egészségfejlesztő testmozgás. 3. Személyiségfejlesztő tevékenységek a pedagógusok és gyermekek részére. 4. Egészségfejlesztési modulszerű tantárgy oktatása.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.