Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEmília Kocsisné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Borsod-Abaúj Zemplén Megyei Tehetségsegítő Tanács 2013. június 04.
2
Mi jut eszünkbe a HÁLÓZAT szóról? Mindenki írhat szavakat, 1 percig Mindenki rajzolja le, hogy milyennek képzel egy hálózatot. Milyen hálózatot szeretnének építeni az eredményes tehetséggondozás érdekében?
3
A hálózat… Egymással különböző módon kapcsolatban álló, azonos értékű elemekből álló rendszer. Skálafüggetlen, gyengén kapcsolt, egymásba ágyazott kisvilág. Jellegzetes életciklusa van.
4
Hálózati modellek Fészek Kis elemszám, kis távolság pl.: NKI Bálnacsorda Kis elemszám, nagy távolság pl.: „MAG-háló” Hangyaboly Nagy elemszám, kis távolság Egy nagyváros közoktatási intézményei Méhraj Nagy elemszám, nagy távolság Pl.: Ökoiskola hálózat
5
Oktatási hálózatok TípusFő funkcióJellemző tev. gyakorlat- közösség Szakemberek gyakorlati problémáinak megoldása Tapasztalatcsere szervezetek hálózata A szervezetek eredményességének növelése Laza kapcsolatok, egymás kompetenciáinak használata tanuló hálózat Együttműködés a tanulási eredmények és képességek növelése érdekében Közös tanulás, megfelelő struktúra
6
Gyakorlatközösségek A gyakorlatközösségek olyan emberek csoportjai, akik közös téma iránt érdeklődnek, szeretnének valamit jobban csinálni, és a tanulás érdekében rendszeresen kommunikálnak (Etienne Wenger) Szakterület : elköteleződés és szakértelem Közösség: tanulásra alkalmas kapcsolatok kiépítése, információ-megosztás Gyakorlat: a résztvevők egy közös terület művelői, szakemberek, akik saját gyakorlatukat fejlesztik az együttműködés során
7
Szervezetek hálózata A hálózat tagjai iskolák (intézmények) Az információcserén túl Egymás kompetenciáinak használata: Szakmai tapasztalatcsere (intézménylátogatás, óralátogatás, konferencia) szakmai programok közös fejlesztése és felhasználása (tanítási program, óravázlat, értékelési rendszer, stb.) Közös programok (vetélkedő, szakmai projekt, stb.) Fontos a szervezeti reprezentáció kérdése (intézményvezetés) - információáramlás - az egyéni tudásgyarapodás beépülése a szervezetbe? - egyéni tanulás – szervezeti tanulás kapcsolata - pl. Önfejlesztő Iskolák hálózata
8
A tanuló hálózatok jellemzői Közös értékek és jövőkép Közös felelősség a diákok tanulásáért és sikereiért Tanulásközpontú együttműködés Vizsgálódáson alapuló csoportos tanulás Támogató és megosztott irányítás Kapacitásfejlesztés és támogatás Kiszámíthatóság
9
Létrehozásának feltételei Egy vonzó elképzelés, vagy egy lelkesítő cél megvalósítása érdekében szerveződik, egy a megvalósítást segítő szervezetben A középpontban a diákok tanulása áll Új lehetőségeket teremt a felnőttek tanulására Önkéntes irányítás és menedzsment
10
Létrehozásának lépései I. Alapelvek 1. Megosztott irányítás – jövőképfejlesztés, támogatások biztosítása, kihívások 2. Közös birtoklás – a hálózat annyira tud működni, amennyire képes összehozni az embereket egy olyan elk é pzel é s k ö r é, amely vonz ó és elkötelező (A közös elképzelések fejleszt é se fontosabb, mint a p é nz) 3. Közös morális cél: a diákok tanulása és jóléte – a tagoknak szil á rdan kell hinni ü k abban, hogy közösen t ö bbet tudnak tenni a gyerekek é rt, mint külön-külön. Minden egyes gyerek tanul á si teljes í tm é ny é nek a jav í t á sa a legfőbb hajt ó erő. 4. K ö z ö s felelősség a munka minőségéért és értékéért – közös hálózat é rt é kelő strat é gia (m é rföldkövek, tevékenységek, eredmények)
11
II. Együttműködő szervezet kiépítése 5. Az együttműködő tanulást lehetővé tevő szerkezet – a maximális részvétel biztosítása és az együttműködés fenntartása (személyes és virtuális kapcsolatok, aktív támogatás, facilitálás, kritikus barátságok, közvetítés a hálózaton belül, és kívülről) 6. Együttműködő kapcsolatok 7. A tanulás 3 területe: tanulás a közös tudásalapból, a gyakorlatból leszűrt tudás és új tudás közös létrehozása (tanulás vmiből, valakivel, és meta szintű tanulás)
12
III. A gyakorlat megváltoztatása 8. Vizsgálódás, kutatás – kutatás alapú tanulás, bizonyítékokon és adatokon alapuló tanulásfejlesztés 9. A változás és a fejlesztés képességének építése – tervezett stratégiák az intézményeken belül és az intézmények között; a tagok számára gazdag szakmai és vezetői támogatás 10. Új és hatékony kapcsolatépítés az iskolán belül és a gyerekekkel foglalkozó egyéb szervezetekkel 11. Új modellek a folyamatos szakmai fejlődésre és a vezetés tanulására - közös tanulás és fejlődés 12. A rendszerszintű hatás és rendszerirányítás – tapasztalati tanulás: a hálózat segít az egyes intézmények problémáinak megoldásában
13
Tanulságok A hálózatokban az információcsere és a kapcsolattartás eredményességét általában a skálafüggetlen eloszlás biztosítja. A hálózatok mérete és az elemek egymástól való földrajzi távolsága befolyásolja a kapcsolattartás módját és hatékonyságát. A tanuló hálózatok eredményesen tudják támogatni az iskolafejlesztést. Tanuló hálózatok addig működnek eredményesen, amíg a „befektetetés” arányos a „haszonnal”.
14
szabo.maria@ofi.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.