Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEmil Bognár Megváltozta több, mint 10 éve
1
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Konzulens: Dr. Czeglédi Csilla Egyetemi docens Szent István Egyetem, GTK- PTI Munkagazdaságtani és Minőségügyi Tanszék Készítette: Gasparek Zsófia Szent István Egyetem GTK TV BA III. Évfolyam, nappali tagozat ETDK Konferencia Gödöllő,
2
A prezentáció menete Témaválasztás indoklása
Elméleti háttér bemutatása A kulturális különbségek A gender kérdés, a nők szerepe és helyzete Empirikus kutatás - fontosabb eredmények
3
Törökország és Magyarország
Témaválasztás A török és magyar nők oktatásban betöltött szerepe és munkaerőpiaci helyzete Törökország és Magyarország A nők megítélése
4
Hipotézisek H1: Magyarországon a nők fontosabbnak tartják az önmegvalósítás, mint a török nők. H2: A török nőknek, fontosabb a társadalmi értékek tisztelete a munkaerőpiacon, mint a magyar nőknek. H3: Azon magyar hallgatók szerint, akiknek munkájukhoz szükségük van a diplomára, egyetértenek az állítással:„A családi élet rovására megy, és megsínyli a család, ha a nő teljes munkaidőben dolgozik”. H4: Törökországban a továbbtanulás egyik fő motivációja a külföldi munka lehetősége nyugaton, úgy, mint Magyarországon. H5: A török és magyar felsőoktatás fejlődése megfelel alapvetően az elvártaknak.
5
Nőkkel szembeni kulturális és társadalmi különbségek
Diszkrimináció „A diszkrimináció azt jelenti, ha valakivel hátrányosabb módon bánnak, mint egy másik emberrel.” Dr. Udvari Márton Gender gap „Férfiak és nők közötti különbség, különösen a társadalmi, politikai, szellemi, kulturális és gazdaság aspektus fényében.” Linfield - Krevinsky
6
Nőkkel szembeni kulturális és társadalmi különbségek
Nőkkel szembeni megkülönböztetés Magyarországon Gender pay gap Csökkenő társadalom Nőkkel szembeni megkülönböztetés Törökországban Nőkkel szembeni erőszak Fiatalodó társadalom „Nem hiszek a nők és férfiak közötti esélyegyenlőségben.” Recep Tayyip Erdogan
7
Oktatási rendszer Az oktatásban lévő női hallgatók
A magyar felsőoktatás fejlődése Már 1980: 50% A török felsőoktatás fejlődése 2011-ig: 22% „Az iskolának az a feladata, hogy a kérdezést természetes és leküzdhetetlen szokásunkká tegye.” Örkény István
8
A nők elhelyezkedési lehetőségek
A munkaerőpiac A nők elhelyezkedési lehetőségek A munkaerőpiac női arca Magyarország Foglakoztatottság és megoszlás Törökország Foglalkoztatottság megoszlása
9
A pályakezdő nők foglalkoztatási száma korcsoportonként, Magyarországon KSH adatok alapján
10
A török és magyar munkaerőpiac megoszlása,2010-ben KSH és Turkstat adatok alapján
Magyarország Törökország
11
Kutatás módszertana és célja
N (kérdőív) = 123 N (mélyinterjú) = 4 Célcsoport: Pályakezdő vagy felsőoktatási intézményben tanuló női magyar és török hallgatók Módszertan: Kvantitatív kérdőíves és kvalitatív mélyinterjús kutatás
12
A családja akarta ellenére jár egyetemre/főiskolára?
A célcsoportok A családja akarta ellenére jár egyetemre/főiskolára? Saját készítésű ábra Magyarország Törökország
13
Szűk családjában Ön lesz az első (női) diplomás?
A célcsoportok Szűk családjában Ön lesz az első (női) diplomás? Saját készítésű ábra Magyarország Törökország
14
Magyarországon a nők fontosabbnak tartják az önmegvalósítást, mint a török nők? Saját készítésű ábra
Nem ért egyet Forrás: Saját készítésű táblázat
15
Magyarországon a nők fontosabbnak tartják az önmegvalósítást, mint a török nők! Saját készítésű ábra
Részben elfogadom Nem ért egyet Törökországban ma nagyon fontos, főként az urbanizált területeken.
16
Törökország Magyarország
A török nőknek, fontosabb a társadalmi értékek tisztelete a munkaerőpiacon, mint a magyar nőknek! Saját készítésű ábra Törökország Önbizalmat ad Emberi megbecsülést ad Családbarát munkalehetőséget biztosít Magyarország Anyagi jólétet biztosít
17
Teljesen elfogadom Törökország Magyarország
A török nőknek, fontosabb a társadalmi értékek tisztelete a munkaerőpiacon, mint a magyar nőknek! Saját készítésű ábra Teljesen elfogadom Törökország Önbizalmat ad Emberi megbecsülést ad Családbarát munkalehetőséget biztosít Magyarország Anyagi jólétet biztosít
18
ha a nő teljes munkaidőben dolgozik”! Saját készítésű ábra
Azon magyar hallgatók szerint, akiknek munkájukhoz szükségük van a diplomára, egyetértenek az állítással: „A családi élet rovására megy, és megsínyli a család, ha a nő teljes munkaidőben dolgozik”! Saját készítésű ábra Nem ért egyet Egyet ért 8,62 % 30,34% 21,72 % 4,48 %
19
A hipotézist elfogadom
Azon magyar hallgatók szerint, akiknek munkájukhoz szükségük van a diplomára, egyetértenek az állítással: „A családi élet rovására megy, és megsínyli a család, ha a nő teljes munkaidőben dolgozik”! Saját készítésű ábra A hipotézist elfogadom Nem ért egyet Egyet ért 8,62 % 30,34% 21,72 % 4,48 %
20
Törökországban a továbbtanulás egyik fő motivációja a külföldi munka lehetősége nyugaton, úgy, mint Magyarországon? Saját készítésű táblázat Magyarország Törökország
21
Elfogadom a hipotézist
Törökországban a továbbtanulás egyik fő motivációja a külföldi munka lehetősége nyugaton, úgy, mint Magyarországon! Saját készítésű táblázat Elfogadom a hipotézist Magyarország Törökország
22
A török és magyar felsőoktatás fejlődése megfelel alapvetően az elvártaknak? Saját készítésű ábra
23
A hipotézis bebizonyosodott
A török és magyar felsőoktatás fejlődése megfelel alapvetően az elvártaknak! Saját készítésű ábra A hipotézis bebizonyosodott
24
Mélyinterjúk “Reform” gondolat: A családi szerepekről és a karrierről
25
Diszkrimináció a női hallgatók felé Saját készítésű ábra
Magyarország Törökország
26
Konklúzió A nők esélyegyenlősége Törökország vs. Magyarország
Csattanó: Ma Magyarországon és Törökroszágban a társadalmi és szocio-ökönómiai adottsgok alapján egyenlő lehetőségekkel rendelkeznek a nők és a férfiak a mindennapokban, az oktatásban és a munkaerőpiacon. Amint látható a vizsgálat során a megkérdezettek egyes kérdéskörökről máshogy vélekedtek, mint ahogy azt elvártuk volna. Alapvető tény, hogy az oktatási rendszer megadja a nőknek az egyenjosúságot, épp úgy, mint a politikai rendszerek is. A kérdés az, hogy a társadalmo hogyan viszonyol ehhez. A hallottak tükrében egy kérdés maradt megválaszolatlan: Ön, hol tanulna és dolgozna szívesebben? Mert én, itthon. A nők esélyegyenlősége Törökország vs. Magyarország
27
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.