Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A pályaorientáció új megközelítései a szakképzésben Gál Ferenc Veszprém 2009. november 12.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A pályaorientáció új megközelítései a szakképzésben Gál Ferenc Veszprém 2009. november 12."— Előadás másolata:

1 A pályaorientáció új megközelítései a szakképzésben Gál Ferenc Veszprém 2009. november 12.

2 Pályaorientáció Mire kellene felkészülnünk, mert egész életünkön át ható dolog a döntés?  PÁLYAVÁLASZTÁS  MUNKAVÁLASZTÁS  PÁRVÁLASZTÁS

3 Pályaorientáció Egy sajátos nevelési igényű tanuló fényes társadalmi és gazdasági karriert futott be..

4 Pályaorientáció  Ne szólj szám, nem fáj fejem!  Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna!  Ne üsd az orrodat más dolgába!  Az öndicséret „büdös”.  Járt utat a járatlanért el ne hagyj!  Szép lehetsz, de okos nem!  Az optimista nem más, mint egy tájékozatlan pesszimista. Mire is tanította pedig az iskola? SIKERES LETT!

5 Pályaorientáció TANULÁS  Kudarcok  Nehézségek  Sikertelenség  Megalázás  Büntetés MUNKA  Gyötrelem  Fáradtság  Nehézség  Kevés pénz  Lebecsülés

6 Pályaorientáció TANULÁSKudarcokNehézségekSikertelenségMegalázásBüntetésMUNKAGyötrelemFáradtságNehézség Kevés pénz Lebecsülés Siker Elismerés Értékek „jó dolog” Öröm Alkotás Szolgálat Méltó elismerés Önmegvalósítás Előrejutás sikerélmény

7 Pályaorientáció  Mit vár egy munkáltató, munkaadó? Hogy a munkavállaló:  Néhány napos alkalmazkodás után bekapcsolódik a szervezetbe  Rendelkezik az adott szakmai ismeretekkel  Tudja alkalmazni a tudását, készségeit, képességeit  Rutinszerűen egy csapat tagjaként értéket hoz létre

8 Pályaorientáció  Mit vár egy munkáltató, munkaadó a munkavállaló általános tulajdonságai tekintetében?  Lojalitás a Céghez  Kitartás  Rendszeresség  Megbízhatóság  Pontosság  Általában pedig: beilleszkedésre törekvés:öltözködés, viselkedés, együttműködés

9 „Szeretne- e Ön saját iskolájába járni diákként?” Pályaorientáció

10 Pályaorientáció Mit gondolnak a magyar munkavállalókról: „a magyar szakemberek szaktudása magas színvonalú, de a beállítódásaik megváltoztatása túl sokáig tart”

11 Pályaorientáció  A belső motiváltság,  a csapatmunkában szükséges empátia,  a változások elfogadása és kezdeményezése,  az együttműködés képessége, stb, melyek sokkal inkább érzelmi alapokon nyugszanak, semmint az intellektuson… melyek sokkal inkább érzelmi alapokon nyugszanak, semmint az intellektuson… Mi teszi alkalmassá az embereket a korszerű szervezetekben való működésre?

12 A tanulás színterei hagyományosan és a szükséglet…  Iskolában: ismeretek, tudás  Munkahelyen: munkáról  Életben: életről  kéne hogy tanuljon….  De, nincs életpálya építés – élethosszig tartó tanulás  És nincs: alapvető munkavállalói képességek, készségek kialakítása, fejlesztése  Ezek hiánya akadályozza gyakran a munkavállalást, illetve tartós foglalkoztathatóságot Pályaorientáció

13 Életpálya jellemzői a XXI. század elején  Nincs biztos választás; az út nem egyenes, hanem kusza, hurkokkal tarkított  Az egyéni életutat legalább annyira befolyásolják a „véletlenek”, mint a tervezés  Az egyén hite abban, hogy valamit képes/nem képes megcsinálni, korlátozhatja, de előre is viheti  Az egyén életútját erősen befolyásolja társadalmi helyzete, neme, etnikai hovatartozása stb. (Colley, 2004.) Pályaorientáció

14 Mire számítsunk egy szakiskolás esetében?  A fiatalok –általában - éretlenek a saját életüket érintő döntések meghozatalára;  fontos cél, hogy „csináljanak valamit”, így fejlődjenek  A legnagyobb hiányosságok az önbizalom és a szociális készségek területén vannak  Sok iskolai, tanulással kapcsolatos kudarc van a hátuk mögött, gyakran bizalmatlanok Pályaorientáció

15 Mit kellene adunk?  A fiatalok számára érdekes tartalmú, szakmacsoportokhoz kapcsolódó kompetencia fejlesztő modulok – könnyen kezelhetők; részletes leírásokkal, egyszerű instrukciókkal;  Munkavállalással kapcsolatos információs füzetek pedagógusok és diákok számára  Munkaadókkal való kapcsolatépítés, kapcsolattartás támogatására  Kapcsolati kézikönyv (benne: pl. intézménymarketing, tárgyalástechnika, kapcsolat-felvételi technikák)  … Pályaorientáció

16 Pályaorientáció Mi lenne az iskola dolga? TANÁCSADÁS: Információs tanácsadás Orientációs tanácsadás Döntés-előkészítő tanácsadás Segítő, realizáló tanácsadás Tanulónként legalább 40-45 perc

17 Pályaorientáció A FELADAT LÉPÉSEI: 1.Lépés: Munkát, munkahelyet kell szerezni! •„árnyékmunkás” •„Egy nap egy munkahely” •Közvetlen munkatapasztalat-szerzés Meg kell mutatni: melyik szakma mit ígér? 50 öt-tíz perces videofilm a szakmákról (DVD) Meg kell tudni: hogy milyen szakma érdekelheti? Munkakör elemzések Meg kell mondani: milyen lehetőségek, esélyek vannak? Járjunk nyitott szemmel…

18 Pályaorientáció 2. lépés: Be kell mutatni mit tud a leendő dolgozó!  Végzettség (papír)  Eddig végzett tevékenységek listája…PORTFÓLIÓ Minden olyan tevékenység ami a leendő munkához szükséges készségeit, képességeit és főleg gyakorlatait tartalmazza felsorolva (dátum, minőség, referencia személy megjelölésével) Akár a családi munkamegosztás, akár a szabadidős programok során

19 Pályaorientáció 3. lépés: Legyen egy „pályaorientációs klub” Céljai lehetnek:  Növekedjen a fiatalok önbizalma, pozitív énkép alakuljon ki bennük  Munkavállalói, illetve foglalkoztathatósággal kapcsolatos kompetenciáik fejlődjenek  A fiatalok számára tapasztalat- és információ szerzésre alkalmas helyzetek teremtése  Életpálya építési- és életvezetési kompetenciáik fejlődjenek

20 Pályaorientáció Mit csinálhat egy Pályaorientáció Klub?  Élet-munka tervezés  Felkészülés a többszöri váltásra  Az igények, vágyak felmérése csatornázása  Önállóbb állampolgárrá tenni  Élet és munkaszerepekre felkészíteni…  Információ-lelőhely  „Utógondozás”

21 HOGYAN?  A diák maga az információforrás!!!  Fontos, hogy folyamatos interakcióban legyen  Az elfogadott, célravezető viselkedése megerősítést kap  A diákok folyamatos támogatásban részesüljenek (a bizalom/támogatás/elvárás háromszög elv alapján)  Hit abban, hogy mindenki „képes”, vannak erősségei, el tud végezni feladatokat Pályaorientáció

22 Mit kellene adunk?  A fiatalok számára érdekes tartalmú, szakmacsoportokhoz kapcsolódó kompetencia fejlesztő modulok – könnyen kezelhetők; részletes leírásokkal, egyszerű instrukciókkal;  Munkavállalással kapcsolatos információs füzetek pedagógusok és diákok számára  Munkaadókkal való kapcsolatépítés, kapcsolattartás támogatására  Kapcsolati kézikönyv (benne: pl. intézménymarketing, tárgyalástechnika, kapcsolat-felvételi technikák)  … Pályaorientáció

23 Pályaorientáció Nem az a feladatunk, hogy vonzó programokat kezdeményezzünk, hanem az, hogy olyan vonzó és jövőt ígérő képző, szakképző és foglalkoztatási rendszer jöjjön létre Magyarországon, amely mindenki számára vonzó, és esélyeket kínál!

24 Mi tudjuk, hogy nekik ez az utolsó lehetőség…

25 Köszönöm a figyelmet! gal.ferenc@szakma.hu


Letölteni ppt "A pályaorientáció új megközelítései a szakképzésben Gál Ferenc Veszprém 2009. november 12."

Hasonló előadás


Google Hirdetések