Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBrigitta Magyarné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A pályaorientáció új megközelítései a szakképzésben Gál Ferenc Veszprém 2009. november 12.
2
Pályaorientáció Mire kellene felkészülnünk, mert egész életünkön át ható dolog a döntés? PÁLYAVÁLASZTÁS MUNKAVÁLASZTÁS PÁRVÁLASZTÁS
3
Pályaorientáció Egy sajátos nevelési igényű tanuló fényes társadalmi és gazdasági karriert futott be..
4
Pályaorientáció Ne szólj szám, nem fáj fejem! Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna! Ne üsd az orrodat más dolgába! Az öndicséret „büdös”. Járt utat a járatlanért el ne hagyj! Szép lehetsz, de okos nem! Az optimista nem más, mint egy tájékozatlan pesszimista. Mire is tanította pedig az iskola? SIKERES LETT!
5
Pályaorientáció TANULÁS Kudarcok Nehézségek Sikertelenség Megalázás Büntetés MUNKA Gyötrelem Fáradtság Nehézség Kevés pénz Lebecsülés
6
Pályaorientáció TANULÁSKudarcokNehézségekSikertelenségMegalázásBüntetésMUNKAGyötrelemFáradtságNehézség Kevés pénz Lebecsülés Siker Elismerés Értékek „jó dolog” Öröm Alkotás Szolgálat Méltó elismerés Önmegvalósítás Előrejutás sikerélmény
7
Pályaorientáció Mit vár egy munkáltató, munkaadó? Hogy a munkavállaló: Néhány napos alkalmazkodás után bekapcsolódik a szervezetbe Rendelkezik az adott szakmai ismeretekkel Tudja alkalmazni a tudását, készségeit, képességeit Rutinszerűen egy csapat tagjaként értéket hoz létre
8
Pályaorientáció Mit vár egy munkáltató, munkaadó a munkavállaló általános tulajdonságai tekintetében? Lojalitás a Céghez Kitartás Rendszeresség Megbízhatóság Pontosság Általában pedig: beilleszkedésre törekvés:öltözködés, viselkedés, együttműködés
9
„Szeretne- e Ön saját iskolájába járni diákként?” Pályaorientáció
10
Pályaorientáció Mit gondolnak a magyar munkavállalókról: „a magyar szakemberek szaktudása magas színvonalú, de a beállítódásaik megváltoztatása túl sokáig tart”
11
Pályaorientáció A belső motiváltság, a csapatmunkában szükséges empátia, a változások elfogadása és kezdeményezése, az együttműködés képessége, stb, melyek sokkal inkább érzelmi alapokon nyugszanak, semmint az intellektuson… melyek sokkal inkább érzelmi alapokon nyugszanak, semmint az intellektuson… Mi teszi alkalmassá az embereket a korszerű szervezetekben való működésre?
12
A tanulás színterei hagyományosan és a szükséglet… Iskolában: ismeretek, tudás Munkahelyen: munkáról Életben: életről kéne hogy tanuljon…. De, nincs életpálya építés – élethosszig tartó tanulás És nincs: alapvető munkavállalói képességek, készségek kialakítása, fejlesztése Ezek hiánya akadályozza gyakran a munkavállalást, illetve tartós foglalkoztathatóságot Pályaorientáció
13
Életpálya jellemzői a XXI. század elején Nincs biztos választás; az út nem egyenes, hanem kusza, hurkokkal tarkított Az egyéni életutat legalább annyira befolyásolják a „véletlenek”, mint a tervezés Az egyén hite abban, hogy valamit képes/nem képes megcsinálni, korlátozhatja, de előre is viheti Az egyén életútját erősen befolyásolja társadalmi helyzete, neme, etnikai hovatartozása stb. (Colley, 2004.) Pályaorientáció
14
Mire számítsunk egy szakiskolás esetében? A fiatalok –általában - éretlenek a saját életüket érintő döntések meghozatalára; fontos cél, hogy „csináljanak valamit”, így fejlődjenek A legnagyobb hiányosságok az önbizalom és a szociális készségek területén vannak Sok iskolai, tanulással kapcsolatos kudarc van a hátuk mögött, gyakran bizalmatlanok Pályaorientáció
15
Mit kellene adunk? A fiatalok számára érdekes tartalmú, szakmacsoportokhoz kapcsolódó kompetencia fejlesztő modulok – könnyen kezelhetők; részletes leírásokkal, egyszerű instrukciókkal; Munkavállalással kapcsolatos információs füzetek pedagógusok és diákok számára Munkaadókkal való kapcsolatépítés, kapcsolattartás támogatására Kapcsolati kézikönyv (benne: pl. intézménymarketing, tárgyalástechnika, kapcsolat-felvételi technikák) … Pályaorientáció
16
Pályaorientáció Mi lenne az iskola dolga? TANÁCSADÁS: Információs tanácsadás Orientációs tanácsadás Döntés-előkészítő tanácsadás Segítő, realizáló tanácsadás Tanulónként legalább 40-45 perc
17
Pályaorientáció A FELADAT LÉPÉSEI: 1.Lépés: Munkát, munkahelyet kell szerezni! •„árnyékmunkás” •„Egy nap egy munkahely” •Közvetlen munkatapasztalat-szerzés Meg kell mutatni: melyik szakma mit ígér? 50 öt-tíz perces videofilm a szakmákról (DVD) Meg kell tudni: hogy milyen szakma érdekelheti? Munkakör elemzések Meg kell mondani: milyen lehetőségek, esélyek vannak? Járjunk nyitott szemmel…
18
Pályaorientáció 2. lépés: Be kell mutatni mit tud a leendő dolgozó! Végzettség (papír) Eddig végzett tevékenységek listája…PORTFÓLIÓ Minden olyan tevékenység ami a leendő munkához szükséges készségeit, képességeit és főleg gyakorlatait tartalmazza felsorolva (dátum, minőség, referencia személy megjelölésével) Akár a családi munkamegosztás, akár a szabadidős programok során
19
Pályaorientáció 3. lépés: Legyen egy „pályaorientációs klub” Céljai lehetnek: Növekedjen a fiatalok önbizalma, pozitív énkép alakuljon ki bennük Munkavállalói, illetve foglalkoztathatósággal kapcsolatos kompetenciáik fejlődjenek A fiatalok számára tapasztalat- és információ szerzésre alkalmas helyzetek teremtése Életpálya építési- és életvezetési kompetenciáik fejlődjenek
20
Pályaorientáció Mit csinálhat egy Pályaorientáció Klub? Élet-munka tervezés Felkészülés a többszöri váltásra Az igények, vágyak felmérése csatornázása Önállóbb állampolgárrá tenni Élet és munkaszerepekre felkészíteni… Információ-lelőhely „Utógondozás”
21
HOGYAN? A diák maga az információforrás!!! Fontos, hogy folyamatos interakcióban legyen Az elfogadott, célravezető viselkedése megerősítést kap A diákok folyamatos támogatásban részesüljenek (a bizalom/támogatás/elvárás háromszög elv alapján) Hit abban, hogy mindenki „képes”, vannak erősségei, el tud végezni feladatokat Pályaorientáció
22
Mit kellene adunk? A fiatalok számára érdekes tartalmú, szakmacsoportokhoz kapcsolódó kompetencia fejlesztő modulok – könnyen kezelhetők; részletes leírásokkal, egyszerű instrukciókkal; Munkavállalással kapcsolatos információs füzetek pedagógusok és diákok számára Munkaadókkal való kapcsolatépítés, kapcsolattartás támogatására Kapcsolati kézikönyv (benne: pl. intézménymarketing, tárgyalástechnika, kapcsolat-felvételi technikák) … Pályaorientáció
23
Pályaorientáció Nem az a feladatunk, hogy vonzó programokat kezdeményezzünk, hanem az, hogy olyan vonzó és jövőt ígérő képző, szakképző és foglalkoztatási rendszer jöjjön létre Magyarországon, amely mindenki számára vonzó, és esélyeket kínál!
24
Mi tudjuk, hogy nekik ez az utolsó lehetőség…
25
Köszönöm a figyelmet! gal.ferenc@szakma.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.