Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Nagy Internet Játék - a 90es évek gazdaságának „szembekötősdije” ITTK-Klub vitainditó Szekfű Balázs Carnation Internet Consulting Rt 2001. május 24.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Nagy Internet Játék - a 90es évek gazdaságának „szembekötősdije” ITTK-Klub vitainditó Szekfű Balázs Carnation Internet Consulting Rt 2001. május 24."— Előadás másolata:

1 A Nagy Internet Játék - a 90es évek gazdaságának „szembekötősdije” ITTK-Klub vitainditó Szekfű Balázs Carnation Internet Consulting Rt 2001. május 24.

2 Tartalom 1.Az Internet iparág felfutása 2.Mi vezetett az összeomláshoz? 3.Mi omlott össze? 4.Az összeomlás után... 5.Tanulságok

3 ? Bevezetés Mit visz a kis hajó?

4 Bevezetés Globális gazdasági válságot?

5 Az internet iparág felfutása Igy jöttünk  A technológia 30 éves... ARPANET, FIDONET, BBS...  Telco/IT verseny elérhetővé tette... Flatrate, ingyenes böngészők, olcsó PCk...  Hatékonysága elterjesztette... web, ICQ, email, chat, forum...  Üzleti élet észrevette, használni kezdte... Webmarketing, CRM, e-commerce, e-biznisz... és mintegy 5 év alatt kialakult egy új iparág! Az Internet:

6 Pre-internet időben Piaci kockázata legfontosabb, döntő kockázat Menedzsment kockázat tapasztalt csapat kell Technológiai kockázat elfogadható, ha belépési korlát Finanszírozási kockázat általában elfogadható, kalkulálható Az internet iparág felfutása Befektetői kockázatelemzés I.

7 Pre-internet időben -- és Internet időben Piaci kockázat a legfontosabb, döntő kockázat Milyen piaci kockázat? Menedzsment kockázat tapasztalt csapat kell Bárki saját céget indíthat! Technológiai kockázat elfogadható, ha belépési korlát Piaci elsőség a fontos! Finanszírozási kockázat általában elfogadható, kalkulálható Nehogy a versenytárs több pénzt kapjon! Az internet iparág felfutása Befektetői kockázatelemzés

8 • Dotcomok: lehetőség • Nagyvállaltok: félelem • Pszichózis:„Sok a dotcom, tehát megéri az interneten nyomulni” • Igéret: Minden hatalom a vevőé •Globális verseny: az Internet technológia egész iparágak profitabilitását befolyásolja Az internet iparág felfutása Minden hatalmat a vevőnek!

9 Az internet iparág felfutása …és összeomlása

10 • Mivel „minden előny a fogyasztónál”, a stratégia nem fontos, csak legyen a legjobb/legolcsóbb a termék • Mesterségesen alacsony árak (piacszerzés) • Kiváncsi/kiserletező/diszkont vásárlók - ideig-óráig • Piac és profit elérése helyett befektetők és tőzsde befolyásolása Mi vezetett az összeomláshoz? Műbizniszek és virtuális könyvelés

11 AZ INTERNET ELŐNYEI... • informácio elérhetősége • beszerzés egyszerűsége • marketing egyszerűsitése • vevő-eladó egymásra találásának megkönnyitése...TESZIK NEHÉZKESSÉ AZ ELŐNYEIBŐL VALÓ PROFITÁLÁST Mi vezetett az összeomláshoz? Az internet paradoxona

12 •Részvénybevételek (amazon), támogatott, piacszerző beszerzési árak, fizettetés a szállítókkal (yahoo) •A változó költségek „eliminálásával” a fix költségekre került a hangsuly, ez fokozta a destruktiv árversenyt •Részvényárak elemelkedtek a fundamentumokkal igazolható szintről •Cinkosság: „Mindenki” jól járt, az IPO „mindenkinek” hozott profitot! •A kombináló befektetőket elkapta a „gépszíj” •A vállalkozók profik lettek saját marketingjükben Mi vezetett az összeomláshoz? „az interneten olcsó eladni”

13 • a szinjátékra épülő dotcom tőzsdei értékelés • az alkalmatlan üzleti modellek „fizess a figyelemért – urald piacot – arasd le!!” • a koncepció, hogy az internet önmagában versenyelőnyt jelent Mi omlott össze? A technologiai kisérletezés uralma I.

14 •használószám? átlagos használói bevétel! • összes oldalletöltés? eladott impressönök aránya! • bevétel? profit! • PROFIT??!! A növekedési ütem elfedheti a fundamentumokat, de nem örökre. Mi omlott össze? A technologiai kisérletezés uralma II.

15 • az ügyfélszerzési költségek magasabbak • hiányzik a „vevő-érintés” • újra és újra meg kell nyerni az ügyfelet •piacemésztő versenytársak: a verseny erősebb lett a vártnál • a tradicionális szereplők legyőzése több helyen illúziónak bizonyult (pl. DSL) Mi omlott össze? „A vevő” nem olvasta az üzleti terveket?!

16 Mi omlott össze? Összehasonlításban a legsúlyosabb

17 Nasdaq 2000-2001: •nagyon hasonlit 1929-hez •de annál is meredekebb •íjesztő: milyen hosszú is lehet egy bessz... A DowJones az 1929. szeptember 3-i szintet 1954-ben (!!!) érte el. Mi omlott össze? Hirtelenebb, meredekebb, hosszabb

18 Lehet, hogy még közel sem vagyunk a végénél: Mi omlott össze? …és meddig? IdőpontEsésMeddig 1973 Nasdaq-59.9%473 nap 1983 Nasdaq-31.5%280 nap 1987 Nasdaq-35.9%45 nap 1989 Nasdaq-33.0%259 nap 2000 Nasdaq-67.5%270 nap 1929 Dow-89.2%714 nap 2002 feb?? 2003 jan?? …eddig

19 Az internet: pályamódositás, nem új pálya • dotcom túlélés - csak ha az üzleti modell profitábilis • dotcorp - van ideje lassan de biztosan mozogni a neten Az összeomlás után... Erős lassulás minden tekintetben I.

20 • sok leckét el kell felejteni • már nem olyan kool vállalkozni a neten • az Internet tovább növekekszik • a befektetési kedv tartósan alacsony marad • a profitibilitás minden Az összeomlás után... Erős lassulás minden tekintetben II.

21 • brick&click: dotcomok hátrányban • integrált, átgondolt brick&click sikerek (schwab, walgreens) • csak áralapú versenyezés = halál • saját, egyedi termékek, szolgáltatások - ismerős? • virtualizálható iparágak pörögnek (online terjesztés, webes CRM) Az összeomlás után... Egyedi, hibrid b&c modellek a nyerők

22 • Az internet maga megszűnt versenyelőnynek lenni •a hagyományos előnyök lesznek a megkülönböztetők Az internet kötelező lesz Az összeomlás után...

23 • részvényesi érték, a P/E csak hosszú távon értelmezhető • a technológia-szállitók sikere nem jelenti a kliensek sikerét • a divatos technológia (platformshiftben) túléli vevőit -- legfeljebb egy évvel • az első generációs felvevő piac limitált (USA: 54% online) Tanulságok Óvatosan extrapoláljunk!

24 • new economy helyett: old economy with new technology • a lock-in lehetősége alacsony •best practice-ek egyszerűen koppinthatók • back-end költségek: gyakran sulyosabbak, mint a front-end megtakaritások (barnes&noble) b2b és b2c: back to business back to consulting Tanulságok The New Old Economy

25 • dotcomok: fizetős szolgáltatások, a fizikai világ felé -- (amazon, aol, webvan, e-trade) • nem számít a sebesség, amikor a piac a profitot értékeli • számitanak a versenytársak, ha alacsonyak a belépési korlátok • számit a csapat tapasztalata és tudása, főleg, ha keményedik a verseny Piaci értékelés (bizony, mégis): a jövőbeli exit lehetőség függvénye. Tanulságok Mégis számít a fenntartható üzleti modell!

26 Köszönöm a figyelmüket! Szekfű Balázs szekfu@carnation.hu

27 • Stratégia: hosszútávú profitabiltást mutató üzleti modellt építsünk! • Taktika: Gyorsan, de óvatosan • Pézpiacok: Ne vonjunk be túl sok tőkét túl korán! Nincs IPO ha nem teljes a csapat! • Piacstratégia: Diverzifikáció! – egy szegmensben inkább egy, maximum két cégbe fektessünk! • Menedzsment: Tapasztalt menedzsmentet ésszerű cégértékelésen támogassunk meg! Az internet iparág felfutása Tradícionális kockázati tőke modell

28 • Stratégia: piaci rész megszerzése, piaci elsőség, vevőszám gyarapodás! • Taktika: Sebesség bármi áron! • Pézpiacok: “Aranyláz” – egyszer élünk! • Piacstratégia: Ne törődjünk a versenytársakkal, legyünk gyorsabbak és legyen több pénzünk! •Menedzsment: Támogassuk az éles eszű és gyors csapatokat! Az internet iparág felfutása Internetes kockázati tőke modell

29 •soha nem látott növekedési/terjedési sebesség • szokatlanul sok társadalmi figyelem • a pénz rendelkezésre állt • menő volt internetes vállalkozónak állni • az általános internetláz és a konjunktúra együtt egekbe vitte a cégek tőzsdei értékét Mi vezetett az összeomláshoz? „...soha nem látott...”

30 A befektetők és a vállalkozók szembekötősdit játszottak • a kombináló befektetőket elkapta a „gépszíj” • a vállalkozók profik lettek saját marketingjükben • a kockázati tőkések mind be akartak szállni a „lemmingversenybe” hogy egy kis pénzt keressenek • „rút kiskacsa” modelleket támogatása, melyek megsemmisitették a saját piacukat (adjuk ugyanazt olcsóbban!) • versenykonvergenciát erősítette a web, árverseny dominál Mi vezetett az összeomláshoz? Össznépi szembekötősdi


Letölteni ppt "A Nagy Internet Játék - a 90es évek gazdaságának „szembekötősdije” ITTK-Klub vitainditó Szekfű Balázs Carnation Internet Consulting Rt 2001. május 24."

Hasonló előadás


Google Hirdetések