Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Dr. Bottyán Zsolt százados, egyetemi docens
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Dr. Bottyán Zsolt százados, egyetemi docens ZMNE, BJHK, RLI, Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék, Repülésmeteorológiai Laboratórium (AWL)
2
Az előadás fontosabb témakörei
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Az előadás fontosabb témakörei Bevezetés A meteorológia és repülés kapcsolatáról röviden A repülésmeteorológia oktatása a ZMNE-n és egyéb meteo. képzések A meteorológia oktatásának és kutatásának bázisa: ZMNE Repülésmeteorológia Laboratóriuma Repülésmeteorológiai kutatások a ZMNE RLI bázisán
3
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Ars Poetica: „Although meteorology has applications of vast economic importance to a wide variety of human activities the connexion is nowhere so intimate or so vital as with aviation. The element of the aviator is the atmosphere and the study of that element is meteorology; weather science is therefore an essential part, and a large part, of the basic science of aviation.” (Meteorology for Aviators, 1940.) by R. C. SUTCLIFFE Feladatunk: a repülés biztonságát növelni az időjárás okozta veszélyek elkerülésével „A repülések végrehajthatóságának a függetlenedése az időjárástól azonban nem szünteti meg azt a követelményt, hogy a légjáróknak – legyenek azok katonai vagy polgári, motoros vagy vitorlázó repülők – kiterjedt légkörtani ismeretekkel kell rendelkezniök. Részben azért, hogy egyéni képzettségük teljes legyen, részben pedig, hogy az időjelző szolgálattal együttműködhessenek.” (Légkörtan repülők számára, 1940.) HILLE ALFRÉD
4
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Az időjárás mely folyamataira kell koncentrálnia a repülésmeteorológiának? amelyek képesek megszüntetni a repülőgép fizikai integritását, amelyek megbonthatják a repülőgépre ható erők és nyomatékok egyensúlyát, amelyek nehezítik, gátolják a tájékozódást, navigációt, amelyek veszélyeztetik a repülőgép fedélzeti berendezéseinek működését
5
Zivatarlánc (squall-line)
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA A repülésre veszélyes meteorológiai jelenségek skálái és távérzékelési lehetőségei Mikro-skála Mezo-skála Makro-skála Radiációs köd Meteo radar Alacsony stratus Áramlási köd Zivatar Szupercella Zivatarlánc (squall-line) MCC Villámlokalizáció Időjárási front Meteo. műholdak Ciklon/Anticiklon
6
Repülésmeteorológia a ZMNE akkreditált BsC. képzésében
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Repülésmeteorológia a ZMNE akkreditált BsC. képzésében ZMNE, BJKMK, Had- és Biztonságtechnikai Mérnök alapszak (7 félév) Légiközlekedési szakirány (4. félévtől) Repülésirányító specializáció Repülésmeteorológia tantárgy (4. félév) Tantárgy óraszáma: 45 Tantárgy célja: Megismertetni a hallgatókkal a meteorológia és a repülés összefüggéseit, a repülésre veszélyes időjárási jelenségeket,valamint a meteorológiai információ felhasználásának módjait, lehetőségeit. Tantárgyi értékelés: félév végén gyakorlati jegy Hallgatói létszám: 7 – 10 fő/félév
7
Repülésmeteorológia tantárgy kapcsolódásai a BsC képzésben
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Repülésmeteorológia tantárgy kapcsolódásai a BsC képzésben Aerodinamika alapjai Repüléselmélet és légijármű-ismeret Légi navigáció Repülésmeteorológia tantárgy Légiforgalmi/vadászirányítói eljárások Kényszerhelyzeti szimuláció Szakdolgozati konzultáció
8
Egyéb meteorológiai tárgyú képzéseink
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Egyéb meteorológiai tárgyú képzéseink MH. NFTC (NATO Flying Training in Canada) MH. Meteorológiai asszisztensi tanfolyam MH. Szakszolg. engedély megszerzésére felkészítő tanfolyamok MH. SUAV (pilóta nélküli repülőgép) kezelő személyzet felkészítő tanfolyam
9
A repülésmeteorológiai kihívásokra adott válasz:
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA A repülésmeteorológiai kihívásokra adott válasz: A ZMNE Repülésmeteorológiai Laboratóriuma Az operatív produktumok bemutatása és alkalmazásának oktatása nélkülözhetetlen!
10
Az EUMETCast meteorológiai műsorszórási rendszer
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Az EUMETCast meteorológiai műsorszórási rendszer A ZMNE RRTSZ, Repülésmeteorológiai Laboratórium műholdas vételi rendszere. Balra a vevőantenna, jobbra az adatokat feldolgozó és megjelenítő számítógép Az általunk használt európai szegmens A EUMETSAT EUMETCast műsorszórási rendszere.
11
Konvektív RGB kompozit
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA A konvekció megfigyelése I.: EUMETSAT RSS kompozit műholdas produktumok vizsgálata Konvektív RGB kompozit Intenzív sárga szinnel láthatóak a erős konvektív cellák. Körülötte pirossal a kialakuló hideg felhőtető (Cb cirrus ernyő) UTC Ugyanazok a gócok az OMSZ kompozit radarképén UTC. Forrás: EUMETSAT. Képfeldolgozás: ZMNE, RRTSZ, Repülésmeteorológiai Laboratórium és Országos Meteorológiai Szolgálat.
12
Akár 5 perces időfelbontásban is!
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA A konvekció megfigyelése II.: mikrofizikai RGB kompozit kép fejlesztése a konvekció térbeli és időbeli megfigyelésére Nagy nedvességtartalmú réteges felhőzet (As, Ac) Jégfázisú, Ci jellegű felhőzet Nagy nedvességtartalmú réteges felhőzet (Sc) Jégfázisú, Cb anvil felhőzet Akár 5 perces időfelbontásban is! Kialakuló MCC felhőzete (Cb-k) Kialakuló konvektív felhőzet (Cu) Kialakult zivatar felhőzet (Cb) Kialakuló intenzív konvektív felhőzet (Cu cong.)
13
A konvekció megfigyelése III.: Kísérleti meteorológiai radar
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA A konvekció megfigyelése III.: Kísérleti meteorológiai radar Forrás: Időkép Kft. és Országos Meteorológiai Szolgálat.
14
A konvekció megfigyelése III.: Kísérleti meteorológiai radar
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA A konvekció megfigyelése III.: Kísérleti meteorológiai radar UTC Radarképek Keszthely Budapest Szolnok Intenzív konvektív gócok Szolnok környékén Forrás: Időkép Kft.
15
A konvekció megfigyelése III.: Kísérleti meteorológiai radar
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA A konvekció megfigyelése III.: Kísérleti meteorológiai radar :30 UTC Az első kísérleti kompozit kép tegnapról!! Forrás: Időkép Kft. és Országos Meteorológiai Szolgálat.
16
A repülőgépek felületi jegesedésének modellezése I.: Fenomenológia
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA A repülőgépek felületi jegesedésének modellezése I.: Fenomenológia Átlátszó jéglerakódás (clear ice) Konkáv (szarv alakú) geometriával, erősen nedves jegesedési folyamat során, fagyponthoz közeli hőmérséklet mellett képződött jéglerakódás Zúzmarás jéglerakódás (rime ice) Konvex alakú geometriával, száraz jegesedési folyamat során, több fokkal fagypont alatti hőmérséklet mellett képződött jéglerakódás
17
A repülőgépek felületi jegesedésének modellezése II.: Modellezés
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA A repülőgépek felületi jegesedésének modellezése II.: Modellezés Felületi vízfilm Qc Qr Qe Qf Qk Qv Qw Áramlás iránya Qf* Qw* Jéglerakódás Szárny felülete
18
A repülőgépek felületi jegesedésének modellezése III.: Eredmények
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA A repülőgépek felületi jegesedésének modellezése III.: Eredmények 2D jégakkréció becslése szárnyszelvény körül hideg légpárna időjárási helyzetben Balra:Ta= -7ºC; p = 890hPa; LWC = gkg-1; Jobbra:Ta= -3ºC; p = 1010hPa; LWC = gkg-1
19
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA A Repülésmeteorológiai Laboratóriumhoz kapcsolódó egyéb szakmai tevékenységek Vendégoktatás a DE Meteorológiai Tanszékén; Diplomamunka témavezetés Földtudományi BsC. (ELTE, DE) és Meteorológus MsC. szakon (ELTE); Eseti kutatási együttműködés az ELTE Meteorológiai Tanszékével. Tervek a jövőre nézve Numerikus előrejelzési tevékenység további fejlesztése => nagy felbontású 3D repülésmeteorológiai produktumok előállítása; Pilóta nélküli repülőeszközök komplex meteorológiai támogatásának kidolgozása; Doktori program indítása; Szakmai képzési anyagok készítése (tankönyvek, prezentációk) és rendszeres konzultációs lehetőség biztosítása a repülésmeteorológiában érdekeltek részére
20
és nem utolsó sorban az IDŐKÉP KFT csapatának!
A REPÜLÉSBIZTONSÁG METEOROLÓGIAI ASPEKTUSAI AZ OKTATÁSBAN ÉS A KUTATÁSBAN – A ZMNE REPÜLÉSMETEOROLÓGIAI LABORATÓRIUMA Köszönetnyilvánítás A szerző köszönetét fejezi ki mindazoknak, akik a Repülésmeteorológiai Laboratórium kialakításában jelentős szerepet játszottak: A ZMNE vezetőségének, Dr. Palik Mátyás alezredesnek és Fekete Csaba századosnak, a Repülésirányító és Repülő-hajózó Tanszék vezetőjének és szakoktatójának, Kovács László alezredesnek, a MH. GEOSZ szolgálatfőnök-helyettesének, Dr. Wantuch Ferencnek, a NKH meteorológusának, Dr. Weidinger Tamásnak és Gyöngyösi András Zénónak, az ELTE Meteorológiai Tanszék docensének és munkatársának, és nem utolsó sorban az IDŐKÉP KFT csapatának!
21
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.