Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRudolf Pataki Megváltozta több, mint 10 éve
1
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 KIR - a kutatás szemszögéből Dr. Fehérvári Anikó Budapest 2013. február 27.
2
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 Tényekre alapozott döntés • Napjainkban felértékelődött a tényekre, a tudományos bizonyítékokra alapozott döntés, melynek oka a hatékonyabb elszámoltathatóság. • A különböző gazdasági ágazatokban eltérő időben jelent meg az adatok felértékelődése, az oktatás nem az elsők között volt. Az elmúlt néhány évben azonban az oktatáspolitikában is kiemelt trend a tényekre alapozott döntéshozatal.
3
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 Aktorok és célok Fenntartó: –Törvényességet ellenőriz. Oktatáspolitika: –Beavatkozási pontokat keres. –Nemzetközi adatokat szolgáltat. Kutató: –Társadalmi-gazdasági összefüggéseket vizsgál. – Nemzetközi összehasonlításokat végez.
4
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 Mi a KIR és mire jó? A KIR egy hatalmas adatrendszer (tankönyvjegyzék, intézménytörzs adatok, KIR- STAT – ‘októberi statisztikák’, KIFIR), melynek célja a hazai tanügyigazgatás kiszolgálása, DE! más szempontoknak is meg kell felelni Biztosítani kell az idősoros, összehasonlítható, megbízható adatsorokat. Biztosítani kell a nemzetközi szervezetek számára a megfelelő minőségű adatszolgáltatást (Eurostat, OECD)
5
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 Mi van a KIR-STAT-ban? Intézményi, feladat-ellátási hely szerinti adatok, tanulói adatok, szakképzési adatok, SNI adatok, logopédiai szakszolgálat adatai, nevelési tanácsadó adatai, szakértői bizottságok adatai, művészeti oktatás adatai (ez valójában 9 adatbázis) –Intézményi adatok: székhely és telephely adatok, létszámadatok: összesített tanulói és pedagógus adatok, nevelő és oktatómunkát segítők adatai, tárgyi felszereltségre vonatkozó adatok (osztálytermek, csoportszobák száma, ICT eszközök)
6
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 Példa a KIR-ből kinyerhető adatsorokra A hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók száma 2011/2012-ben
7
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 Példa a KIR-ből kinyerhető adatsorokra 2.
8
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 KIR Adatbázisok erősségei - gyengeségei Tényeket közöl az oktatás szereplői számára Folyamatok, tendenciák nyomon követése Átláthatóság és elszámoltathatóság elősegítése Bonyolult adatstruktúra, csak a hozzáértők tudják kezelni (pl. KIR-STAT) Túl sok adatot tartalmaz, adatok értelmezhetőségének problémája Adatbázisok összekapcsolása sok esetben problémás (pl. milyen szintű adatokat tart nyilván – intézmény, feladat-ellátási hely, tanulói – definíciós problémák az adatbázisok között)
9
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 Adatbázisok: lehetőségek - veszélyek Példa: Az iskolák eredményessége egyre nagyobb nyilvánosságot kap –Pozitívum: a szülők/családok információt kapnak, az iskolák elhelyezhetik magukat a többi iskolához képest –Negatívum: a rangsorok felerősítik a szelekciós mechanizmusokat, sérül a hozzáférés esélye
10
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 Példa A kutatások Angliában és Franciaországban is azt mutatják, hogy a leginformáltabb középosztálybeli szülők körében a listák publikálása felerősítette azt a tendenciát, hogy gyermekeiket a listán elől álló iskolákba vigyék. Ezáltal mindkét országban felerősödtek az iskolák közötti különbségek. Az iskolák zöme nem elégedett az iskolalistákkal, mondván, az adatok túl nyersek, nem adnak valódi információt az iskolán belül zajló pedagógiai munkáról.
11
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 Jelenlegi tendenciák - egyéni szintű adatok Tanulói szintű adatok: TANYI, OKM, érettségi adatbázis, felvi adatbázis, KIFIR Pedagógus szintű adatok: PENYI Adatbázisok összekapcsolásának lehetősége
12
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 Példa az egyéni szintű adatkezelésre: No Child Left Behind (NCLB) Komplex program az USA közoktatásának megújítására, 2001-es tv. -> 2012/2013-ra világos célokat határoz meg (12 év!!) Sztenderdizált tanulói mérések az iskola hatékonyságának egyik mérőeszköze A program része a pedagógusok minősítése is HOUSSE (high, objective, uniform state standard of evaluation) Szankcionálja a sorozatosan rosszul teljesítő iskolákat (öt év után teljes szerkezeti átalakulást kezdeményezhet a fenntartó)
13
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 Egyéni adatok összefűzése Tanulási utak követése (oktatási/nevelési alrendszerek összekapcsolása – óvoda – közoktatás – felsőoktatás – LLL) Pályakövetés (oktatási adatbázisok összekapcsolása más adatbázisokkal, pl. társadalombiztosítás vagy adó)
14
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 Lemorzsolódás vizsgálata - TANYI A tanulói nyilvántartás dinamikus adatbázis Statikus adatbázis létrehozása – pillanatfelvétel a rendszer egy adott állapotáról Indikátor: Az iskolarendszerből kimaradók száma aránya korévenként 7-24 éves kor Azon tanulók száma, akiknek tanulói jogviszonyát „megszűntnek” illetve „szünetelőnek” jelentették, korévenként és nemek szerint. Azon tanköteles tanulók száma (korévenként), akiknek egy adott tanévben (szeptember 1-e és a következő év szeptember 1-e között) megszűnt a tanulói jogviszonya, és (a referencia időpontig – október 31-ig) nem szereztek középfokú képesítést.
15
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 TANYI problémák Adatfeltöltési problémák: teljes körűség biztosítása nem volt megoldott egy adott időpontra Adatok megbízhatósága: feltöltés minősége nem volt megfelelő Az azonosító száma elveszett, ha kilépett a rendszerből Adathiány szankciója Új adatlap készítése, mely növeli a megbízhatóságot Az azonosító hosszú távú
16
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 OFI tervezett fejlesztések és szolgáltatások Adatbázisok összekapcsolhatóságának módszertani elemzése Felhasználóbarát adatcsomagok készítése kutatóknak, tankerületi és önkormányzati szakértőknek Video és infografikai szolgáltatások az adatok képi megjelenítése (pl. lemorzsolódás) Online adatbázisok elérhetővé tétele az OFI honlapján (OFI adatfelvételeiből származó kutatói adatbázisok nyilvánossá tétele)
17
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr. Fehérvári Anikó aniko.fehervari@ofi.hu www.ofi.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.