Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBence Deák Megváltozta több, mint 10 éve
1
Egészségügyi szakmai felelősségbiztosítás Egészségügyi szakmai felelősségbiztosítás
2
Kötelező felelősségbiztosítás története I. 1988-1998 júliusági csak magánorvosokra egészségügyi vállalkozásokra kötelező Csak formai előírás, tartalmi követelmény, speciális működési engedély feltétel Finanszírozott egészségügy önkéntes szerződéskötés mégis minden szolgáltató rendelkezik biztosítással 1992- re, Generali Budapesten, Providencia vidéken biztosít, magánegészségügy Generali dominancia Biztosítást nem a biztosítottak, hanem a fenntartó önkormányzatok kötötték, önrész nélkül, 5 millió eseti limittel, kevés kizárással, elévülési időn belüli bejelentéssel, kevés típusüggyel
3
Kötelező felelősségbiztosítás története II. 1992-1997 között bírói gyakorlatban a típus ügyek kialakulásának első hulláma Kártérítési igények ritkán eseti limit felett, az ítéletek csak kevéssel haladják meg a biztosítói limitet Biztosítók szolgáltatóktól független álláspont, saját szakértők több szakterületen is, sokszor közvetlen kárbejelentés biztosítókhoz-egyezségre nagyobb esély Kártérítések első aranykora 1998-2000 Egyezség dömping a két nagy biztosítóval, egyezségek limiten belül, szolgáltatónak jó mert nem kell fizetni, betegnek jó mert hamarabb kapta meg a kártérítést, de miért volt jó a biztosítónak?
4
Kötelező felelősségbiztosítás története III. 1998 júliustól általános működési engedélyi feltétel a felelősségbiztosítási szerződés minden egészségügyi szolgáltatóra - jogszabály csak követte a gyakorlatot Továbbra is csak formai követelmény, tartalmát nem vizsgálják Szerződés kell engedély kiadásakor később szolgáltatónak és biztosítónak is jelenteni kell ha megszűnik a biztosítás, illetve új biztosítást köt, ÁNTSZ is ellenőrizheti Biztosítás hiánya működési engedély megvonási feltétel, de mégsem volt gyakorlata a működés során történő változások bejelentésének ellenőrzésnek, több szolgáltató működött biztosítás nélkül, vagy a biztosítási bejelentési időszakok miatt biztosító váltásnál kvázi felelősségbiztosítással (formai feltétel adott volt, tartalmi nem-volt biztosítás, de nem fizetett ha baj volt) Típus ügyek szolgáltatókra hátrányosan szaporodtak, kártérítések emelkedtek, biztosítási díjak és biztosítási feltételek nem szigorodtak
5
Kötelező felelősségbiztosítás története IV. 2000-es évek eleje: kárhányad számítás a biztosítóknál- óriási különbség a befizetett díjak és a kifizetett kártérítések között – nem jól működő biztosítás Generali és Providencia egyesül, kivonul a fekvőbeteg ellátás piacáról, de megmarad a magán-egészségügyi és a járó-beteg ellátás területen-összességében továbbra is piacvezető szerep Allianz Hungária klasszikus biztosító felfogás, elsődleges szűrő a szolgáltató, ha nem akarja nincs egyezség, nincs közvetlen kapcsolat a károsultakkal Biztosítási feltételek szigorodnak: kizárások bővülése, általános önrész, szigorodó időbeli hatály, jelentősen emelkedő díjak, változatlan helytállási limitek
6
Kötelező felelősségbiztosítás története V. Csökkenő egyezségek: biztosítói gyakorlat és emelkedő kártérítések miatt- már meg sem éri egyezséget kötni ( talán csak halálesetnél) Gyakoribb peres eljárások, szuper széles értelmezésű típus ügyek (esély), új okozati értelmezések (valószínűség, során), hosszú idejű perek, magas kamatok, több hozzátartozói igény - jelentősen magas marasztalási összegek, komoly havi járadékok, többségében a szolgáltatók fizetik- második aranykor Biztosítási feltételek még szigorúbbak (egyes szakmákat érintő kizárások, csak a biztosítás hatálya alatt bejelentett károkért történő helytállás), minimális limit emelkedés ( főleg nem fekvő beteg ellátásnál eseti 10 millió), néhány külföldi egészségügy cég fióktelepénél határon átnyúló biztosítás magasabb limitekkel Napjainkban gazdasági válság: biztosítási díjak emelkednek, nincs miből fizetni, biztosító csak egyértelmű esetekben fizet még szigorúbb egyezségi gyakorlat, kártérítési gyakorlattól jelentősen eltérő alacsony egyezségi összegek, ritkán szolgáltató is szerepet vállal egyezségben-főleg kedvezőtlen sajtó elkerülése érdekében, kevés szakértő, nem speciális jogi képviselet (tisztelet a kivételnek) Jövő: vége a kötelező jellegnek és helyette no fault, vagy szabályozás?
7
Szakmai felelősségbiztosítás problémái I.- Esemény Biztosítási esemény-milyen esetben fizetnek –Mi a helytállás alapja? Foglalkozási szabályok megszegése: büntetőjogi értelmezés, túl szűk Szakmai előírások, követelmények : nem értelmezhetőek sem jogszabály, sem bírói gyakorlat alapján Miért nem az elvárható gondosság vagy az egészségügyi szolgáltatással összefüggésben külön jogszabály alapján megfogalmazott mindenkori elvárhatóság? –Kinek fizetnek? Fogalomban nevesítve néha a károsultnak történő károkozás- közreműködő biztosításnál károsult nincs
8
Szakmai felelősségbiztosítás problémái II. Hatály Területi és Személyi hatály (Hol, Kiért ) –Régebben nevesített telephelyeken, székhelyen okozott károkért –Napjainkban inkább Magyarország területén okozott és érvényesített vagy Magyarország területén okozott és Eu területén érvényesített - ez utóbbi esetben nemzetközi jogvédelmi biztosítás is-határon átnyúló egészségügyi szolgáltatás új problémái –Munkaviszonyban álló, helyettesítő, nem munkaviszonyban álló mulasztásáért is felel (közreműködő, szabadfoglalkozás stb), ha azt a biztosított szolgáltató nevében végezte (tág felelősség) –Szűkebb formája, ha meghatározza, hogy milyen jogviszonyoknál felel és ott a közreműködőt nem sorolja fel –Szűkített, amikor a konkrét jogviszonyon túl a szerződés még nevesítve is tartalmazza az orvosok, egészségügyi dolgozók nevét, ez állandó módosítást igényel
9
Szakmai felelősségbiztosítás problémái III. Hatály Időbeli hatály (Mikor) –Kezdetben a védelem kiterjedt a biztosítás hatálya alatt okozott, bekövetkezett és 5 éven belül bejelentett károkra –Napjainkban a biztosítás hatálya alatt okozott, bekövetkezett és bejelentett károkra –Bejelentés időbelisége csökkent 3 év, 1 év, fél év 30 nap –Okozás: amikor az elvárható gondosságot megsértik, bekövetkezés: amikor a halál vagy egészségkárosodás bekövetkezik (ez lehet később, mint az okozás), bejelentés: amikor a károsult jelentkezik az igényével és ezt jelenti tovább a szolgáltató (elévülési időn belül jelentkezhet a károsult) –Biztosító váltás: be nem jelentett károkért korábbi már nem, az új még nem felel ( előbbinél a bejelentés, a másiknál az okozás- bekövetkezés hiányzik), Szolgáltatás befejezése, felszámolási időszak: biztosítás fenntartása lenne a cél? –Retroaktív előfedezet, utófedezet, csak lehetőség és többlet díj
10
Szakmai felelősségbiztosítás problémái IV. Limit és Önrész Eseti és éves limit (Mennyi) –Fekvőbeteg miért lehet még mindig 5 millió –Járó-betegnél és kevésbé veszélyes szakmáknál nem jelentősen drágább biztosítási díjért 10 (20) millió eseti limit –Éves limit lényegtelen, az eseti legyen nagyobb ( pl 35/50 millió)- legalább egy nagy eset van benne –10X limit, dupla díj - NL, D eseti 1-2 millió Euro –Limithalmozó biztosítások, esetleg emelkedő önrésszel, drága Önrész (Mennyivel kevesebb) –Arányos: minden esetben %-os rész –Aggregát: évente meghatározott összegig, vagy esetenként meghatározott összegig a szolgáltató felel és a biztosító csak ezen határ fölött, de csak limit erejéig –Vegyes: A fenti két eset kombinálása –Limiten túli marasztalás, önrész a limit feletti összeg, nem a limit %-os része (is) –Önrész dupla büntetés (nem elég a limit) visszatartó ereje nincs
11
Szakmai felelősségbiztosítás problémái V. Kizárások Mikor nem fizet a biztosító? –Tág esemény értelmezés mellett fokozatos bővítése a kizárási eseteknek –Többletdíjért néhány kizárás kivétele-egyéni mérlegelés –Felesleges: más felelősségi formák nevesített kizárása (termékfelelősség, környezeti károk, munkabalesetek, kutatás stb.) –Szakmát érintő kizárások: esztétikai károk, tisztán esztétikai beavatkozások, intézeten kívüli szülés, MR-CT okozta károsodások – kerülendő, de mit jelent az esztétikai kár ezt nem határozza meg biztosítási szerződés-ez segítheti a szolgáltatót –Tájékoztatási hiányosságból eredő kár-felháborító kizárás –Összegszerűségi kizárások: Elmaradt haszon (kivéve jövedelem kiesés) hibás szolgáltatás újbóli elvégzése, kijavítási költség, kizárólagos pszichés kár-indokolatlan felelősségcsökkentések –Közreműködés (olyan intézményben okozott, kár, aminek fenntartója nem a károkozó vagy az a cég, aminek a nevében eljárt)- Speciális közreműködőkre vonatkozó felelősségbiztosítás kellene
12
Szakmai felelősségbiztosítás problémái VI.- Visszakövetelési jog Mikor kéri vissza a biztosító a károsultnak kifizetett kártérítést (károkozó körülményei miatt legalább a károsult ne kerüljön kedvezőtlen helyzetbe)- Lehetőleg objektív körülmények legyenek –Működési engedély, tárgyi és személyi feltételek hiánya-utóbbi nehezen vizsgálható –Dokumentációs hiányosság –Kirívóan súlyos gondatlanság-ilyen a magyar jogban nincs ez törlendő –Kárért felelős személy ittas vagy bódult állapota –Kárt a szakmai szabályok előírások, vagy kárenyhítési, kármegelőzési kötelezettségek ismétlődő vagy folyamatos megszegésével okozzák –Nem igényérvényesítés egyetemleges károkozóval, áthárítás közreműködőre-ezt is teheti biztosító, ha más helyett fizet
13
Megoldások? I. kötelező törlése, kártérítés limitálás Kötelező jelleg eltörlése: minek volt az elmúlt majd 25 év, még a minimális segítség is több, mint a semmi, ha nem lenne kötelező mindenki ezzel kezdené a spórolást Kifizethető kártérítés limitálása –Korlátozott finanszírozás korlátozott felelősséget eredményezzen (fel sem merül a magánegészségügyben?- Megkülönböztetés) –248/2001 AB határozat-kártérítés limitálása (atomkárnál) nem sérti a tulajdonhoz való jogot, a feltétel csak, hogy legyen kártérítésre lehetőség, annak milyensége nem alkotmányossági kérdés-veszélyes üzem felelősségre merült fel a limitálás-speciális eset, és nem a tulajdonhoz való jog a kérdés –Nemzetközi egyezmény előírhatna korlátozást, de egészségügyi szolgáltatás tartalmi követelménye tagállami kérdés –Hátrányos megkülönböztetés károsultak között: ugyanaz az egészségkárosodás többfél képen is létrejöhet és eltérő kártérítést eredményezne nem mérlegelési alapon –Kártérítés csökkentése mérlegeléssel a közjó (Alaptörvény) érdekében, vagy a Ptk 339.§.(2) méltánylást érdemlő körülmény miatt
14
Megoldások? II. verseny, finanszírozó Verseny: Több biztosító a piacon majd más-más feltételt diktálva szolgáltató-barát terméket eredményez. Nem történt meg, nincs verseny, biztosítók összehangolt limit, díj és egyéb feltétel körülményeket teremtettek, de nem éltek vissza az erőfölényükkel - Gazdasági Versenyhivatal 173/2005 határozat Finanszírozó legyen a biztosító: A díj többsége finanszírozásból fizetve, a károk nagy része finanszírozott biztosítottaknál így finanszírozási kérdés legyen ezeknél a biztosítás, felelősségbiztosítás magánegészségügyre. Finanszírozás nem biztosítás, nem ez a feladata - csak elvi lehetőség.
15
Megoldások? III. határon átnyúló, közvetlen perlés, egyedi biztosítás Határon átnyúló biztosítás: Más tagállamban működő biztosító magyar szolgáltatót biztosít, de miért tenné ezt a tagállam feltételeivel és nem a magyar feltételekkel- kiegészítő segítség lehet, de a magyar feltételeket módosítani kell Közvetlen perlés: kötelező felelősségbiztosításnál közvetlen igényérvényesítés ezen a területen is, ami segítség lenne a szolgáltatóknak, de ahhoz, hogy az érdemi helytállás legyen a biztosítási feltételeken változatni kell (pl limit) –ez is csak közvetett segítség Szintén közvetett segítség lehet egyes egyedi példákon keresztül az egyedi feltételekkel kötött biztosítás-mi van ha biztosító nem akar ilyet kötni?
16
Megoldások? IV. költségvetési alap, felosztó- kirovó egyesület Állami költségvetési alap 5-10 millió forintig, majd ezt követően újabb 5-10 millió forintig kötelező biztosítás és újabb 5-10 millió forintig fakultatív felelősségbiztosítás (ez utóbbiak díj támogatása mellett)- 90 éves végi pályázat második helyezettje-miből lesz a költségvetési alap forrása, miből kerül pótlásra-sohasem ismertették Pályázat első díjasa ( 8,5 millió+ÁFA) Felosztó-kirovó rendszerben működő kötelező tagsággal bíró egyesületi forma díjfizetéssel. Veszélyközösség tagjának meghatározott káresemény folytán anyagi szükséglete keletkezik azt egymás között utólag felosztják és a tagokra kiróják a rájuk eső részt (biztosítási díjon felül)- Ez nem biztosítás a BIT szerint, viszontbiztosításba nem adható-sohase vezeték be - bukott megoldás
17
Megoldások ? V. biztosító egyesület Biztosító egyesület (kölcsönös biztosító egyesület)- bár volt ötlet, hogy biztosító szövetkezet legyen, mert ilyen még nincs Magyarországon ( 2002- es javaslat) Biztosító egyesület kizárólag a tagjai számára, biztosítási díj ellenében, biztosítási esemény bekövetkeztekor, biztosítástechnikai elvek alapján, viszontbiztosítás mellett nyújt szolgáltatást (más szakmának-ügyvédeknek sikerült - kockázatközösség az egészségügyben nagyobb lett volna) Az ötletkor megvalósítható lett volna 226 millió forintból és állami támogatásból (mezőgazdasági biztosító egyesületekhez hasonlóan), Eu-ba lépést követően illetve napjainkban 2.625.000 Euro (785 millió forint) csak a minimális biztonsági tőke-előteremthetetlen (még a minimális biztonsági tőke 80 %-os mértékéig történő viszontbiztosítás beszámításának engedélyezésére sincs lehetőség, mert felelősségbiztosítási tevékenységről van szó) Egyesületnél sincs garancia arra, hogy a limitet ne alacsonyan határozná meg, illetve ne alkalmazna számos kizárást-napjainkban már nem megoldás, vagy csak ha már felelősségbiztosítási feltételek szabályozást nyertek és más formában a biztosítók nem kívánják a terület biztosítását végezni.
18
Megoldások ? VI. no fault No fault-forma- egészségügyi jóvátétel- Skandináv modell- Kormányzat terve (ESKI tanulmány)? Három feltétel megvalósulásakor egy előre meghatározott kártérítési összeg átadása, ami a károsodás mértékéhez igazodik, ha nem elégséges károsult indíthat peres eljárást, de neki kell bizonyítani a kártérítés valamennyi tényállási elemét Három feltétel: indokolt beavatkozás, a károsodás nem más okra mint a beavatkozásra vezethető vissza, ha a károsodás elkerülhetetlen volt csak akkor nincs felelősség. Felróhatóságot tulajdonképpen nem vizsgál csak elkerülhetetlenséget. Az elutasítások többségének alapja, hogy a károsodás egyébként is elkerülhetetlen volt. Nagy számú igénybejelentés ( Dánia 5,5 millió lakosra 2010-ben 7500 feletti igény) sok kis ügy, 40%-os visszautasítás, külön hivatalok az elbírálásra
19
Miért nem no fault? Bevezetése ott indokolt, ahol annak történelmi, társadalmi, kulturális, intézményi és jogi gyökerei vannak- Nálunk nincsenek A forrás vagy biztosítási alapon vagy társadalombiztosítás keretében, vagy állami, önkormányzati pénzekből költségvetésen keresztül (továbbra is kell a biztosítás, más esetekben honnan lesz rá pénz)- Meg se próbáljuk a biztosítást normálisan működtetni? Bevezetés alapja: kölcsönösen kedvező szolgáltatónak (kevesebbet kell fizetni) és károsultnak (könnyebben jut kártérítéshez) Ez utóbbi a magyar gyakorlat mellett nem áll fenn –Okozat és esély tág értelmezése azonos az elkerülhetetlenséggel, tehát a feltételeket magyar gyakorlat már követi csak más néven –Azokban az országokban lehet jól bevezetni ezt a módszert, ahol a felróhatóságot is a károsultnak kell igazolnia, Nálunk a kimentő felelősségi rendszer mellett a károsultnak nem kedvezőtlen a peres eljárás –Széles hozzátartozói kör és vagyoni kártérítési igények alakultak ki azok korlátozása többszörös megszorítást jelentene.
20
Jogszabályi befolyásolás Egészségügyi törvény 247.§.- kormányrendeletet várna el a szakmai felelősségbiztosítás részleteiről 1998 júliustól Határon átnyúló egészségügyi szolgáltatásról szóló irányelv 2013-tól kockázattal arányos szakmai felelősségbiztosítás működtetését várja el Jogszabály szükséges a felelősségbiztosítás részleteiről kérdés annak megjelenési helye illetve a befolyásolás mélysége
21
Jogszabályi megoldások I. Kezdetleges megoldás: Az Eü. Tv 108. §-ába kerüljön bele a megfelelő szó, hogy az okozott károk megtérítésére megfelelő felelősségbiztosítással kell rendlelkezni. Kérdés persze, hogy majd a jövőben a megfelelőséget mi írná elő, de ez legalább lehetőség lenne mérlegelésre két felelősségbiztosítási szerződés között tartalmi okokból Ügyes-ügyvédes megoldás: Az Eü. Tv. 108.§-ba kerüljön bele, hogy az okozott károk megtérítésére olyan felelősségbiztosítással kell rendelkezni, amit az egészségügyi államigazgatási szerv elfogad (ügyvédeknél ez a feltétel úgy szól, hogy amit a Kamara elfogad) Ez is lehetőséget adna a szerződések közötti mérlegelésre, de még azt is kijelölné, hogy ez hol történhet
22
Jogszabályi megoldások II. Lehetséges megoldás: A 108. §-ba meghatározott feltételként kerüljön bele, hogy legalább X Forintig terjedő limittel bíró biztosítással rendelkezzen a szolgáltató ( ez lehet pl 50 millió eseti limit, ami a közjegyzőknél is van, ahol a kamara fizeti ezt a biztosítást) – Egy feltételt emel ki, de legalább konkrétan. Kombinált megoldás: Az előző javaslatok kombinációja, ami további feltételeket tesz lehetővé a biztosítás tartalmi követelményeinek meghatározására
23
Jogszabályi megoldások III. Spórolós megoldás: A minimumfeltételekről szóló jogszabályban egyik tárgyi feltételként meg kell határozni a felelősségbiztosítás minimumfeltételeit – Nincs önálló jogszabály erről a kérdésről Elégséges ideális megoldás : külön rendeletben szabályozni az egészségügyi szakmai felelősségbiztosítás minimumfeltételeit szűk-körben ( limit,önrész, kizárás, időbeli hatály,visszakövetelési jog)- Erre lett volna szükség már évek óta Bőséges megoldás: Az elégségesnél szelesebben megfogalmazott minimumfeltételek (pl. esemény, többi hatály, bejelentési idő stb. is)- Ez túl sok helyen kívánna beavatkozni a szerződéses szabadságba
24
Minimumfeltételekről szóló rendelet Két bukott javaslat szintű kísérlet volt: –Kötelező gépjármű felelősségbiztosításról szóló rendelet mellékeltének átírása- nem azonos a két szabályozási cél –Az Allianz Hungária Biztosító feltételeit írta volna elő a rendelet, pl. kizárásból 34 lett volna, a cél éppen a biztosítási feltételek korlátozása nem beépítése Rendeletben előírandó –A feltételektől nem térhet el a szakmai felelősségbiztosítás –Minimális limit fekvő, járó és mind a két formát végző szolgáltatóknak (eltérő lehet, illetve egynapos ellátás limitje lehet azonos a fekvő-beteg ellátással) –Önrész eltörlése, vagy alacsony %-os mértékben és eltérő maximum összegben meghatározni a limitnél írt ellátási formák szerint –Kizárások pozitív felsorolása ( mi lehet) vagy kizárások negatív (mi nem lehet pl. betegjoggal összefüggő kérdés, egészségügyi szakterületet érintő kárigény stb.) kizárás-előbbi szerencsésebb –Időbeli hatály : okozott, bekövetkezett és 3 éven belül bejeltett, rendelet szerinti első módosításnál a szerződés megkötését megelőző 3 évben okozott és bekövetkezett károkra-5 év túl szigorú lenne –Visszakövetelési jog esetei:Csak azért, hogy ami kizárás nem lehet ne legyen a biztosító mérlegelése alapján visszakövetelés. Esetek probléma VI.-nál
25
Rendelet előnyei Egy létező rendeletet mindig könnyebb módosítani, ha a jövőben esetleg a biztosítók gyakorlat miatt szigorítani kell vagy a jól működő szerződéses kapcsolat miatt enyhíteni kell a feltételeken. Biztosító elkezd ténylegesen biztosítóként működni Biztosító működésében megjelentik a gazdasági érdek, spórol ha egyezséget köt, ezért átveszi az érdemi elbírálás szerepét a szolgáltatótól, ami azért kedvező mert a szolgáltatónál működő „orvosi kivagyiság” nem lesz a kárigény elbírálásának alapja- Növekvő egyezségek, mindkét oldal számára csökkenő perek, gyorsabb, olcsóbb, csendesebb, kevésbé kiszolgáltatott megoldások Finanszírozottak díj támogatása, megbízási díj emelés
26
Felelőtlen biztosításból felelősségbiztosítás Biztosítottaknak belső protokollok, dokumentációs formanyomtatványok- megelőzés érdekében, ha nem használják díjemelés Biztosítottaknak tájékoztatási nyomtatványok készítése fenti szankcióval Egészségügyi szakjogász végzettségű ügyvédek Több szakterületen is jó képességű igazságügyi szakértők a biztosító mellett írásban és szóban tárgyaláson is Jogvédelmi biztosítás elterjedése akár önállóan, akár a felelősségbiztosítással vegyesen (nem csak vagy nem pénzt adunk, hanem hozzáértő képviseletet, szolgáltató és biztosító együtt képvisel, vagy ha szolgáltató kéri csak biztosító látja el ezt) Határon átnyúló betegellátásból fakadó panaszok esetén külföldi képviselet társ-biztosítókon, külföldi irodákon keresztül Külföldi betegellátás segítése: idegen-nyelvű dokumentáció, tájékoztatók, tolmácsok, jogválasztó nyilatkozatok- Megelőzés Visszacsatolás: Biztosítottak közötti esetelemzések (konferenciák megszervezése, szakmai anyagok készítése). Kommunikációs tanfolyam: beteggel történő kommunikáció beavatkozás előtt, ha mulasztás történt, tanú szerepéről, szakértő szolgáltatót segítő érdemi munkájáról
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.