Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLéna Hegedűsné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot minden kerületnek: étel, fogyasztás, urbanisztika Kincsem Piac Budapest, 2011. március 19.
2
Mi változott az élelmiszerpiacon? 1990-ig TERMELŐ – kereskedő – fogyasztó 1990-től napjainkig termelő – KERESKEDŐ – fogyasztó a jövő termelő – kereskedő – FOGYASZTÓ A tudatos fogyasztó A tudatos fogyasztó garantáltan magyar élelmiszereket válasszon, emocionálisan döntsön, és érezze annak a felelősségét, hogy miért kell hazai termékeket vásárolnia. (Forrás: Törőcsik, 2007 és saját kimunkálás.) Tudatos fogyasztó
3
Hogyan tudjuk megvalósítani ezt a célkitűzést? Emocionális fogyasztó
4
Tisztáznunk kell a fogalmakat Az emocionálisan döntő fogyasztó már nem termékeket, hanem olyan márkákat vásárol, amelyek üzeneteivel azonosulni tud, biztosítva ezzel valamiféle érzelmi többletet. A fogyasztás nemcsak a termék jellemzői miatt történik, hanem az azzal kapcsolatos érzésekért is. Magyar élelmiszer?
5
Mi a helyzet Magyarországon?
6
A hazai élelmiszerek imázsa kifejezetten jó! 1. hely 2. hely 3. hely Kifejezetten kedvező a vélemény a magyar élelmiszerek megbízhatóságáról, minőségéről, választékáról és áráról. A fogyasztók elégedettek a magyar élelmiszerekkel és érzelmileg is azonosulni tudnak velük. Úgy tűnik, nincs gyenge pontja a magyar élelmiszer koncepciónak!
7
Megjelenik mindez a magyar élelmiszerek vásárlási gyakoriságában? A magyar élelmiszereket…A válaszok megoszlása Fő% …kedveli, és rendszeresen vásárolja.34934,9 …kedveli, de nem rendszeresen vásárolja.40240,2 …kedveli, de nem veszi figyelembe a termék eredetét.20020,2 …nem kedveli, és nem veszi figyelembe a termék eredetét. 17 17 1,7 1,7 Bizonytalanok 32 32 3,2 3,2 95%-os kedveltség 35% rendszeres vásárló
8
…mi okozza a KEDVELTSÉG és a VÁSÁRLÁS közötti jelentős különbséget?
9
Az eredményeink szerint az árak… Két tulajdonságaiban megegyező élelmiszer közül hajlandó lenne- e a magyar terméket megvásárolni a külföldivel szemben… …AZONOS FOGYASZTÓI ÁR esetén? …ha a magyar termék TÖBBE KERÜLNE? …ha a magyar termék TÖBBE KERÜLNE, de a terméken VÉDJEGY TANÚSÍTANÁ a magyar eredetet? 76,8% 25,3% 31,2%
10
Miért csak 3 fogyasztónk van?
11
…hanem profitorientált szervezetek… Jelenleg nem a közösségi marketing formálja a fogyasztói magatartást…
12
…közülük is legerőteljesebben a kiskereskedelmi áruházláncok értékesítési stratégiája hat a fogyasztói magatartásra.
13
Erőteljes árorientációval… Ahol a minőség olcsóbb (Lidl) Aldi Penny market
14
…de a legtöbb szuper- és hipermarket is így kommunikál! Nálunk az árak a földön járnak! Üzenet: „Csak az árakat figyeld, most jól járhatsz, nem számít, hogy honnan származik a termék!” A magyar fogyasztók 88%-a él az akciók adta lehetőségekkel és árengedményekkel.
15
Csak a jó vétel szempontja számít Minőség- és az érték szerepe csökken Elszemélytelenedés, növekvő kiszolgáltatottság, importnyomás
16
Valóban ezek az értékek a fontosak a fogyasztók számára?
17
Üzlettípusok hatása a mangalica termékek vásárlására Legmegbízhatóbb mangalica beszerzési forrásnak a közvetlen termelői értékesítést tartják (4,34), amelyet a szaküzletek követnek (3,74 és 3,49). Vevő-eladó kapcsolat fontossága
18
A megkérdezettek 56%-a vásárolt közvetlenül a termelőtől, … …ebből 47%-uk a piacokon.
19
Mi motiválja a fogyasztókat a közvetlen beszerzésre? Forrás: Parrag, 2008 Bizalom 42,9% 42,9% Egyedi, különleges íz 35,7%Ismerteredet35,7% Alacsony ár 35,7%Egészségesebb35,7% Jobb minőség 32,1%Személyesebbkapcsolat a termelővel a termelővel32,1% Helyi termék 19,6%
20
Milyen lehetőségeink vannak ebben a helyzetben? Kereskedelmi struktúra átalakítása. Piacok újrapozícionálása. Fogyasztói tudatosság növelése.
21
Marketingstratégia InformációÉrzelemOrientáció Bizalom fejlesztéseTudatosításMotiváció a vásárlásra Stratégiai célkitűzések
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.